مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
>
تصور(مقابل تصدیق)
>
تصور کلی(مقابل تصور جزئی)
>
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
>
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
کیفیت پیدایش و انتزاع مفاهیم کلی
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علم حصولی
,
ادراک عقلی
,
عقل فعال
,
ادراک حصولی
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
صورت نوعیه
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
معقول ثانی
,
مفاهیم منطقی
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
مفاهیم فلسفی
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ادراک انسان
,
ادراک حسی
,
ادراک عقلی
,
ادراک کلیات
,
ادراک معقول
,
ادراک کلیات
,
مفاهیم ماهوی
,
ابن سینا
,
معقولات اولی
,
معقولات ثانی
,
صورت خیالی
,
صورت عقلی
,
مفهوم کلی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ادراک حضوری موجودات عقلی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
صورت جزئی
,
صورت جسمی
,
صورت نوعی
,
عقل فعال
,
کلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
عقل فعال از نظر ملاصدرا
,
شناخت کلی
,
خیالات حسی
,
فاعلیت افاضی
,
مفهوم سفیدی
,
مفهوم سیاهی
,
مفهوم تصوری
,
مفهوم تصدیقی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
از دیدگاه اکثر فلاسفه اسلامی، منشأ همه مفاهیم کلی ماهوی، صورتهای جزئی است که از طریق ادراک حصولی یا حضوری به وجود آمده است. وقتی مفهوم کلی را با مفهوم جزئی مقایسه میکنیم، این سؤال مطرح میشود که ذهن چگونه از موارد محدود و جزئی به شناخت کلی میرسد؟ دیگراینکه چگونه یک مفهوم که در ابتدا بر بیش از یک فرد صدق نمیکند، در مرحله ادراک عقلی بر بینهایت افراد صدق میکند؟<br /> فلاسفه اسلامی برای تبیین این مطلب، نظریات مختلفی ارائه کردهاند که دو نظریه معروف در این باب از ابنسینا، فیلسوف شاخص حکمت مشاء و ملاصدرا بنیانگذار حکمت متعالیه، با اقبال و پذیرش بسیاری از فلاسفه دیگر مواجه شده است. در این مقاله، ضمن بررسی دو نظریه فوق، آرای مختلف فلاسفه اسلامی در این باب بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان انتزاع مفاهیم کثیر از حیثیت واحد در مسئله توحید صفات از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ملاصدرا
,
کثرت اسما و صفات
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عینیت
,
معقول ثانی
,
عینیت اسماء الله با ذات
,
توحید ذات
,
توحید صفات
,
مفهوم
,
مصداق
,
رابطه مفهوم و مصداق
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
نسب اربع
,
صفات خدا
,
هلیات بسیطه
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حیث تعلیلی
,
حیث تقییدی
,
حکمت متعالیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
عینیت صفات ذاتیه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
کثرت اسماء و صفات
,
کثرت صفات
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه)
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
انتزاع مفهوم کثیر
,
حیثیت اطلاقیه
,
حیثیت حکایتگری
,
کثرت مجازی
,
حسن ابراهیمی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
عینیت و توحید صفات الهی در کلمات صدرالمتألهین، برپایۀ انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد بنا نهاده شده است. این انگاره با مسئلۀ اتحاد مفهوم با مصداق و همچنین حیثیِت حکایتگری آن به راحتی سازگار نمی افتد. در این نوشتار، توحید صفات و ذات، اصلی مفروض در برابر پرسش از امکان انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد قرار داده شده و معیار صدرالمتألهین شیرازی در پاسخِ بدان تبیین می گردد. از این روی، در این جستار ابتدا دیدگاه او دربارۀ ارجاع صفات الهی به معنا و حیثیت واحد بیان گردیده و سپس به تشریح مناقشۀ انتزاع کثیر از واحد و تناقضی که صدرا نیز بدان ملتفت است، پرداخته می شود. در ادامه با مداقّه در حیثیات اطلاقی و تعلیلی و تقییدی و انواع آن ها از منظر حکیم ملاصدرا، امکان انتزاع مفاهیم کثیر از واحد بما هو واحد در بحث صفات باری تعالی، به شیوه ای تحلیلی توصیفی اثبات گردیده و کثرتِ صفات در خارج، به کثرتی مجازی با حیثیتی واحد در خارج، ارجاع داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
جوهر (منطق)
,
معقولات
,
معقول ثانی
,
واسطه در ثبوت
,
معقولات ثانی منطقی
,
اطلاق ذات
,
وجود فی نفسه
,
واسطه در عروض
,
وجود لنفسه
,
حیثیت تقییدی شانی
,
حیثیت تقییدی نفادی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
محمول بالضمیمه
,
تشخص
,
معقولات اولى
,
محمول بالضمیمه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
محمول من صمیمه(مقابل محمول بالضمیمه)
,
محمول بالصمیمه
,
حیثیت تقییدی
,
حیثیت تقییدی مجازی
,
حیثیت تقییدی انضمامی
,
حیثیت تقییدی حقیقی
,
حیثیت تقییدی اندماجی
,
بما هو جسم
,
وجود اصیل
,
موجود بالعرض
,
علی افضلی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
از اصطلاحات دقیق که در حل برخی مسایل اساسی در فلسفه صدرایی نقش بس مهمی دارد، حیثیت تقییدی است و طرح و بررسی اقسام آن رابطة جواهر و اعراض، صفات وجوبی با ذات واجب، معقولات ثانیه فلسفی با متن وجود، ماهیات با متن وجود و بالاخره شؤون متکثره هستی با متن وجود واحد را به روشنی تبیین میکند. این نوشته در صدد تبیین حیقیت تقییدی و اقسام چندگانه آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسى از دیدگاه شهید مطهرى (ره)
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, تابستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
مفاهیم منطقی
,
معرفت حقیقی
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
جوهر
,
عرض
,
قضیه خارجیه
,
حسن معلمی
,
دیوید هیوم
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
تصدیق(مقابل تصور)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه)
,
نظریه مطابقت
,
سرچشمه معرفت
,
مطابقت علم با واقع
,
منشا تصدیقات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی علم و معرفت از منظر هوسرل و صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد تقی شاکری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علم حصولی
,
ملاصدرا
,
عوالم سه گانه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ظهورشناسی
,
انسان شناسی
,
معقول ثانی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حقیقت ذات اضافه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم ماده
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ابژه
,
سوژه
,
هوسرل
,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی)
,
تاریخ علم
,
نظریه ابصار
,
صورت خیالی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل )
,
انشای نفس
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حقیقت ذات اضافه
,
صورت حسی
,
درجات التفات نفس
,
عبدالله جوادی آملی
,
مفهومسازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
ادموند هوسرل
,
ابصار
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
تخیل(مراتب علم)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
معرفت شناسی هوسرل
,
منزلت انسان از حیث انضمامی
,
منشأ معلومات
,
حیثیت اضافه
,
تجربه التفاتی
,
پدیدار محض
,
متعلق شناسایی
,
حضور متجسد
,
سید محمدتقی شاکری
,
فلسفه هوسرل
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره هوسرل
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار میگیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم ـ که تفکر فلسفی قرن بیستم متأثر از اوست ـ و صدرالدین محمد شیرازی فیلسوف شهیر اسلامی و مؤسس حکمت متعالیه ملقب به صدرالمتألّهین، بررسی شود. هوسرل چیستی علم و معرفت را با حیث التفاتی توضیح میدهد و صدرالمتألّهین با استفاده از انشای نفس، پرده از ماهیت آن برمیدارد. طرح مقاله برای یافتن صرف مشابهت و اختلاف بین این دو فیلسوف نیست، بلکه برای یافتن پاسخ به پرسش اصیل از چیستی علم و معرفت است. فرضیۀ اصلی این است که غیر از تشابه فکری بین دو فیلسوف در صورت ظاهر مسأله و با وجود اختلاف فکری و فرهنگی و بسترهای مختلف اجتماعی و سنتهای گوناگون تاریخی، راه حل هر دو به توجه به مقام و منزلت «انسان» از حیث انضمامی (نه حیث انتزاعی) منتهی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراکات از دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
حمیدرضا ورکشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره, مهر/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مفاهیم منطقی
,
مفاهیم فلسفی
,
علم حضوری
,
ادراک انسان
,
ادراک عقلی
,
صور علمی
,
خطای ادراک
,
حس ظاهر
,
تصورات
,
رئالیسم معرفتی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
امور اعتباریه صرف
,
عقل(منطق)
,
عبدالله جوادی آملی
,
رنه دکارت
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
بدیهیات اولیه
,
جوهر نفسانی
,
موجودات مادی
,
موجودات مجرد
,
حس باطنی انسان
,
بداهت شناخت
,
شناخت و وجود
,
منشا ادراکات تصوری
,
منشا ادراکات تصدیقی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از بداهت موجود تا بداهت وجود
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علم حصولی
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تصور و تصدیق
,
بداهت وجود (مفهوم وجود)
,
معقول ثانی
,
مفهوم وجود
,
حقیقت وجود
,
علم حضوری
,
موجودیت
,
تصور بدیهی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
اصالت وجود
,
بساطت وجود
,
معقول ثانیة فلسفی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
تصور بدیهی(مقابل تصور نظری)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
بداهت موجود
,
علم حضوری
,
مفهوم موجود
,
لوازم وجود
,
بداهت تحقق معنون
,
خفای وجود
,
ماهیت محوری
,
مساله تسلسل معرفتی
,
رضا اکبری
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله بداهت وجود در بستری مخالف با اصالت وجود یا بی توجه به اصالت وجود مطرح شده است. ابن سینا از بداهت موجود سخن گفته است در حالی که در آثار فخر رازی و خواجه نصیر الدین طوسی و فیلسوفان و متکلمان بعد از آن دو از بداهت وجود سخن به میان آمده است. برخی از فیلسوفان تذکر داده اند که کلمه وجود در آثار افرادی هم چون خواجه نصیرالدین طوسی به معنای موجودیت است. با پذیرش اصالت وجود و توجه به این که حقیقت وجود در ذهن نمی آید، آن چه از وجود فهم می شود صرفا لوازم وجود است و حقیقت وجود فقط با علم حضوری ادراک می شود. علم حضوری به تصور و تصدیق تقسیم نمی شود. بنابراین بداهت مفهوم وجود از منظر اصالت وجود به معنای بداهت فهم لوازم وجود یا بداهت تحقق معنون این عنوان- عنوان وجود- که همان حقیقت وجود است خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابن سینا، و بهمنیار
نویسنده:
محمود هدایت افزا؛ شاکر لوائی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب فصوص الحکمه
,
اشارات و تنبیهات
,
اعتباری بودن وجود
,
عروض خارجی معقول ثانی
,
موجود
,
اتحاد وجود و ماهیت
,
زیادت وجود بر ماهیت
,
وجود و ماهیت
,
ترکیب از وجود و ماهیت
,
فلسفه اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابن رشد
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
ترکیب انضمامی
,
کتاب الحروف
,
عروض خارجی وجود بر ماهیت
,
تمایز ذهنی وجود و ماهیت
,
کتاب التحصیل
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
مقاله درباره فارابی
شاپا (issn):
2008-9422
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 295
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
« بررسی نظریه ذوق تألّه در مسئله وحدت وجود» (با نگاهی به آراء دوانی و صدرا)
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, زمستان / 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ذوق تأله
,
اصالت ماهیت
,
اشتراک معنوی وجود
,
اتصاف ماهیت به وجود
,
وحدت شخصی وجود
,
معنای موجودیت ممکنات
,
علم اجمالی واجب
,
اشتراک لفظی وجود
,
هستی شناسی اسلامی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه الهی
,
احکام وحدت
,
اعیان ثابته
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
توحید اخص الخواص
,
صدرالدین دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
عرفان نظری
,
کثرت حقیقی(مقابل کثرت نسبی)
,
استهلاک در حق(اعیان ثابته)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
حیثیت تقییدیه شأنی
,
کثرت حقیقی
,
وجود معقولی
,
اعتبار تعیین ممکنات
,
اعتبار ارتباط ممکنات
,
عدم نمایی ممکنات
,
انتساب به حقیقت وجود
,
نسبت ماهیات با حق
,
محمود قیوم زاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید