مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
علم نفس
احکام نفس
افعال نفس
متعلقات نفس
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 307
عنوان :
ارتباط نفس مجرد و بدن در فلسفه اسلامی
نویسنده:
احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
روح طبیعی
,
روح حیوانی
,
روح نفسانی
,
جسم لطیف (حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
مغایرت نفس و بدن ,
برهان انسان معلق درفضا ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
تجرد نفس ناطقه ,
بدن ,
روح طبیعی ,
روح حیوانی ,
روح نفسانی ,
اخلاط اربعه ,
اثبات وجود نفس ,
کمال اول جسم طبیعی ,
اضافه ماهوی نفس و بدن ,
هیئت حال و ملکه ,
تاثیر تصورات بر بدن ,
مبدا صدور افعال ,
شرف نفس بر بدن ,
علم النفس جالینوس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله به چگونگی ارتباط نفس مجرد با بدن در فلسفه اسلامی از دیدگاه فلسفه مشاء «ابن سینا» و فلسفه اشراق «سهروردی» میپردازد. مسئله ارتباط مجرد با مادی از مهمترین مباحثی است که فکر بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول کرده است. با توجه به اینکه چگونگی ارتباط مجرد با مادی از جنبه انسانشناسی در مقایسه با جهانشناسی کمتر بررسی شده، نگارنده بر آن است تا در این مقاله این مسئله را از دیدگاه ابن سینا به عنوان فیلسوف مشائی و سهروردی به عنوان فیلسوف اشراقی از جبنه انسانشناسی بررسی کند. ابتدا نفس از دیدگاه دو فیلسوف اثبات و تعریف شده، سپس به تأثیر متقابل نفس و بدن پرداخته شده و در ادامه، اصل بودن نفس و فرع بودن بدن و چگونگی ارتباط این دو بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظایف و کاربرد خیال در مشاهدات صوری از نظر ابن سینا
نویسنده:
علیرضا اژدر، محمدصادق جمشیدی راد، علی علم الهدی{ودیگران}
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقایق عقلی
,
تجرد خیال
,
مکاشفه صوری
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
مکاشفه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
اتصال به عقل فعال ,
عالم مثال ,
حی بن یقظان ,
نظریه نفس ابن سینا ,
عوالم هستی ,
عقل انسان ,
علم النفس ملاصدرا ,
رساله سلامان و ابسال ,
اصالت حس ,
خیال منفصل ,
خیال متصل ,
لذت و الم ,
عالم خیال (متصل و منفصل) ,
انواع ادراک ,
علم نفس ,
وحی ( قرآن ) ,
مکاشفه عرفانی ,
خصوصیات خیال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بخش زیادی از بحثهای کشفی، علمی و فلسفی را با محوریت خیال میتوان تبیین کرد. کاربرد خیال در مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی عرفان، همواره مورد توجه اهل نظر در علوم فلسفی و شهودی بوده است؛ در این میان، خیال نقشی اساسی را در تحقق و تبیین بخش عظیمی از مکاشفات پیش روی عارف ایفا میکند. از نظر ابنسینا، خیال به دو روش در شهودات عرفانی تأثیر گذار است: اول) خیال سالک با ادراک صور کمالی و حقیقی و لذت از آن، او را به سوی اتصال به حقایق هستی سوق میدهد؛ دوم) آنگاه که عارف پا به عرصهی سلوک عملی میگذارد تا به حقیقت راه یابد، با انواع مشاهدات و مکاشفات، مانند مکاشفهی معنوی و مکاشفهی صوری مواجه میشود. در مکاشفهی صوری، صورتهایی که در ابتدا موجودات عقلی و مجرد هستند توسط قوهی خیال به صور جسمانی تنزل یافته، در رؤیا و بیداری ادراک میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در چیستی و چگونگی مسخ انسان
نویسنده:
محمدتقی شاکر اشتیجه، محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
جسم
,
روح
,
مسخ
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
فطرت ,
ملاصدرا ,
رابطه نفس و بدن ,
از خود بیگانگی ,
تجسم عمل ,
عین ثابت نفس ,
سیدمحمود آلوسی ,
روح حیوانی ,
مسخ اخلاقی ,
مسخ بنی اسراییل ,
عوامل مسخ ماهیت انسان ,
تفاوت مسخ و تناسخ ,
آیات مسخ ,
مسخ متصل ,
مسخ منفصل ,
بازگشت از فعل به قوه ,
اصحاب السبط ,
مسخ جسمانی ,
معجزه بودن مسخ ,
سرانجام مسخ شدگان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسئله مسخ انسان ازجمله موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن اشاره رفته است. البته مسخ مطرح شده در قرآن، تفاوتی ماهوی با تناسخ در سایر ادیان و مکاتب دارد. درخصوص تبیین چیستی مسخ و بیان چگونگی دگرگونی و تبدل - که آیا ظاهری و در صورت یا باطنی و در سیرت است - دیدگاه های متفاوتی ابراز گردیده است. مقاله حاضر با تبیین و تحلیل داده ها و یافته های مطالعاتی در این موضوع، با رویکردی توصیفی - تحلیلی پس از تبیین مسئله مسخ و انواع و چگونگی آن از نگاه قرآن و روایات، به تبیین دیدگاهها در اینخصوص می پردازد و امکان جمع میان این نظرات یا تقابل آنها را بررسی مینماید؛ همچنین زوایای مهمی از این مسئله را آشکار کرده و مجهولاتی چند در این حوزه را پاسخ گفته و به این نتیجه رسیده که مسخی که قرآن بیانگر آن است، گونه ای خاص از دگرگونی است و تعارضی میان آن و مبانی عقلی و نقلی نیست و تحقق تجلی تام و کامل آن در عالم آخرت خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی نفس (ذهن) و بدن و رهیافت های موفق و ناموفق آن
نویسنده:
محسن ایزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدن
,
رابطه نفس و بدن
,
ذهن
,
علم النفس ملاصدرا
,
نظریات ذهن
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
حرکت اشتدادی نفس ,
نظریه رفتارگرایی ,
فلسفه ذهن (فلسفه) ,
هوش مصنوعی (AI) ,
نظام فیزیولوژیک بدن ,
علیت حالات ذهنی ,
جوهریت نفس ,
این همانی ذهن و عین ,
کارکرد گرایی ماشینی ,
استدلال اتاق چینی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
کارکردگرایی ,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی) ,
حافظه (معرفت شناسی) ,
شخصی بودن حالات ذهنی ,
حضور قوای نفس در بدن ,
علوم شناختی ,
نظریه حدوث جسمانی نفس ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله رابطه نفس (ذهن) و بدن یکی از مسایلی است که فلاسفه و دانشمندان همواره به آن اهتمام داشته اند. هر چند برای پیشینیان نیز مسلم بود که در انسان، دو نوع متفاوت از حالات و رویدادها هستند که تاثیر علی- معلولی بر یک دیگر دارند، امروزه علومی مانند فیزیولوژی اعصاب به نتایج مهمی در این مساله دست یافته اند. بعضی از فلاسفه در تبیین حالات و رویدادهای جسمانی و ذهنی، معتقد به فیزیکالیسم هستند. فلاسفه دیگر ضمن ابطال فیزیکالیسم، اثبات کرده اند که انسان مرکب است از جوهری جسمانی و جوهری غیرجسمانی. لکن اکثر این فلاسفه (دوگانه گرایان) در ارایه توجیهی عقلی برای چگونگی ارتباط این دو جوهر، ناموفق بوده اند. به نظر می رسد ملاصدرا با استفاده از اصولی نظیر «حدوث جسمانی نفس»، در حل مساله رابطه نفس و بدن موفق بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استکمال نفسانی از طریق نظر و عمل، از منظر حکما و عرفای اسلامی
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رشد نفس از طریق علم
,
رشد نفس از طریق عمل
,
شخصیت ها
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
علامه طباطبایی ,
افلاطون ,
وجود ذهنی ,
اسفار ,
قیصری ,
اخلاق نیکوماخوس ,
عقل فعال ,
نفس ناطقه ,
معقولات ,
حکمت نظری ,
اتحاد عاقل و معقول ,
کمال ویژه نوع انسانی ,
حیات تاملی ,
انسان شناسی عرفانی ,
ذکر عرفانی ,
کمال نوع انسان ,
سعادت انسان در اسلام ,
سعادت عملی ,
استکمال نفس ,
حکمت نوافلاطونی ,
زندگی عقلانی ,
مشاهده خیر اعلی ,
کتاب فصوص الحکمه ,
حقایق عینی ,
فعلیت عقل ,
عقل مستفاد ,
کمال قوه نظری ,
اشارات و تنبیهات ,
جوهر نفس ,
اثولوجیا ,
ایمان و عمل صالح ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
ابن عربی ,
ارسطو ,
ابن سینا ,
صفات خدا ,
حکمت عملی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
تأمل نظری و اندیشه ورزی از دیرباز نزد حکیمان همچون کمال ویژه نوع انسانی محسوبمیشد و به این جهت فیلسوفانی چون ارسطو و ابنسینا اندیشه ورزی را بالاترین فعالیت سعادت بخش برای آدمی میدانستند. در مقابل، اشراقیون و عارفان در جهان اسلامی، حکمت نظری را جز از جهت مقدّماتی و برای حصول مکارم و فضایل اخلاقی وقعی نمینهادند و به اصطلاح حکمت عملی را تنها شاخصة لازم برای نیل به سعادت عملی میدانستند.<br /> بررسی نظریههای ارائه شده از سوی فیلسوفان اسلامی جهت توجیه استکمال نفس آدمی از طریق دانش و علوم نظری، موضوع بحث این مقاله است. عمدهترین نظریه توجیهی در این زمینه، نظریة اتّحاد عاقل و معقول است که به عنوان یک میراث از حکمت نوافلاطونی، توسّط ملاصدرا احیاء شده است که با ملاحظة نظریة وجود ذهنی به عنوان یک نظریة تکمیلی میتواند به عنوان مبنای نظریة استکمال نفسانی محسوب شود. با این حال، در متن مقاله نشان داده خواهد شد که بیانات صدر المتألهین نیز در این باب منقّح نبوده و در معرض انتقادات جدّی قرار دارد و سرانجام نیز با بازسازی مدل صدرایی نظریه عرفا و حکمت متعالیه بطور چشمگیری به یکدیگر نزدیک خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجج البالغة على تجرد النفس الناطقة
نویسنده:
حسن حسن زاده آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
شابک (isbn):
964-371-146-3
چکیده :
«الحجج البالغة على تجرد النفس الناطقة»، كتابى است كه توسط استاد علامه حسن زاده آملى به رشته تحرير درآمده است. در اين كتاب استاد علامه مى كوشد تا با حجت هاى قوي عقلى و نقلى تجرد نفس ناطقه را ثابت كند. كتاب حاضر داراي مقدمه و پنج باب به شرح زير مي باشد: در باب اول به اثبات نفس ناطقه به نحو اطلاق مى پردازد و كارى به تجرد برزخى، عقلى و مقام فوق تجردى نفس ندارد. باب دوم به تجرد برزخى قوه خيال اختصاص دارد كه با چهار حجت بخوبى ثابت مى شود. باب سوم درباره اثبات تجرد قوه عاقله است و شامل نوزده دليل است كه عمدتا از منابعي كه در كتاب نام برده شده، استفاده شده است. باب چهارم درباره مقام فوق تجرد عقلى صحبت مى كند و اين كه انسان مقام لايقفى دارد و از جمله چيزهايى كه ما را به اين مطلب رهنمون مى شود رواياتي است كه از رسول اكرم (ص) وارد شده است. باب پنجم با نقل برخى از آيات و روايات درباره تجرد نفس و مقام لايقفى آن متبرك مى شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت حضوري
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت بر دو گونه است ؛ حصولی و حضوری. شناخت حصولی ، شناخت مفهومی است. يعني مفهوم و صورتي از معلوم نزد عالِم حاصل مي گردد ؛ و عالِم به وسيله صورت ذهني به بيرون از خود ، آگاه مي شود. به عبارت دیگر علم حصولی ، علم با واسطه است ؛ یعنی در علم حصولي بين عا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علم نفس
,
خود شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفات اسلامیه
نویسنده:
محمدجواد مغنیه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار ومکتبه الهلال: دار الجواد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
عقائد الشیعه الامامیه
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
شیعه و سنی ,
حدوث و قدم ,
جوهر و عرض ,
اثبات خدا ,
جبر و اختیار(کلام) ,
حسن و قبح ,
نبوت ,
اصل امامت ,
عصمت انبیا از معصیت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سوفسطایی ,
الاهیات ,
علم نفس ,
احکام علت Causes ,
معاد(فلسفه) ,
تناسخ ,
علم واجب ,
قرآن ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
معرفت ,
خیر و شر عالم ,
13. علم کلام ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدجواد مغنیه
کد کنگره:
BBR1480 /م6ف8 1372
چکیده :
کتاب حاضر حاوی بخشی از آثار نویسنده در حوزه ی موضوعی کلام و فلسفه و عقاید است که در یک مجلد گردآوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دیدگاه هایدگر و ملاصدرا
نویسنده:
حسین زمانیها
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
وجود
,
ملاصدرا
,
استعلا
,
هایدگر
,
علم نفس
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و عالم ,
تکامل انسان ,
سوبژکتیویسم ,
عالم مندی انسان ,
معنابخشی به عالم ,
رده بندی ارسطویی عالم ,
مقام انسان در نگاه ارسطو ,
انسان دکارتی ,
گسست انسان از عالم ,
تفکر ابژه گر ,
ساحت انکشاف موجودات ,
ساختار استعلایی انسان ,
متافیزیک غرب ,
تفسیر هرمنوتیکی انسان ,
در عالم بودن ,
قرب انسان به وجود ,
ماهیت سیال انسان ,
رو به مطلق بودن ,
حیث زمانی انسان ,
وجود نا تمام انسان ,
ارسطو ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
از نظر هایدگر، نحوه وجود انسان به گونه ای است که در بیرون از خویش قیام دارد. لذا هایدگر با عنوان دازاین از آن یاد می کند. از دید هایدگر همین نحوه وجود استعلایی انسان که ریشه در برون خویشی های سه گانه دازاین در امتدادهای سه گانه زمانی دارد، بنیان رابطه ناگسستنی بین ساختار وجودی انسان و عالم است. با نگاهی عمیق تر به فلسفه ملاصدرا می توان به این نتیجه رسید که این نحوه وجود استعلایی (برونخویشی) ریشه در حالتی تناقض آمیز در وجود انسان دارد. انسان موجود محدودی است که واجد نوعی التفات و تعلق وجودی به وجود نامحدود و بینهایت است. لذا همواره در تلاش است تا با تقرب به آن حقیقتِ مطلق، وجود خویش را معنا بخشد. به عبارت دیگر، در وجود انسان قوا و استعدادهای نامحدودی است که با رسیدن به فعلیت معنا می یابد، و عالم، افق یا عرصه ای است که در آن فعلیت های مختلف به نحو تفصیلی ظهور می یابند. همین التفات و تعلق وجودی به غیر، بنیان رابطه ناگسستنی انسان با عالم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دیدگاه بیکن و ملاصدرا در مورد موانع شناخت
نویسنده:
زهره توازیانی, فاطمه ترکاشوند
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
معرفت
,
فرانسیس بیکن
,
بت های ذهنی
,
موانع معرفت
کلیدواژههای فرعی :
راه کشف و شهود ,
تقلید ,
علم نفس ,
حکمت متعالیه ,
استقراء ,
بت های قبیله یا طائفه ,
بت های غار یا شخصی ,
بت های بازار ,
بت های نمایشخانه ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
راه های دستیابی به معرفت و شناخت موانع آن از مهم ترین دغدغه های معرفت شناسان است. نمونه بارز آن ملاصدرا حکیم شرقی و فرانسیس بیکن اندیشمند مغرب زمین است. ملاصدرا اساس معرفت حقیقی را در ایمان به خدا و کسب آن به شیوه شهودی می داند و این نوع معرفت را کلید اکثر معارف معرفی می کند. او حصول این نوع معرفت را با سه مانع اصلی روبه رو می داند. فرانسیس بیکن نیز با اعتقاد به ضرورت شناخت طبیعت برای کسب معرفت الهی به خطاهای ذهنی و باورهای غلط به منزله موانع مهمی در رسیدن به آن اشاره می کند. او در این زمینه چهار مانع (یا به تعبیر او بت) را معرفی می کند. نگارندگان در پژوهش حاضر سعی کرده اند با کنار هم نهادن دیدگاه دو فیلسوف نمونه ای از دغدغه های مشترک نظام های فلسفی متفاوت را به تصویر بکشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 307
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید