مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 695
شبه ایمان‌گرایی و ایمان‌گرایی شکاک [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
DUNCAN PRITCHARD
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: علاقه من به رابطه بین روایت معاصر از معرفت شناسی اعتقاد دینی، معروف به شبه ایمان گرایی، و ایمان گرایی شک گرا است که از نظر تاریخی در برانگیختن ایده های فیدیستی بسیار مهم بوده است. من استدلال می‌کنم که می‌توانیم شبه ایمان‌گرایی را به نحو سودمندی در راستای خطوط فیدیستی شک‌گرا تفسیر کنیم، به این معنا که این پیشنهادی است که طبیعتاً هم به‌عنوان برخاسته از چارچوب یک تحقیق شک‌گرایانه و هم به‌عنوان ویژگی‌های اصلی که با شک‌گرایی پیررونی مشترک است، درک می‌شود. علاوه بر این، من پیشنهاد می‌کنم که ایمان‌گرایی شک‌گرا، که به‌درستی ارائه شود، به سوی نوعی از ایمان‌گرایی محدود که برای شبه ایمان‌گرایی ضروری است، تمایل دارد.
توهمات پارادوکس: یک معرفت شناسی فمینیستی طبیعی شده [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richmond Campbell
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield,
چکیده :
معرفت‌شناسی مدرن در تلاش‌های خود برای توضیح اینکه چگونه کسب معرفت می‌تواند هم مبتنی بر اجتماعی (و در نتیجه ظاهراً نسبی) باشد و هم همچنان قادر به تعیین حقایق عینی در مورد جهان باشد، با چندین تناقض مواجه شده است. در این کتاب مهم، ریچموند کمپل تلاش می‌کند تا برخی از این پارادوکس‌ها را از بین ببرد، تا نشان دهد که چگونه آنها در نهایت فقط «توهمات پارادوکس» هستند، با توسعه ایده‌هایی که محور دو جریان امیدوارکننده در معرفت‌شناسی هستند: معرفت‌شناسی فمینیستی و معرفت‌شناسی طبیعی‌شده. هدف کمپبل ساختن نظریه ای منسجم از دانستن است که فمینیستی و «طبیعی شده» باشد. توهمات پارادوکس برای دانشجویان و دانش پژوهان معرفت شناسی و مطالعات زنان ارزشمند خواهد بود.
معرفت شناسی فضیلت اجتماعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark Alfano, Colin Klein, Jeroen de Ridder
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
راتلج (Routledge),
چکیده :
این مجموعه 19 فصلی که همگی برای اولین بار در اینجا به چاپ می رسد و توسط یک تیم بین المللی متشکل از دانشمندان تثبیت شده و نوظهور نوشته شده است، جایگاه فضایل و رذایل فکری را در یک جهان اجتماعی بررسی می کند. فضایل مربوطه عبارتند از: گشاده رویی، کنجکاوی، شجاعت فکری، کوشش در تحقیق و مانند آن. رذایل مربوطه عبارتند از جزم گرایی، نیاز به یقین فوری و زودباوری و مانند آن. فصل ها به چهار بخش کلیدی تقسیم می شوند: مسائل بنیادی. فضایل فردی؛ فضایل جمعی؛ و روش ها و اندازه گیری ها و فصل‌ها برجسته‌ترین پرسش‌ها را در این زمینه‌های تحقیق بررسی می‌کنند، از جمله: فضایل و رذایل فکری فردی چگونه تحت تأثیر زمینه‌های اجتماعی آن‌ها قرار می‌گیرند؟ آیا ارتباط با افراد آزاد فکر ما را بازتر می کند؟ برعکس، آیا ارتباط با افراد جزمی دیگر ما را جزم‌تر می‌کند؟ آیا گروه ها می توانند دارای فضایل و رذیلت های متمایز از اعضای خود باشند؟ به عنوان مثال، آیا گروهی از افراد جزم اندیش می توانند با وجود رذیلت های اعضای آن، با دید باز عمل کنند؟ هر فصل از دو نویسنده دیگر در جلد تفسیر دریافت می کند و هر نویسنده اصلی سپس به این تفسیرها پاسخ می دهد. نویسندگان با هم بخشی از یک گفتگوی جمعی را در مورد اینکه چگونه می‌توانیم درباره آنچه می‌دانیم بدانیم، تشکیل می‌دهند. با این کار، آنها نه تنها نظریه پردازی می کنند، بلکه معرفت شناسی فضیلت اجتماعی را نیز به اجرا در می آورند.
چه زمانی باور صادق معرفت است؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Foley , Richard (ریچارد فولی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زنی نگاهی به ساعت شکسته می اندازد و باور می کند ساعت هفت و ربع است. با این حال، با وجود ساعت شکسته، واقعاً هفت و ربع است. باور او درست است، اما دانش نیست. این یک تصویر کلاسیک از یک مشکل اصلی در معرفت شناسی است: تعیین آنچه دانش علاوه بر باور واقعی نیاز دارد. در این کتاب تحریک‌آمیز، ریچارد فولی راه‌حل جدیدی برای این مشکل پیدا می‌کند که مشاهده می‌کند هرگاه کسی باور درستی داشته باشد اما دانشی ندارد، جنبه مهمی از موقعیت وجود دارد که او فاقد باورهای واقعی است - چیزی مهم که او ندارد. کاملا "دریافت کنید." این ممکن است یک نکته ساده به نظر برسد، اما همانطور که فولی نشان می دهد، این پتانسیل را دارد که نظریه دانش را تغییر دهد. اینکه یک باور واقعی به عنوان دانش به حساب می‌آید به اهمیت اطلاعاتی که فرد دارد یا ندارد بستگی دارد. این بدان معنی است که سؤالات دانش را نمی توان از سؤالات مربوط به دغدغه ها و ارزش های انسانی جدا کرد. همچنین به این معنی است که برخلاف آنچه اغلب تصور می شود، هیچ راه ممتازی برای شناخت وجود ندارد. دانش یک گول است. شجره نامه مناسب مورد نیاز نیست. مهم این است که فرد اطلاعات مهم نزدیک خود را کم نداشته باشد.
چه زمانی باور صادق معرفت است؟ [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Richard Foley (ریچارد فولی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
چکیده :
ترجمه ماشینی: زنی نگاهی به ساعت شکسته می اندازد و باور می کند ساعت هفت و ربع است. با این حال، با وجود ساعت شکسته، واقعاً هفت و ربع است. باور او درست است، اما معرفت نیست. این یک تصویر کلاسیک از یک مشکل اصلی در معرفت شناسی است: تعیین اینکه معرفت علاوه بر باور واقعی به چه چیزی نیاز دارد. در این کتاب تحریک‌آمیز، ریچارد فولی راه‌حل جدیدی برای این مشکل پیدا می‌کند که مشاهده می‌کند هرگاه کسی باور درستی داشته باشد اما معرفتی ندارد، جنبه مهمی از موقعیت وجود دارد که او فاقد باورهای واقعی است - چیزی مهم که او ندارد. کاملا "دریافت کنید." این ممکن است یک نکته ساده به نظر برسد، اما همانطور که فولی نشان می دهد، این پتانسیل را دارد که نظریه معرفت را تغییر دهد. اینکه یک باور واقعی به عنوان معرفت به حساب می‌آید به اهمیت اطلاعاتی که فرد دارد یا ندارد بستگی دارد. این بدان معنی است که سؤالات معرفت را نمی توان از سؤالات مربوط به دغدغه ها و ارزش های انسانی جدا کرد. همچنین به این معنی است که برخلاف آنچه اغلب تصور می شود، هیچ راه ممتازی برای شناخت وجود ندارد. معرفت یک گول است. شجره نامه مناسب مورد نیاز نیست. مهم این است که فرد اطلاعات مهم نزدیک خود را کم نداشته باشد.
کتاب راهنمای معرفت شناسی کاربردی راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Coady; James Chase
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
نظریة المعرفة: المدخل إلى العلم و الفلسفة و الالهيات
نویسنده:
حسن مکی عاملی؛ محاضرات الاستاذ الشیخ جعفر السبحانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز العالمی للدراسات الاسلامیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظرية المعرفة»، در موضوع علم به زبان عربى براى تبيين جايگاه معرفت در بين علوم اسلامى و همين طور نظر اسلام در مورد معرفت در سال 1410 قمرى توسط آيت اللّه سبحانى تدريس شده كه توسط جناب آقاى شيخ حسن مكى عاملى به رشته تحرير درآمده است. بحث معرفت از مسائل جديدى است كه اخيرا در جهان غرب بصورت مبسوط بدان پرداخت شده و دانشمندان مختلفى راجع به آن اقدام به نظريه ‏پردازى كرده ‏اند. مباحث مطرح شده در مورد معرفت در غرب تا جايى پيش رفته كه تقريبا مى‏ شود گفت به صورت رشته خاص و مدونى درآمده است. كتاب حاضر در دوازده فصل طراحى شده است كه در آنها به تعريف معرفت، اقسام معرفت، ادوات معرفت، مراحل معرفت، ملاك معرفت، حدود معرفت، تجرد معرفت و شرائط آن پرداخته شده است.
عینیت گرایی و فساد عقلانیت: نقدی بر معرفت شناسی آین رند [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Scott Ryan (اسکات رایان)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: آین رند عینیت گرایی را به عنوان یک فلسفه عقل معرفی کرد. اما آیا این است؟ این سؤالی است که اسکات رایان در این بررسی دقیق معرفت شناسی عینیت گرا و کفایت ادعایی آن به عنوان شالوده فلسفی یک مشترک المنافع آزاد و مرفه به دنبال پاسخ به آن است. آقای رایان با مرتب‌سازی دقیق نوشته‌های رند در مورد این موضوع، به این نتیجه می‌رسد که معرفت‌شناسی عین‌گرایی نامنسجم است و مفهوم و عمل عقلانیت را تحقیر می‌کند.
شک گرایی، آزادی و خودمختاری: بررسی مبانی اخلاقی نظریه معرفت دکارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Marcelo de Araujo (مارسلو دی آرائوخو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Walter de Gruyter,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آنچه فکر می کنیم چقدر به آنچه می خواهیم بستگی دارد؟ موضع بسیار مورد بحث دکارت اغلب به این معنا تفسیر شده است که ما یک عقیده را نتیجه یک تصمیم می گیریم. آرائوخو در کتاب شکاکیت، آزادی و خودمختاری با این تفسیر مخالفت می‌کند و ادعا می‌کند که ما فقط از طریق توجه گزینشی بر نظرات خود کنترل داریم. با این حال، حتی برای این کنترل محدود، شک دکارتی متضمن امکان خودفریبی است که در نوشته‌های دکارت با شکل خدای شرور نمادین شده است. از این رو، وجود خدای شیطانی نه تنها ادعای دانش ما را به شک می‌اندازد، بلکه آزادی ما را نیز به خطر می‌اندازد. در این تفسیر جدید، شکاکیت دکارتی، که معمولاً فقط اهمیت معرفتی به آن نسبت داده می‌شود، ثابت می‌کند که برای یک مسئله اخلاقی اساسی، یعنی خودمختاری انسان به طور کلی، مرتبط است.
بالتاسار درباره حواس معنوی: درک شکوه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark McInroy (مارک مک‌اینروی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مطالعه، مارک مک اینروی استدلال می‌کند که «حواس معنوی» نقشی حیاتی و در عین حال که قبلاً قدردانی نشده بود در زیبایی‌شناسی الهیاتی هانس اورس فون بالتاسار بازی می‌کند. دکترین حواس معنوی معمولاً ادعا می کند که می توان انسان را قادر ساخت که غیر جسمانی را درک کند. واقعیت های "معنوی" پس از یک دوره طولانی عدم استفاده، بالتاسار این دکترین را در اواسط قرن بیستم بازیابی کرد و آن را دوباره در زیبایی‌شناسی الهیات خود بیان کرد. در قلب این پروژه وظیفه ادراک زیبایی مطلق شکل الهی است که خداوند از طریق آن است برای انسان ها آشکار شد. اگرچه توجه علمی گسترده‌ای بر درک بالتاسار از وحی، زیبایی، و شکل متمرکز شده است، اما آنچه به طرز عجیبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، مدل او از قوای ادراکی است که از طریق آن، شکلی را که خدا آشکار می‌کند مشاهده می‌کند. مک اینروی مدعی است که بالتاسار از سنت حواس معنوی استفاده می کند تا ابزاری را ایجاد کند که از طریق آن شخص "شکوه" وحی الهی را درک کند. مک اینروی همچنین استدلال می‌کند که در ایفای این نقش، حواس معنوی به‌عنوان یک جزء ضروری از راه‌حل منحصربه‌فرد و زیبایی‌شناختی بالتاسار در بحث‌های برجسته در الهیات کاتولیک مدرن بین الاهیات نئواسکولاستیک و مخالفانشان عمل می‌کند. به عنوان گزینه سوم بین «برون گرایی» نئو اسکولاستیک، که احتمالاً بر اقتدار وحی تا حد نارضایتی انسان پافشاری می کند، و «ایمانانتیسم» که وحی خدا را به نام مرتبط بودن به مقولات انسانی تقلیل می دهد، مک اینروی مدل بالتاسار از ادراک معنوی را پیشنهاد می کند. اجازه می دهد کسی که از شکوه وحی خدا هم مسرور و هم شگفت زده شود.
  • تعداد رکورد ها : 695