آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 742
عنوان :
شدت و ضعف ایمان (در دید گاه طباطبایی و ابن تیمیه)
نویسنده:
اعظم پویازاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره ابن تیمیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسأله کمی و بینشی پذیرفتن ایمان یکی از مهم ترین مسائل قرآنی است که متألهان مسلمان به آن می پردازند. ایمان از مؤلفه های علم، التزام و عمل تشکیل می شود. پرسش مهم این است که آیا هر یه مؤلفه ها در معرض شدت و ضعف قرار دارند؟ از نظر طباطبایی، علم شدت و ضعف نمی پذیرد و بلکه التزام و آن گاه عمل است که کم و زیاد می شود. اما ابن تیمیه هر سه مؤلفه را در معرض تغییر می داند. هر یک از این مؤلفه ها متعلق به یکی از ساحت های وجود آدمی است: معرفت، روان و عمل؛ و به نظر می رسد ساحت روان، مهم ترین نقش را در مراتب ایمان ایفا می کند. این جستار می کوشد با تحلیل این سه مؤلفه به توصیف فرایند شدت و ضعف ایمان از دیدگاه دو متأله مذکور بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت «تأویل» از دیدگاه ابنتیمیه و علامه طباطبائی
نویسنده:
سیف اله هاشمی کروئی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بطن
,
هرمنوتیک
,
معرفت شناسانه و هستی شناسانه
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مبنای سمانتیکی ابن تیمیه در مفهوم سَلَف با توجه به صفات خبریه
نویسنده:
مهدی فرمانیان کاشانی,محمد معینی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلف
,
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
مبنای ابن تیمیه
,
مفهوم سلف
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
سلف صالح
,
صفات خبریه
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
شناخت سلبی خدا ,
قرآن مجید ,
13. علم کلام ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
چکیده :
ابن تیمیه برای بیان مطالب جدید و فتواهای بحث برانگیز خود، مجبور بود مفهوم برخی از الفاظ را تغییر دهد و معانی آنها را چنان تعریف کند که از دل این مفاهیم، فتواهای دلخواهش را بر اساس اجتهاد خویش صادر کند. مهم ترین لفظی که مفهوم آن توسط ابن تیمیه تغییر یافت، عبارت است از: تضییق مفهوم سلف، که طبق مبنای او، سلف فقط شامل افرادی است که نزدیک به قرن پیامبر بودند. طبق این نظریه، فقها، علما و دانشمندان خلف پس از سلف، از دایرۀ فهم متون دینی و کتاب مقدس، خارج می شوند و باید طبق فهم سلف، فهم خویش را تصحیح کنند؛ چرا که سلف دارای فهم برترند. در این پژوهش با استناداتی که در ادامه ارائه خواهد شد، اساس مبنایی ابن تیمیه در مفهوم مذکور را به سنجۀ تحلیل می کشانیم و نشان می دهیم که فهم علمای اسلام از این لفظ در طول تاریخ اسلام، دقیق تر از فهم ابن تیمیه بوده و برداشتی که او از این لفظ داشته، ناصواب و بلکه تصرف نادرستی در معناست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 511 تا 532
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل هستی شناسی عرفانی و سلفی مطالعه موردی ابن عربی و ابن تیمیه
نویسنده:
محمد نصیری، محمد محسن مروجی طبسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه
,
ابن عربی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
عرفان نظری
,
هستی شناسی سلفی
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
ادراک حسی ,
علم الهی ,
فیلسوفان اسلامی ,
اعیان ثابته ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تقابل دو دیدگاه عرفانی و سلفی در حوزه هستیشناسی با تأکید بر دیدگاه دو صاحب نظر صاحب سبک یعنی ابنعربی و ابنتیمیه از جهاتی چند حائز اهمیت است. تفاوت مبانی نظری اندیشه ابنعربی به عنوان مؤسس عرفان نظری و ابنتیمیه به عنوان مؤثرترین شخصیت در تفکر سلفی پیش از این در پژوهشی مستقل مورد بحث قرار نگرفته است. تأکید ابنعربی بر وحدت وجود و اینکه تنها مصداق وجود حقیقی، خداوند است و سایر موجودات اعم از مجرد و محسوس در واقع مظهر وجود مطلق هستند، کاملاً در برابر اندیشه کثرتگرایانه ابنتیمیه قرار دارد که به نوعی وجود خداوند را محسوس دانسته و ضمن انکار وجود خارجی مجردات، وجود حقتعالی را نیز حسشدنی میداند. تفاوت دیدگاه هستیشناسانه این دو شخصیت در مباحثی چون نوع نگاه به هستی خداوند، وجود و ماهیت، نظریه اعیان ثابته قابل جستجو است. چنانکه در قلمروهای دیگری چون انسانشناسی، معرفتشناسی و معادشناسی نیز قابل بررسی و تأمل است. پژوهش پیشرو با تکیه بر مهمترین کتابهای این دو شخصیت و به روش تحلیلی، زوایایی از تقابل و تضاد مبنایی این دو شخصیت که متعلق به دو مدرسه فکری در جهان اسلاماند را مینمایاند. هر چند عدم امکان جمع بین این دو دیدگاه از نکات مورد تأکید این تحقیق است، تصریح به پیامدهای این دو گونه باور و اعتقاد، از اهداف این تحقیق نیست. گرچه این امر نیز بهطور تلویحی فراچنگ خواننده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابنتیمیه و علامه طباطبایی
نویسنده:
محسن فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متون دینی
,
نص
,
عقل
,
نقل (معرفت شناسی)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در تاریخ اسلام همواره اشکالاتی نسبت به کارایی و منزلت عقل در معارف دینی مطرح بوده است. نوشتار حاضر به بررسی این موضوع از نگاه ابنتیمیه و علامه طباطبایی میپردازد. ابنتیمیه گرچه خود را یک عقلگرا معرفی کرده است، ادراکات عقلی را یک دلیل مستقل نمیشمرد. از نگاه او، شناخت و معرفت دینی، تنها از راه شرعی میسر است و این راه، متضمن دلایل عقلی و براهین قطعی نیز هست؛ ولی راه کلام و اهل رأی و نیز راه ریاضت و عرفان بدعت است. در مقابل، علامه طباطبایی فهم عقلانی را در کنار ظواهر شرعی و راه ریاضت و مجاهده نفسانی، دارای حجیت ذاتی میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای منطقی غزالی و ابنسهلان ساوی
نویسنده:
اکبر فایدئی، کریم علیمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
اصطلاحنامه فقه
,
اصطلاحنامه منطق
,
زین الدین عمر بن سهلان ساوی (470 - 540 ق)
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
کتاب مقاصد الفلاسفه ,
رابطه لفظ و معنا ,
منطق نگاری نه بخشی ,
نسب اربع ,
برهان قاطع ,
منطق نگاری ,
منابع استدلال فقهی ,
دانشنامه علایی ,
عقل فعال ,
میزان تلازم ,
قرآن ,
کلیات خمس ,
قضیه خارجیه ,
دلالت التزامی ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس ,
قیاس استثنائی ,
برهان ( صناعت ) ,
نفس الشیء ,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه) ,
قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه) ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
صورت منطقی قضیه ,
نظام منطق نگاری تلفیقی ,
نظریه مهجوریت دلالت التزامی ,
مرکب انگاری تصدیق ,
قول جازم ,
مهجوریت خاص ,
مهجوریت عام ,
مهجوریت اعم ,
القسطاس المستقیم ,
میزان شیطان ,
مصداق محوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
شناخت آرای منطقی امام محمد غزالی و قاضی زینالدین عمر بنسهلان ساوی در فهم آرای منطقدانان پس از آنها، بهویژه فخررازی، اهمیت بسزایی دارد. نقش غزالی در تبیین جایگاه رفیع علم منطق و رشد میزان مقبولیت آن در میان متشرعین آن زمان انکارشدنی نیست. مرکبانگاری تصدیق و بررسی تمایز آن با معرفت، نسبتهای چهارگانهی منطقی، الحاق منطق به اصول فقه، درآمیختن قواعد منطقی با اصطلاحات ابتکاری جدید و مثالهای اصولی و اسلامی و استخراج قیاسهای منطقی از قرآن کریم از ابتکارات و آرای منطقی امام محمد غزالی است. ابنسهلان ساوی هم که در برخی موارد متأثر از غزالی است، ابداع نظام منطقنگاری تلفیقی، نظریهی مهجوریت دلالت التزامی در علوم و تفسیر نفسالامر به وجود عینی و حاضر بالفعل در عالم خارج، از ابتکارات و اندیشههای منطقی خاص حکیم ساوی است، که ما در این نوشتار، به ذکر و بررسی و مقایسهی آرای آنها میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعريف بأوهام من قسم السنن إلى صحيح وضعيف ویلیه التعقیب اللطیف والانتصار لکتاب التعریف المجلد 6
نویسنده:
محمود سعید ممدوح
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار البحوث للدراسات الاسلامیه و احیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
کتب چهار گانه ی سنن اهل سنت
,
کتب علم الحدیث اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
علم الحدیث ,
باب حج ,
نقد و بررسی روایت ,
حدیث صحیح ( قدما ) ,
حدیث ضعیف ( قدما ) ,
وقت رمی جمرات ,
تحلل به هدی ,
آداب ورود به حرم ,
چکیده :
کتاب التعریف بأوهام من قسم السنن إلی صحیح و ضعیف، الجزء السادس و یلیه التعقیب اللطیف و الإنتصار لکتاب التعریف بقلم محمود سعید ممدوح به رشته تحریر درآمده است. يکي از چهره هاي بارز سلفي و از مصنفین کثیرالأثر در زمينه حديث، ناصرالدين آلباني است. وی مورد تمجید و تحسین اکثر علمای سلفی و وهابی عربستانی امثال بن باز و ملازمانش می باشد. از او بيش از پنجاه عنوان کتاب منتشر شده که بعضي از آنها بيش از ده مجلد می باشد. نقدهاي زيادي نيز از علمای اسلام بر آثار و افکار او تدوين شده است. اثر حاضر از جمله کتبی است که انتقادات زیادی بر آثار و افکار ناصرالدین البانی دارد. که مؤلف آن درصدد بر آمده تا آثار، افکار و عقائد البانی را نقد نماید و به ردّ آن بپردازد. جزء ششم (کتاب مناسک) از کتاب التعریف بأوهام من قسم السنن إلی صحیح و ضعیف حاوی هشتاد و شش باب می باشد. بعضی از ابواب اثر حاضر به ترتیب عبارتند از: باب دخول حرم، باب مغفرت برای حجاج و عمارت کنندگان حرمین، باب سایه برای محرم، باب آنچه که در رابطه با نهی از ترک حج آمده است. باب آنچه که در ایجاب حج به زاد و توشه و راحله می باشد. باب آنچه که آمده در مقدار واجب بودن حج. و ..... و در ادامه مطالب از التعقیب اللطیف که مباحثاتی با صاحب کتاب براءة الذمة بنصرة السّنة که به دفاع سنی از البانی پرداخته و جواب از شبه صاحب تعریف داده است. مؤلف بعد از بررسی آراء و افکار ناصرالدین البانی به این نتیجه رسیده از آنجا كه ناصرالدين البانى تابع افرادى تندرو و خشونت طلب و تكفيرى همچون ابن تيميّه و ابن قيّم جوزيّه و محمّدبن عبدالوهاب بوده لذا خُلق و خوى آنان را به خود گرفت و درصدد معارضه با علماى اسلام برآمد و لذا آنان نيز در برابر او صف كشيده و به مقابله با او و افكارش برآمده و كتابهايى را بر ضدّ او تأليف نموده اند. که از جمله کتاب حاضر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نعمان آلوسى و کتاب «جلاء العینین فى محاکمة احمدین»
نویسنده:
موسی نافع بشیر؛ ترجمه: محمدحسين رفيعى
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار کلام - مشهد 1395 - مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت - 1
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
بدعتهای ابن تیمیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
01- صحیح بخاری
,
درباره ابن تیمیه
,
درسگفتار / سخنرانی حوزوی
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عقاید اشاعره ,
عقیده تجسیم ,
معتزله (اهل سنت) ,
اصول اشاعره ,
عالم برزخ ,
عقاید شیعه امامیه ,
تجسیم ,
تاریخ وهابیت ,
مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت (کلام) ,
پیدایش وهابیت (کلام) ,
انکار برزخ (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقل ونقل در روش تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و ابن تیمیه
نویسنده:
محسن موحدی اصل ، علی اله بداشتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر فلسفی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این نوشتار، جایگاه «عقل» و «نقل» در تفسیر قرآن، از دیدگاه ابن تیمیه وعلامه طباطبایی(ره) بررسی می شود . اگر در تفسیر قرآن، بر عناصری همچون «عقل» و «نقل» تأکید میشود، به خاطر تأکیدی است که در متن قرآن، به این دو مؤلفه، در وصول به مقصود قرآن شده است. از دیدگاه علامه، عقل علاوه بر«مفتاح» بودن دین، نسبت به اصل حقیقت دین«مصباح» نیز هست واین به خاطر هماهنگ بودن قرآن با فطرت وعقل سلیم است؛ از این رو عنوان می شود، قرآن وبرهان جدایی ندارند. از نگاه وی جایگاه روایات در تفسیر قرآن، حائز اهمیت است؛ زیرا مس حقیقت قرآن از آن اهل بیت عصمت وطهارت است؛ ولی باید در عصر غیبت، روایات از جهت سند ودلالت بررسی شوند تا دچار تفکر اخباریگری در فهم قرآن نشویم. اما از نگاه ابن تیمیه، نهایت جایگاه عقل در معرفت دینی مفتاح بودن آن است. بعد از آن همچون اهل حدیث باید تمسک به نقل کرد. در این مقاله این دو دیدگاه در روش تفسیر قرآن، مقایسه ونقادی می شود وقول احسن مستدل می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 742
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید