آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
پ:قرن نوزدهم میلادی
>
کارل مارکس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 394
عنوان :
إلحاد و الاغتراب : بحث في المصادر الفلسفية للإلحاد المعاصر
نویسنده:
پاتریک ماسترسون؛ مترجم: هبة ناصر؛ محقق: إبراهيم موسوي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
عراق/ کربلا: المركز الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
رابطه الحاد و علوم طبیعی ,
الحاد در اسماء الهی ,
شرک ,
نیهیلیسم معرفت شناختی ,
خدا در اندیشه کانت ,
ملحدان ,
فوق طبیعت گرایی متافیزیکی ,
الحاد جدید (آتئیسم نو) ,
هستی شناسی هگل ,
الحاد روششناختی ,
طبیعتگرایی فلسفی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازاندیشی مارکسیسم: از کانت و هگل تا مارکس و انگلس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jolyon Agar
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780415411196
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستارى در جامعه شناسى دین
نویسنده:
محمدرضا آقایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مردم شناسی دین
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
رنسانس ,
رمانتی سیسم ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
فلسفه غربی ,
1. ادیان religions ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین پژوهی ,
تاریخچه جامعه شناسى دین ,
مارکس و اساس دین ,
نظر دینى امیل دورکیم ,
دین و نقش اجتماعى آن ,
دین و کناره گیرى محتوم آن ,
پرستش جامعه ,
چکیده :
بررسى دين در حوزه هاى متعدد علمى از جمله كلام، فلسفه، روان شناسى، جامعه شناسى و مردم شناسى با توجه به نگرش هاى خاصى كه در هر مجموعه معرفتى مورد نظرمى باشد، موجب تعريف و برداشت هاى متفاوتى از دين شده است كه عمدتا به شكل وسيع، ريشه در تلاشى دارد كه در غرب در جهت ارائه تعريفى براى دين انجام گرفته است؛ زيرا يافتن ماهيت متمايز و يگانه دين يا ارائه سلسله اى از صفات، كه دين و آنچه را مربوط به آن است از بخش هاى ديگر زندگانى انسان متمايز مى گرداند، بيشتر يك رويكرد و رهيافت غربى است كه از زمان نوزايى (رنسانس) به بعد، بخصوص در دوره اصلاح دينى ـ با آن مواجه هستيم. در غرب، طى يكى دو قرن تعاريف و تلقى هاى فراوانى از دين ارائه شده كه حتى ارائه فهرست ناقصى از آن هم به راحتى ممكن نيست. برخى از آنها عمدتا سعى در تمايز قاطع بين ابعاد دينى و غير دينى فرهنگ دارند و گاه دين را با مجموعه اعتقادات، بويژه اعتقاد به موجودى متعال برابر گرفته اند. از سوى ديگر، عده اى عوامل تجربى، عاطفى، شهودى و همچنين عوامل ارزشگذارانه و اخلاقى را جزو دين به حساب آورده اند. يا پيدايش و غناى رشته هاى مردم شناسى و جامعه شناسى، كه رشته علمى نسبتا جديدى است، عامل مهمى وارد تعريف دين گرديد و آن چيزى نبود جز ملاحظه زمينه هاى اجتماعى، اقتصادى، تاريخى و فرهنگى در نوع تلقى از دين. در نظر اينان، دين هرگز يك مجموعه انتزاعى از انديشه ها، ارزش ها، يا تجربه ها، كه جدا از حوزه فرهنگى جامعه باشند، نيست؛ زيرا بسيارى از اعتقادات و آداب و رسوم و شعاير دينى با توجه به حوزه فرهنگى جامعه قابل درك مى باشد و از اينجاست كه رهيافت هاى جامعه شناختى به دين آغاز مى گردد. و جامعه شناسى دين رونق مى گيرد؛ رشته اى علمى كه شيوه طبيعى مطالعه دين و جامعه نيست، بلكه فرآوردى فرهنگى است كه توسط تحولات تاريخى انديشه غربى پديد آمده است و پژوهشگران را بر آن داشته است كه از ادعاهاى هنجارآفرين دين يا جامعه مورد پژوهش آنان فاصله بگيرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استبداد و خودکامگى در تحلیل قرآن
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبار (اسماء افعال الهی)
,
استبداد
,
طاغوت
,
آسیب شناسی اجتماعی
,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تکبر (اخلاق)
,
مستکبر
,
راهکارهای استبداد ستیزى
,
استکبار ستیزی و استبداد زدایی
,
خاستگاه استبداد
,
ابزارهاى استبداد
,
جبار در قرآن
,
استبداد سیاسی
,
معنای استبداد
,
استبداد در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مازوخیسم ,
آسیب اجتماعی ,
آنومی (آشفتگی اجتماعی) ,
آیه 159 بقره ,
آیه 257 بقره ,
آیه 279 بقره ,
آیه 11 اسراء ,
آیه 36 نحل ,
آیه 187 آل عمران ,
تفرقه افکنی ,
آیه 159 آل عمران ,
آیه 25 حدید ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 19 معارج ,
آیه 72 احزاب ,
سادیسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
استبداد به عنوان یک آسیب اجتماعى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده در آغاز به تعریف آسیب اجتماعى و جامعه آسیب زده پرداخته، سپس استبداد و خودکامگى را به عنوان مصداق بارز آسیب اجتماعى معرفى مىکند، آن گاه به پیشینه تاریخى استبداد ستیزى اشاره کرده وبر این باور تأکید مىکند که به رغم فلسفه سیاسى عدالت گراى اسلام، تاریخ مسلمانان، بیشتر آمیخته با استبداد بوده است. در ادامه به تعریف استبداد در فرهنگ سیاسى مىپردازد و واژههاى قرآنى معادل آن را - «جبار»، «مستکبر» و «طاغوت» - با استناد به آیات قرآن مورد بحث و بررسى قرار مىدهد. عوامل و زمینههاى پیدایش خودکامگى از دیدگاه افلاطون، ارسطو، راسل، مارکس، هابز، فروید و اریک فروم مورد بحث قرار گرفته و در تبیین دیدگاه قرآن بر این باور تأکید شده است که عامل پیدایش خودکامگى، اسارت معنوى انسان در چنگال غرایز و کششهاى طبیعى است. در ادامه، از شیوهها و ابزارهاى تداوم استبداد همچون تفرقه افکنى، مددگیرى از همدستان، خشونت با مخالفان و هویت سازى براى موافقان یاد کرده و جامعه استبداد زده از دیدگاه قرآن را توصیف کرده است. در پایان نیز از پایههاى اصولى استبداد ستیزى چون بازپرورى شخصیت توحیدى، پرهیز از تندروى، کنارهگیرى از نظام استبدادى، کنترل اجتماعى، نظارت نهادینه بر حکومت به عنوان مهمترین راهکارهاى مبارزه علیه خودکامگى از دیدگاه قرآن سخن به میان آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانونمندی تاریخ
نویسنده:
منوچهر صانعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون مندی تاریخ
,
علم تاریخ
,
غایتمندی تاریخ
,
تاریخ
,
فلسفه تاریخ
کلیدواژههای فرعی :
مدینه فاضله ,
معنای تاریخ ,
ضرورت تاریخی ,
اصالت تاریخ ,
روم باستان ,
تاریخ باستان ,
فلسفه یونان ,
فلسفه هگل ,
فلسفه کانت ,
تاریخ نگاران ,
زمینه تاریخی ,
درک تاریخ ,
الهی شدن تاریخ ,
انسانی شدن تاریخ ,
جهان یونانی ,
چین باستان ,
تکامل تاریخی علوم ,
قانونمندی غایتمند ,
قانونمندی ماشینی ,
آرمانشهر ,
چکیده :
واژه تاریخ را در زبان فارسی به دو معنا به کار می برند: 1- مجموعه فعالیت های مکتوب علمی، نظری و فکری مورخان که همان "علم تاریخ" نامیده می شود؛ 2- مجموعه حوادث و رویدادهای انجام شده توسط انسان که از آن تاریخ در معنای متعارف مستفاد می شود و بدون افزون کلمه "علم" به کار می رود. اگر بتوانیم نحوه کسب شناخت یا علم به تاریخ از نوع دوم، یعنی علم به تاریخ در معنای مجموعه رویدادها را مشخص کنیم، وجود چیزی به نام "علم تاریخ" نیز به اثبات خواهد رسید و آن گاه می توانیم بگوییم که علم تاریخ واقعا یک "علم" است. این مقاله با نظر به آرای اندیشمندان و مورخان از قدیم ترین روزگاران تا اوایل قرن بیستم، ضمن متمایز کردن دو مفهوم متفاوت از تاریخ، سیر تحول دیدگاه های موجود درباره تاریخ، قانونمندی و غایتمندی آن را پی می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباطات میان ادیانی
نویسنده:
محمد وحید صافی اصفهانی؛ علی اکبر صافی اصفهانی؛ حسن بشیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارتباط ادیان
,
ادیان توحیدی
,
دین و ارتباطات
,
دین و فرهنگ
,
فلسفه فرهنگ
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
بیداری اسلامی ,
روابط فرهنگی ,
روابط بین الملل ,
نظم نوین جهانی ,
امت اسلامی ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
انقلاب اسلامی ,
اندیشه سیاسی ,
تعامل ادیان ,
مفهوم شناسی دین ,
دین فرهنگی شده ,
موانع ارتباطات میان ادیانی ,
ارتباط میانفرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
دین و باورهای توحیدی سنگبنای جوامع انسانی است و فرهنگ و ارتباطات مهمترین ابزارهای تجلی این سنگبنا هستند. درباره این سه مولفه، یعنی دین، فرهنگ و ارتباطات _ که وجه ممیز انسان از سایر موجودات هستند _ و نسبت و ارتباط بین آنها بحثهای متعدد و تعاریف مختلفی ارائه گردیده است. بررسی تعاریفی که از دین، فرهنگ و ارتباطات با توجه به نسبت این سه مولفه با هم و با نگاهی به ادبیات ارتباطات میانفرهنگی و ارتباطات بینفرهنگی به عنوان حوزههای مطالعاتی ارتباطاتفرهنگی و به نحوی عامتر، ارتباطات بین الملل ارائه گردیده، در این مقاله صورت پذیرفته و سعی شده با یک ادبیات نوین، دین را که تا پیش از این در کنار مسائل دیگری چون نژاد، قومیت، هویت، سبک زندگی و غیره، در ذیل ارتباطات بین الملل و ارتباطات فرهنگی بررسی میشد را یک پله ارتقا بخشیده و حوزه مطالعاتی ارتباطات میان ادیانی را معرفی نماید. در این راستا ابتدا تعاریفی مختار از دین، فرهنگ و ارتباطات و ارتباطات میان ادیانی ارائه میگردد و پس از آن با تبیین و توضیح مفاهیم این حوزه، ویژگیها و تفاوتهای هر یک بیان میشود. در پایان به بحث از جایگاه ارتباطات میان ادیانی در حال حاضر و ضرورت توجه بیشتر به آن در سطوح علمی و اجرایی در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و به عنوان ابزار زمینهساز بیداری اسلامی در بین امت اسلامی و فراتر از آن در میان پیروان ادیان توحیدی پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر تحقیق در مناسبات دین و روان از منظر قرآن
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی، علی نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
,
روانشناسی دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
روان شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
هدف نبوت ,
روح در قرآن ,
علم نفس ,
عبادت ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
احسان ,
خضوع ,
احکام تشریعی ,
بدگمانی ,
کنترل نفس ,
هستیشناسی قرآنی ,
آموزه های معرفتی قرآن ,
آموزه های اعتقادی قرآن ,
آموزه های اخلاقی قرآن ,
آموزه های عبادی قرآن ,
تعریف تجربه گرایانه دین ,
کارکردهای نفس ,
تاثیرپذیری نفس ,
بهداشت روان فردی ,
تقویت عواطف در خانواده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است با بررسی نسبت دین و روان انسان از منظر آیات قرآن کریم زمینه تامل و تدبر بیشتر در این دسته از آیات را فراهم نماید. در این تحقیق ضمن ارائه تعریفی از دین بر پایه جستاری در آیات قرآن، به بررسی میزان توجه قرآن و آموزه های معرفتی، نظیر آموزه های اعتقادی، اخلاقی و عبادی، و احکام تشریعی آن به روان انسان پرداخته است؛ و از آنجا که دانش روان شناسی از مدعیان تبیین رابطه دین و روان است به سه دیدگاه روان شناسان در این باره نیز، اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان امکان و وجوب در رویارویی با نقدهای راسل، هیوم و کانت
نویسنده:
عبدالله مصباحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
محدودیت شناخت
,
تببین عقلانی خدا
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
مستقل
,
غیرمستقل
,
راسل
,
کانت
,
براهین خداشناسی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دین شناسی روان شناختی
,
اثبات وجود خدا
,
حقیقت قائم بالذات
,
ماهیات غیر متناهی
,
ماهیت علت
,
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
کلیدواژههای فرعی :
جهان هستی ,
دین شناسی ,
انگیزه ,
جهان شناختی ,
نقد تفاسیر ,
تناقض ,
حقیقی ,
نیستی ,
باور (پذیرش) ,
چکیده :
برهان امکان و وجوب که از مهم ترین برهان های اثبات وجود خدا به شمار می آید، در گذر اندیشه های بشری جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. در میان اندیشمندان، در طول تاریخِ اندیشه های مربوط به مبدا هستی، فیلسوف و متفکر بزرگی را نمی توان یافت؛ مگر اینکه به گونه ای با این برهان روبه رو شده است. و این برهان از همین رهگذر تقریرها و نقدهای گوناگونی را به خود دیده است.در این نوشتار، یکی از تقریرهای برهان یاد شده را به دلیل داشتن ویژگی های قابل توجه، برگزیده ایم و نقدهای راسل، هیوم و کانت به آن مطرح و پاسخ آنها را بیان کرده ایم. به نظر ما امتیاز تقریر مورد نظر «رسایی عبارتهای به کار رفته و نیفتادن در دام تسلسل و بطلان آن» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مارکسیسم، نیهیلیسم و شیطان گرایی در ادبیات عرفانی پائولو کوئلیو
نویسنده:
سید محمد موسویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پائولو کوئیلو
,
عرفان های نوظهور
,
ادبیات عرفان کاذب
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
جبر تاریخ ,
معرفت درونی ,
اهل بیت(ع) ,
سِحر ,
صهیونیسم ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
شیطان پرستی ,
هیپی گری ,
مارکسیسم و دین ,
انجیل شیطانی ,
شیطان پرستی دینی ,
شیطان پرستی فلسفی ,
خلا دین در غرب ,
شیطان پرستی گوتیک ,
نمادهای شیطان پرستی ,
موسیقی شیطانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
پائولو کوئلیو رمان نویس مشهور برزیلی و رهبر یکی از فرقه های انحرافی است. او نویسنده ای است که در دوران نوجوانی به بی ایمانی روی آورده و با گرایش شدید به آثار مارکس و انگلس، همه باورهای مارکسیستی را دگرگون کرده است. او در همین دوران علاقه مند به سحر و جادو گردید و به دنبال آن، جذب گروه های شیطان پرستی شد. کوئلیو پس از فروپاشی نظام های مادی مارکسیسم و فرویدیسم، خلأ حاصل از دین و معنویت را در غرب به خوبی احساس کرده و بر آن شده تا با استفاده از فن قصه نویسی، نیاز فطری بشر به عرفان و معنویت را مرتفع سازد. او در همین زمینه، با ادبیاتی صریح و ساده بر اندیشه های مارکسیستی، نیهیلیستی و شیطان پرستی لباس عرفان و معنویت پوشانده، آن را به جهانیان عرضه می کند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، به دنبال مقایسه تطبیقی اندیشه های مارکسیسم، نیهیلیسم و شیطان گرایی با اندیشه های کوئلیو می باشد و اثبات نموده که وی در ادبیات عرفانی خود به شدت متأثر از مارکسیسم و شیطان گرایی بوده و عرفان او عرفانی سکولار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اریک فروم
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
اسلام ,
سعادت ,
جهان بینی مادی ,
انسان شناسی ,
الحاد ,
جهان بینی ,
دین ,
روانکاوی ,
جهان بینی الهی ,
جایگاه انسان ,
حیات دنیوی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان بینی مادی ,
اهل بیت(ع) ,
جهان بینی اسلامی ,
حیات دنیوی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
جامعه موعود ,
وجدان ,
داستان آدم و حوا ,
سعادت و نیکبختی ,
تورات (عهد عتیق) ,
سوسیالیسم ,
انسان شناسی اسلامی ,
سیره معصومان (ع) ,
فرمان الهی ,
طبع انسان ,
شادخواری ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
دین و اخلاق ,
سوسیالیسم ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حکمت ,
کفر ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
انسان و جامعه شناسی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
مارکسیسم ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلامت روح ,
تفکر انحرافی ,
بعد روحانی انسان ,
تمرد از فرمان الهی ,
انسان معیار همه چیز ,
وظیفه اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایه مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد. از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقه اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزه اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسنده شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقه اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایه کلام حق تعالی و سیره معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند. نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 394
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید