آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ک:قرن چهارم قبل از میلاد
>
افلاطون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
تعداد رکورد ها : 1512
عنوان :
چیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی
نویسنده:
لیلا پژوهنده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
پرسش گری
,
انسان شناسی مولوی
,
دیالوگ از نظر مولوی
,
فلسفه گفت و گو
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
مجادله ,
عقل فلسفی ,
فیه ما فیه ,
اشاعره (اهل سنت) ,
دیالکتیک ,
عهد الست (میثاق) ,
دیالوگ ,
بحث ,
فلسفه یونان ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
مجالس سبعه ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
هستی شناسی مولوی ,
تنگنای فلسفه ,
ماهیت پرسش و پاسخ ,
خاستگاه پرسش و پاسخ ,
انگیزه پرسش و پاسخ ,
سنخیت در پرسش و پاسخ ,
سکوت و خاموشی ,
سوال و جواب سقراطی ,
ارتباط انسانی ,
ارتباط ژرف ,
لوگوس هراکلیتوس ,
پارسایی تفکر ,
تمرکز معنوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مقاله حاضر با طرح جایگاه و نسبت سوال و جواب با گفت و گو (دیالوگ) و حدود معنی شناختی آن آغاز می گردد و سرچشمه های اندیشه مولوی را در این خصوص باز می نمایاند. ادامه مقاله، پیشینه و جایگاه سوال و جواب، دیالوگ و دیالکتیک را با نگاهی تطبیقی در حوزه های هستی شناختی و معرفت شناختی در نظر فیلسوفان یونان، اندیشمندان دنیای معاصر و دیدگاه خاص و جهان نگری مولوی به اختصار بیان می دارد و به نقد و بررسی سوال و جواب به شیوه تحلیلی و با سه رویکرد متفاوت: 1. خاستگاه، ماهیت و ضرورت سوال و جواب 2. انگیزه سوال و جواب 3. سنخیت در سوال و جواب به طرح موضوعات و یافته های ذیل از دیدگاه مولوی می پردازد: برشمردن اندیشه به عنوان سرچشمه پرسش و پاسخ؛ اشاره به معانی، سطوح و ترازهای متفاوت در این حوزه؛ بررسی دلایل اعتراض و انکار مولوی بر عقل فلسفی با وجود تاکید بر ضرورت و سودمندی استدلال و چون و چراهای منطقی؛ نشان دادن راه گذر از تنگنای فلسفه؛ نقد گفت و گوی راستین با توجه به غایت، غرض و انگیزه پرسشگری و در نهایت، لزوم سنخیت و نسبت در پرسش و پاسخ در مجموعه روابط و حوزه های مختلف.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم المعنى الكلي بين أفلاطون وأرسطو وأثره على وليام الأوكامي
نویسنده:
حماده أحمد علي محمد؛ اشراف: محمد فتحى عبدالله, وهبة طلعت ابوالعلا؛ مناقش: مصطفى حسن النشار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه اخلاقی هگل در پرتو نقدهای او به دیدگاه اخلاقی کانت
نویسنده:
حسن احمدی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هگل
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق کانت
,
اخلاق هگل
کلیدواژههای فرعی :
فاعل اخلاقی ,
اخلاق فردی ,
پدیدارشناسی روح ,
صورتگرایی ,
اقتدار عمومی ,
هنجار اخلاقی ,
حس اخلاقی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
تکلیف اخلاقی ,
حکمت ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
اراده ,
کلیسازی ,
معرفت شناسی کانت ,
منفعت طلبی ,
وظیفه فیلسوف ,
Moral action ,
اخلاق مبتنی بر امیال طبیعی ,
جهان اجتماعی و سیاسی ,
فیلسوف اخلاق ,
خودفرمانی ,
تعیین کننده اخلاق ,
صورتگرایی اخلاقی ,
اراده عقلانی ,
اخلاق انضمامی ,
جامعه مدنی حقیقی ,
دولت بیرونی ,
اخلاق فردی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
ایمانوئل کانت در کتاب مبانی مابعدالطبیعیِ اخلاق، یگانه هدف خویش را جستوجو و برپایی عالیترین اصل اخلاق معرفی میکند؛ اصلی که همچون قطبنمایی برای افعال اخلاقی باشد؛ اما هگل بر این باور است که دیدگاه اخلاقی کانت، انتزاعی و گویی بیمحتواست؛ افزونبراین، اصول اخلاقی کانت تناقضهایی دارد؛ ازاینرو، این نظام اخلاقی را درعمل ناممکن میکند. کانت اخلاق را در درجۀ اول، به حوزۀ فردی مربوط میداند؛ اما از دیدگاه هگل، فردی دانستن اخلاق، نادیده گرفتن جهانی اجتماعی و سیاسی را درپِی دارد که در پَس عمل اخلاقی فرد نهفته است؛ افزونبراین، از منظر وی، تأکید کانت بر کلیسازی قانون اخلاق، ایرادهایی دارد؛ برای مثال، کلی سازی قاعدهها، آزمونی صرفاً سلبی است؛ یعنی حتی اگر این آزمون با موفقیت به انجام رسد، فقط نشان میدهد ازلحاظ اخلاقی چه نباید بکنیم؛ اما نمیگوید چه باید بکنیم. در این جستار برآنیم تا باتوجهبه نقدهای هگل به دیدگاه اخلاقی کانت، مهمترین اصول اخلاقی هگل را واکاوی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعات پیرامون افلاطون، ارسطو و پروکلوس: مجموعه مقالات پیرامون فلسفه باستان جان جی کلیری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Dillon, Brendan O’Byrne, Fran O’Rourke
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill Academic Pub,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9789004233232
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی برجایگاه دین در تحولات اخلاق سیاسی غرب
نویسنده:
حسین رحمت الهی، امید شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست اخلاقی
,
مسایل جدید اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
قلمرو سیاسی دین
,
دین و سیاست
,
سکولاریسم
,
دین و سیاست
,
فلسفه دین
,
اخلاق سیاسی
,
صورت دینی زندگی
,
نو فضیلت گرایی
,
دولت کمال گرا
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
وضع طبیعی ,
اصلاح دینی ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
دین و تجدد گرایی ,
مدرنیته (تجدد) ,
استنتاج باید از هست ,
تقدم حق بر خیر ,
رابطه باید و هست ,
دین و دولت در قرون وسطی ,
فلسفه سیاسی ماکیاول ,
چکیده :
دین بهعنوان یکی از مهمترین مقولههای خیر (زندگی خوب)، نقش ویژهای در هدفگذاری و معنابخشی به زندگی انسان ایفا کرده و با عرضۀ آموزههایی معطوف به زندگی مطلوب، به «فرارَوی» انسان از آنچه به آن دچار است، تغییر زندگی و گذار از «هست» به «باید» یاری میرساند. در عین حال، ضرورتهای اجتنابناپذیر زیست جمعی و نقش انکارناپذیرِ زمینهها و نهادهای اجتماعی چون دولت در حیات انسان موجب شده است تا سنجشِ نسبت «جامعه» با «خیر» به یکی از دغدغههای خاطر اندیشمندان بدل شود و در این بین اخلاق سیاسی از دیرباز، متکفل ارائۀ رهیافت مناسبی در باب نسبت نهاد دولت با دین بوده است. نوشتار حاضر در راستای بررسی تحولات اخلاق سیاسی در غرب، پس از تحلیل اجمالیِ فراز و نشیبهای تاریخیِ مسیحیت از قرون وسطی تا دوران معاصر، به ایدۀ غالب سیاسی یعنی بیطرفی دولت در قبال دین میپردازد و در آخر، رویکرد انتقادی کمالگرایی که در اواخر سدۀ بیستم و توسط نوفضیلتگرایانِ غربی احیا شده است، از نظر خواهد گذشت. رویکرد اخیر در نقد معضلات ناشی از تکثر اخلاقی غرب،خواهان احیای دین بهمثابۀ منبع تشخیص گزارههای اخلاقی، انگاری اخلاقی و تقویت جماعت است و پیرو تفکر ارسطویی، رسالت دولت در قبال خیر و نقش تربیتی این نهاد را یادآوری میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 723 تا 742
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین ضد الدین
نویسنده:
علی شریعتی؛ ترجمه حیدر مجید
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالامیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین پژوهی
,
کتب دکتر شریعتی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
استبصار
,
تاریخ طبری
,
سیره ابن هشام
,
الغدیر: علامه امینی
,
02- نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
شرک ,
کفر ,
شابک (isbn):
978-9953-494-08-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان
نویسنده:
احسان ترکاشوند, اکبر میرسپاه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم برزخ
,
منفصل
,
متصل
,
هستی شناسی اسلامی
,
فلسفه الهی
,
ماده
,
عالم ( امکانی )
,
کلام
,
صعودى
,
نزولى
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل)
,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل)
کلیدواژههای فرعی :
صقع ربوبی ,
اتحاد عاقل و معقول ,
عقول طولی ,
وجود منبسط ,
عالم قبر ,
تجرد خیال ,
عالم ماده ,
صادر اول ,
عالم عقول ,
عقبه محشر ,
اراده الهی به شر ,
فیض اقدس و فیض مقدس ,
برزخ صعودی ,
قاعده «الواحد» ,
برزخ نزولی ,
تجرد برزخی ,
وجود جمعی اشیاء ,
احکام مجرد ,
صورت ,
صورت مثالی ,
عقول طولیه ,
عقل اول ,
هیولی ,
ماده ثانیه ,
بدن مثالی ,
مُثُل ,
نوع ,
شی ء محسوس ,
وحدت تشکیکی ,
مرتبه احدیت ,
مرتبه واحدیت ,
فیض الهی ,
نظام احسن ,
اَظلال ( عام ) (عرفان نظری) ,
حضرات خمس ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) ,
امکان اخس ,
غیب امکانی ,
غیب محالی ,
صادر دوم ,
اثبات کثرت عقول ,
تروح اجساد ,
انطباع کبیر در صغیر ,
معنای لغوی برزخ ,
ریشه شناسی واژه برزخ ,
معنی فلسفی برزخ ,
معنی عرفانی برزخ ,
برزخ اول ,
برزخ اخیر ,
صور اعمال دنیوی ,
معنی کلامی برزخ ,
برزخ به معنی قدرت خدا ,
قوه دماغی ,
تشخص اخلاق ,
شهود مجردات ,
اشباح جسمانی ,
دیدن فرشته وحی ,
معنای لغوی مثال ,
معنی عالُم ,
عوالم ثلاثه ,
شمول عالَم بر خدا ,
کثرت عرضی در عالم عقل ,
تقسیم موجود به مادی و غیر مادی ,
اثبات عقول ,
کثرت ذاتی در عین وحدت ذاتی ,
اثبات عالم ماده ,
معانی ماده ,
اسامی عالم مثال ,
ادله اثبات عالم مثال متصل ,
ادله اثبات عالم مثال منفصل ,
احکام عالم مثال ,
اتصال به عالم مثال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
واژه «برزخ» در لغت و نیز در اصطلاح، معانى گوناگونى دارد که عدم توجه دقیق به این معانى، گاه موجب سوء برداشت از آن واژه مى شود. از این رو، شایسته است که در یک پژوهش تطبیقى، معانى واژه «برزخ» را در اصطلاح فلاسفه، عرفا، و متکلّمان به طور دقیق بررسى نماییم تا به این وسیله مانع از هرگونه سوء برداشت از این واژه در اصطلاحات گوناگون شویم.از دیدگاه فلاسفه مسلمان، برزخ به مرتبه اى از وجود گفته مى شود که حدّ وسط بین عالم مادّه و عالم عقل است و به دو قسم متّصل و منفصل تقسیم مى شود. امّا از نظر عرفا، برزخ به دو قسم نزولى و صعودى تقسیم مى گردد؛ قوس نزول و صعود برزخ عرفا هرکدام حصّه اى از مثال منفصل فلاسفه محسوب مى شود. از دیدگاه متکلّمان، برزخ همان عالم حدّ فاصل مرگ و قیامت انسان است که از نظر مفهوم، با برزخ در اصطلاح فلاسفه و عرفا تباین دارد؛ ولى از نظر مصداق، همان قوس صعودى برزخ عرفاست و با برزخ فلاسفه رابطه عامّ و خاصّ من وجه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای مثل از دیدگاه افلاطون وشیخ اشراق
نویسنده:
یاسین گودرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
کهن الگو
,
سوفسطاییان
,
هستیشناسی
,
انوار قاهره
,
نور الانوار
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اصنام و طلسمات
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اصنام و طلسمات
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اصنام و طلسمات
چکیده :
در این رساله مثل از دیدگاه دو فیلسوف بزرگ و تأثیرگذار مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است. افلاطون چون در زمانی زندگی میکرد که سوفسطائیان نفوذ علمی زیادی داشتند و از طریق مغالطات خود افکار عمومی و به خصوص افکار متفکران را تخدیر کرده بودند و نگاه ابزاری بعلم را در سرلوحه کارهای خود قرارداده و جامعه را به طرف پرتگاه نسبیتگرایی علمی و اخلاقی سوق داده بودند نظریه مثل را مطرح کرد و با این اقدام فیلسوفانه خود خدمت بزرگی به علم و اخلاق کرد. او مثل را متعلق اصلی علم میدانست و قائل بود که جهان مادی نمیتواند ثابت و در نتیجه متعلق علم باشد و از این طریق راه را بر سوفسطائیان بست و این مسأله، نظریه مثل افلاطون را تحت شعاع خود قرار داد و چون طبق نظریه ایشان مثل حقائقی عینی میباشند تصمیم گرفت که جایگاه مثل رااز حیث هستیشناسی روشن و تبیین کند. وی جایگاه مثل را مادون مثال خیر یعنی خداوند و مافوق عالم ماده میدانست و در واقع واسطه فیض حضرت حق به عالم ماده میداند با این بیان که هر مثالی مادون خود را در عالم ماده ایجاد و تدبیر میکند و چون خداوند تمام مثل را ایجاد میکند لذا هیچ نحوه علیتی بین مثل قائل نیست هر چند که بعضی نسبت به بعض دیگر افضلیت و برتری دارد. اما سهروردی نگاهش به مثل نگاهی هستیشناسانه است به همین دلیل برای هر نوع مستقلی در عالم ماده، مثال و عقلی مناسب قائل است و در نظر وی این طور نیست که برای هر مفهومی مثالی وجود داشته باشد. ایشان چون نظام فلسفیاش را بر اساس نور و ظلمت طراحی کرده لذا عالم عقول را عالم انوار قاهره و مافوق عقول را نورالانوار قرار داده است وی عالم نور را به صورت هرمی ترسیم میکند که در رأس آن نورالانوار و در قاعده آن ارباب انواع و در بدنه آن عقول طولیه میباشد. ارباب انواع حلقه واسطه بین انوار قاهره طولیه (عقول طولی) و عالم ظلمت است به این معنا که عقول طولیه، عقول عرضیه را ایجاد و عقول عرضیه هم مادون فلک هشتم یعنی افلاک هفتگانه و عالم عناصر و موالید ثلاث را ایجاد و تدبیر میکنند. سهروردی ارباب انواع را در عرض هم میداند و بین آنها علیتی قائل نیست به این معنا که هیچ رب النوعی نسبت به رب النوع دیگر علیت ندارد اگر چه بعضی نسبت به بعضی از شدت نوری بیشتری برخوردارند پس در عین عدم علیت بین آنها، تشکیک وجود دارد.ایشان اگرچه به صراحت میگوید که این مطالب را از راه شهود بدست آورده است ولی اولاً آنها را مستدل کرده و ثانیاً از فرشته شناسی حکمت فارسی و دیگر حکمای باستاننیز بهره برده است.سهروردی با طرح مثل در فلسفهاش هم کثرت عالم ماده را حل میکند و هم توجیه و تحلیلی عقلانی از بعضی از روایات ارائه میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط نفس مجرد و بدن در فلسفه اسلامی
نویسنده:
احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
روح طبیعی
,
روح حیوانی
,
روح نفسانی
,
جسم لطیف (حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
مغایرت نفس و بدن ,
برهان انسان معلق درفضا ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
تجرد نفس ناطقه ,
بدن ,
روح طبیعی ,
روح حیوانی ,
روح نفسانی ,
اخلاط اربعه ,
اثبات وجود نفس ,
کمال اول جسم طبیعی ,
اضافه ماهوی نفس و بدن ,
هیئت حال و ملکه ,
تاثیر تصورات بر بدن ,
مبدا صدور افعال ,
شرف نفس بر بدن ,
علم النفس جالینوس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله به چگونگی ارتباط نفس مجرد با بدن در فلسفه اسلامی از دیدگاه فلسفه مشاء «ابن سینا» و فلسفه اشراق «سهروردی» میپردازد. مسئله ارتباط مجرد با مادی از مهمترین مباحثی است که فکر بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول کرده است. با توجه به اینکه چگونگی ارتباط مجرد با مادی از جنبه انسانشناسی در مقایسه با جهانشناسی کمتر بررسی شده، نگارنده بر آن است تا در این مقاله این مسئله را از دیدگاه ابن سینا به عنوان فیلسوف مشائی و سهروردی به عنوان فیلسوف اشراقی از جبنه انسانشناسی بررسی کند. ابتدا نفس از دیدگاه دو فیلسوف اثبات و تعریف شده، سپس به تأثیر متقابل نفس و بدن پرداخته شده و در ادامه، اصل بودن نفس و فرع بودن بدن و چگونگی ارتباط این دو بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد معرفتشناسی سوفسطاییان از دیدگاه افلاطون
نویسنده:
شمس الملوک مصطفوی ، فاطمه حسينی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
نسبیت انگاری
,
سوفسطایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پروتاگوراس
,
رساله تئتتوس
کلیدواژههای فرعی :
فیلسوف ,
عدالت(فقه) ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
آرته ,
لاخس ,
چکیده :
با اهمیت یافتن مباحث معرفتشناسی در دوره جدید، بررسی آراء و دیدگاههای معرفتشناختی سوفسطائیان نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین جریانات فکری عصر طلایی یونان، اهمیتی روز افزون یافته است. در این مقاله کوشش شده با استناد به نوشتههای افلاطون به موازات ارائه نظریات معروفترین سوفسطاییان در باب معرفت، جنبههای انتقادی آراء آنان مورد بررسی قرار گیرد. سوفسطاییان با بسط دیدگاههای شکگرایانه هراکلیتوس و پارمنیدس و انتقال مُتَعَلّق شناسایی از طبیعت به انسان، معرفت را به دریافتهای حسی و آن را نیز به محدوده «فرد»ی تقلیل دادند. در تقابل با این رأی، افلاطون با نقد نسبیّتانگاری ناشی از «حس»گرایی سوفسطاییان، تلاش خود را بر نشان دادن امکان حصول معرفت حقیقی و از آن طریق نجات باورهای دینی و اخلاقی متمرکز کرد. کوششی که میتواند ما را مجاز کند تا مطابق آن، دستگاه فلسفی افلاطون و از جمله، خلق «جهان ایده»ها را در واقع واکنشی به تعالیم معرفتشناختی سوفسطاییان به حساب آوریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
تعداد رکورد ها : 1512
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید