مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احوال بعث احوال بهشت احوال دوزخ احوال قبر احیاء اماته تجسم اعمال تشبح ملکات تناسخ مطلق ثواب آخرت جزاء اعمال خلود سعادت اخروی شقاوت اخروی عذاب آخرت معاد(فلسفه) موت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 167
حیات برزخی از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه خزعلی، سید مرتضی موسوی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
چگونگی حیات برزخی و مراحل پس از آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. برخی از آیات قرآن نظیر: مومنون / 101 ـ 100؛ آل عمران / 170 ـ 169؛ یس / 27 ـ 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ به روشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگی های آن است، چنان که حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداش های آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمت های برزخی است. همچنین روایات فراوانی ـ که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است ـ درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارش های مربوط به احوال اولیای الهی و انسان های متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
 درباره روز قیامت توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قيامت از ماده قيام‌، در لغت به معناي خيزش‌ و برخاستن است‌؛ و در اصطلاح‌، برخاستن‌ انسان‌ از خاك‌ و حضور در عالم‌ پس‌ از مرگ است.(1) خداوند در قرآن كريم از قيامت با نام هاي متعددي ياد كرده است كه هر كدام حالتي از حالات قيامت را روشن مي سازد با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا تکامل در عالم قیامت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آیات و روایات، گویاى این حقیقت است که حرکت و تکامل در عوالم بالاتر از برزخ نیز وجود دارد، حتى خود انتقال از عالم برزخ به عالم حشر، به جاى خود، یک تحوّل تکاملى و سرفصلى از حرکت کلى تکامل است؛ چرا که با تحقّق مرگ برزخى (نفخ صور اول)، ارواح از نظ بیشتر ...
آیا در روز قیامت انسانها اقوام خود را می شناسیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نسبت به این معنی که من در قیامت من با خواهر ، برادر ، همسر ، پدر و مادرم با هم زندگی می کنیم نیست. ما در قیامت همدیگر را می شناسیم . حتی بهشتیان و جهنمیان هم همدیگر را می شناسند وقتی با هم روبرو می شوند . در قرآن داریم که قیامت این قدر هول ان بیشتر ...
آیا عالم قیامت مانند عالم برزخ در ملکوت جهان قرار دارد یا مانند عالم دنیا تغییر و تحولات دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دربارهء اين كه عالم قيامت و بهشت و جهنم كجا است , بين مفسران و علماي اسلام اختلاف نظر وجوددارد. برخي مي گويند: ملكوت در آسمان است . آنان براي نظر خود به آيهء .(1) استفاده مي كنند و مي گويند: مراد از بهشت است . بنابراين , آيه صراحت دارد بهشت , بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لطفا به 2 سوال ذیل پاسخ دهید. الف ـ به هنگام برپایی قیامت و در هم پیچیده شدن کوه‌ها، ستارگان و ویرانی منازل‌، قرآن‌هایی که در خانه‌ها هست چه می‌شوند؟ ب ـ کسانی که در حرم مطهر یا مساجد هستند، آیا از بین می‌روند یا اصلا چیزی احساس نمی‌کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف ـ بر اساس آيات بسياري‌، به هنگام قيامت‌، نظام كنوني جهان در هم مي‌ريزد; آسمان‌ها در هم پيچيده‌، از هم مي‌شكافد، زمين در هم كوبيده مي‌شود، كوه‌ها به حركت در مي‌آيد; و...: "وَ فُتِحَت‌ِ السَّمَآءُ فَكَانَت‌ْ أَبْوَ َبًا # وَ سُيِّرَت‌ِ الْجِ بیشتر ...
رساله مثالیه نوریه (شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی)
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگیهای عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلق نفس به بدن مثالی، مثل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 172
قرآن کریم گاهی قیامت را چنان توصیف می کند که گویی، افرادی وارد آن شده و نتیجه ی عملشان را دیده اند. ولی گاهی نیز از وصف قیامت به نظر می رسد در آینده نه چندان دور قرار است اتفاق بیفتد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در بسياري از آيات قرآن كريم به وجود بهشت و جهنم تصريح شده است، و بايد دانست كه مقصود همة آيات بهشت و جهنم موعود نمي باشد، بلكه در برخي از آيات بهشت آدم و حوا و در بعضي از آيات بهشت و دوزخ برزخي موردنظر است. و روشن است كه از آيات مربوط به بهشت آدم و بیشتر ...
نظریه‌ های بدن برزخی بررسی و نقد
نویسنده:
موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
مقاله‌ حاضر به نظریه ‌های مرتبط با بدن برزخی می ‌پردازد، ابتدا آرا مربوطه را در پنج طبقه به عنوان پنج نظریه دسته بندی کرده که عبارتند از: 1- نظریه‌ بدن دنیوی 2- نظریه‌ بدن مثالی 3- نظریه‌ ثنویت بدن برزخی 4- نظریه‌ تجسد روح 5- انکار بدن برزخی. آن‌ گاه به تحلیل و بررسی و نقد هر یک پرداخته است. در انتها به نظریه‌ مستفاد از روایات اسلامی پرداخته و با تقسیم بندی روایات ناظر بر چگونگی بدن برزخی به چهار دسته، به این مساله پرداخته است که چگونه می ‌توان بین روایات یاد‌شده جمع بندی کرد و مدلول نهایی آنها چیست؟ در انتها نظریه‌ بدن مثالی منفصل زمانی، به عنوان نظر مورد قبول عقل و نقل و مختار مقاله پذیرفته شده است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 127
بهشت از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
عارفان بهشتی را که به عامه مردم وعده کرده اند، زندان خواص می دانند. از نظر ایشان، بهشت خواص «بهشت معنوی» است. ابن عربی «الجنه» را به معنای لغوی آن یعنی پوشش و ستر به کار برده و لذا ذات انسان را جنت الهی می داند؛ زیرا آدمی، محل تجلی اسم الهی است و از این جهت پوشاننده حق است. آدمی وقتی حقیقت خویش را بشناسد، به کشف وحدت حق و خلق می رسد و با ادراک این معنی به بهشت و سعادت نائل می شود. ابن عربی گاهی «حضرت رسول» را بهشت می داند. در این معنی، وارد شدن به بهشت به معنای اتحاد با «حقیقت محمدی» است، و نعمت بهشتی، رسیدن به سعادت عظیمی است که نتیجه این اتحاد است. سالکی که طالب بهشت حقیقی است، باید به رسول اله اقتدا کرده و به عقل خویش اکتفا نکند تا در سلوک به خطا نرود. معراج پیامبر (ص) جمع میان وحدت شهود و وحدت وجود بود. بنابراین عارفی که میان وحدت شهود و وحدت وجود جمع کند، قرب اتم می یابد، به سعادت عظمی می رسد و صورت «انسان کامل» در او متحقق می شود. وحدت شهود، رویت توحید حقیقی (عین الیقین) است که با فنای عاشق در معشوق حاصل می شود، یعنی عاشق چیزی جز معشوق نمی بیند. اما وحدت وجود علم به این است که تمام وجود یک حقیقت است (حق الیقین). سلوک عارف از این جهت، شبیه معراج پیامبر (ص) است: سالک ابتدا علم به حق دارد که از طریق تفکر در کتاب و سنت (شریعت) حاصل کرده است. سپس در معراج روحانی خویش آن علم را به عین الیقین (وحدت شهود) مشاهده می کند و آنگاه به حق الیقین (وحدت وجود) می رسد.
صفحات :
از صفحه 77 تا 105
  • تعداد رکورد ها : 167