مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
خالقیت واجب خلق عالم
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 376
آفرینش از هیچ: کاوشی در کتاب مقدس، فلسفه و علم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Paul Copan (Author), William Lane Craig (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Baker Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کلیسای مسیحی از نظر تاریخی معتقد است که خداوند جهان را از هیچ خلق کرده است. اما برخی از متکلمان و گروه های غیر مسیحی معتقدند که جهان همیشه همراه با خدا وجود داشته است. چه کسی درست می گوید؟ آیا این مهم است؟ در کتاب خلقت از هیچ، نویسندگان پل کوپن و ویلیام لین کریگ، موارد کتاب مقدس، فلسفی و علمی را برای خلقت از هیچ بررسی می کنند. علاوه بر این، آنها روشن می کنند که چیزی کمتر از یکتایی و حاکمیت خداوند در خطر نیست. این کتاب همه مسیحیان متفکر را به چالش می‌کشد تا بفهمند چرا اعتقاد به آموزه خلقت از هیچ مهم است.
آفرینش: از هیچ تا کنون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
W. Drees (Willem B. Drees) (ویلم بی دریس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب «آفرینش: از هیچ تا کنون»، کاوشی تخیلی و شاعرانه از وجود ما از منظر تکاملی، از بیگ بنگ تا کنون، با ارائه مروری کوتاه و قابل دسترس بر اندیشه علمی معاصر است. نویسنده تأثیر مذهبی و فلسفی تحولات علمی را بر درک ما از تکامل و جهان طبیعی ارزیابی می‌کند و رابطه متغیر بین ما و سیاره ما را بررسی می‌کند. ویلم بی دریس فیزیکدان، الهی‌دان و فیلسوف است. او دارای کرسی فلسفه دین و اخلاق در گروه الهیات دانشگاه لیدن هلند است.
الهیات سیستماتیک جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
translated by GEOFFREY W. BROMILEY ؛ Wolfhart Pannenberg (ولفهارت پاننبرگ)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: جلد 2 از کار بزرگ پاننبرگ فراتر از بحث بسیار تبلیغ شده در مورد پیش‌گفته‌های سیستماتیک و الهیات خاص در جلد 1 به بیانیه‌های دستوری و جامع در مورد خلقت، ماهیت انسان، مسیح‌شناسی و نجات می‌رود. در سرتاسر، پاننبرگ تسلط گسترده دانش تاریخی و تفسیری و استدلال فلسفی را که به آن شهرت دارد، به ارمغان می آورد.
بازتبیین ماهیت و خلقت ابلیس با رویکردی تفسیری- عرفانی
نویسنده:
محمد علی صنعتی نجار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مورد ماهیت و خلقت ابلیس نظرات مختلفی وجود دارد. عارفان به وجود مبدأ آسمانی و امریِ حتمی در خلقت ابلیس باور دارند ولی تعدادی او را همان نفس اماره، تعدادی وهم و بعضی هم یکی از دو قطب هستی و تجلی اسم مضلّ الهی می‌دانند. در این پژوهش، از روش توصیفی و تحلیل محتوای متون با تأکید بر منابع تفسیری-عرفانی، با هدف وصول به شناختی نو از ماهیت و خلقت ابلیس، استفاده شده که بیان می­کند ظهور وی در قالب شیطان و هم‌زمانی‌اش با خلقت انسان مختار نشان می‌دهد که از شئون وجودی انسان کامل است؛ زیرا او جامع تمام مراتب وجود است. از منظر تعابیر دوگانۀ عرفان اسلامی در مورد انسان - نظیر «انسان کبیر»، «انسان‌ صغیر»- یا تعبیر «کون جامع»، بسته به اینکه از چه ساحتی به شیطان بنگریم، می‌تواند هم در درون، هم در بیرون انسان باشد، اما در هر دو حالت، وابسته به وجود انسان است.
صفحات :
از صفحه 367 تا 386
بررسی تطبیقی خلقت آدم و حوا در قرآن و کتاب مقدس عبری
نویسنده:
سامره رضایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مشترکات کتاب مقدس و قرآن، بحث خلقت آدم و حوا است. طبق کتاب مقدس، موضوع آدم فقط در دو قسمت از سفر پیدایش بحث شده است و بنابرآن، خداوند آدم را از خاک آفرید و سپس خوابی عمیق بر وی مستولی کرد و آنگاه گوشتی از دنده‌های وی برگرفت و از آن، زنی خلق کرد. این عبارات در یهودیت، موجب پیدایش تفسیری ظاهری از متن شده و برآن است که جنس مرد بر زن برتری دارد. اما ضمن اینکه بحث خلقت آدم در قرآن با تفصیل بیشتری آمده است، باید گفت که آدم و حوا هردو از خاک آفریده‌ شده‌اند. بنابر دیدگاه قرآن، خلقت حوا از یکی از دنده‏ های آدم شدیداً تکذیب شده و بنابر تفاسیر امامیه حوا از باقی‌ماندۀ خاک آدم آفریده شده است. همچنین که بنابر قرآن، خلقت آدم و حوا هردو مستقل و از یک جنس بوده است و هیچ‌یک فرع و طفیلی دیگری نیست و هریک شخصیت مستقل دارد و خداوند هم به زن و هم مرد مستقلاً ارزش داده است.
صفحات :
از صفحه 174 تا 183
نقد و بررسی تفسیر میرداماد از روایات خلقت نوری
نویسنده:
سیده زهرا موسوی بایگی ، سید محمد موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فلاسفۀ مسلمان ضمن تعقل و تفکر دربارۀ اصول و مبانی عقلی، با یاری وحی و مذهب، بر حیطۀ مسائل فلسفی افزوده‌اند. یکی از مباحثی که حکمای مسلمان به تبیین عقلانی آن پرداخته‌اند، مباحث مربوط به «نبـوت» به‌ویژه نبوت پیامبر اسلام9 است که یکی از فروعات آن، خلقت نوری و تقدم آفرینش ایشان بر جمیع مخلوقات می‌باشد. نخستین حکیم فرزانه‌ای که به تبیین و تفسیر عقلانی این روایات همت گماشته، میرداماد است. در این پژوهش تلاش شده تا با روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای، اطلاعات و توصیف و تحلیل آن‌ها، تفسیر و تقریر میرداماد از روایات خلقت نوری به ویژه روایت «اول ما خلق الله نوری» ارائه شود و سپس نقد و بررسی گردد. حاصل این بررسی آن است که تفسیر سید از روایاتی که متضمن معنای تقدم آفرینش پیامبر9 بر مخلوقات است، عبارت است از تکافؤ، تضاهى و برابری منزلت پیامبر اسلام9 در سلسلۀ عود با صادر نخستین در سلسلۀ بدو، اما این تفسیر نه تنها با برخی متون نقلی در تعارض است، بلکه با مبانی فلسفی میرداماد نیز سازگار نمی‌باشد.
صفحات :
از صفحه 133 تا 155
تحلیل ادله سمعی و عقلی بر استحاله خلق ابداعی از ممکن الوجود
نویسنده:
محمد سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آموزۀ خلق ابداعی در قرآن کریم و حدیث شریف ریشه دارد که موردتوجه فیلسوفان مسلمان نیز قرار گرفته است. خلق ابداعی برترین گونۀ تأثیر وفعل است وبه معنای پدید آوردن چیزی بدون مادّه وصورت پیشین می‌باشد؛ خلقی که تنها بر خالق و عنایت وی متوقف است. تحلیل و بررسی ادلۀ سمعی وعقلی بدین نتیجه می‌انجامد که این گونه فعل، ویژۀ واجب‌الوجود است و صدور چنین فعلی از ممکنات، محال است. دو دسته از آیات قرآن و احادیثی از ائمۀ اطهار: به‌صراحت بر این اختصاص و امتناع دلالت دارد. همچنین پنج برهان عقلی بر استحالۀ ابداع از ممکن اقامه شده است: اکملیّت مبدِع (برتریِ پدیدآورنده)، مقتضای فعل ابداعی (ویژگیِ‌ِ پدیدآوری)، فقر ممکنات (نیازِ پدیده‌ها)، مقتضای حیِّز وماهیت (جایگاه وچیستی) و استقراء افعال ممکنات. تحلیل ادلۀ قرآنی وحدیثی وبررسی براهین عقلی به‌ویژه با استفاده از سخنان فلاسفۀ مسلمان به این نتیجه می‌انجامد که صدور فعل ابداعی از ممکن‌الوجود محال است. آثار این نتیجه در آموزۀ فلسفی عقل اول وپندارِ تفویض در خلقت قابل‌پیگیری و طرح می‌باشد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 79
بررسي اهداف خلقت انسان از نگاه اسلام و آيين زرتشت
نویسنده:
حسين نقوي ، رمضانعلي مرزاني
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دين اسلام و آيين زرتشت براي خلقت انسان هدف يا اهدافي را تعيين کرده‌اند. در اين مقاله با استفاده از منابع اصيل و مقدس هر دو دين، با روش توصيفي ـ تحليلي، اهداف خلقت انسان را بررسي مي‌کنيم. در دين اسلام هدف اصلي، قرب به خداوند است که در سايۀ آن انسان به کمال وجودي مي‌رسد، او را مي‌شناسد و عبادت مي‌کند و مي‌تواند خليفۀ خداوند در زمين باشد. در مقابل، در آيين زرتشت، هدف اصلي از بين رفتن شر و پليدي از عالم است و انسان نيز به‌همين دليل آفريده شده است. رسيدن به کمال واقعي و سعادت فردي و آبادي جهان در سايه از بين رفتن پليدي است. تمايز مهم اسلام و آيين زرتشت در اين زمينه، عقلي بودن هدف غايي آفرينش انسان، یعنی قرب الهي در اسلام است و مبتني بر افسانه بودن آن در آيين زرتشت است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 20
بررسی نظریه متکلمین درباره خلقت از عدم
شخص محوری:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
خلقت، ایرادات و پیدایش
نویسنده:
ویلیام هاسکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
An argument is presented, based on a common-sense interpretation of an everyday experience, for emergent dualism as the best available account of the origin of the human mind/soul. Emergent dualism is superior to subjective idealism in that it honors the common-sense conviction that the things we encounter have a real, physical existence, separate from our mental perceptions of them. It is superior to materialism in that it allows for our mental states to have real, physical effects, distinct from the effects of the physical states that accompany the mental states. It is also superior to materialism in allowing for a real, unified self that is not merely a collection of physical particles. These features allow emergent dualism to provide a foundation for libertarian free will; belief in such free will is another deliverance of common sense that cannot readily be reconciled with materialism. Emergent dualism is superior to standard varieties of dualism in giving a plausible account of the minds of non-human animals. Perhaps surprisingly, emer­gent dualism is superior both to traditional dualism and to standard varieties of materialism in combining readily with theories of biological evolution, in which natural selection promotes both the physical and mental development of complex organisms.
صفحات :
از صفحه 93 تا 112
  • تعداد رکورد ها : 376