مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید هستی شناسی
>
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
پدیدارشناسی؛ تنها روش هرمنوتیک فلسفی و نقد آن
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
هرمنوتیک دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اروپا
,
فلسفه قارهای
,
هستی و زمان: هایدگر
,
هستی و زمان : هایدگر
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
پدیدارشناسی
,
هرمنوتیک گادامر
,
حقیقت و روش (گادامر)
,
دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ (دیلتای)
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
روش شناسی ,
مسایل جدید هستی شناسی ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل ) ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی گادامر (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی هرمنوتیکی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت معرفت ,
روش پدیدار شناسی ,
هرمنوتیک دیلتای ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
هرمنوتیک هایدگر ,
شناخت ,
معرفت شناسی هرمنوتیک فلسفی ,
ایده آلیسم ,
ایده آلیسم هستی شناختی ,
نسبیت معرفت ,
پدیدارشناسی هوسرل (فلسفه) ,
ایده آلیسم آلمانی ,
فلسفه دیلتای ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
چکیده :
هستی شناسی بنیادین هایدگر مبنای فلسفی هرمنوتیک فلسفی گادامر است. روش هایدگر در فلسفه بنیادین و در نتیجه روش گادامر در هرمنوتیک فلسفی- به تصریح خودشان- تنها پدیدارشناسی وجودی است. از این جهت در هرمنوتیک فلسفی مفاهیمی همچون حقیقت، وجود، فهم، معنا، جهان و... با رویکردی پدیدارشناختی بازتعریف شدهاند و از این جهت استعمال این واژگان در این هرمنوتیک و فلسفه با استعمالشان در دیگر هرمنوتیکها و فلسفههایی که روششان پدیدارشناسی نیست، کاملاً متفاوت است. اما نکته اینجاست که پدیدارشناسی وجودی دچار نقدهای بنیادینی است که آن نقدها سبب میشود هم هستیشناسی بنیادین هایدگر و هم هرمنوتیک فلسفی گادامر دچار بحران جدی شود؛ زیرا پدیدارشناسی از اساس ایجاد شد تا تطابق عین و ذهن را حل کند؛ ولی عملاً ناکام ماند و با بازتعریفهایی که از مفاهیم بنیادی کرد، تنها صورت مسئله را پاک نمود و در نتیجه نمیتواند نقطه تکیهگاهی مناسب برای هرمنوتیک فلسفی فراهم کند. دیگر اینکه پدیدارشناسی به دلیل اینکه نهایتاً مبتنی بر فرد است و دایره تأثیر آن تنها در خصوص ظهوراتی است که برای مفسر ایجاد میشود، به نسبیگرایی و حتی ایدئالیسم منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقومات التصور الاسلامى
نویسنده:
سيد قطب
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/قاهرة: دارالشروق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
الوهیت خدا
,
قواعد شرعی
,
قوانین اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جن ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
فردیت در اُلوهیت ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه اسلامی ,
عبودیت ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
حقیقت حیات ,
مقام الوهیت(مقابل مقام عبودیت) ,
عبودیت و بندگی ,
شیاطین ,
ملائکه ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رواد الفلسفة الحديثة
نویسنده:
ريچارد شاخت؛ مترجم: احمد حمدي محمود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
الهيئة المصرية العامة للكتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اندیشمندان غربی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه دکارت ,
اندیشه غربی ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
معرفت شناسی دکارتی ,
فلسفه جدید غرب ,
فیلسوفان غربی ,
شابک (isbn):
977-01-5238-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من فلسفة الوجود الى البنيوية : دراسة نقدیة للاتجاهات الرئیسیة
نویسنده:
ساخاروفا؛ مترجم: احمد برقاوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق، لبنان/ بیروت: دار دمشق، دار المسیرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
وجودشناسی ,
انسان شناسی فلسفی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه الهی ,
فلسفه غربی ,
رئالیسم هستی شناختی(معرفت شناسی) ,
تاریخ فلسفه ,
برهان هستی شناسی ,
فلسفه تطبیقی ,
هستی شناسی انسان محور ,
تطابق هستیشناسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در آمدی بر عالم مثال یا صور معلقه
نویسنده:
عبدالرضا جمال زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم برزخ
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
,
مُثُل
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
انوار قاهر ,
رابطه ماده و صورت ,
عوالم هستی ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معراج پیامبر(ص) ,
خیال منفصل ,
برزخ صعودی ,
فلسفه مشاء ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
هورقلیا ,
عالم انوار قاهر ,
عالم انوار مدبر ,
ارض حقیقت ,
طبقات عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
متفکران و حکماء یونانی، اسلامی و هندی بر وجود عوالم گوناگون اذعان دارند اما حکمایی مانند ابن سینا، محقق داماد، ملاعبدالرزاق لاهیجی و میرفندرسکی وجود عالم مثال یا مثل معلقه را منکر شده اند. در عصر اسلامی حکمایی مانند شیخ اشراق، ملاصدرا و سبزواری بر اثبات آن و لزوم وجود آن به غایت پا فشاری نموده اند. این حکیمان معتقدند که بین عالم عقلی که عالم مجردات محض و عالم حسی که عالم مادیات محضه است، عالمی است که موجودات آن عالم، مقدار و شکل دارند اما ماده ندارند بنابرین مجردات محضه، مجردند از ماده و مقدار هر دو، و مادیات محضه متلبسند به ماده و مقدار هر دو، و موجودات عالم مثال از ماده مجردند اما به مقدار متلبسند. این عالم را عالم مثال و خیال منفصل و عالم برزخ می گویند. نظام عقلی، احسن نظام های ممکن و اتقن آنها است، آنگاه نظام مثالی که ظل نظام عقلی است قرار دارد. تثبیت نظام مثالی از مناظر گوناگون هستی شناسی، معرفت شناسی و دین شناسی اهمیت خاصی دارد. بر وجود عالم مثال ادله فراوانی از جمله قاعده امکان اشرف ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان و مکان در معرفت شناسى کانت و هگل
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هگل
,
فلسفه کانت
,
زمان
کلیدواژههای فرعی :
پدیدارشناسی روح ,
حسیات استعلایی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه جدید ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
استنتاج استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل استعلایی و جدل استعلایی) ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
جدل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و تحلیل استعلایی) ,
چکیده :
اهميت مباحث معرفت شناسى (اپيستمولوژيك) بر كسى پوشيده نيست. در فلسفه جديد، معرفت شناسى به حدى مهم است كه به جرأت مى توان گفت: فلسفه غرب بيش تر شأن معرفت شناسانه دارد تا هستى شناسانه (آنتولوژيك). اعتقاد بر اين است كه كانت نخستين فيلسوف غربى بوده كه در معرفت شناسى، بيش از ديگر فلاسفه دوره جديد بحث نموده است، به گونه اى كه موضوع فلسفه را از وجودشناسى به معرفت شناسى تبديل كرده است. بنابراين، از زمان او تاكنون فلسفه غرب شأن معرفت شناسى گرفته است. در اين مقاله، به بخشى از دستگاه عظيم و عريض كانت و بخش هايى كه هگل از آن ها متأثر گرديده، پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا، هستی و وجود
نویسنده:
جی هی وود توماس
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تیلیش
,
فلسفه دین
,
الهیات تیلیش
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
انجیل ,
