مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احوال بعث احوال بهشت احوال دوزخ احوال قبر احیاء اماته تجسم اعمال تشبح ملکات تناسخ مطلق ثواب آخرت جزاء اعمال خلود سعادت اخروی شقاوت اخروی عذاب آخرت معاد(فلسفه) موت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 167
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه‌ ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می ‌توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه‌ ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می ‌توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
قيامت غيرمسلمانان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيروان ساير اديان دوره‏ هاي متفاوتي دارند؛ مثلاً يهوديت تاكنون داراي چند دوره بوده است: 1- دوران حضرت موسي(ع) تا حضرت عيسي(ع)، 2- دوران حضرت عيسي(ع) تا حضرت محمد(ع)، 3- دوران حضرت محمد(ع) تاكنون. و از آن جا كه از عصر ظهور هر پيغمبر اولوالعزمي تا پيغم بیشتر ...
وقتی که قیامت شد و انسان ها به بهشت و جهنم رفتند آیا باز هم مرگ وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قیامت کبری که عالمی است پس از عالم برزخ همه ی انسانها از اولین تا آخرین جمع شده، و وارد مرحله ی جدیدی از زندگی و حیات می شوند؛ و به پاداش و یا جزای اعمال و رفتار زندگی دنیایی خود می رسند.[1] آیات قرآن، روایات و دلایل عقلی بر این اتفاق دارند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع معاد از اهم مباحث دینی، فلسفی و کلامی است. ابن سینا فیلسوف مسلمان و توماس آکوئینی، فیلسوف و متکلم مسیحی، دو اندیشمند برجسته اند که در این زمینه دارای نظرهای خاصی هستند. ابن سینا در همه موارد (بجز قبول معاد جسمانی) روشی کاملا فلسفی دارد؛ در حالی که توماس، روشی فلسفی- کلامی اتخاذ می کند. درباره نفس، هر دو اتفاق نظر دارند که جوهری غیرمادی است و لذا با مرگ بدن، از بین نمی رود. همچنین، هر دو قائل به حدوث نفس بوده، برای خلود آن هم اقامه برهان می کنند. عالم برزخ و بهشت و دوزخ مادی در فلسفه ابن سینا جایگاهی ندارد، اما توماس با استفاده از متون نقلی، وارد بحث در جزئیات این موارد می شود. این هر دو نفر، اصل معاد را ضروری و همگانی می دانند، ولی ابن سینا تنها راه قبول معاد جسمانی را، تعبد به شرع مقدس می داند. عمده ترین مانع او در اثبات عقلی آن، مادیت قوه خیال است، اما توماس با تاکید بر نقش بدن در حقیقت انسان، ضرورت معاد جسمانی (البته جسمانیتی متفاوت با این دنیا) را می پذیرد. در خصوص معاد روحانی، ابن سینا با اثبات تجرد نفس، بقای آن را تضمین می نماید و با تقریر اصولی، قائل به وجود لذت و الم عقلی یا همان سعادت و شقاوت می شود. توماس نیز با رد احتمالات متعدد، سعادت نهایی انسان را در رویت عقلی بی واسطه ذات خداوند می داند که البته تحققش برای انسان تنها در قیامت و آن هم با اشراق خاص الهی ممکن است.
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
 آیا انسان به مجهولاتی که در این دنیا داشته است بعد از مرگ آگاه می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله0خيلي از مجهولات در قيامت تبديل به معلومات مي شود و بسته به ميزان ظرفيت انسان ها اين امر تحقق مي يابد0 بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در سوره مبارکه حج خداوند متعال وضع بسيار سخت قيامت را براي همه مردم هشدار مي دهد در حالي که فقط مؤمنان ايمان به خداوند متعال و معاد دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
واقعيتها اختصاص به اهل ايمان ندارد خود قرآن (هديً للنّاس) براي مردم مي آيد اما مومنان استفاده بيشتر مي کنند. قوانين خدا اختصاص به گروه خاصي ندارد. خداوند کلي مي گويد آنها که مي خواهند استفاده کنند، بهره خودشان را مي برند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
لطفاً در مورد معاد و لباسي که با آن محشور مي شويم توضيح دهيد. حشر کساني که با کفن يا با لباس دفن شده وکساني که سوزانده مي شوند چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در مورد مؤمنين (اهل ايمان) داريم که اينها درزيباترين شکل و جامه محشور مي شوند. پيامبر (ص) در حالي که همسران ايشان در محضرشان نشسته بودند فرمودند: (يُحشَرُ النّاس عراةً هفاةً-مردم برهنه و عريان به قيامت پا مي گذارند). همسران حضرت پرسيدند :يا رسول الل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چهره انسانها در روز قیامت به چه شکل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
این مطلب را در سوره مبارکه نبأ و در روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند امت من در قیامت با 10 چهرۀ مختلف وارد میشوند بیان کرده ام، مراجعه بفرمایید به تفسیر سوره نبا خیلی تکان دهنده است، یعنی حکایت همان که: /ای دریده پوستین یوسفان / گرگ برخیزی از آن خواب بیشتر ...
رهایى از تباهى و فساد و مظاهر فرهنگ غرب
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محیط پیرامونى، به ویژه فضاى فرهنگى و زیست گاه انسان، نقش برجسته اى در اصلاح و یا انحراف افراد جامعه دارد. بر اثر اختلاف فرهنگ ها و ارتباط گسترده جوامع با دنیاى غرب از طریق رسانه هاى ارتباط جمعى، فضاى فرهنگى جامعه اسلامى آلوده شده است. تنها راه مبارزه با عناصر فرهنگى بیگانه و مصون ماندن از فرهنگ منحرف غربى، ترویج فرهنگ قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام مى باشد. وظیفه روحانیت، مبلغان دینى، رسانه هاى ارتباطى و به طورکلى متولیان فرهنگ این است که با ترویج فرهنگ سالم و معارف ناب اهل بیت علیهم السلام، به احیاى فضاى فرهنگى در جامعه اسلامى همت گمارند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 11
علت اينكه پيامبر اسلام فرمودند چهار سوره هود، مرسلات، واقعه و نبأ مرا پير كرد چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دراين سوره ها خداوند عمق فضاي قيامت را توصيف و ترسيم مي کند و سنگيني اين بار به دليل آن باور و يقيني بودن ايمان پيامبر به قيامت كافي بود که آن اثرگذاري را بر حضرت داشته باشد. بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 167