جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1798
مسائل العشر في الغيبة
نویسنده:
شيخ المفيد؛ مصحح: فارس حسون؛ تقدیم: مرکز التخصصیه فی الدراسات امام المهدی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
المسائل العشر في الغيبة به زبان عربى اثر محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شيخ مفيد(336-413ق) مى‌باشد. اثر، درصدد پاسخ‌گويى به شبهات مربوط به اصل وجود، غيبت امام مهدى(عج) و به بررسى ابعاد گوناگون مسئله مهدویت و فلسفه غيبت مى‌پردازد. شيخ مفيد، ذكرى از نام پرسش‌گر در اثر نمى‌آورد؛ ولى عباراتى كه شيخ در وصف اين فرد از جايگاه و ارزش و حقى كه او دارد، بيان مى‌كند، معلوم مى‌شود او از علماء و از افراد قابل ستايش مى‌باشد و پرسش‌هاى او به خاطر اين نيست كه خود او قائل به اين شبهات است، بلكه اين شبهات در جامعه آن روز مطرح بوده و او اين پرسش‌ها و شبهات را جمع‌آورى و موضوع‌بندى و براى شيخ ارسال نموده است. شيخ هم درصدد پاسخ‌گويى به اين شبهات اقدام و طبق آن چه آن شخص پرسش‌ها را در ده فصل مطرح كرده، او هم به همان روش در مقام پاسخ بر مى‌آيد و آن چه اين مساله را تاييد مى‌كند، مطالبى است كه شيخ در آخر فصل دوم در نقد و ردّ فرقه‌هاى ضالّه مطرح كرده، روشن مى‌شود. در اثر، دو مطلب آمده كه تاريخ تألیف را روشن مى‌كند. يكى در مقدّمه اثر كه به معرفى فصل ششم مى‌پردازد و مى‌گويد: الى وقتنا هذا و هو سنه عشره و اربعمائه (سال 410ق) و ديگرى در فصل ششم كه آمده سال 411ق. از اين دو نص، مى‌توان نتيجه گرفت كه شروع تألیف اواخر 410ق و پایان آن 411ق مى‌باشد.
امامت از ديدگاه عقل و نقل
نویسنده:
جعفر کریمی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سپاه پاسداران، نمایندگی ولی فقیه، اداره آموزشهای عقیدتی,
چکیده :
عقايد و انديشهھاى بنیادى اسلام كه از آنھا بهعنوان اصول عقايد ياد مىشود پايه و اساس آيین حیاتبخش اسلام را تشكیل مىدھند و در شكلگیرى رفتار مسلمانان اثر مىگذارند، زيرا بهطور كلّى رفتار انسانھا- خودآگاه يا ناخودآگاه- تحت تأثیر اصول عقايد و بهعبارت ديگر، جھانبینى قرار دارد. از اين رو، براى استقرار و تثبیت نظام ارزشى و رفتارى اسلام، بايد مبانى عقیدتى آن مورد بررسى قرار گیرد. کتاب حاضر که درباره امامت است به شکلی تهیه و تنظیم شده است که متناسب با سطح افكار و نیازھاى فکر زمان حاضر باشد.
سّلطان المفرّج عن أهل الإيمان (فیمن رای صاحب الزمان عج)
نویسنده:
بهاء الدين علي بن عبد الكريم النيلي النجفي؛ محقق: قيس العطّار
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
چکیده :
السلطان المفرج عن اهل الإيمان (فيمن رأی صاحب الزمان(عج))، در واقع رساله‌اى كوتاه از سيد‌‎بهاء‌الدين، على بن عبدالكريم نيلى عالم قرن نهم هجرى است از مصادر بحار به شمار مى رود و در بردارنده 17 روايت درباره كسانى است كه امام عصر را ملاقات كرده‌اند. برخى روايات وى مربوط به عصر غيبت صغرا و برخى درباره ملاقات كننندگان دوره‌هاى بعدى است مانند آنچه از كتب ابن طاووس يا اربلى نقل كرده يا خود مستقيما از افرادى شنيده و در كتاب آورده است. از جمله اين اخبار، داستان يا افسه‌گانه جزيره خضراست.
منتخب الأنوار في تاريخ الأئمة الأطهار علیهم السلام
نویسنده:
محمد بن همام بن سهيل كاتب اسكافی؛ محقق: علیرضا هزار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دلیل ما ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«منتخب الانوار فى تاريخ الائمة الاطهار (ع)» رساله‌ اى كوتاه در زندگى چهارده معصوم است كه توسط يكى از محدثان شيعه امامى عصر غيبت محمد بن همام بن سهيل كاتب اسكافی تدوين شده است. رساله از 14 باب تشكيل شده كه هر يك به يكى از معصومان اختصاص دارد. البته باب 14 افزوده محقق كتاب است. در اين كتاب، به كلياتى درباره معصومان پرداخته شده و به اقتضاى كوتاه بودن آن، به همه مطالب نپرداخته و در واقع فقط احوال شخصى هر معصوم در آن ذكر شده است. مؤلف جز در چند مورد سلسله اسناد خود را بيان نكرده و به نظر نمى‌ رسد همه مطالب را از همان سند نقل كرده باشد بلكه بخشى از اخبار او بدون منبع و سند و به شكل نقل تاريخى آمده است.
مناظرات فی العقائد و الاحکام المجلد 1
نویسنده:
عبدالله حسن؛ مقدمه نویس: باقر شریف قرشی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«مناظرات فى العقائد و الاحكام»، تأليف عبدالله حسن، از نويسندگان معاصر است كه به زبان عربى در دو مجلد و مشتمل بر مناظرات مختلف كلامى و فقهى أئمه اطهار عليهم السلام و علماى شيعه با مخالفان مى ‏باشد. نويسنده در مقدمه كتاب با ذكر اين نكته كه نه تنها عامه مردم كه بسيارى از محققين نيز از حقيقت مبادى و فكر مذهب شيعى بى اطلاع هستند و از سوى ديگر مناظرات، دائرة المعارف‏ هاى علمى سرشار از ادله علمى و حقائق تاريخى است، لذا علاقه خاصى به گردآورى مناظرات و تحقيق علمى آنها پيدا مى ‏كند كه نتيجه آن تأليف اثر حاضر است. جزء اول مناظرات به مباحث كلامى اختصاص يافته و 78 مناظره در 19 موضوع ارائه شده است. در جزء دوم نيز با موضوع شرايع و احكام 41 مناظره در 15 موضوع آمده است كه در فهرست قابل دسترسى است.
مقدمة شرح نهج البلاغة
نویسنده:
میثم بحراني؛ محقق: عبدالقادر حسين
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الشروق,
چکیده :
کتاب «مقدمة شرح نهج البلاغة» نوشته میثم بحرانی، مقدمه‌اى مفصل كه از سه مبحث كلى تشكيل شده كه در متن عربى از آن‌ها به قواعد ثلاث تعبير شده است اثری از ابن میثم بحرانی می باشد. محتوای این کتاب پیرامون مباحث ادبی نگاشته، موضوعاتی نظیر دلالت الفاظ، اقسام لفظ، مباحث اشتقاق الفاظ، ترادف و توکید، مشترک لفظی، بلاغت و فصاحت، محاسن کلام، حقیقت و مجاز، تشبیه، استعاره، حقیقت نظم، اقسام نظم، حقیقت خطابه، مبادی و اقسام خطابه، امور مختلف در زیبایی خطابه را توضیح داده است. در ادامه بحثی جالب پیرامون شخصیت و فضائل انسانی امام امیرالمؤمنین علیه السلام وجود دارد . او در این بحث که طی چند فصل ذکر شده، از ابعاد مختلف به بررسی شخصیت امام علیه السلام می پردازد: فضیلت های بیرونی امام علیه السلام فضیلتهای نفسانی امام علیه السلام در ابعاد نظری و عملی ، کرامات امیرالمؤمنین.
مقتل از مدینه تا مدینه
نویسنده:
محمدجواد ذهنی تهرانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: پیام حق ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «مقتل از مدینه تا مدینه» در زمینه مصائب وارده بر مولی الکونین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اهل بیت گرامی ایشان از هنگام خروج از مدینه تا بازگشت آن بزرگوران به شهر پیامبر می باشد که توسط آیت الله سید محمد جواد ذهنی تهرانی به رشته تحریر در آمده است. در کتاب حاضر، نویسنده تاریخ واقعه عاشورا را از حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه و وقایع عاشورا و حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام و بازگشت اهل بیت امام حسین علیه السلام به مدینه را با قلمی گویا به تحریر درآورده است. فهرست سرفصل های کتاب: فصل اول: تاریخ ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام و وقایع مربوط به آن و احادیثى که در این باب وارد شده فصل دوم: فهرست ترجمه حال حضرت امام حسین علیه السلام فصل سوم: ذکر مناقب و فضائل و خصائص حضرت امام حسین علیه السلام فصل چهارم: چگونگى بیعت گرفتن معاویه از مردم براى یزید فصل پنجم: حرکت سید مظلومان علیه السلام از مدینه منوره به مکه معظمه فصل ششم: ترجمه مختصرى از احوالات جناب مسلم بن عقیل علیه السلام فصل هفتم: حرکت حضرت مسلم بن عقیل به جانب کوفه فصل هشتم: حرکت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام از مکه معظمه به طرف عراق فصل نهم: رسیدن اردوى کیوان شکوه به زمین پر بلا یعنى کربلا و وقایع و حوادث در آن تا شب عاشورا فصل دهم: در توصیف شب عاشورا فصل یازدهم: وقایع هولناک شب یازدهم فصل دوازدهم:خروج لشگرکفرآئین عمرسعد ازکربلا وحرکت دادن اهل بیت پیغمبرصلى الله علیه وآله رابه کوفه خراب فصل سیزدهم: دفن ابدان طاهره شهدا علیهم السلام فصل چهاردهم: وارد شدن اهل بیت سیدالشهدا علیهم السلام به کوفه خراب فصل پانزدهم: فرستادن عبیدالله مخذول رؤس مطهر و اهل بیت امام علیهم السلام را از کوفه خراب به شام تار فصل شانزدهم: بازگشت اهل بیت علیهم السلام به مدینه طیبه
دعبل الخزاعي و شعره في الغدير
نویسنده:
عبدالحسين الأميني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب مختصر حاضر اثری است ارزشمند از علامه امینی راجع به غدیر، این بار با ذکر اشعار دعبل درباره غدیر می باشد.
مختار، من أخبار الأئمة الأبرار المجلد1
نویسنده:
علي بن الحسين بن أبي الجامع العاملي، تحقیق: عبدالحلیم عوض الحلی ، سید خالد غریفی موسوی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه,
  • تعداد رکورد ها : 1798