الهیات عرفانی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات عرفانی مسیحی ,
سخنرانی ایده فرهنگ ,
هستی شناسی تیلیش ,
الهیات و رمزگرایی ,
احکام رمزی دین ,
عدامت الهی ,
چکیده :
تيليش از اولين دوره ابتكاراتش در الهيات، هم از اينكه دين را، به خودی خود، به عنوان هدف در نظر بگيرد، اكراه داشت و هم توجه زيادی به تعالی خدا مبذول می داشت. سخنرانی درباره ايده الهيات فرهنگ خبر از اين می داد كه او در آثار خود درباره فلسفه دين به انتقاد از دين خواهد پرداخت، و همچنين تمامی نوشته های اوليه اش، يك معنای تقريبا عرفانی در مورد توصيف ناپذير بودن خدا را تلقين می كند. عدم توجه به اينكه اين امر، زمينه همان رهيافت فلسفی او به آموزه خدا در كتاب دقيق الهيات نظام مند است، بدفهمی كامل آن آموزه است. در این مقاله این ره یافت در دریافت از خدا و هستی از سوی وی تبیین می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود از منظر هگل 1
نویسنده:
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هگل
,
هستی شناسی هگل
کلیدواژههای فرعی :
وجود مطلق ,
موجود ,
الوجود ,
وجود و عدم ,
موجود بما هو موجود ,
طبیعت وجود ,
شدن ,
مطلق در ایده آلیسم ,
ایدئالیسم هگلی ,
مراحل شدن ,
از میان برخاستن شدن ,
هستی متعین ,
موجود به طور کلی ,
چکیده :
از نظر هگل، وجود چون تعين ندارد، صفت هم ندارد. اين وجود به موجود تبديل می شود. اين وجود محدود، به ربط مطلق و به وجود لنفسه متبدل می گردد. عدم مطلق و يا عدم محض، بيتعين و فاقد كثرت است. موجود، هستی متعين است. تعين او، تعينی وجودی است. به سبب همين تعين، تغيرپذير و محدود است. بنابراين، وجود محض و عدم محض يكی هستند، ولی آنچه حقيقت دارد نه وجود است، نه عدم، بلكه اين است كه وجود به عدم و عدم به وجود درآورده می شود. تفسير ديدگاه های هگل، اين فيلسوف غامض گو و پيچيده نويس، در ميان دانشوران و اهل فن، ماجرای درازی دارد. اما آنچه پيداست اين است كه تفسير و برگردان ديدگاه های هگل از زبان اصلی خود، برای انديشه وران جامعه اسلامی ما هماره تازگی داشته و دارد. اين مقاله، برگردان بخشی از مقاله «وجود» از بيست مقاله هگل، توسط استاد شهيد آيت الله دكتر بهشتی است. اين نوشته پس از حدود سه دهه، اكنون برای اولين بار، توسط يكی از شاگردان آن شهيد تنظيم و در اختيار علاقه مندان قرار می گيرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی حق و تکلیف
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکلیف از نظر کانت
,
دین
,
تکلیف (افعال الهی)
,
جزا
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
مکلَّف
,
قرارداد اجتماعی
,
باید و نباید
,
حق و تکلیف (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات)
,
حق قضاوت
,
نور(اسماء اول، عرفان نظری)
,
حق در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
جامعه ,
مفاهیم ,
باطل (بطلان) ,
عارفان ,
عقلی و نقلی ,
تعالیم دینی ,
حقوق بشر ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
حق و تکلیف از مباحثی است که فقیهان و اندیشمندان مسلمان، بیشتر آن را در حوزه فقه و آثار فقهی مورد بحث قرار می دادند، امّا در چند دهه اخیر برخی محققان به آن صبغه کلامی داده و در این عرصه نیز آن را مورد مداقه قرار داده اند. این موضوع به سبب عدم طرح یا کم رنگ بودنش در آثار کلامی متکلمان سلف، در زمان معاصر مورد چالش جدی قرار گرفته است؛ به اندازهای که شماری ادعا کرده اند دین رویکردی تکلیف محور داشته، در حالی که انسان معاصر حقمدار است نه تکلیف گرا، و یا مفهوم حق در گذشته و امروز تفاوت کرده است؛ زیرا حق در گذشته مفهوم اخلاقی داشته، ولی امروز مراد از حق، مفاد حقوق بشر امروزی است. و نیز گفته شد که ادیان الاهی سعی کرده اند جهت بنده پروری انسانها را پرورش داده، روحیه تعبد و تسلیم پذیری او را احیا نمایند، نه آزادیخواهی و کمالجویی او را. انسان سنتی و انسان مدرن نمی توانند تعریف واحدی در حق داشته باشند. دین شاید نیازهای انسان سنتی را برآورده می ساخت. امّا پاسخگوی همه حقوق انسان مدرن نخواهد بود.این مقاله، پاسخ به شبهاتی است که در آثار و مقالات برخی محققان و نویسندگان در این زمینه مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک زندگی اقتصادی در جامعه قرآنی و جامعه غربی
نویسنده:
جواد ایروانی، علی جلائیان اکبرنیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
اصالت فرد
,
لیبرالیسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
طبیعت گرایی
,
سبک زندگی اسلامی
,
سبک زندگی قرآنی
,
سبک زندگی غربی
,
نظام های اقتصادی
,
انسان شناسی اسلامی
,
دئیسم
,
مکتب سود گرایی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
,
انسان و خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
اقتصاد اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
خلافت الهی ,
آیه 116 مؤمنون ,
جهان بینی اسلامی ,
نظام سرمایه داری ,
اهداف و مبانی سبک زندگی ,
حیات جاوید ,
مناسبات انسان (مسائل جدید کلامی) ,
خدا و اختیار انسان ,
انسان و ربوبیت الهی ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 141 انعام ,
آیه 33 نور ,
آیه 5 سجده ,
آیه 62 زمر ,
آیه 24 جاثیه ,
آیه 27 انسان ,
لذت جویی در اسلام ,
دو بعدی بودن انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
,
امام خمینی
چکیده :
سبك زندگی در جامعه ی قرآنی، از نظر اهداف، مبانی جهان بينی و انسان شناختی تفاوت هايی بنيادين با سبك زندگی غربی دارد. تمايز در اهداف و مبانی، در سبك زندگی اقتصادی نيز تأثير مستقيم خود را بر رفتارهای افراد برجای می نهد، به گونه ای كه دو سبك متمايز از يكديگر را در فعاليت های توليدی، تجاری و نيز مصرف شكل می دهد. در سبك زندگی غربی و متأثر از مكتب سرمايه داری، كمال مطلوب انسان در ارضای هرچه بيشتر خواستههای مادی بوده هدف از فعاليت های اقتصادی، دست يابی به حداكثر مطلوبيت (در مصرف) و حداكثر سود (در توليد و سرمايهگذاری) تلقی می شود. در حالی كه در سبك زندگی قرآنی، مطلوب نهايی انسان، در نزديك شدن هرچه بيشتر به سرچشمه ی كمال هستی، يعنی قرب الهی و هدف متعالی اش، تكامل اختياری است. در اين ديدگاه، برای دست يابی به هدف نهايی ياد شده، اهداف ميانی، و به تعبير بهتر، راه كارهای تحقق هدف نهايی و رسيدن به كمال مطلوب نيز مطرح می گردد، به گونه ای كه انجام فعاليت های اقتصادی به هدف كسب سود و نيز رفاه اقتصادی، اگر در جهت هدف نهايی صورت پذيرد، با آرمان تعريف شده و كمال آدمي منافاتی پيدا نخواهد كرد. در مورد مبانی جهان بينی و انسان شناختی نيز، مكتب سرمايه داری براساس اصولی همچون دئيسم، ناتوراليسم و اومانيسم استوار گشته كه نتيجه ی آنها، اتكا به خرد انسانی به جای وحی، نفی ارتباط خدا با عالم طبيعت پس از خلقت، جدا شدن انسان از آموزههای انسانساز اديان الهی، ليبراليسم اقتصادی، رهايی از تمام قيود محدودكننده ی فرد، سكولاريزم و جدايي اقتصاد از اخلاق متعالی و ارزش های والای انسانی بوده است. اما از ديدگاه قرآن رابطه ی خداوند با انسان، رابطه ی خالقيت، ربوبيت و مالكيت است و نتيجه ی آن، حق حاكميت الهی و نقش او در تشريع قانون برای انسان می باشد كه سبك زندگی اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر دين و وحی را شكل می دهد. از اين منظر، انسان جانشين خدا در زمين و دارای ويژگی هايی همچون هدفداری، مسؤوليت الهی و هويت فردی و اجتماعی بوده از زندگی جاويد برخوردار است. روشن است كه اين دو نگاه در مبانی و اهداف، دو نوع سبك زندگی متمايز از يكديگر را موجب می گردد. اين نوشتار با تمركز بر آيات قرآن در اين رابطه و بهره گيری از پژوهش های مرتبط، به مقايسه ی دو نوع سبك زندگی قرآنی و غربی با تأكيد بر اهداف و مبانی در عرصه ی اقتصادی پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید