مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
احوال معاد
احوال بعث
احوال بهشت
احوال دوزخ
احوال قبر
احیاء
اماته
تجسم اعمال
تشبح ملکات
تناسخ مطلق
ثواب آخرت
جزاء اعمال
خلود
سعادت اخروی
شقاوت اخروی
عذاب آخرت
معاد(فلسفه)
موت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 167
عنوان :
معاد بین الروح والجسد المجلد1
نویسنده:
محمد تقی فلسفی؛ترجمه: عبدالحسین کاشی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
اعتقاد به معاد ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
احوال معاد ,
احوال قبر ,
چکیده :
معاد، از مسایل مهمی است که در مکاتب الهی به آن توجه شده واز اصول اساسی شمرده می شود در قرآن کریم، آیات بسیاری در این باره آمده و در اخبار و روایات اسلامی نیز موضوع معاد و حیات پس از مرگ، مورد توجه و تاکید و اهتمام فراوان قرار گرفته است. کتاب حاضر جلد اول از مجموعه معاد بین الروح و الجسد ایت الله مرحوم فلسفی می باشد که به زبان عربی ترجمه شده است. موضوع: شامل سخنرانی های خطیب توانا مرحوم حجه الاسلام والمسلمین فلسفی، است که مطالب علمی و مشکل را بابیانی شیوا و رسا و نافذ و قابل فهم برای عموم بیان کرده تاهر کس به فراخور ذوق خود از آن استفاده کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعاد بین الروح والجسد المجلد2
نویسنده:
محمد تقی فلسفی؛ ترجمه : عبدالحسین الکاشی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
احوال معاد ,
موت ,
نفخ صور ,
آیات معاد جسمانی ,
چکیده :
معاد، از مسایل مهمی است که در مکاتب الهی به آن توجه شده واز اصول اساسی شمرده می شود در قرآن کریم، آیات بسیاری در این باره آمده و در اخبار و روایات اسلامی نیز موضوع معاد و حیات پس از مرگ، مورد توجه و تاکید و اهتمام فراوان قرار گرفته است. کتاب حاضر جلد دوم از مجموعه معاد بین الروح و الجسد ایت الله مرحوم فلسفی می باشد که به زبان عربی ترجمه شده است. موضوع: شامل سخنرانی های خطیب توانا مرحوم حجه الاسلام والمسلمین فلسفی، است که مطالب علمی و مشکل را بابیانی شیوا و رسا و نافذ و قابل فهم برای عموم بیان کرده تاهر کس به فراخور ذوق خود از آن استفاده کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم البرزخ و القبر
نویسنده:
مرتضى فیاض حسینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
عالم برزخ ,
احوال معاد ,
قیامت ,
احوال قبر ,
موت ,
مرگ (فقه) ,
آیات برزخ ,
چکیده :
کتاب عالم البرزخ و القبر همانطور که از اسمش هم پیداست درباره مسائل مرگ و برزخ و قیامت بحث می کند از لحظات احتضار تا مسئله قبر و عذاب آن و برزخ و قیامت و جهنم و بهشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحفة المحمدیة فی کشف الأسرار الکلامیة المجلد2
نویسنده:
محمد طاهر آل شبیر الخاقانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: انوارالهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
استبصار
,
وسائل الشیعه
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
اصل معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
احوال معاد ,
قیامت ,
آیات معاد ,
شابک (isbn):
978-600-292-027-0
چکیده :
جلد دوم از مجموعه دو جلدی تحفه المحمدیه درباره بحث معاد و مسائل پیرامون آن می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لمحات من المعاد
نویسنده:
علی الحسینی الصدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دليل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
اعتقاد به معاد ,
شفاعت ,
عالم برزخ ,
معاد روحانی ,
احوال معاد ,
قیامت ,
احوال قبر ,
معاد جسمانی ,
حساب ,
میزان ,
آیات معاد ,
شابک (isbn):
978-964-397-829-7
چکیده :
کتاب لمحات من المعاد کتابی است اختصاصی درباره اصل پنجم از اصول دین اسلام و به بررسی مساله معاد و مسائل پیرامونی آن می پردازد از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب : معاد، برزخ، قبر، حقیقت مرگ، حساب ، صراط ،شفاعت و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد المجلد 1 : مطارحات في العقیدة: رؤية قرآنية
نویسنده:
کمال حیدری؛ تقریر نویس: خلیل رزق
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق/ کاظمین: مؤسسة الإمام الجواد علیه السلام للفكر و الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
حالت احتضار ,
ادله ضرورت معاد ,
عالم برزخ ,
جاودانگی پس از مرگ (مسائل جدید کلامی) ,
مبانی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
احوال معاد ,
مواقف عالم برزخ ,
قیامت ,
آیات معاد ,
خوف از مرگ ,
حضور ائمه (ع) بر بالین محتضر ,
چکیده :
مسأله معاد یکی از اصول سه گانه ای است که همه ادیان آسمانی بدان باور دارند، بلکه برخی از ادیان غیر الهی الهی هم بدان معتقدند. و آن به دلیل اینکه معاد یک پاسخ فطری است برای جهانی که همۀ حقایق عالم هستی -همان طور که هستند- در آن ظهور پیدا می کنند. از مهمترین عواملی که سبب شده که در درجۀ اول نوع نگاه ما نسبت به مسأله معاد، نگرش قرآنی باشد، نظر و توجه ویژۀ قرآن به موضوع معاد است، بر این اساس آنچه که اثر حاضر بدان نامگذاری شده «المعاد…رؤیة قرآنیة» واقع بینانه و توجیه شده می باشد، لیکن بدون اینکه از نقش روایات جهت شرح و توضیح غافل بمانیم. کتاب حاضر در موضوع معاد؛ حقیقت و اقسام آن از طریق رویکرد قرآنی به دلیل کثرت مباحث آن در دو جلد نگاشته شده است که بر 26 بحث پیرامون مسأله مشتمل است. جلد اول 1. ارائۀ دلایل بر مسأله معاد 2. حقیقت مرگ 3. وقت مرگ و کیفیت آن 4. سکرات و بیهوشی مرگ 5. دمیدن در صور
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أحوال البرزخ و الآخرة
نویسنده:
أحمد بن زین الدین إحسائی، محقق: صالح أحمد دباب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المحجة البيضاء، مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
احوال اهل قیامت ,
عقبات قیامت ,
احوال اهل جنت ,
احوال اهل نار ,
عقبات صراط ,
احوال نار ,
حیات اخروی ,
احوال نعیم جنت ,
احوال معاد ,
احوال قبر ,
احوال بعث ,
احوال بهشت ,
احوال دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة الطبیب البهبهانی
نویسنده:
کاظم حسینی رشتی؛ محقق: صالح أحمد دباب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
عقاید شیعه ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
احوال معاد ,
توحید خواص ,
توحید ذاتی ,
توحید عوام ,
عقل هیولانی ,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته) ,
چکیده :
رسالة الطبيب البهبهاني، تألیف سید کاظم حسینی رشتی و تحقیق صالح احمد دباب، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. موضوع خاص کلامی در این کتاب، توحید، اهلبیت(ع) و معاد است. نگارنده، جانشین شیخ احمد احسایی بوده و از مدافعان مکتب و عقاید شیخیه محسوب میشود. کتاب، شامل مقدمهای از محقق، تمهیدی از نگارنده و مطالب اصلی (مشتمل بر چهار بخش کلی: مراتب توحید، مراتب و مقامات اهلبیت(ع)، آنچه بر اهلبیت(ع) گذشت و اعتقاد مصنف درباره معاد) است و هرکدام از بخشهای یادشده حاوی عناوین متعدد میباشد که در ذیل هریک، مطالب مرتبط با آن و آیات و روایات مربوطه ارائه گردیده است. محقق کتاب، در مقدمه خویش بیان میدارد که هر معرفتی از معارف که متعلق به اثبات وجود و صفات و افعال خداوند متعال است، از اهم معارف و اشرف علوم انسانی بشمار میآید؛ زیرا معرفت خالق و صفات و افعال وی، امری است که عقل و نقل بر وجوب آن دلالت دارند. وحدانیت حق تعالی از مهمترین صفات حضرتش شمرده میشود؛ بر این اساس، مراتب توحید به چهار مرتبه رئیسه تقسیم میشود و آن اینکه شریکی در ذات و صفات و افعال و عبادتش نیست. با توجه به اینکه راه معرفت حق تعالی نیاز به یک سیر تکاملی دارد و بشر بهتنهایی و بدون راهنما امکان رسیدن به کمال را ندارد؛ فلذا نیاز به راهنمایانی است که راه سلیم و مستقیم را برای انسان ترسیم کنند که این مسئولیت خطیر بهعهده پیامبران سپرده شده است که آخرین ایشان نبی مکرم اسلام(ص) بودند و برای اینکه پیوند بین خالق و مخلوق بعد از پیامبر اکرم(ص) منقطع نگردد، لازم است پس از ایشان پیشوایان معینی از جانب خدا و رسولش معرفی شوند تا بشر در مسیر مستقیم هدایت قرار گرفته و از انحراف و گمراهی نجات یابد. از سوی دیگر با عنایت به محدودیت حیات انسان در دنیا که دار فانی است و ورود وی به حیات اخروی که باقی است و اساسا آدمی برای آن حیات آفریده شده است، در این نوشتار، مؤلف تلاش کرده تا به سه سؤال اساسی و مهم که هر شخصی باید جواب آنها را بداند و به آنها معتقد باشد، پاسخ دهد. سؤالهای مزبور را یکی از مریدان و دوستداران نویسنده، به نام میرزا محمدباقر طبیب بهبهانی مطرح کرده است. نویسنده در مقدمه خویش، از ماجرای روبهرو شدنش با طبیب بهبهانی در حرم مطهر امام حسین(ع) و نیز پرسشهای او و سپس پاسخ کتبی نویسنده و سرانجام بسط و گسترش پاسخها و افزودن سؤال و جوابی دیگر به آنها و... سخن گفته است. بخش اول کتاب، پیرامون مراتب توحید است. توحید بهحسب ذات دارای مراتبی است: - توحید ذات: آن است که برای خدا هیچ شریکی در ذاتش، قدیم بودنش و ازلیتش قرار داده نشود، وگرنه او اله نخواهد بود؛ زیرا لازمه شریک داشتن مغایرت است و مغایرت در ذات خداوند متعال محال و غیر ممکن است. - توحید صفات: آن است که برای خدا هیچ شریکی در صفاتش قرار داده نشود. به این معنی که این صفات مختص خداوند است و خداوند در آنها شریکی ندارد؛ نه به اشتراک لفظی و نه معنوی؛ زیرا این صفات عین ذاتش هستند. - توحید افعال: آن است که خداوند متعال واحد و یگانه است، حتی در افعال خویش؛ به این معنا که در افعال خداوند متعال هیچ شریکی وجود ندارد و هیچکسی در خلقتش به او کمک نمیکند. - توحید عبادت: آن است که برای هیچ چیزی جز خدا قائل به استقلال و تحقق نشوی و از کسی جز او نهراسی و به کسی جز او امیدوار نباشی و احدی را عدیل او قرار ندهی؛ چه، تو به هرچه روی آوری، او معبود تو خواهد بود... - توحید عوام: توجه به خداوند متعال با انجام اوامر وجوبی و ترک نواهی تحریمی، در همه افعال و اقوال و حرکات و سکنات. - توحید خواص: توجه به ذات حق تعالی است با انجام اوامر تکمیلی (انجام مستحبات) و ترک نواهی تنزیهی (ترک مکروهات)، با هدف طلب رضا و محبت خدا، نه به جهت طمع در بهشت و ترس از آتش. - توحید اخص الخواص: توجه به ذات حق تعالی است، با ترک مباحاتی که نه امری درباره آنها وارد شده و نه نهیای، بلکه در شریعت، مباح شمرده شدهاند و در واقع ترک امور حلالی است که در آنها حب نفس و لذت است (علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات). بخش دوم، پیرامون مراتب و مقامات و ولایت اهلبیت(ع) است. نگارنده، بررسی این موضوع و پی بردن به آن را، از زبان سائل، موجب افزایش خضوع و خشوع و انقیاد در برابر اهلبیت(ع) و اخلاص در محبت و ولایت آنان و زیادی وجد و بکاء در مصائب و سختیهای ایشان میداند. ایشان معصومان چهاردهگانه را علل چهارگانه، یعنی علت فاعلی، علت مادی، علت صوری و علت غایی، برای پیدایش کائنات و پدیدههای جهان هستی میخواند و به توضیح هریک از علل مزبور و تطبیق آن بر معصومین میپردازد. در بخش سوم، از مصائب و سختیهایی که بر معصومین(ع) وارد شده است، سخن به میان آمده و در تبیین این معنا چهار مقام برای ایشان یاد شده است: - مقام بیان: آن مقامی است که در واقع مقام سر توحید است و حقیقت تنزیه و مقامی غیبی است که ادراک آن برای بشر ممکن نیست. آن مقامی است که هیچ ملک مقرب و پیامبر مرسلی توانایی رسیدن به آن را ندارد. مقامی است که اگر کسی آنان را در این مقام بشناسد، به معرفت خداوند رسیده است و کسی که ایشان را نشناسد، خدا را نشناخته است. - مقام معانی: آن مقامی است که معصومین(ع) در آن مقام معانی اسماء الهی هستند؛ به این معنی که معصومین(ع)، علم الهی هستند، حکمت الهی هستند و همینطور مابقی اسماء و صفات الهی در ایشان متجلی شده است. - مقام ابواب: مقامی است که معصومین(ع)، در این مقام بهواقع واسطه در صدور و ایجاد خلایق هستند. - مقام امامت: معصومین(ع)، در این مقام، حجت خداوند بر جمیع خلق هستند و ولی خدا هستند بر اولین و آخرین بشر، ریسمان محکم الهی هستند، نور خدا هستند در زمین و آسمان و... در این مقام است که آن بزرگواران، مورد نافرمانی و آزار واقع میشوند و اگر بخواهند بهراحتی میتوانند مانع شوند، ولی آنان حکم خدا را مبنی بر عدم اجبار خلق به ایمان و تکلیف، امضا مینمایند. فصل چهارم کتاب در مورد معاد و اعتقاد نویسنده در مورد این اصل است. از جمله مباحث مهم مطرحشده در باب معاد این پرسش است که آیا معاد جسمانی است یا روحانی؟ جواب این است که بنا بر نظر اجماعی بین مسلمین، معاد هم جسمانی است و هم روحانی و کسی که معاد جسمانی را انکار کند، با ضروری دین مخالفت کرده است و قطعا کافر است به اجماع مسلمین و واجب است قتل او. علمای دین، اقامه برهان را بر این مدعا دشوار دانسته و در اثبات آن به ضروت و اجماع و اخبار معصومین(ع) اکتفا کردهاند، ولی نگارنده سعی کرده برای اثبات آن، به تعبیر خودش، از براهین قطعی عقلی بهره جوید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقائق و الدقائق في المعارف الالهية المجلد 8 : المعاد؛ حقیقته، قوانینه، منازله، مشاهده و خاتمته
نویسنده:
فاضل صفار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المحجة البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
ادله ضرورت معاد ,
عقاید شیعه ,
حقیت جنت ,
حقیت معاد ,
طبقات جهنم ,
آتش جهنم (کلام) ,
مبانی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
احوال معاد ,
آیات معاد ,
ملائکه جنت ,
شابک (isbn):
978-614-426-478-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح المعاني في تفسير القرآن العظیم و السبع المثاني المجلد 25
نویسنده:
محمود شکری آلوسي بغدادي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: ادارة الطباعة المنيرية - دار إحياء التراث العربي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
احوال اهل قیامت ,
آیات قیامت ,
احوال معاد ,
سوره جاثیه ,
سوره زخرف ,
سوره شوری ,
سوره دخان ,
سوره فصّلت ,
تفسیر اهل سنت ,
بیعت حدیبیه ,
چکیده :
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني اثر محمود بن عبدالله آلوسى به زبان عربى است. روح المعانى گستردهترين و جامعترين تفسير در نوع خود، ميان اهل سنت مىباشد. جامع آراء گذشتگان از روايت و درايت بوده، اقوال آنان را با كمال امانت و عنايت، بيان داشته است. كتاب خلاصهاى از تفاسير پيش از خود محسوب مىگردد، تفاسيرى همچون تفسير ابنعطيه، ابوحيان، كشاف، ابوالسعود، بيضاوى، فخر رازى و ديگران. آلوسى ضمن نقل نظرات متفاوت مفسرين برخى از آنها را به نقادى پرداخته است. بيش از همه از تفسير فخر رازى بهره برده و احيانا بخشهايى از منقولات رازى بهويژه مسائل فقهى آن را نقد كرده است. اين تفسير، تفسيرى است عقلى و اجتهادى كه روش بلاغى، بيانى و ادبى را پيش مىگيرد. آلوسى در تفسيرش دربارۀ مسائل اصول و فروع، نسبت به مذهب سلف تعصّب ورزيده و آشكارا آن را بيان مىدارد، به همين علت در بسيارى از موارد، ادب نويسندگى را رعايت ننموده است، به معتزله و شيعه بسيار مىتازد از جمله ذيل آيۀ 15 سورۀ بقره ج1 ص148 كه به زمخشرى مىتازد. وى شيوۀ بدبينى به شيعه و تهمتهاى نارواى سلف خويش را دنبال كرده، در هر مناسبت، تهمتهايى بيان نموده كه در كلام گذشتگان نبوده است. مانند، سورۀ ساختگى «الولاية» كه نويسندۀ زردشتى «دبستان المذاهب» بى جهت آن را به شيعه نسبت داده و در هيچيك از منابع شيعه يافت نشده است، آلوسى با كمال جسارت آن را به «ابن شهر آشوب» نسبت مىدهد و مىگويد: «آن را در كتاب «مثالب» آورده است» (ج 1 ص 23 فائده ششم از مقدمه). با بررسى دو نسخه خطى از كتاب «مثالب» در كتابخانههاى هند اثرى از آن يافت نشد، بلكه در بخشى از كتاب، مسألۀ تحريف با انكار شديد، مطرح شده بود. وى مسائل فقهى نيز به طور گسترده بيان مىكند و آراى فقها و مناقشات و مجادلات آنان را يادآور مىشود، چنانكه از تفسير به كتاب فقه تبديل مىشود مانند آيه 236 سورۀ بقره. در مسائل كلامى هم سخن را به درازا مىكشاند و تعصب خود را نيز ابراز مىدارد. در تفسير آياتى كه متعلق به طبيعت و آسمانها و زمين مىباشد، با نقل كلام اهل حكمت و هيئت چنان كلام را بسط مىدهد كه از مدار تفسير خارج مىشود و نظر خود را به اثبات مىرساند، مانند آيات 38-39 و 40 از سورۀ يس، و آيه 12 سورۀ طلاق. اسرائيليات و روايات دروغ و جعلى، يكى از مشكلات برخى تفاسير پيشينيان بوده است، آلوسى در اين باب ضمن نقل آنها، به نقد و بحث مىپردازد و دروغ بودن آنها را آشكار مىسازد مانند آيه 12 سورۀ مائده و رواياتى كه بغوى در اين مورد نقل مىكند. آلوسى متعرض قراءات نيز مىگردد، امّا مقيد به متواتر بودن آنها نيست. همچنانكه مناسبات بين سور و آيات را نيز بيان مىدارد. در روح المعانى، اسباب النزول آيات، مورد توجه قرار مىگيرد. در بحثهاى نحوى نيز آلوسى سخن را به دراز مىكشاند و جاى جاى تفسير آشكار است. وى از تفسير رمزى و عرفانى نيز چشم نمىپوشد و پس از تفسير ظاهرى آيات، در حدّ توان به آن مىپردازد، در اين مورد از تفاسير نيشابورى، قشيرى، ابن عربى و مانند آن، بهره مىگيرد و گاهى نيز در وادى خيال و وهم سرگردان مىماند. خلاصه اينكه، روح المعانى، دايرةالمعارف تفسيرى طولانى و مفصل است كه تقريبا از حجم و حدود تفسيرى خارج شده است. مىتوان گفت: تفسير آلوسى، گستردهترين تفسيرى است كه پس از فخر رازى به شيوۀ كهن ظهور يافته است، بلكه نسخۀ دوم تفسير رازى است ولى با اندكى تغيير. روش كلى وى در ورود به تفسير بدينگونه است كه: ابتدا به نام سوره، مكى، مدنى بودن و اقوال موجود در اين قسمت، مىپردازد، سپس به ذكر فضل سوره و خواص آن همت مىگمارد، بعد از آن تفسير سوره را آيه به آيه و كلمه به كلمه، بيان مىدارد، كه در آن به لغت، ادبيات، قرائت، مناسبت بين آيات و سور و اسباب نزول، مىپردازد و در مباحث لغوى و ادبى به اشعار عرب استشهاد فراوان دارد. جلد بیست و پنجم به تفسیر سوره فصلت از آیه 47 تا آخر، سوره شوری، سوره زخرف، سوره دخان و سوره جاثیه میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 167
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید