جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
ابداء یا ابتداء ؟
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
منشأ هستی
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
الله ,
شرک ,
اِبداع (آفرینش) ,
انشاء ,
ماده ظلمانی ,
صور علمیه ,
سبق ,
لحوق ,
قاضی سعید قمی ,
مبادی عالیه ,
علل متوسطه ,
معدومات معتزله ,
صنع ربوبیت ,
ابتدا ,
استوی بر عرش ,
اظهار ,
خلق از عدم ,
کتاب شرح توحید صدوق ,
ثنویت در ازل ,
معلوم معدوم ,
شی ثابت ,
دور فلکیه ,
مبدی بودن حق تعالی ,
معید بودن حق تعالی ,
ترجیح بلا مرجح ,
نسبت خالق و مخلوق ,
قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
آیا هر چه خود دارای ابتداء است می تواند منشأ ابتداء برای غیر خود واقع شود ؟ مبادی عالیه و علل متوسطه چه نقشی در هستی ایفاء می کنند؟ تفاوت ابداء با ابتداء و خلق لا من شیء با خلق من لا شیء چیست؟ آیا عیان ثابته و صور علمیه مغایر با تفرد و توحد ازلی خداوند است؟ آیا عقل – صادر اول – همان کل اشیاء است؟ اینها برخی از مسائلی است که در این مقاله درباره آنها بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابو مسلم اصفهانی مفسری گمنام
نویسنده:
محمود سرمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو مسلم اصفهانی
,
17. فرق کلامی
,
تفسیر قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مفسر ,
معتزله ,
فخر رازی ,
ناسخ و منسوخ ,
دوران عباسی ,
تفسیر جامع التاویل لمحکم التنزیل ,
آراء کلامی ,
تفسیر عقلانی ,
واژه شناسی ,
تناسب آیات ,
ابوالقاسم قاسم بلخی ,
کتاب فی نحو ,
زیدیه ,
ستایش علما از تفسیر ابومسلم ,
مذهب ابومسلم اصفهانی ,
علم لغت ,
حکم ناسخ ,
حکم منسوخ ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
ابومسلم محمد بن بحر اصفهانی از مفسران معزلی سده چهارم هجری است . برجسته ترین اثر وی تفسیر جامع التأویل لمحکم التنزیل که بر اساس مذهب اعتزال و با گرایشهای عقلانی تدوین شده بوده ، اکنون در دست نیست . در این مقاله پس از شرحی مختصر از زندگانی این مفسر گمنام به بیان آراء کلامی ، شیوه واژه شناسی ، و نظریه او پیرامون آیات ناسخ و تناسب آیات ، بر اساس آنچه دیگر مفسران از او نقل کرده اند ، پرداخته و نیز نمونه هایی از اشعار وی ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی علم شناسی اصولیان
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، علی مظهر قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم شناسی اصولیان
,
علم شناسی ارسطویی
,
17. فرق کلامی
,
علم شناسی فقها
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
اهل تسنن ,
علامه طباطبایی ,
افلاطون ,
خواجه نصیر طوسی ,
آخوند خراسانی ,
اشارات و تنبیهات ,
چیستی علم اصول ,
اصول علم ,
عرضی ذاتی ,
علم شناسی ارسطویی ,
الگوی علم شناسی غایت محور ,
علوم حقیقی ,
علوم اعتباری ,
علم شناسی تطبیقی ,
اصولیان شیعه ,
منطق دانان مسلمان ,
موضوع علم ,
تمایز علوم ,
هویت معرفتی علم ,
انقلاب علم شناسی ,
علامه نائینی ,
مفهوم سازی از علم اصول ,
امام خمینی ,
ارسطو ,
ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
اصولیان و فقها در نشان دادن اینکه دو علم اصول و فقه دانشهای مستقل و دارای هویت معرفتی معینی هستند باید آنها را با الگوی خاصی از علم شناسی انطباق دهند. مهمترین مساله در علم شناسی ملاک وحدت بخش و تمایز دهنده مسائل علم است. تنها الگوی علم شناسی فقها و اصولیان علم شناسی منطقی موضوع محور ارسطوئیان است. این نشان دادن موضوع علم اصول و بیان اینکه مسائل اصول عرضی ذاتی آن موضوع است نزاع های فراوان و مباحث چالش برانگیزی را به میان می آورد. موضع اصولیان در قریب به ده قرن نشان دادن انطباق پذیری اصول با الگوی علم شناسی ارسطوئیان و رفع تکلف آمیز معضلات ناشی از آن بود. خراسانی الگوی ارسطویی علم شناسی را مورد نقد قرارداد و به جای آن الگوی علم شناسی غایت محور را به میان آورد. کسانی چون خویی و طباطبائی با نظریه تفصیلی علوم حقیقی را از علوم اعتباری متمایز می کنند و تنها در علوم حقیقی به علم شناسی ارسطویی پای بند می شوند و در علوم اعتباری مبنای خراسانی را می پذیرند. امام خمینی رشد تاریخی علوم را مهمترین دلیل بر عدم انطباق همه علوم – اعم از حقیقی و اعتباری – بر الگوی ارسطویی میداند این بصیرت تاریخی الگوی جدید علم شناسی را به میان می آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابوالهذیل علاف (226-135ه=840-752 م) فیلسوف معتزله
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ابولهذیل
,
معتزله
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
اخلاق دینی
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
نهضت ترجمه ,
یعقوب بن اسحاق کندی ,
الارده الالهیه ,
بنی عباس ,
جوهر (منطق) ,
استطاعت (کلامی) ,
صفات فعل ,
امام محمد غزالی ,
ذات خدا ,
عرض ,
معارف ضروری ,
جزء لایتجزی ,
فعل اصلح ,
حنین بن اسحاق ,
صالح بن قدوس ,
فرقه هذلیه ,
خلفای عباسی ,
بیت الحکمه ,
تشیع ابوالهذیل ,
صفات ذات ,
کلام خداوند ,
قدرت خدا و فعل اصلح ,
تناهی معلومات و مقدورات الهی ,
آفرینش انسان ,
حد قدرت انسان ,
خواطر ,
مسئولیت دینی انسان ,
افعال متولد و غیر مستقیم انسان ,
قصد و نیت انسان ,
رویت اجسام و اعراض ,
انقطاع حرکت اهل خلدین ,
ابن عربی ,
جوهرفرد ,
مسئولیت اخلاقی انسان ,
اساتید ابوالهذیل ,
شاگردان ابوالهذیل ,
انقطاع حرکت ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
صفات خدا ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ابوالهذیل، اولین متفکر و متکلم مسلمان است که از طریق مطالعه ترجمه های عربی آثار فیلسوفان یونان از اصول و قواعد فلسفه اطلاع یافته و در مسائل فلسفی عصرش تامل کرده و کتاب و رساله نوشته و به لقب با شکوه «فیلسوف معتزله» مشهور شده است، اما آثار وی از بین رفته و آنچه ما از عقاید و افکارش می دانیم از نوشته های دیگران است. ابوالهذیل، متفکری نیرومند و جامع بوده و علاوه بر مسائل کلامی به مسائل مربوط به انسان و طبیعت نیز اهتمام ورزیده و درباره اختیار و آزادی انسان و اجسام و اعراض و حرکت و سکون و سایر مسائل فلسفی اندیشیده و به اظهار نظر پرداخته است. او اولین متفکر شناخته شده در عالم اسلام است که از «جزء لایتجزی» و یا «جوهرفرد» سخن گفته و جسم را مرکب از جواهر فرد دانسته است. او علاوه بر قدرت و قوت اندیشه، مناظر و مجادلی بسیار نیرومند و قوی بوده و در این فن، کمتر کسی یارای برابری با وی را داشته است. ابوالهذیل پیروانی یافت که به «فرقه هذلیه یا هذیلیه» معروف شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامشناسی از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
معصومه سالاریراد، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی حکمت متعالیه
,
امام علی بن موسی الرضا
,
17. فرق کلامی
,
امامت
,
نبوت
,
وحی
,
شیعه شناسی
,
پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
اصالت وجود ,
علامه طباطبایی ,
اسفار ,
معتزله ,
ولایت ,
کون جامع ,
حرکت جوهری ,
ملاصدرا ,
الله ,
شیعه ,
مشاء ,
اشاعره ,
فاعلیت الهی ,
لطف ,
متکلمان شیعه ,
قاعده لطف ,
شیخ کلینی ,
ولایت تکوینی ,
قرآن کریم و امام زمان (عج) ,
قاعده امکان اشرف ,
ریاست عامه ,
عینیت مقام امامت ,
ضرورت عقلی امام ,
نص بر امامت ,
مبانی فلسفی اوصاف امام ,
صفات ائمه اطهار (ع) ,
فاعل طبیعی ,
کرامت امام معصوم (ع) ,
دلایل وجوب امام ,
دلایل وجود امام ,
شرح اصول کافی ,
لزوم هدایت انسان ,
ادله نقلی بر اثبات ائمه (ع) ,
تاسیس حکومت دینی ,
وجود برتر ,
حجت الهی ,
ولایت تشریعی ,
واسطه فیض الهی ,
وحی ,
مفهوم امامت ,
مقام امام (ع) ,
اقتضای عنایت الهی ,
ابن سینا ,
پیامبر ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
در مکتب تشیع، امامت یکی از اصول مسلم اعتقادی است. این اصل در ردیف مقام نبوت جای دارد. متفکران و اندیشمندان زیادی همواره در طول تاریخ تشیع، در قالب مکاتب فلسفی و کلامی به اثبات و تبیین این اصل پرداختهاند. آنها ویژگیهای دارنده این مقام را به طور مفصل تفسیر کردهاند. در همین راستا، حکمت متعالیه به عنوان یکی از مکاتب مهم فلسفی در جهان اسلام به تبیین و تحلیل شئونات و جایگاه امامت پرداخته است. پیروان این مکتب که در رأس آن صدرالمتالهین شیرازی است، مباحث مهمی را حول این محور تفسیر کردهاند. از جمله این مسایل میتوان به اثبات اصل امامت به عنوان یکی از مبانی اعتقادی، عینیت مقام امامت، وجود امام و ضرورت عقلی آن، نص بر امامت، شیوه تعیین و انتصاب وی، بیان مبنای فلسفی اوصاف امام و پیوند این اوصاف با امام و عدم امکان قطع رشته امامت از روی زمین اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر ارشادی و مولوی در اصول شیعه
نویسنده:
علی اکبر فرح زادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکم ارشادی در علم اصول
,
حکم مولوی در علم اصول
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
علم اصول شیعه
,
علم اصول اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه ( شیعه ) ,
مکلف ,
حسن و قبح عقلی ,
اشاعره ,
آخوند خراسانی ,
انشاء ,
اهل سنت ,
مجتهد ,
اراده ,
مصلحت ,
قرآن کریم و امام زمان (عج) ,
اطاعت ,
معصیت ,
شیخ انصاری ,
امر ارشادی ,
امر مولوی ,
اصول شیعه ,
واجب ارشادی ,
اصل برائت ,
وجوب غیری ,
احکام وضعی ,
علم اصول ,
اصولیون شیعه ,
واجب ,
مستحب ,
اخبار ,
ثواب و عقاب ,
ملاک تشخیص امر ارشادی ,
ملاک تشخیص امر مولوی ,
نسبت عقل و امر مولوی ,
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ,
مفسده ,
امکان صدور امر ارشادی محض از خداوند ,
دلالت امر برفور تراخی ,
حسن و قبح شرعی ,
مقدمه واجب ,
کاربرد امر ارشادی برای بیان احکام وضعی ,
نهی ارشادی ,
احکام تاسیسی ,
احکام امضایی ,
احکام وضعی ,
اراده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
اقسام حکم و تقسیمات واجب از مباحث اصولی شناخته شده ای است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان علم اصول قرار داشته است. با این حال تقسیم امر به ارشادی و مولوی از مسائلی است که مدت زیادی از راهیابی آن به علم اصول فقه شیعه نمی گذرد. در میان اهل تسنن نیز، به دلایلی که در این مقاله بیان شده، اساسا بحث از امر ارشادی و مولوی مطرح نشده است. بازشناسی امر ارشادی از امر مولوی از آن جهت اهمیت دارد که امر مولوی جنبه انشائی داشته و اقتضای اطاعت مستقل می کند، در حالی که امر ارشادی ماهیتا جنبه اخباری دارد و از مصلحت فعل مورد ارشاد گزارش می دهد و در نتیجه امتثال یا معصیت آن، ثواب یا عقابی جداگانه ندارد. در مورد ملاک امر ارشادی و مولوی میان اندیشمندان اتفاق نظر به چشم نمی خورد. مقاله حاضر دیدگاههای مختلف در این زمینه را طرح و ارزیابی نموده، برای ارائه راه حلی قابل قبول تلاش می کند و به مباحثی از علم اصول که امر ارشادی و مولوی در آن مورد توجه واقع شده، اشاره می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه اعجاز: زمینهها و سیر تطور آن تا قرن سوم
نویسنده:
محمد علی مهدوی راد، روح الله شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعجاز قرآن
,
بسط فهم از معجزه
,
17. فرق کلامی
,
معجزات
,
عقل و دین
,
شخصیت ها
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
علی بن ربن طبری ,
اعجاز قرآن ,
فخر رازی ,
معتزله ,
نهضت ترجمه ,
معجزه ,
اشاعره ,
نظام ,
ابن ندیم ,
کشاکشهای کلامی میان ادیان ,
کشاکشهای کلامی میان مذاهب اسلامی ,
اعجاز باوری ,
عجز آگاهی ,
سخنوری و شعر ,
زمینه های پیدایش بحث اعجاز ,
نظر مفسران ,
ابو عثمان عمرو بن بحر جاحظ ,
نظم قرآن ,
ابو محمد عبدالله بن مسلم بن قتیب ,
محمد بن یزید واسطی ,
قرآن ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
«اندیشه اعجاز»، پیش از قرن چهارم هجری و رسیدن به اوج، مراحلی چند را به خویش دیده است. در مرحله نخست، یعنی قرون اول و دوم هجری، شاهدیم که ادیبان و سخنوران در برابر هماوردی قرآن اظهار عجز کردهاند و عالمان و مفسران بدون اهتمام و توجه ویژه از کنارِ مسائل در پیوند با اعجاز گذشتهاند و در آن به چند و چون نپرداختهاند. در مرحله پسین، کشاکشهای کلامی بین ادیان و درون دینی و نهضت ترجمه، چالشهایی را فرا روی قرآن به عنوان سند نبوت و اسلام نهاد و مباحث اعجاز را جدی ساخت. تلاشهای عالمانی چون نظام، علی بن ربن طبری، جاحظ، ابن قتیبه و واسطی در زمینه اعجاز، جلوههایی از دغدغههای موجود در این دوران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه فقهی ابن ابی عقیل و مکتب متکلمان متقدم امامیه
نویسنده:
احمد پاکتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن ابی عقیل
,
مکتب متکلمان متقدم امامیه
,
17. فرق کلامی
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فقه شیعه ,
ابوسهل نوبختی ,
معتزله ,
امامیه ,
ابن راوندی ,
ادله نقلی و وحیانی ,
ردیه نویسی ,
آل رسول ,
اصول عقلی ,
حجیت خبر واحد ,
ظواهر کتاب ,
متکلمان متقدم ,
ابن قبه رازی ,
فقه متقدم معتزله ,
قیاس (منطق) ,
عقلگرایی در فقه ,
محدود کردن دامنه نص ,
افزودن دامنه اصول عقلی ,
زمینه های اندیشه فقهی در مکتب متکلمان ,
شاخص فقاهت در مکتب متکلمان ,
زمینه های فقه ابن ابی عقیل در اندیشه متکلمان ,
جایگاه آل الرسول در فقه ابن ابی عقیل ,
نظام فقهی ابن ابی عقیل ,
جایگاه سنت در نظام فقهی ابن ابی عقیل ,
مبانی استنباط ابن ابی عقیل ,
قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
ابن ابی عقیل به عنوان فقیهی تأثیرگذار در میان امامیه، آثاری را بر جای نهاد که پس از گذشت چند سده، به عنوان نوشته هایی «قدیم»، فقط قابل قرائت بود. در حالی که اطلاعات روشنی درباره بافت موضعگیری ها و نیز گفتمان عصر تالیف در دست نبوده است. از همین روست که کاستی روشنی در فهم دقیق اندیشه فقهی وی دیده می شود و این نکته نه تنها در سده های اخیر که درباره حلیان سده های میانه اسلامی نیز صادق است. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از تعلق مکتبی ابن ابی عقیل به مکتب متکلمان امامی نیمه نخست سده 4 ق، زمینه ای برای تحلیل موضعگیری بازمانده و بازسازی اندیشه های اساسی ابن ابی عقیل فراهم شود. فقه مکتب متکلمان و از جمله فقه ابن ابی عقیل با فقه متقدم معتزله در مبانی اندیشه قرابتی بسیار دارد. گسترش کاربرد ظواهر کتاب و باور به عدم حجیت خبر واحد، مشخصه برخورد او با ادله نقلی است. او با قیاس، سخت مخالفت دارد و وجه بارز عقلگرایی در فقه او و همفکرانش، محدود کردن دامنه نص، افزودن دامنه «اصول عقلی» و در نتیجه کاستن از دامنه موضوعاتی است که شریعت نسبت به آن حکم کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب افکار اسماعیلیه در آثار ناصر خسرو
نویسنده:
پروین تاجبخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
اسماعیلیه
,
ناصر خسرو
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
معاد(کلام)
,
وحی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ,
عقل اول ,
معاد ,
جبر و اختیار ,
توحید ,
اِبداع (آفرینش) ,
زبان قرآن ,
ناصر خسرو ,
مذهب ,
مراتب دعوت ,
امامت و تاویل ,
حجت امام ,
فاطمیون ,
قرآن ,
وحی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
جامع الحکمتین ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
برای فهم هر شاعر و نویسنده ای درک زمینه های فکری او لازم است. نویسنده در این مقاله می کوشد بازتاب اندیشه های اسماعیلیه را در آثار ناصرخسرو به اجمال بررسی کند و توضیحی مختصر آنگونه که علاقه مندان را به کار آید ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداء بین رد و اثبات
نویسنده:
حسین نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
اخلاق دینی
,
امامیه و بداء
,
اهل سنت و بداء
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
شیخ صدوق ,
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
امامیه ,
اجل مسمی ,
اجل غیرمسمی ,
محو و اثبات ,
وضوح کامل ,
ظهور بعد از خفا ,
مسئله جف القلم ,
بداء در لغت ,
بداء در اصطلاح ,
ادله امامیه در اثبات بداء ,
کتاب التفسیر الکبیر ,
بداء در تکوین ,
نسخ در تشریع ,
اعمال ناروا ,
کتاب صحیح بخاری ,
روایات اهل بیت در مورد بداء ,
ادله منکران بداء ,
محال بودن اطلاق بداء بر خداوند ,
اجل غیر مسمّی ,
قرآن ,
علم پیشین الهی ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
در «بداء» دو نظر وجود دارد. امامیه «بداء» را از ارکان اصیل عقاید اسلامی میدانند که چهار دلیل بر این مدعا میتوان اقامه کرد و مهمترین آنها آیه محو و اثبات است. علمای اهل سنت بهشدت با این عقیده مخالفاند و بر آناند که «بداء» موجب علم بعد از جهل میشود و این در مورد خداوند روا نیست. معنای لغوی «بداء» همان ظهور بعد از خفاست، البته امامیه چنین معنایی را قصد نمیکنند؛ معنایی که آنان از «بداء» اراده میکنند «تغییر مسیر آدمیان با اعمال آنان است» و این مطلب مورد قبول همگان است. لذا آنچه انکار شده است مورد اعتقاد نیست و آنچه مورد اعتقاد است نفی نشده است. بدین جهت این نزاع بیشتر نزاعی لفظی است تا نزاعی معنوی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید