مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
کرامت نفس
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 64
عنوان :
نظریه انسان کامل در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
تجلی
,
ولایت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
امامت ,
خلافت الهی ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
کمال حقیقی انسان ,
خلق آدم (ع) ,
مظهر اتم ,
غایت آفرینش ,
قرب الهی ,
فیض الهی ,
قرآن ,
کرامت نفس ,
عرفان شیعی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی اعظم(مقابل تجلی غیر اعظم) ,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی) ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
عرفان اسلامی در بعد معرفتی، نوعی هستی شناسی شهودی است که از راه سلوک عرفانی حاصل می شود. در این دیدگاه، هستی حقیقی همان وجود مطلق یا خدای متعال است که واحد، نامتناهی و کامل مطلق است. در میان موجودات عالم، انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. او از جسم طبیعی و روح الهی ترکیب یافته است. آنچه در عالم هست، در انسان یافت می شود؛ از این جهت انسان را عالم صغیر و کون جامع می دانند. همه عالم برای اوست و او غایت خلقت است. انسان برخوردار از عقل و اختیار و تمایلات و شهوات حیوانی است. انسان با تبعیت از عقل و بندگی خدا می تواند عالی ترین مدارج کمال را طی کند؛ چنان که با پیروی از تمایلات حیوانی می تواند به نازل ترین مراتب سقوط کند. انسان کامل مظهر اتم همه اسماء و صفات حق تعالی است. ولایت گاه با نبوت همراه است و گاه با وصایت و امامت. قرب به خدا و طی طریق کمال، در گرو شناخت ولی و پیروی از نور هدایت اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسداشت حقوق انسانی در اسلام
نویسنده:
ابراهیم حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
آموزه انسان در اسلام (آموزههای ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حقوق بشر دوستانه ,
پیمان حلف الفضول ,
حق حیات ,
اهل بیت(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
تساهل و تسامح دینی ,
حقوق سیاسی ,
تعهدات بین المللی ,
سلاح کشتار جمعی ,
انسان شناسی دینی ,
اخلاق فطری ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
امنیت ,
حکومت امام علی (ع) ,
قرآن ,
جهاد دفاعی ,
عدالت(فقه) ,
احکام جهاد ,
صلح ,
کرامت نفس ,
وفای به عهد ,
منزلت زن ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
قوانین حاکم بر اجتماع ,
شیوه های جنگ در اسلام ,
برخورد با غیرنظامیان ,
اصول اخلاقی جنگ ,
اصل سهو و سماحت ,
انساندوستی (نیکوکاری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
انسان چه جایگاهی در اندیشه اسلامی دارد و برای پاسداشت حقوق انسانی چه شواهدی می توان ارائه کرد؟ این تحقیق، با توجه به آیات و روایات و سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله به تبیین این مسئله می پردازد. تشریح جایگاه والای انسان در اندیشه و حقوق اسلامی، پاسخ به شبهات همراه با بیان جلوه هایی از اهتمام اسلام به حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، و پاسداشت حقوق انسانی حتی در زمان جنگ و جهاد از دیگر مباحث این نوشتار به شمار می روند. آنچه که شایان توجه است ارتباط تنگاتنگ بین اصولِ امنیت، عدالت، صلح و اخلاق فطری و جهاد دفاعی و جهاد دعوت است و همه اینها ریشه در آموزه های انبیای بزرگ الهی به ویژه شریعت جامع و خاتم اسلامی دارد و همین امر مهم ترین عامل ضمانت اجرایی آن است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از اصیل ترین و اصلیترین منابع استنباط معارف و حقوق اسلامی (قرآن و سنت معصومان علیهم السلام) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه وجودی دین با تاکید بر تفسیر آیه 24 انفال
نویسنده:
عبدالله حاجی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت الهی
,
آیه 24 انفال
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه وجودی دین
,
آیه 024 سوره انفال
کلیدواژههای فرعی :
حیات طیبه ,
امامت ,
خلافت الهی ,
عالم خلقت ,
خالق ,
ضرورت نبوت ,
حیات معنوی ,
امامت امام علی(ع) ,
حیات انسانی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرب الهی ,
اهل بهشت ,
نعمت ,
قرآن ,
سوره اَنفال ,
تفسیر قرآن ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
عقل(منطق) ,
کرامت نفس ,
فلسفه دین ,
فلسفه خلقت انسان ,
راهزنان هدایت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بزرگترین نعمت الهی به انسان ها، نعمت دین و هدایت تشریعی است که تعالی حقیقی و وصول به هدف آفرینش و مقصد نهایی را برای پیروان آن تامین نموده و دستیابی به حیات طیبه آنها را تضمین می کند. دین پژوهان همواره به دنبال بازشناسی کارکرد دین در زندگی انسان و چیستی فلسفه آن هستند. قرآن کریم در آیات متعددی به بهترین وجه به بیان این کارکرد و تبیین فلسفه آن پرداخته است. قرآن شخصیت و کرامت انسان را به میزان دینداری او مستند نموده است. آیه شریفه «یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إ ذا دعاکم لما یحییکم ...» نمونه ای از این دسته از آیات است. این مقاله با تاکید بر مفاد و تفسیر آیه فوق، فلسفه وجودی دین و راهکارهای وصول به آن را به اجمال ارائه نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درمورد جايگاه و مقام انسان توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ارزش و مقام انسان در چند محور قابل بررسى است: 1 - كرامت ذاتى؛ انسان كرامت ذاتى دارد كه اين نوع كرامت حاكى از عنايت ويژه پروردگار به آدمى و به اختيار انسان ربطى ندارد؛ يعنى انسان چه بخواهد و چه نخواهد، از اين كرامت برخوردار است. قرآن مجيد در اي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
مقام انسان کامل(اثباتی)
کلیدواژههای فرعی :
کرامت انسان ,
جایگاه انسان ,
کرامت ذاتی انسان ,
کرامت نفس ,
مقام قدسی انسان ,
احترام به کرامت انسانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامت و عزت نفس به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عزّت و سرافرازي يكي از صفاتي است كه خداوند حكيم آن را براي خود و پيامبرش و مؤمنين اختصاص داده است و در چند آيه شريفه به آن اشاره فرموده است.[1] در روايات ما، براي عزّت و سرافرازي، موجبات و علل متعددي مطرح شده است، مثل انصاف، پايبندي به حق، گذشت، توا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل اخلاقی
,
عزت نفس
,
کرامت نفس
کلیدواژههای فرعی :
کرامت نفس ,
عزت نفس ,
عزت و کرامت نفس ,
اصل عزت نفس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی
نویسنده:
محمدرضا لواسانی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتمادبهنفس
,
الگوی اعتماد به نفس
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
توکل
,
توکل و اعتماد به نفس
,
اعتماد به نفس در اسلام
,
مولفه های اعتماد به نفس
,
راهکارهای اعتماد به نفس
کلیدواژههای فرعی :
مثبت اندیشی ,
آیه 39 نجم ,
رجا ,
کرامت نفس ,
مسئولیت پذیری ,
توکل از نظر امام علی (ع) ,
آیات قرآنی درباره توکل ,
روایات اهل بیت (ع) با موضوع توکل ,
آیه 3 طلاق ,
احترام به خود ,
استقلال روحی-روانی ,
آثار اعتماد به نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
هدف پژوهش عبارت بود از معلوم ساختن جایگاه اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی. سؤال اصلی مقاله، چیستی مؤلفههای اعتماد به نفس و چگونگی تعامل آنها در اخلاق اسلامی و روانشناسی بود. به این منظور، متون و آموزههای هر دو رشته با بهرهگیری از روش توصیفی _ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اعتماد به نفس در «الگوی اخلاقی» مبتنی است بر هشت مؤلفه و در «الگوی روانشناسی» مبتنی است بر یازده مؤلفه که در مؤلفههای «خودآگاهی»، «کسب دانش و تجربه»، «مثبتاندیشی» و «احترام به خود» مشترک و در مؤلفههای دیگر متفاوت هستند؛ بنابراین رویکرد خدامحور در «الگوی اخلاقی» اعتماد به نفس که غایتِ آن، توکل به خداوند است با «رویکرد روانشناختی» که ناظر به رفتـارگرایی و عملگرایی است، تمایز روشن و قابل توجه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فص یونسی در حکمت نفس انسانی : سال 1، شماره 1 : آیین حکمت
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
کرامت انسان
,
ابن عربی
,
کرامت نفس
,
فص یونسی
کلیدواژههای فرعی :
بدن مثالی ,
نفس ناطقه ,
ِذکر ,
حسن و قبح ,
جزیه ,
الرجعه ,
التناسخ ,
احتضار ,
بدن برزخی ,
تسامح ,
بخشش ,
صلح ,
جهاد با نفس ,
بیت المقدس ,
اسم الباطن ,
رجعت ,
حسن و قبح ,
علم نفس ,
خلود در نار ,
قرآن ,
خلود ,
خیرخواهی ,
قصاص ,
انقطاع عذاب ,
جهاد النفس ,
تجلیات الهی ,
بدن مثالی ,
خلود ,
تناسخ ,
خلود نفس ,
قرآن ,
قتل (قصاص ) ,
مرگ (فقه) ,
اخذ جزیه ,
عفو ,
صلح ,
ذکر ,
مدارا ,
مجاهده ,
مراتب ذکر ,
خلود النفس ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
شهود عالم ,
مرآت حق ,
حکم عفو ,
احتیاط در دماء ,
ذکر زبان ,
ذکر غافل ,
نفی تناسخ ,
برزخیت نفس ,
نوامیس الهی ,
ذکر مطلوب ,
ذکر حقیقی ,
مراتب تکوین ,
تداوم عالم ,
شهود حقیقت ,
پیدایش عوالم ,
نشئه انسانی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطالب مقاله شرح مختصری از «فص حکمة نفسیه فی کلمة یونسیة» است که همگام با فص هجدهم از فصوص الحکم ابن عربی و شرح قیصری بر آن پیش میرود. در این فص به کرامت نفس انسانی و منافات نداشتن کرامت انسان با مرگ سخن به میان میآید، مباحثی که به تناسب در طی مقاله مطرح میشوند، عبارتنداز: حقیقت مرگ، بدن برزخی، خلود در نار و انقطاع عذاب، حقیقت و مراتب ذکر و نقش آن در تداوم حیات و بقای عالم، چگونگی تجلیات مختلف امر واحد الاهی برای بینندگان گوناگون، تأثیری که استعدادها و ظرفیتهای معرفتی و جهان بینیها برای چگونگی ظهور حق در عالم و یا شهود عالم در مرآت حق دارند. مسأله اخیر نوع خاصی از هرمنوتیک را که مختص به نگاه معنوی و دینی اسلام به هستی است بیان میدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به سال عزت و افتخار حسینی ـ علیهالسّلام ـ لطفاً عوامل عزت و ذلت را از دیدگاه قرآن بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه «عزت» به معناي حالتي است كه مانع شكست و مغلوب شدن انسان ميشود، و «ذلت» به معناي نبود حالت عزت و شرافت در انسان است به گونهاي كه انسان ذليل، به راحتي شكست را ميپذيرد و مغلوب ميشود،[1] ميل و علاقه به «عزت» و فرار و تنفر از «ذلت» يك امر فطري اس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عزت در قرآن
,
ذلت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
خواری ,
کرامت ,
رزق حلال ,
عزت اسلامی ,
عزت نفس ,
کرامت نفس ,
ذلت نفس ,
ذلت پذیری ,
عزت طلبی ,
عزت و کرامت نفس ,
عزت انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکریم انسان از منظر اسلام و لیبرالیسم
نویسنده:
آیت مظفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
انسان شناسی اسلامی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
اسلام و لیبرالیسم
,
کرامت نفس
,
انسان شناسی لیبرالیستی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اختیار انسان ,
عقل خود بنیاد ,
حقوق طبیعی ,
خلافت الهی ,
تساهل و تسامح ,
انحراف جنسی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) ,
ماتریالیسم ,
حقوق بشر اسلامی ,
حقوق بشر غربی ,
حقوق مادی ,
حقوق معنوی ,
دین و حقوق بشر ,
آزادی فردی ,
قرآن ,
شرافت انسان ,
آمریت طلبی ,
آزادی مدنی ,
آزادی و مالکیت ,
حیات بشری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
تکریم انسان به معنای توجه و تاکید بر حقوق انکارناپذیر مادی و معنوی انسان است. اسلام و لیبرالیسم، هر دو بر تکریم انسان تاکید دارند و مدعی اند انسان را گرامی و بزرگ می شمارند. حال با توجه به این ادعای مشترک، پرسش این است که آیا این دو مکتب در گرامی داشت مقام انسان، هم عقیده اند؟ و اگر پاسخ منفی است تفاوت تکریم انسان از منظر اسلام و لیبرالیسم در چیست؟ فرضیه مقاله این است: تکریم انسان از منظر اسلام با لیبرالیسم تفاوت ماهوی دارد. با توجه به این فرضیه، ادعای اشتراک عقیده در این باره- به عنوان فرضیه رقیب- از نظر نویسنده، مردود است و ادعای یاد شده، تنها یک اشتراک لفظی است. روش تحقیق در این مقاله تطبیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر سه سطح هویتی انسان (نفسانی، عقلانی و روحانی) بر رشد اخلاقی
نویسنده:
شهرام محمدپور، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
مولانا
,
اختیار انسان
,
اخلاق
,
هویت نفسانی
,
هویت عقلانی
,
هویت روحانی
,
هشیاری
,
بی هشی
,
نفس لوامه
,
نفس مطمئنه
,
زمان اندیشی
,
حکایت دژ هوش ربا
,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
خلق
,
مقام نفس اماره
,
مقام نفس لوامه
,
مقام نفس مطمئنة
,
نصوح
,
اخلاق و هویت انسان
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عقل و نفس ,
زمان اندیشی ,
عقل ایمانی ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 50 شعراء ,
انابه ,
کرامت نفس ,
عیب جویی ,
چکیده :
مولوی در مثنوی براساس سیر تحولی ـ تشکیکی هویت انسان سه مرتبه هویتی را برای او قائل است. بر این اساس شخص در مرتبه نفسانی تحت کشش محرک های نفسانی و میدان هویتیِ بیرون از خود رفتار کرده، بازتاب هویت جمعی را «خود» خویش قلمداد می کند آدمی در این سطح هویتی در قبال استیفای حقوق خود از محیط، کمترین وظیفه را به محیط ارائه می دهد. در مرتبه هویت عقلانی، شخص بدون چشم پوشی از حقوق خود، در قبال حقوق محیط برای خویش وظایف تعیین شده ای قائل است. گفتگوهای درون شخصی حاصل مشاجرات عقل و نفس در این بازه هویتی است. اما هویت روحانی انسان که مولوی آن را نفس دوم یا هویت ازلی قلمداد می کند، در یک محیطِ بدون زمان به نام پسا مکان تعریف می شود. تعامل بین سطح هشیار یا «خود» انسان با این سطح هویتی، صرفاً از طریق «ذکر» حاصل شده و منجر به فربهی فکری شخص می شود. در این سطح هویتی، شخص در قبال حقوق اندک محیط بیشترین وظیفه را ارائه می دهد. مولوی الگوی چنین رفتارهایی را انبیا می داند. فرایند توبه، مقوله اختیار و زمان اندیشی (توزیع اندیشه در زمان های گذشته و آینده)، با ارتقای هویت انسانی دستخوش تغییر شده و در آستانه های خاصی کاملاً از بین می روند. عناصر یادشده در سطوح تحتانی هویت انسان پررنگ تر از سطوح میانی و فوقانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 64
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید