مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
صفات واجب(حکمت نظری)
>
صفات فعلیه
>
خلق ( ایجاد )
خالقیت واجب
خلق عالم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 376
عنوان :
منظور از لا من شیء در خلقت عالم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
,
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
قاعده «خلق لا من شئ»
,
لا من شیء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم ما بعد الموت الإنسان في منازل خلقه وموته وبعثه
نویسنده:
محمد حسن الفيض الكاشاني، محسن عقيل
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی و تبیین مفهومی و مصداقی قیاس اولویت در آیات خلقت
نویسنده:
میثم اورنگی ، محمدرضا امامی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
قیاس اولویت به معنای قوی بودن علت حکم در فرع و سرایت حکم اصل به فرع، از براهین و قواعدی است که در قرآن استفاده شده است. از جمله موارد استفاده از این قاعده، اثبات خلق جدید و بازگرداندن موجودات (انسان) در معاد است. قرآن در مرحلة نخست برای برطرف کردن استبعاد مشرکان، خلقت جدید موجودات در معاد را با خلقت ابتدایی قیاس کرده است و بیان می دارد که هرگاه خداوند قادر به خلقت مسبوق به عدم باشد به طریق اولی قادر به بازگرداندن خلقی است که مسبوق به عدم نیست. در ضمن این بحث اشاره شده است که آفرینش این دو خلق، در نزد خداوند به یک اندازه قدرت لازم دارد و خلقت هیچ کدام نسبت به دیگری مشقت و سختی همراه ندارد. در مرحلة بعد، برای اثبات خلق جدید و بازگرداندن انسان در معاد، قدرت بر آفرینش آسمان و زمین که با ذهن منکران معاد همخوانی بیشتری دارد حد وسط در قیاس اولویت قرار گرفته و اثبات شده است که هرگاه خداوند قادر به آفرینش آسمان و زمین با آن عظمت و اجزای بزرگ باشد به طریق اولی قادر است انسان را که تنها از گل چسبنده و دارای اجزای کوچک است دوباره بازگرداند. در ذیل این قیاس مِثلیت بدن دنیوی و اخروی و عینیت این دو بدن پس از ورود نفس به بدن اخروی تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلطه مسئولانه و دانش مسئولانه برای انسان: خواندن گزارش خلقت آدم در کتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
احمد پاکتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
هم در انجیل و هم در قرآن، چندین مورد از سلطه و علم خداوند به انسان ذکر شده است، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امتیاز برای انسان مطلق نیست. سؤال مرد این تحقیق، خواندن آیات مربوطه از انجیل و قرآن برای بررسی آن شرایط است. رویکرد این مقاله، الهیات تطبیقی کتب مقدس ابراهیمی است و روشهای مورد استفاده در ریشهشناسی لغوی رایج است. جمله اصلی مقاله این است که هم در انجیل و هم در قرآن، قدرت و فرمانروایی انسان و همچنین علم موهبت مشروط به عادل و مسئولیت پذیری است. آنگاه انسان باید نسبت به همه امتیازاتی که به او داده شده پاسخگوی خداوند باشد و تنها از این طریق می توان نقش خود را به عنوان تصویر خدا ایفا کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عشق و حب الهی در خلقت هستی، براساس آیات قرآنی از منظر امام خمینی (ره)
نویسنده:
مهناز کعیان حسینی ، مریم بختیار ، علی یار حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بحث حب و عشق الهی، از مباحث جالب توجه مخصوصاً در عرفان اسلامی است که بسیاری از عرفا و اندیشمندان را واداشته تا با توجه به آیات قرآنی مربوطه، به شرح و بسط آنها بپردازند. امام خمینی نیز با راهگشایی آیات و روایات از طرفی و نیز با تأثر از بزرگان و اکابر وادی عرفان و معرفت، در آثار خویش به این موضوع پرداختند که در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با روش کتابخانهای و جمعآوری مطالب و تحلیل محتوا به بحث و شرح آن پرداختهشود. آنچه از آثار ایشان مطرحمیشود اشاره به این دارد که جهان هستی و خلقت انسان، زاییده عشق و حب الهی است. حب و عشقی که اگر در وجود سالک راه حق سریان و جریان یابد، قادر است تا دوباره او را از این جهان خاکی به عالم باقی رهنمونسازد که البته آن هم در سایه عمل به احکام و شریعتی که الله از بنده خواسته، امکانپذیرست و مفهوم انا لله و انا الیه راجعون در باب آن تحققمییابد. در نگاه امام، حبّ الهی به منزله آتشی است که از همان ابتدای آفرینش در قلب عاشق برافروختهمیشود و در راه رسیدن به آن باید از تصفیه و تزکیه نفس یاری خواست، صفتی که بهدنبال تهذیب نفس از آلودگیها و موانع و حجابهای دنیوی و مادی در باطن سالک پدیدمیآید، سالک را قادرمیسازد که به استناد آیات قرآن، ملکوت را دریابد و به لقاء الله برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن کمال: زندگی، آثار و تصور او از خلقت [پایان نامه ترکی]
نویسنده:
Furat Akdemir
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
ترکی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
ترجمه ماشینی : ابن کمال بین سال های 1468 زندگی می کرد. 1532. او یک محقق و سیاستمدار مهم در امپراتوری عثمانی در قرن 16 بود. او 200 اثر در فقه، حدیث، تفسیر، کلام، فلسفه، تاریخ، زبان، شعر نوشت و در طول زندگی خود فتوای مهمی در مورد صفویان و صفویان ارائه کرد. دار مولا کبیز مطالعه ما چهار قسمت و دو ضمیمه است که در مقدمه مطالبی در مورد وضعیت دینی، فرهنگی، سیاسی و علمی این دوره آورده ایم، در قسمت اول زندگی و تحصیلات ایشان را بررسی کرده ایم و در قسمت دوم به بررسی وضعیت دینی، فرهنگی، سیاسی و علمی ایشان پرداخته ایم. کتابها و ارائه آنها در قسمت سوم شخصیت علمی و ادبی ایشان به ویژه آرای ایشان در زمینه تاریخ، فلسفه، کلام، شعر و عرفان و در قسمت چهارم به چاپ و نقد کتاب ایشان به نام «رسالة فی بیانی منا» پرداختیم. l- کال و تحکیکی اتمه نفسه المحیته مکولتون. "نتیجه گیری یافته ها را استدلال کرد. در ضمیمه ما رساله او را ترجمه کردیم و در ضمیمه دوم چاپ رساله را انجام دادیم. ابن کمال به عنوان یک متفکر عثمانی کتاب های زیادی در مورد فلسفه و الهیات نوشت. مضامینی که او برای رسیدن به آنها تلاش کرد. حل در کتابهایش از مهمترین میهمانان حوزه بودند و در آثار خود علاوه بر برداشتهایش از آفرینش، به طور مقایسهای به ابن سینا، کورکانی، ایجی، کتیبی، فخرالدین رازی، طوسی و طحطانی پرداخته است. او را می توان متفکری معمولی دانست که از او اطلاعات بیشتری در مورد جایگاه روشنفکران عثمانی در آن زمان به دست آورد. تصور آنها از خلقت، او در کنار مششاییون می ایستد.ابن کمال سعی کرد آفرینش را با کلام قاعی «ج»** توضیح دهد و همچنین ابن سینا سعی کرد آن را با کلمه عبدا توضیح دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقت ذهنی: پان روان گرایی الهیاتی و نظریه خلقت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joanna Leidenhag
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Bloomsbury Publishing ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
روانشناسی دینی
,
روانشناسی دین
,
الهیات مسیحی
,
خلق ( ایجاد )
,
فلسفه دین
شابک (isbn):
9780567696212
چکیده :
چکیده ماشینی : آیا انسان ها تنها موجوداتی هستند که می توانند قدردان خلقت خداوند باشند؟ چه می شود اگر آگاهی به طور گسترده در همه چیز پخش شود؟ این جلد به بررسی پان روان گرایی از دریچه دکترین مسیحی می پردازد. آفرينش ذهن اولين بررسي اساسي از آنچه يك نظريه پان روانشناسي آگاهي براي بحثهاي كليدي الهياتي در مورد حضور و عمل خدا، تكامل و منشأ روح، منحصر به فرد بودن انسان و بحران محيطي دلالت ميكند. جوآنا ليدنهاگ يك پان روانشناسي الهياتي را توسعه ميدهد كه بر پايه آن استوار است. طیف استثنایی گسترده ای از بورس تحصیلی. Minding Creation از الهیات شخصیتهای تاریخی مانند آگوستین کرگدن، گوتفرید فون لایبنیتس و دیگران استفاده میکند تا گفتوگوی انتقادی و سازنده با فیلسوفان تحلیلی ذهن معاصر مانند توماس ناگل، گالن استراوسون و دیوید جی چالمرز ایجاد کند. . لیدنهاگ همچنین مفاهیم و موضوعات کلیدی مانند نظریه ظهور، عمل الهی و بوم شناسی را مورد بحث قرار می دهد. او نتیجه میگیرد که خداوند از هیچ جهانی را آفرید که مملو از قدرتهای ساکن، ارزش مقدس و تجربه ذاتی است. این خلقتی است که در آن روح القدس در هر نقطه حضور درونی دارد، خلقتی که خدا را پرستش می کند، و خلقتی است که انسان باید از آن محافظت کند و در ستایش رهبری کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد خلقت جهان: مطالعه ای بر اساس توماس آکویناس و برخی از فرضیات یونانی او [پایان نامه لاتین]
نویسنده:
Fabio Gai Pereira
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این نوشتار تحلیل برخی از نکات اساسی درباره ظهور جهان بر اساس مفهوم «آفرینش از هیچ» (creatio ex nihilo) است که توسط توماس آکویناس در Summa Theologiae ارائه شده است. از این رو، عناصری از فلسفه یونان نیز ارائه می شود که در شکل گیری استدلال های ارائه شده توسط توماس نقش داشته است. هدف از این تحلیل، تأیید ساختار امکان منطقی آفرینش از هیچ، حداقل در رویکرد تومیست نظری است. دلیل این رویه جستجوی یک نتیجه است، اگرچه محدود به چارچوب تومیستی است، به پرسش بحث برانگیزی که شامل بی اعتمادی به مفهومی است که یا دارای مشروعیت فلسفی است یا یک ساخت فکری صرفاً مبتنی بر ایمان است. این آخرین رویکردی است که توسط الهیات مکاشفه ارائه شده است و نه توسط فلسفه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظم آینده خلقت: جلد. 2، نظم در میان انسان ها: علوم انسانی، علوم اجتماعی و شیوه های هنجاری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Govert J. Buijs, Annette K. Mosher
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
شابک (isbn):
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب به بررسی علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی از منظر مفهوم نظم آفرینش می پردازد. این جلد دوم از مجموعهای است که مروری منحصر به فرد و موضوعی از تلاشها برای ارزیابی سلامت کنونی مفهوم نظم خلقت در فلسفه اصلاحطلبی در مقایسه با دیدگاههای دیگر ارائه میکند. این کتاب که به بخشی در مورد تأملات اساسی و بخشی در مورد اعمال هنجاری تقسیم می شود، موضوعاتی مانند رستگاری، زیبایی، طبیعت، عشق، عدالت، اخلاق و اخلاق را مورد بحث قرار می دهد. این با بحث در مورد یک نظریه مبتنی بر عمل برای توضیح دین در روابط بینالملل و یک مدل هنجاری برای تمرین همکاری در توسعه به پایان میرسد. این مجموعه نشان دهنده نقشی است که شاخه ای از فلسفه مسیحی به نام فلسفه «اصلاح طلبانه» در بحث درباره وضعیت قوانین طبیعت ایفا می کند. از زمان پیدایش آن، تقریباً یک قرن پیش، مفاهیم نظم و قانون (اصل، ساختار) در قلب این فلسفه قرار داشته است. یکی از راه های توصیف این سنت، فلسفه نظم آفرینش است. فیلسوفان اصلاحطلب با رد قاطعانه متافیزیک مکتبی و دئیسم، مفهوم قانون را به عنوان «حفظ» واقعیت حفظ کردهاند. درباره ماهیت چنین قانونی سؤالاتی مطرح شده است: آیا این یک مفهوم دینی است یا فلسفی؟ آیا قانون فقط به معنای "نظم" است؟ چه ارتباطی با قوانین طبیعت دارد؟ آیا آنها همیشه وجود داشته اند یا در طول فرآیند تکامل "ظهور می کنند"؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «عصمت» و «بهشتِ» حضرت آدم و « کیفیت خلقت حوا » از منظر ملاصدرا، سبزواری و علامه طباطبایی
نویسنده:
مهناز مظفری فر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چکیده: مسائل مربوط به داستان حضرت آدم در تاریخ اندیشۀ ادیان ابراهیمی (یهود، مسیحیت و اسلام) مورد تحلیل تفسیرهای گوناگون قرار گرفته است. در قرآن کریم ماجرای خوردن میوة ممنوعه و به دنبال آن اخراج آدم از بهشت و پیش از آن، آفرینش او و نیز رابطة او با فرشتگان و مانند اینها با عبارات موجز بیان گردیده است. از آن میان، مسألۀ «عصمت» و «بهشتِ» آدم در میان مفسران و متکلمان مسلمان همواره مورد مناقشه بوده است. ملاصدرا و برخی شارحان وی (ملا هادی سبزواری و علامه طباطبایی) کوشیده اند تا با ردِّ پاره ای موارد متناقض نما به تفسیری جامع نگر و قابل دفاع دست یابند. به همین دلیل شبهاتی را که در تفسیر و توجیه این دسته از آیات مطرح شده، جدّی انگاشته و در صدد گره گشایی از آنها برآمده اند. هدف این مقاله بازخوانی و بررسی برخی شبهات مربوط به این دو مسأله و بازیابی پاسخ آنان است. همچنین در این نوشتار حقیقت خلقت زن از دیدگاه فلاسفهی مورد بحث مورد کنکاش قرار گرفت و بدست آمد که زن از نظر خلقت مانند مرد و فردی از افراد انسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 294
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 376
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید