مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
احوال معاد
>
خلود
خلود نفس
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
عنوان :
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گرشاسب نامه
,
اسدی طوسی
,
مرگ و معاد
,
فرجام اندیشی و آخرت
,
ادبیات حماسی ایران
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
01. خداشناسی (کلام) ,
جهان شناسی فلسفی ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
علم نفس ,
مهدویت ,
معاد جسمانی ,
عدل الهی ,
غضب الهی ,
خلود ,
احوال بهشت ,
اهل دوزخ ,
قرآن ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مکافات عمل ,
روز حساب ,
فرجام شناسی شاعرانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی انتقادی به نظریه های انتخاب عقلانی و بازار دینی و نسبت اسلام با آنها
نویسنده:
احمد کلاته ساداتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم اقتصادی
,
رویکرد انتخاب عقلانی
,
سکولاریسم
,
بازار دینی
,
نمانام دینی
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
جاودانگی عالم آخرت ,
انسان اقتصادی ,
فردگرایی روش شناختی ,
مکتب سود گرایی ,
عقلانیت دینی ,
خلود ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
انتخاب دین ,
عقلانی بودن انتخاب دین ,
نگاه کالایی به دین ,
سکولاریزه کردن اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
تحقیق حاضر، مطالعه ای اسنادی است که به ارزیابی انتقادی دو نظریه «انتخاب عقلانی» و «بازار دینی» در جامعه شناسی دین و نسبت اسلام با این نظریات می پردازد. نظریه انتخاب عقلانی، متأثر از طیف وسیعی از مباحث فلسفی، اقتصادی، مطالعات رفتاری و جامعه شناختی است که رفتار کنشگران اجتماعی را مبتنی بر رویکرد عقلانی هزینه فایده تبیین می کنند. از سوی دیگر، نظریه بازار دینی با تکیه بر اصل آزادی انتخاب، شرایط مطلوب برای توسعه و تداوم دین را شکل گیری بازار دینی می داند. محور مشترک هر دو نظریه عقلانیت است که براساس آن، انتخاب دین در بازار آزاد و متکثر دینی و در فرایندی از تحلیل هزینه فایده انجام می گیرد؛ درنتیجه هرچه مؤسسات دینی توسعه یافته تر باشند، شادابی دینی نیز بیشتر است. با وجود بسط گسترده این دو نظریه در جامعه شناسی دین، انتقاداتی چون ضعف در تبیین سطوح ساختاری و کلان، مسئله تعمیم سازی نظری و تجربی، کم توجهی به عواطف و ارزش ها و عقاید انسانی، برون نگری دینی، این همان گویی در فرض ها و مهم تر از همه، تبیین نظری و تجربی در بستر سکولاریسم بر آنها مترتب است. از چشم انداز اسلامی نیز مهم ترین انتقاد، شکل گیری این دو نظریه در بستر سکولار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین عقلی اثبات حیات پس از مرگ
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین عقلی
,
عالم آخرت(کلام اسلامی)
,
حکمت الهی
,
زندگی اخروی بشر
,
عدل تکوینی الهی
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
بدن
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
مرگ (فقه)
کلیدواژههای فرعی :
برهان عدالت ,
برهان فطرت ,
خلود ,
معاد(فلسفه) ,
برهان معقولیت ,
برهان حکمت ,
برهان تجرد روح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
در این نوشتار بر آنیم تا براهین عقلی اثبات حیات پس از مرگ انسان را بررسی کنیم. براهینی که در این نوشتار بررسی قرار شدهاند عبارتند از: 1. برهان فطرت؛ 2. برهان معقولیت؛ 3. برهان عدالت؛ 4. برهان حکمت؛ 5. برهان تجرد روح؛ 6. برهان اخلاقی. به طور کلی این براهین را میتوان به دو بخش تقسیم کرد: 1.براهینی که برای اثبات حیات پس از مرگ، از خدا و صفات او کمک میگیرند؛ مانند قرائتی از برهان فطرت، برهان عدالت و برهان حکمت؛ 2. براهینی که مستقیم و بدون کمک گرفتن از خدا و صفات او میتوانند حیات پس از مرگ را اثبات کنند؛ مانند برهان معقولیت، برهان اخلاقی و برهان تجرد روح. در برهان فطرت، از فطرت جاودان خواهی انسان و در برهان عدالت، از عدالت خدا و در برهان حکمت، از حکیم بودن خدا حیات پس از مرگ اثبات شده است. در برهان معقولیت، عقل حکم میکند که اعتقاد به حیات پس از مرگ از اعتقاد نداشتن بدان، معقولتر است. در برهان اخلاقی از حکم اخلاقی و در برهان تجرد روح، از فنا ناپذیری روح، حیات پس از مرگ اثبات شده است. در این نوشتار، تمامی این برهانها تجزیه و تحلیل شدهاند. براهین عقلی، مرگ، حیات پس از مرگ، آخرت، نفس، بدن، حکمت الهی، عدالت الهی، فطرت، برهان اخلاقی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تاریخی بازتاب مبانی کلامی مفسران در تفسیر «آیۀ خلود»
نویسنده:
شهربانو حاجی امیری ، ابراهیم نصرالله پور علمداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزلی
,
خلود
,
اشعری
چکیده :
مسئله «خلود» در آية 107 سورة «هود» با استثناي مشيت الهي همراه شده است كه ذيل آن مفسران مسلمان دربارة خلود كافران در عذاب، اتفاق نظر داشته و خلود اهل كبائر از مؤمنين، نزد آنها محل اختلاف است. پرسش مقالة پيشرو اين است كه آيا مفسران اشعري، معتزلي و امامي در تفسير آية خلود (هود: 107 (متأثر از مذاهب كلامي خويش بودهاند يا آنكه در مواردي، از اصول مذهب كلامي خويش عدول كردهاند؟ تحقيق حاضر بيانگرِ اين نكته است كه مفسران معتزلي و امامي در سدههاي مختلف تاريخي از گذشته تا به امروز متأثر از انديشه هاي كلامي خويش بودهاند. مفسران اشعري متقدم تا قرن دهم نيز كاملاً متأثر از مذهب كلامي خويش به تفسير آيه پرداختهاند، اما مفسران متأخر اشعري در قرن سيزدهم و چهاردهم در كتب خويش از تفسير رايج ميان اشاعره عدول كرده و در چارچوب جديدي به تفسير آيه پرداختهاند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد جاودانگی در عالم ملکوت توضیحاتی بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معنای جاودانگی در قیامت این نیست که همه زمانی است بلکه فرازمانی است . بین همه زمانی و فرازمانی فرق است . کسی که در هزار سال است می شود همه زمانی .انسان در جاودانی عالم ملکوت همه زمانی نمی شود . عالم ملکوت فرا زمانی است . در آنجا زمان دیگر معنا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم ملکوت
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
خلود ,
جاودانگی در ملکوت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه ابن عربی در باب کیفیت عذاب اخروی با تکیه به آثار قرآنی و براهین عقلی
نویسنده:
محمدحسین بیات
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
معاد(کلام)
,
ابن عربی
,
وعد
,
عذاب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات وعد و وعید
,
عرفان نظری
,
معادشناسی عرفانی
,
معادشناسی کلامی
,
کیفیت عذاب اخروی
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
النار ,
نعمت های بهشتی ,
تعذیب ,
تعذیب اخروی ,
تعذیب ابد ,
برودت آتش برای ابراهیم(ع) ,
خالد ,
خلود ,
بهشت ,
اشقیاء ,
قرآن ,
نعمت دوزخیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
وقتی نام "ابن عربی" به گوش می خورد، عرفان نظری در ذهن شنونده تداعی می گردد و آدمی می انگارد که جمیع مباحث کتاب های معروف وی صرفا متکفل بیان عرفان ناب اسلام است. مباحثی همچون عذاب نشئه آخرت، خلافت، امامت، ولایت و... لیکن بعد از ژرف نگری در آثار برجسته آن عارف نامدار، آدمی می بیند که بسیاری از مباحث کلامی و حتی فقهی در این کتاب ها به نحو برجسته ایی مطرح گردیده و با مباحث عرفانی خلط شده است. مساله وقوع عذاب در نشئه آخرت و ابدی یا غیر ابدی بودن آن، یکی از مباحث جنجال برانگیز دانش کلام است که هر یک از فرقه های کلام اسلامی طبق مشرب فکری خود در آن باب سخن رانده اند، لیکن هیچ یک از فرقه های گونه گون کلامی وقوع عذاب اخروی و نیز ابدی بودن عذاب دوزخ را برای عده ایی از گنهکاران مورد شک قرار نداده بل آن را قطعی دانسته اند و کاملا به نصوص و ظهورات آیات قرآنی پای بند مانده اند. ابن عربی نیز در آثار عرفانی خود، این مساله کلامی را با آب و رنگ عرفانی مطرح نموده لیکن به هیچ روی به تصریحات صدها آیه و حتی براهین عقلی پای بند نمانده و با صراحت لهجه، ابدی بودن عذاب بل تحقق خود عذاب و وعیدهای الهی را انکار نموده و مدعی شده که همه آدمیان در جهان بی پایان آخرت برای ابد از نعمات الهی بهره مند می شوند گرچه کیفیت نعمت های دوزخیان با بهشتیان در ظهور تجلیات الهی متباین باشند. نویسنده مقاله دیدگاه ابن عربی را مورد نقد قرار داده و با استناد به آیات و براهین عقلی آن را مردود دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه دینى
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، مرکز تحقیقات اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عقاید شیعه امامیه
,
شیعه شناسی
,
مسایل جدید راهنما شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اندیشه دینی
کلیدواژههای فرعی :
ثنویت ,
فطرت خداپرستی ,
فطرت خدا شناسی ,
شبهه آکل و مأکول ,
شبهه اعاده معدوم ,
شناخت معجزه ,
عالم برزخ ,
عصمت اوصیاء ,
وحی ,
عدل الهی ,
تثلیث ,
قضا و قدر ,
جاودانگی روح ,
تجسم اعمال ,
خلود ,
برهان امکان ,
برهان نظم ,
برهان صدیقین ,
ولایت فقیه ,
دهریگری ,
کد کنگره:
BP211/5 /ف4الف8
چکیده :
کتاب حاضر از سلسله کتاب آموزشی سپاه می باشد که برای تقویت منابع آموزشی تدوین شده و داراى سه ویژگى به شرح زیر است: 1- برخى مباحث و موضوعات مطرح شده در آن، نو و تازهاند و در دورههاى پیشین مطرح نشدهاند، که دهرىگرى، علل گرایش به مادّى گرى، سهگانه پرستى و چندگانه پرستى و ابطال آنها از آن جملهاند. 2- برخى دیگر، گرچه در متون پیشین مطرح بودهاند ولى در این دوره با پرداختى بیشتر و محتوایى توانمندتر فراهم شدهاند. براهین اثبات مبدأ در بخش اوّل «مبدأشناسى»، برخى مباحث مربوط به یگانگى خدا، مباحث مربوط به عدل و ... از این نمونهاند. 3- برخى مطالب نیز بهگونه مستقیم به ذکر شبههها و نیز پاسخ آنها مىپردازند و البته با شیوه و رویکردى نو. مباحث مربوط به فصل پنجم از بخش دوم «ولایت فقیه» بهویژه مبحث «منشأ مشروعیت ولایت» و برخى مباحث بخش سوم «معادشناسى» و جز آن از این دسته بهشمار مىروند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید در مثنوی مولانا
نویسنده:
زهرا قریشی ، مهین حاجیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسطوره خورشید
,
معنای عرفانی خورشید
,
کهن الگوی عرفان
,
اسطوره شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
عمومیت قدرت الهی ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
پرومته ,
خلود ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عقل(منطق) ,
1. ادیان religions ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
تقدس آتش ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
خورشید در دین زرتشت ,
خورشید در هندوئیسم ,
تشبیه حق به خورشید ,
جان آفتاب گونه ,
تفسیر نمادین نفس ,
اسطوره های عقل ,
چکیده :
خورشید، مهر و آفتاب از عناصر پرکاربرد در حوزه ادبیات فارسی به ویژه در شعر عرفانی و در شکل نماد و کاربرد آن در نماد حق و وحدت است. مقاله حاضر علاوه بر پرداختن به جنبههای نمادین خورشید در مثنوی مولانا و دلالتهای آن، با بررسی تمام ابیات مثنوی درباره خورشید و آفتاب و نیز منابع مرتبط با اسطوره و کهنالگو، در پی یافتن ریشهها و پیوندهایی برای این کاربردهای نمادین در اسطوره و اصل و منشأِ توجه به خورشید و خورشیدستایی در شعر مولاناست. در این راستا آنچه روزنههایی رو به پاسخ میگشاید، موضوع صور نوعی و مثالی است که در ناخودآگاه جمعی شاعر به شکل نماد بروز و ظهور مییابد. به عبارتی مولانا آنچه از صفات طبیعی خورشید و کهنالگوهای مرتبط با آن در ذهنیت بشری بوده است، در ناخودآگاه جمعی خویش دارد؛ باوری که درباره نور و خورشید بر اساس آیات قرآن و نیز جهانبینی و نظام خاص فکری خویش دارد نیز به او ایده میدهد تا سخنش درباب خورشید از سویی روی به سوی اسطوره و اندیشههای مهرپرستی داشته باشد و از سویی از آن فراتر رفته، معانی موردنظر و اندیشههای عارفانهاش را در قالب نماد خورشید و بر محور نماد حق بسط دهد. پژوهش حاضر در صدد است تا با تکیه بر روش توصیفی_ تحلیلی، بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید را در مثنوی مولانا مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرواز روح و چگونگی زندگی پس از مرگ از دیدگاه سهروردی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
تناسخ
,
نورالانوار
,
پرواز روح
,
جاودانگی روح
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
معاد(فلسفه)
,
تناسخ
,
حیات نفوس پس از مرگ
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
المشارع و المطارحات ,
موانع درک لذت ,
معاد جسمانی ,
فلسفه مشاء ,
صورت مثالی ,
مُثُل ,
خلود ,
خلود نفس ,
اشقیاء ,
الواح عمادی ,
نور مجرد ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
التلویحات ,
لذت عقلی نوری ,
نفوس طاهره ,
درک درد ,
حکمة الاشراق (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
درک مفهوم، حقیقت و چگونگی معاد و حیات انسان ها پس از مرگ، بزرگترین مشغله ذهنی متفکران و صاحبنظران و سرلوحه دعوت پیامبران الهی و یکی از مهمترین اصول دین بوده است. سهروردی بعنوان پایه گذار و بزرگترین حکیم اشراقی با تکیه بر نور مطلق که مبداء هستی است و با استمداد از آیات قرآن کریم و متون و مفاهیم شریعت، سعی داشته است که ارتباط بین روح و مبدا هستی را پس از مرگ حفظ نماید. او با تکیه بر برخی از براهین فلسفی، نفوس ناطقه را جاودانه می داند و با مردود شمردن تناسخ، سرانجام ارواح را وصول به منبع نور و استغراق در آن می پندارد، و حدوث نفس را همزمان با حدوث بدن دانسته و حیات پس از مرگ نفوس انسانی را، مطابق با طهارت آنها، به مراتب مختلفی تقسیم می کند، وی برخی از نفوس را با اتصال به نور الانوار، در تنعم جاودانه می داند و برخی دیگر را در عالم برزخ از نعمتها برخوردار شمرده، و برخی را در عالم مثالی مظلمه، گرفتار عذاب دانسته است. هدف از نگارش این مقاله، تبیین دیدگاه سهرودی و بیان اختلاف نظر او با دیدگاه مشائین، در مورد حیات نفوس پس از مرگ، و نحوه ایجاد ارتباط بین آیات و احادیث، با فلسفه اشراق، درخصوص موضوع معاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فص یونسی در حکمت نفس انسانی : سال 1، شماره 1 : آیین حکمت
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
کرامت انسان
,
ابن عربی
,
کرامت نفس
,
فص یونسی
کلیدواژههای فرعی :
بدن مثالی ,
نفس ناطقه ,
ِذکر ,
حسن و قبح ,
جزیه ,
الرجعه ,
التناسخ ,
احتضار ,
بدن برزخی ,
تسامح ,
بخشش ,
صلح ,
جهاد با نفس ,
بیت المقدس ,
اسم الباطن ,
رجعت ,
حسن و قبح ,
علم نفس ,
خلود در نار ,
قرآن ,
خلود ,
خیرخواهی ,
قصاص ,
انقطاع عذاب ,
جهاد النفس ,
تجلیات الهی ,
بدن مثالی ,
خلود ,
تناسخ ,
خلود نفس ,
قرآن ,
قتل (قصاص ) ,
مرگ (فقه) ,
اخذ جزیه ,
عفو ,
صلح ,
ذکر ,
مدارا ,
مجاهده ,
مراتب ذکر ,
خلود النفس ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
شهود عالم ,
مرآت حق ,
حکم عفو ,
احتیاط در دماء ,
ذکر زبان ,
ذکر غافل ,
نفی تناسخ ,
برزخیت نفس ,
نوامیس الهی ,
ذکر مطلوب ,
ذکر حقیقی ,
مراتب تکوین ,
تداوم عالم ,
شهود حقیقت ,
پیدایش عوالم ,
نشئه انسانی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطالب مقاله شرح مختصری از «فص حکمة نفسیه فی کلمة یونسیة» است که همگام با فص هجدهم از فصوص الحکم ابن عربی و شرح قیصری بر آن پیش میرود. در این فص به کرامت نفس انسانی و منافات نداشتن کرامت انسان با مرگ سخن به میان میآید، مباحثی که به تناسب در طی مقاله مطرح میشوند، عبارتنداز: حقیقت مرگ، بدن برزخی، خلود در نار و انقطاع عذاب، حقیقت و مراتب ذکر و نقش آن در تداوم حیات و بقای عالم، چگونگی تجلیات مختلف امر واحد الاهی برای بینندگان گوناگون، تأثیری که استعدادها و ظرفیتهای معرفتی و جهان بینیها برای چگونگی ظهور حق در عالم و یا شهود عالم در مرآت حق دارند. مسأله اخیر نوع خاصی از هرمنوتیک را که مختص به نگاه معنوی و دینی اسلام به هستی است بیان میدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید