جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2442
كشف‌ الحقائق
نویسنده:
علی آل محسن
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
«كشف الحقائق رد على هذه نصيحتى إلى كلّ شيعى» كتابى است كه در مقابله با شبهه آفرينى‌ هاى وهابيت، به دفاع از مكتب اهل بيت عليهم السلام پرداخته و در تحكيم عقلى و نقلى اين مبانى تلاش‌ هاى وافرى را انجام داده‌ اند. اثر شيخ على آل محسن در ردّ كتابى به نام «هذه نصيحتى إلى كلّ شيعى» تأليف ابوبكر جزائرى از علماى معاصر سعودى است. در مقدمه، مصنف به انگيزه تأليف پرداخته و سپس به رد انديشه جزائرى به ترتيب كتاب او پرداخته، ابتدا مقدمه و سپس مطالب آن را در هفت عنوان به نام كشف الحقيقة مورد بررسى قرار مى‌ دهد.
مقدمة العقائدیة
نویسنده:
محمد حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة المجتبی,
چکیده :
کتاب «المقدمة العقائدیة» تالیف محمد حسینی شیرازی، به بررسی مقدماتی عقاید شیعی می پردازد. مولف در آغاز کتاب خود موضوع توحید را که از اصول دین شیعی است، مورد بررسی قرار داده و در ادامه در رابطه با مباحث عدل، نبوت، امامت و معاد تحقیق می کند. وی همچنین در انتهای کتاب، حول قرآن کریم و مباحث اخلاقی مطالبی را مطرح کرده و در موضوعاتی مانند: وحی، روایات قرآنی، جمع آوری قرآن، رذایل اخلاقی، اخلاق فاضله و صفات حسنه و دیگر مباحث مرتبط سخن می گوید.
إمامة و أهل البیت عليهم السلام (النظرية و الاستدلال) المجلد 3 - 1
نویسنده:
محمد بیومی مهران
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار النهضة العربیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الإمامة و أهل البيت النظرية و الإستدلال» اثر محمد بیومی مهران، در موضوع امامت به زبان عربی مى‌ باشد. مؤلف، كتاب را با مقدمه‌ ای آغاز نموده و در آن توضيحاتی عمومی پيرامون نقش امامت و كيفيت شكل گيری و استمرار آن تا زمان غيبت امام زمان (عج) بيان داشته و آنگاه اين سؤال را مطرح نموده است كه آيا اين معنا فقط در تصدی ظاهری و تسلط بر اركان ظاهری جامعه منحصر می گردد يا از معنايی وسيع‌ و عميق‌ تری برخوردار است كه تصدی بر اركان اجرايی جامعه اسلامی يكي از آنهاست؟ در ادامه به اصل كتاب پرداخته و مطالب آن را به دو بخش تقسيم نموده است: 1- جايگاه امامت از ديدگاه اهل بيت عليهم السّلام در اين بخش به طرح سه سوال و جواب از آن پرداخته است: الف- ضرورت وجود امامت در رسالت خاتم چيست؟ ب- چرا استمرار امامت در رسالت فقط بايد از مجرای اهل بيت عليهم السّلام محقق گردد؟ ت- چرا اين استمرار بايد از طريق دوازده نفر خاص از آنان تحقق گيرد؟ 2- تشخيص اهداف عمومی اهل بيت عليهم السّلام برای تصدی اين جايگاه از ديدگاه آيات و روايات و احاديث. اين بخش را به هفت قسمت ارائه كرده است: الف- حفظ زندگی اجتماعی به علت موجب امنيت تمامی اهالی زمين بودن (امان اهل الارض) و به هم پيچيده شدن و پايان بخشيده شدن حيات انسان ها در صورت نبودن امام بر روی زمين. ب- رهبری عملی حكومت و تصدی ولايت امر در جامعه اسلامی. ت- مرجعيت و محوريت دينی و فكری جامعه اسلامی. ث- پاسداری شريعت اسلام از هرگونه تحريف و تزوير. ج- محافظت از امت اسلامی و ايجاد وحدت و اتحاد آنان. ح- تشكيل گروهی شايسته برای ايفای نقش مناسب و بی نظير در غياب اهل بيت عليهم السّلام خصوصاً در زمان غيبت كبری. خ- ارائه الگو و اسوه‌ ای مناسب در پيشرفت مترقی جامعه اسلامی و تحقق يك نمونه كامل آن در عالم خارج در جهت تكامل انسان‌ ها. همچنين در كنار اين دو موضوع اساسی بحث سوّمی را نيز لازم به طرح می داند و آن نقشی است كه هر يك از اهل بيت عليهم السّلام به تنهايی در زمان خويش ايفا نموده است. تمام تقسيم بندی فوق از سوی نويسنده در مقدمه كتاب بيان گشته و سعی اساسی مؤلف نيز بر اين بوده است كه كتاب خويش را طبق همين دسته بندی ارائه كند.
غیبة الامام المهدی عند الامام الصادق (ع)
نویسنده:
ثامر هاشم حبیب عمیدی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موعود عصر (عج),
چکیده :
«غیبة الامام المهدی عند الامام الصادق علیه‌ السلام»، اثر ثامر هاشم عمیدی، تحلیلی است از نظریات امام صادق علیه‌ السلام درباره مهدویت و فلسفه غیبت مهدی (عج) که به زبان عربی و در سال ۱۴۱۷ ق، نوشته شده است. کتاب، با مقدمه مؤلف در تبیین نقش امام صادق علیه‌ السلام در اشاعه بحث مهدویت، آغاز شده و مطالب در سه فصل و هر فصل در چندین بخش، به کاوش در احادیث حضرت صادق علیه‌ السلام در مورد امام منتظر (عج) پرداخته و اهتمام آن حضرت را در بیان فلسفه غیبت و طرح آن نزد مسلمانان تحلیل کرده است. وی معتقد است امام علیه‌ السلام با بحث درباره فضیلت انتظار و نهی از انکار و انحراف از مهدی علیه‌ السلام در عصر غیبت، به پاسخ گویی درباره شبهات این موضوع پرداخته است. بیان علل غیبت، پاسخ به شبهات فرقه‌ ها و مخالفان، رد ادعای مهدویت از سوی محمد بن عبدالله حسنی، مهدی عباسی و دیگر مدعیان مهدویت، از جمله موارد اهتمام امام صادق علیه‌ السلام به موضوع حاضر بوده که مؤلف خواهان به تصویر کشیدن آن است.
منتخب الانوار المضیئة
نویسنده:
علی بن عبدالکریم بهاءالدين نیلی نجفی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
وضعیت نشر :
قم : مؤسسة الامام الهادی (ع),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مُنْتَخَبُ الأنْوارِ المُضيئَةِ» اثر سيد علی بن عبدالکریم نیلی نجفى (متوفای ۸۰۳)، در اثبات امامت امام عصر (عج) و بيان ظهور و شرايط آن است. از این کتاب با نام های «مختصر الأنوار المضيئة» و «الغيبة» نیز یاد شده است. نیلی در این اثر، علاوه بر نقل روایت، از روش عقلی هم بهره برده است. او قیاس‌ های منطقی از انواع مختلف را در لابلای مطالب کتاب و همراه روایات آورده تا اشکالی از طرف غیر شیعیان و نیز غیر مسلمانان بر کتاب وارد نشود. او همچنین روایات را با ذکر اسناد و منابع نقل آورده است. منتخب الانوار ۱۲ فصل دارد: 1- اثبات امامت و وجود و عصمت آن حضرت از راه عقل، 2- اثبات آن حضرت از قرآن، 3- اثبات آن حضرت از روایات خاصه، 4- اثبات آن حضرت از روایات اهل سنت، 5- ولادت آن حضرت، 6- سبب غیبت، 7- موضوع طول عمر، 8- وکلا و راویان از او، 9- توقیعات شریف آن حضرت، 10- کسانی که آن حضرت را ملاقات کرده ‏اند، 11- علامات ظهور حضرت، 12- وضعیت جهان و اجتماع در ایام حکومت حضرت مهدی عج.
آیات الغدیر
نویسنده:
علی کورانی عاملی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مجله حوزه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «آیات الغدیر» نوشته علی کورانی عاملی می باشد که به زبان عربی نگارش یافته‌ و حاوی مباحثی‌ است در خصوص «خطبه‌ حجة الوداع» و تفسیر آیات غدیر. این آیات عبارتند از: «بلغ‌ ما انزل‌ الیک من ربک»، «الیوم‌ اکملت لکم دینکم» و «سأل سائل بعذاب واقع». در ارتباط با این آیات به احادیث و روایاتی نیز اشاره شده‌ است.
دراسة فی علامات الظهور، الجزیرة الخضراء
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منتدی جبل عامل الاسلامی قسم الطباعة و النشر,
چکیده :
«دراسة فی علامات الظهور و توضیح الواضحات من اشکل المشکلات» به زبان عربی اثر سید جعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می‌ باشد. اثر، در صدد بیان نشانه‌ های ظهور امام زمان (عج) با روش ابتکاری در بخش اول و در بخش دوم به نقد و ارزیابی علمی کتاب‌ های بیان الائمة و خطبة البیان پرداخته است. هدف مولف از تدوین در پیش گفتار این گونه آمده: «که كتاب، موضوع نشانه‌ های ظهور را مورد نقد و بررسی قرار می‌ دهد که تا حد زیادی جنبه سلبی به خود گرفته؛ یعنی برخورد با علامات ظهور از زاویه‌ ای که هیچ گونه تناسب و انسجامی با اهداف حقیقی آن ندارد.» و ظاهرا این مساله بدان جهت است که عده‌ ای از منحرفان با استفاده سوء از احساسات منتظران مطالب کذب و تحریف شده‌ ای را در قالب نشانه‌ های ظهور به مشتاقان امام عصر (عج) ارائه داده‌ اند و مولف این اثر را در نقد آن‌ ها تالیف نموده است.
مناظرات عقائدیة بین الشیعة و أهل السنة
نویسنده:
محمد موسوی کاظمی قزوینی؛ محقق: محمد ظاعلی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
وضعیت نشر :
نور وحی,
چکیده :
«مناظرات عقائدیۀ بین الشیعۀ و أهل السنۀ» به قلم سید امیر محمد کاظمى القزوینى نوشته شده است. کتاب مناظرات عقائدیه از جمله کتب کلامى است که به زبان عربى و در مورد مسائل خلافت و جانشینى بعد از پیامبر سخن مى گوید و سعى بر این دارد حقایق مخفى اى که براى مسلمانان هست را روشن نماید و حقانیت شیعه و جانشینى امیرالمؤمنین على (ع) و فرزندان معصومشان را اثبات کند تا نشان دهد شیعه بر طریق حقیقت است و یا اهل سنت. جناب آقاى سید امیر محمد کاظمى از طریق آیات مختلفى که درباره ولایت امیرالمؤمنین از زبان و کتب اهل سنت نقل شده است براى خلافت حضرت على بن ابی طالب، اثبات مى کند و تک تک این آیات را آورده تا پیرامون شبهات و مسائلى که در آیه مى توان به آن استدلال کرد و رفع ابهام نمود، بحث گفتگو کند همچنین ایشان ادله اهل تسنن را بر عدم وجوب تعیین خلیفه بعد از پیامبر به عنوان اشخاصى معین ذکر کرده و آنها را با استدلالات عقلى و قرآنى نفى نموده اند.
پیمان غدیر (بیعت با مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نویسنده:
محمد بنی هاشمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : منیر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «پیمان غدیر (بیعت با مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)» تالیف سید محمد بنی هاشمی، شامل 4 فصل می باشد. در فصل اوّل ابتدا به ریشه قرآنی پیام غدیر اشاره شده و سپس با نقل قسمت هایی از خطابه پیامبر (صل الله علیه و آله) در روز غدیر، محتوای اصلی این پیام و لزوم پیمان بستن همه مسلمانان بر آن تا روز قیامت مطرح گردیده است. فصل دوم به بیان اهمّیت التزام به این پیمان الهی و نتیجه سرپیچی از آن اختصاص دارد که ضمناً اشاره ای گذرا به عملکرد مسلمانان در برابر آن صورت گرفته است. در فصل سوم چگونگی وفا به پیمان غدیر مورد بحث قرار گرفته و بعضی از آثار عملی آن نیز بیان شده است. در این فصل ارتباط توبه از گناهان، با تجدید عهد نسبت ائمه (علیهم السّلام) و نیز مفهوم خدمت گزاری به ایشان (که یکی از مصادیق وفای به عهد آنان می باشد) روشن می شود. فصل آخر کتاب برای آشنایی با چگونگی خدمتگزاری به آستان مقدّس امام زمان (علیه السّلام) در زمان غیبت ایشان تنظیم شده و در آن راه های مختلف این عبادت و برخی از شرایط لازم برای پذیرفته شدن آن در پیشگاه الهی، مطرح گردیده است.
رسائل فی الغیبة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رسائل فی الغَیبة کتابی به زبان عربی مشتمل بر چهار رساله کوتاه اثر شیخ مفید است. موضوع این کتاب، غیبت امام زمان (ع) و ویژگی های قیام آن حضرت و پاسخ به شبهاتی درباره امامت اوست. مؤلف در این اثر که به صورت پرسش و پاسخ مطرح شده به مسائلی نظیر وجود امام زمان، دلیل غیبت و ظهور امام (ع) پرداخته است. وی در این کتاب، شبهات مخالفان را آورده و به بررسی و پاسخگویی آنها پرداخته است. او در این اثر، با سبکی استدلالی و شیوه ای قابل قبول برای تمام مذاهب اسلامی، وارد بحث شده و نتیجه‌ گیری می‌ کند. شیخ مفید به استناد آیات و روایات از این سؤالات جواب داده و در بیان این پاسخ‌ ها رویکردی کلامی و عقلی داشته است.
  • تعداد رکورد ها : 2442