مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
تعریف اخص دین
تعریف اعم دین
تعریف برون دینی دین
تعریف پدیدار شناختی دین
تعریف ترکیبی دین
تعریف خاص دین
تعریف درون دینی دین
تعریف ذاتی دین
تعریف طبیعت گرایانه دین
تعریف عام دین
تعریف کارکردی دین
تعریف مفهومی دین
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
عنوان :
با توجه به اینکه معانی متعددی برای دین ذکر کرده اند کاملترین تعریف دین کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
براي دين تعاريف متعددي از سوي انديشمندان مسلمان و غربي ارايه شده است و شمار آن ها به قدري زياد است كه به سختي مي توان آن ها را جمع و شمارش كرد. ساموئل كينگ از انديشمندان غربي اعتقاد دارد كه از دين، هزاران تعريف ارايه شده است.[1] فلذا اراية تعريفي جام
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
دین
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
چیستی دین
کلیدواژههای فرعی :
شمول مفهوم دین ,
تعریف اخص دین ,
تعریف اعم دین ,
تعریف عام دین ,
مفهوم و صورت معقول دین ,
گونه شناسی تعریف دین ,
مفهوم شناسی دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه انسان با دین رابطه او با علم نیست تا با کم شدن شواهد عقیدهاش تغییر کند یا انگیزهاش کم شود از این رو چه نیازی به استدلال در دین است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين پرسش برخاسته از برخي نگرشهاي خاص دربارة ماهيت دين است و لذا براي پاسخگويي لازم است به گرايشهاي مختلف درباره حقيقت دين و نسبت آن نگرشها با يگانگي دين با علم اشاره شود. گرايشهاي مختلف درباره چيستي دين 1ـ برخي دين را پديدهاي خرافي و غيرواقعي پن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
عقل و دین
,
استدلال تجربه دینی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
تعریف دین ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
Nature of Religion ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف دین
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
گونه شناسی تعریف دین
کلیدواژههای فرعی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی) ,
روان شناسی دین ,
تعریف ذاتی دین ,
روانشناسی دین ,
جامعه شناسی دین ,
جامعهشناسی دین ,
گونه شناسی تعریف دین ,
تعریف جوهری دین ,
تعریف کارکردی دین ,
تحویلی نگری دین ,
فراروی تعریف دین ,
مبنای تحویلی ,
مبنای غیرتحویلی ,
عامل انگیزه بخش ,
مقصد فراروی ,
تعریف غایت شناختی ,
تعریف کلامی دین ,
تعریف ریشه شناختی دین ,
تعالی دین ,
محدودیت مصداقی ,
رفعت ,
دسته بندی ادیان ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
وجود تعدد و تنوع در تعاریف دین، نه به معنی غیر محصل بودن تلاشهای نظری دینپژوهان سلف در این راه است و نه مانع از ادامهی آن توسط دین- پژوهان بعد از ایشان میشود. مهم، حصول اشراف بر فحوا و غلبه بر تکثر آنها است که از طریق گونهشناسی به دست میآید. رایجترین گونهشناسی از تعاریف دین، جداسازی آنها برحسب جوهری یا کارکردی بودن تعریف است که چون نمیتوانست انواع موجود و متصور را به خوبی پوشش دهد، کنار گذاشته شد و مبنای دیگری ذیل عنوان تحویلی- غیر تحویلی اتخاذ گردید. اینگونهشناسی علاوه بر کمک فوق، امکان و شرایط لازم برای عرضهی تعریف دیگری از دین را فراهم میآورد که از شمول و تطابق بیشتری نسبت به تعاریف موجود برخوردار است. دین به مثابهی عامل انگیزهبخش و نشان دهندهی راه و مقصد فراروی، تعریف مختار این مقال است که اعتبارش را علاوه بر براهین و قیاسات مبناشناختی، از تعابیر قریب المعنای دینپژوهان دربارهی دین گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحویلینگری در تعریف دین، از دیدگاه دین پژوهان معاصر غرب (مطالعه ی پنج نظریه پرداز مؤثر)
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، سعیده سیاری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحویلی نگری
,
تعریف دین
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
روش فرارشته ای
کلیدواژههای فرعی :
روان شناسی تجربه دینی ,
تجربه امر قدسی ,
پدیدارشناسی دین ,
امر قدسی ,
دیدگاه گرایی ,
امر قدسی و اتو ,
امر دنیوی و الیاده ,
تیلیخ و امر غایی ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
نظریه شباهت خانوادگی ,
پدیدارشناسی توصیفی ,
پلورالیسم دینی ,
عمل دینی ,
تحلیل شهودی ,
پدیدارشناسی تجربه دینی ,
ناعقلانیت تجربه عرفانی ,
دین واحد ,
مغالطه کنه و وجه ,
احساس صادقانه دینی ,
مدل شباهت خانوادگی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
به طور کلی، هیچ گستره ای از اندیشه، از دام تحویلی نگری مصون نمانده است. مطالعات دین نیز از این امر مستثنی نیست. این مقاله می کوشد این معضل را در حوزه تعریف دین بررسی نماید. برای تبیین و توضیح این مطلب، تعاریف دین شناسان و اندیشمندانی مورد بررسی قرار می گیرد که در چارچوب مکتب های گوناگونی اندیشیده اند. رودلف اتو که از طریق تحلیل شهودی، پدیدارشناختی و روان شناختی تجارب دین، امر مقدس را تعریف می کند در جنبه های ناعقلانی تجارب عرفانی دچار افراط می شود و نمی تواند تعریفی فراگیر و شایسته پیچیدگی های دین ارایه دهد. الیاده مفهوم امر قدسی را بسط می دهد و امر قدسی را مقابل امر دنیوی قرار می دهد، اما او نیز نمی تواند تعریفی منسجم و همگون ارایه دهد. جان هیک به این نتیجه می رسد که یافتن تعریف مشترک، که همه ادیان را دربرگیرد، ممکن نیست و بنابراین به جای دین واحد، از ادیان سخن می گوید و ویژگی های شایع ادیان را برمی شمارد. ویتگنشتاین دین را نهادی نظام مند نمی داند و به جای دین، از عمل دینی سخن می گوید و دین را به عمل تحویل می دهد و خصایص عمل دینی را برمی شمارد. تعریف پل تیلیخ از دین، انعکاس دو معنا از آن است: دین در معنای عام، امری غایی و در معنای خاص، وجهی از روح بشر است. با فرادیدگاه می توان از تحویلی نگری تا حدی مصون ماند. این امر از طریق رهیافت میان رشته ای فراهم می شود. فرادیدگاه و رهیافت میان رشته ای ادعای کمال ندارند، اما می توانند به کامل شدن گام به گام تعاریف دین از طریق یک فرآیند سیستمیک و پویا کمک کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای فرهنگ رفاه برای دین داری
نویسنده:
قربان علمی، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رفاه
,
فرهنگ رفاه
,
سوژه محوری
,
جنبش های نوپدید معنویت گرا
,
تحول دینداری (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
رفاه طلبی
,
دینپژوهی معاصر
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
ادیان ابراهیمی ,
کیفیت زندگی ,
احساس گرایی سطحی ,
تعلق اجتماعی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
مکتب عاطفه گرایی ,
انسان و خدا ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
تاصل انسان ,
رابطه تکلیفی و تعبدی ,
رابطه اختیاری و رمانتیک ,
دین و رفاه زایی ,
جهان بینی اجتماعی ,
حوزه های رفاه ,
حوزههای اصلی زندگی ,
تعلق جمعی ,
اصالت یافتن رفاه ,
اومانیستی شدن رفاه ,
بازارهای رفاه ,
سوژه خودابرازگر ,
ارزش های دینداری ,
نظام معنایی رفاه ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
رفاه را به دشواری می توان تعریف کرد. با وجود این، از ملاحظه تعاریف مختلف می توان آن را به برخورداری از امکانات زندگی در سه حوزه اصلی، یعنی بودن، صیرورت، و تعلق، تعریف کرد. فرهنگ رفاه عبارت است از اصالت یافتن رفاه مادی و اومانیستی همراه با ابرازگرایی سوژه. در عصر حاضر، فرهنگ رفاه گسترده ای شکل گرفته است و با ارزش ها و معانی جدیدی که با خود به همراه آورده، تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت و کمیت دین داری نهاده است. نظام معنایی نهفته در رفاه، یعنی سوژه محوری و تاصل انسان، همراه با فرهنگ احساس گرایی سطحی، زمینه بسیار مساعدی جهت تحول دین داری فراهم کرده است. رابطه انسان با خدا، از رابطه تکلیفی و تعبدی به رابطه اختیاری و رمانتیک تحول یافته است و نیز دین به گونه ای تعریف شده است که تضادی با رفاه نداشته باشند. دین داری در تحت حاکمیت فرهنگ رفاه، در معرض آن است که دین را به وسیله و ابزاری رفاه زا تبدیل کند. همه تحلیل های فوق، به صورت کاملا آشکار در جنبش های معنویت گرای نوپدید قابل مشاهده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغ التحصیل
نویسنده:
مرتضی کرمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تدین
,
جهت گیری دینی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
کارکردهای روانشناختی دین
,
جهت گیری مذهبی در دانشجویان
کلیدواژههای فرعی :
جهت گیری مذهبی بیرونی ,
جهت گیری مذهبی درونی ,
انسان دین ورز ,
تاثیر دین در زندگی انسان ,
پرسشنامه جهت گیری مذهبی ,
تاثیر جهت گیری مذهبی بر سلامت روان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
هدف این پژوهش، مقایسه جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغ التحصیل است. به این منظور، از میان دانشجویان تازه وارد دوره روزانه دانشکده های فنی ‐ مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی (N=700) و دانشجویان در حال فارغ التحصیل همین دانشکده ها(N=300) با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای ساده به ترتیب 237 و 124 نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه جهت گیری مذهبی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. شاخص های آماری محاسبه شده توصیفی و استنباطی عبارتاند از: میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین آزمون T مستقل، شاخص اندازه اثر، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون شفه. یافته های این پژوهش نشان داد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود و در حال فارغ التحصیل، در سطح 0.01 تفاوت معناداری وجود دارد. با انجام آزمون شفه مشخص شد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشکده های ادبیات و علوم پایه در سطح 0.05 تفاوت معناداری وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد کرمی، حبیب الله دانش شهرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجیت عقل
,
علم دینی
,
علم گرایی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
علم دینی از نظر جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
حدود عقل ,
فلسفه اسلامی علم ,
علم مدرن ,
امکان علم دینی ,
عقل و دین ,
تعارض علم و دین ,
علم و فلسفه ,
فلسفه علم ,
حکایت گری علم ,
تفاوت وحی و نقل ,
نقش فلسفه در تولید علم ,
عدم تقدس علوم مدرن ,
تفکر قارونی علوم مدرن ,
ذات دینی علم ,
خلقت اندیشی ,
راهکار تولید علم دینی ,
آسیب شناسی علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
دانشمندان اسلامی تقریرهای مختلفی از علم دینی کردهاند. یکی از دیدگاههای ابتکاری در بحث علم دینی، دیدگاه عبدالله جوادی آملی است. وی که از موافقان علم دینی است، معتقد است علم اگر علم باشد (نه وهم و خیال)، حتماً دینی خواهد بود و اساساً علم، غیردینی نیست و هر علمی دینی است. برای اطلاق علم دینی به همۀ علوم، البته صحیح بودن و روشمندانه بودن، شرط علمیت یک گزاره است. علم صائب، تفسیر خلقت و فعل الهی است و تبیین کار خدا، حتماً اسلامی است، گرچه فهمنده، این حقیقت را درنیابد و خلقت خدا را طبیعت بپندارد. این دیدگاه مبانی و پیشفرضهایی دارد که در این پژوهش با رجوع به آثار مکتوب ایشان و تحلیل آن مبانی به آنها اشاره میشود. در پایان نیز نقدهای وارد بر این دیدگاه را بیان خواهیم کرد. این نظریه در عرصۀ علم دینی، باوجود نظاممند بودن آن، اشکالات فراوانی دارد ازجمله؛ خلط مفاهیم الهی، دینی و اسلامی؛ ناسازگاری درونی؛ نقص روشی نظریه؛ ناروایی جایگزینی «خلقت» بهجای «طبیعت»؛ خدشهپذیر بودن لوازم دینی دانستن همۀ علوم؛ ناظر بودن نظریه به مقام ثبوت نه اثبات و...که مانع کارآمدی آن میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو حسن و قبح عقلی در مسائل کلامی از دیدگاه علامه شعرانی
نویسنده:
محمدجواد حیدری کاشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
ضرورت دین
,
تفاوت عقل و نقل
کلیدواژههای فرعی :
انتظار بشر از دین ,
هماهنگی عقل و نقل ,
محدوده عقل ,
اشاعره (اهل سنت) ,
تقلید در اصول دین ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
حسن و قبح شرعی ,
عقلانیت دینی ,
عقل(منطق) ,
13. علم کلام ,
فطری بودن دین ,
فلسفه اصول ,
اضطرار بشر به دین ,
نقل (معرفت شناسی) ,
اثاره عقول ,
تفکر وحی محور ,
نقل ارشادی ,
انتظارات دین از بشر ,
کفایت عقل برای سعادت ,
منشأ اختلافات بشر ,
عقلانیت فقه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله به نقش اساسی نظریه حسن و قبح عقلی در اثبات بسیاری از دعاوی الهیات و کلام از دیدگاه علامه شعرانی میپردازیم. پس از توضیح دلایل شعرانی در قبول نظریه حسن و قبح عقلی به موارد استفاده از آن در آثار ایشان اشاره شده است. چگونگی اثبات ضرورت دین، توضیح انواع نیازهای آدمی به دین و انتظار بشر از دین براساس نظریه حسن و قبح عقلی بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 180 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اسطوره: بررسی فلسفی نظریه میرچا الیاده پیرامون اسطوره
نویسنده:
حسن جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرچا الیاده
,
فلسفه دین
,
اسطوره و دین
کلیدواژههای فرعی :
اهداف دین ,
سرّ ,
اسطوره های دینی ,
کارکردگرایی ,
نامقدس ,
شامانیسم ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ساختارگرایی ,
سمبل (نماد) ,
اساطیر یونان ,
تجلی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
نمادهای دینی ,
امر مقدس ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
روش دین پژوهی الیاده ,
تجلی قداست ,
آفرینش در اساطیر ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
تکامل هستی ,
اسطوره بازگشت جاودانه ,
ماهیت اسطوره ,
زبان شناسی دین ,
حضور امر قدسی ,
دیالکتیک امر قدسی ,
نمادگرایی در تجلی قداست ,
هدف اسطوره ,
اسطوره و حقیقت ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از متخصصان برجسته در حوزه تاریخ ادیان میرچا الیاده است، که در دهه های اخیر در فرانسه و امریکا زندگی کرد. از آثار وی در می یابیم که اسطوره همیشه گزارشی از آفرینش است و از چگونگی آفرینش و تکامل هستی سخن می گوید. هر چند اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما مطابق نظر الیاده، اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و تنها از حقایق، از اموری که واقعا حادث شده اند و از اموری که کاملا تجلی یافته اند، سخن می گوید. او بر این باور است که حقیقت همان امر مقدس است که به طور شاخصی حقیقی است و تحلیلی مبتنی بر تمایز میان مقدس و نامقدس ارایه می دهد. این مقاله، به نقطه نظرهای میرچا الیاده همراه با تنوع حوزه های علمی که در برگیرنده اسطوره شناسی، فلسفه دین و مطالعه دینی است، می پردازد، از ارتباط دین و اسطوره سخن می گوید و در نهایت از ویژگی های اسطوره ای – نمادین ادیان بحث می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز
نویسنده:
فریبا طشت زر، حسین حیدری، جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
آنتونی گیدنز
,
نظریه مدرنیته متاخر
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
رنسانس ,
روشنگری ,
بنیادگرایی دینی ,
تقلیل گرایی ,
نظام سرمایه داری ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
عدم قطعیت ,
جامعه مدرن ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
کارکردهای دین ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
تعصّب دینی ,
آینده دین ,
جامعهشناسی کلاسیک ,
همزیستی دین و مدرنیته ,
خصلت فراسویی دین ,
نظریه ساختاریابی ,
نظریه دوگانگی ساخت ,
نظریه بازاندیشی ,
فرهنگ های سنتی ,
خردگرایی دیوان سالارانه ,
عصر ماشینی ,
طرح سه شاخه ای والیس ,
محرک دگرگونی اجتماعی ,
کیهان شناسی دینی ,
معنابخشی دین ,
ایجاد همبستگی اجتماعی با دین ,
هویت بخشی دین ,
پاسخ به مرگ ,
بعد عینی عرفی شدن ,
محرکه دینی متعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریه «مدرنیته متاخر» و انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحله اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده است. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکل گیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعه مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحله دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایش های دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگی های خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشه های جامعه شناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه می گیرد که دین در آستانه نابودی نیست، اما احیای گرایش های دینی مدرنیته متاخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین می تواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و بازاندیشی بسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید