مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اتحاد نفس و بدن اصالت بدن اصالت نفس تأثیر متقابل نفس و بدن تأخر وجودی نفس از بدن تقدم وجودی نفس بر بدن
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
حقیقت نفس و حدوث جسمانى آن در نزد فارابى
نویسنده:
یارعلى کردفیروزجایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
چکیده :
در تاریخ فلسفه، درباره حقیقت نفس و چگونگى حدوث آن، دو گروه به طرح دیدگاه پرداخته‏اند: 1) مشّاییان؛ 2) صدراییان. مشّاییان «نفس» را روحانیه‏الحدوث و روحانیه‏البقاء مى‏دانند، امّا صدراییان آن را جسمانیه‏الحدوث و روحانیه‏البقاء مى‏پندارند. تصوّر مى‏شود فارابى نیز که یکى از مشّاییان به حساب مى‏آید، همین قول را پذیرفته است؛ ولى در حقیقت، این‏طور نیست و او را باید قائل به حدوث جسمانى نفس دانست. فارابى بر آن است که انسان یکى از اجسام، و مرکّب از مادّه و صورت است. از نظر او، نفس انسان در ابتداى تکوّن در مادّه حادث مى‏شود و تا زمانى که به مرتبه تعقّل نرسد، همچنان مادّى و جسمانى است. آن عدّه از انسان‏ها که به درک معقولات، و مرتبه تجرّد مى‏رسند، و داراى نفس غیرمادّى‏اند، به عقول فناناپذیر مى‏مانند؛ امّا سایر نفوس نظیر بقیه صورت‏هاى هیولانى، با فروپاشى مادّه و بدن، فاسد مى‏شوند و سرانجام همچون جانوران نابود مى‏گردند (از این‏رو، پس از مرگ، زنده نیستند و بهشت و جهنّم ندارند.)
بازنمایی و مسئله ذهن و بدن در اسپینوزا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Della Rocca
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اولین مطالعه گسترده در مورد فلسفه ذهن اسپینوزا بر دو مشکل اساسی برای افکار فیلسوف در مورد این موضوع متمرکز است: الزامات داشتن فکر در مورد یک شیء خاص، و مشکل رابطه ذهن با بدن. دلا روکا معتقد است که مواضع اسپینوزا به طور سیستماتیک با یکدیگر و با یک اصل در قلب سیستم متافیزیکی او مرتبط است: انکار او از روابط علی یا تبیینی بین ذهنی و فیزیکی. به این ترتیب، کاوش دلا روکا در مورد این دو مسئله، دیدگاهی جدید و روشنگر را در مورد فلسفه اسپینوزا به عنوان یک سیستم ارائه می دهد.
ذهن، مغز و روح گریزان (مجموعه علم و دین اشگیت) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark Graves
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate,
چکیده :
ترجمه ماشینی : آیا علم بر وجود روح انسان استدلال می کند؟ بسیاری از دانشمندان و محققان بر این باورند که کل بیشتر از مجموع اجزا است. این کتاب از تئوری اطلاعات و سیستم ها برای توصیف "بیشتر" استفاده می کند که به بخش ها کاهش نمی یابد. شخص این را در سیناپس‌ها می‌بیند - یا شکاف‌های ظاهراً خالی بین نورون‌های مغزش - جایی که روابط اطلاعاتی باعث رشد ذهن، فرهنگ و معنویت انسان می‌شود. مارک گریوز با تکیه بر رشته‌های علوم شناختی، علوم کامپیوتر، علوم اعصاب، نظریه سیستم‌های عمومی، فلسفه عمل‌گرایانه و الهیات مسیحی، آموزه سنتی روح را به‌عنوان شکلی از بدن برای چارچوب‌بندی مطالعه علمی معاصر از روح انسان بازتفسیر می‌کند.
مسئله ذهن و بدن
نویسنده:
جان آر. سرل؛ ترجمه و تحشیه: امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ماده و صورت از نظر ابن ميمون در دلالة الحائرین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Josef Stern (جوزف استرن)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: راهنمای سرگشتگان میمونیدس [دلالة الحائرین ابن میمون] معمولاً به عنوان تلاشی برای هماهنگ کردن عقل و وحی یا نشان دادن آشتی ناپذیر بودن آنها خوانده می شود. جوزف استرن، فراتر از این بحث‌های آشنا، استدلال می‌کند که گیجی و سرگشتگی که در این اثر مرموز معروف به آن پرداخته شده، تنش بین ماده و صورت انسان است: بدن و عقل.
نظریه ماتریالیستی ذهن آرمسترانگ [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Peter Anstey, David Braddon-Mitchell
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
OUP Oxford,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نظریه ماتریالیستی ذهن (1968) نوشته دیوید آرمسترانگ یکی از معدود متونی است که انقلاب فیزیکی در فلسفه ذهن را آغاز کرد. شاید این کتاب تاثیرگذارترین کتاب در حوزه نیمه دوم قرن بیستم باشد. در این جلد، یک تیم برجسته بین‌المللی متشکل از فیلسوفان، آنچه را که هنوز به نظریه آرمسترانگ مدیون هستیم، و چگونگی گسترش آن، و همچنین نگاهی به چگونگی پیدایش آن بررسی می‌کنند. چهار فصل اول دارای جهت‌گیری تاریخی هستند و به بررسی چگونگی تطابق این کتاب با تاریخ ماتریالیسم در قرن بیستم می‌پردازند. فصول بعدی در مورد ادراک، باور، شکاف توضیحی فرضی بین فیزیکی و ذهنی، درون نگری، همبستگی، علیت و کارکردگرایی بحث می کند.
نظریه ماتریالیستی ذهن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
D. M. Armstrong (دیوید مالت آرمسترانگ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: متن کلاسیک دیوید آرمسترانگ - که برای اولین بار در سال 1968 منتشر شد - که زمینه جدیدی را در بحث در مورد رابطه ذهن و بدن ایجاد می کند، قانع کننده ترین و جامع ترین بیانیه این دیدگاه است که ذهن مادی یا فیزیکی است. نویسنده در مقدمه این ویرایش جدید، تأثیر کتاب را تأمل کرده و آن را در پرتو تحولات بعدی مورد توجه قرار داده است. او همچنین فهرستی از تمام نوشته‌های کلیدی ارائه می‌دهد که در بحث ماتریالیستی ظاهر شده‌اند.
مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) درمکتب دکارتی و اشعری
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی،صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
چکیده :
مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایب‌نیتس) محسوب می‌شود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشه‌ای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادت‌الله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطۀ علیت می‌کنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنه‌گرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینه‌های مناسبی برای مطالعۀ مقارنه‌گرایی در مکتب دکارتی و اشعری است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 49