جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
الذات الإلهية عند (أوتو)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منطقة القرين - الکویت: الولاء (مسجد سيد هاشم بهبهاني),
كتاب رودولف أوتو و«فكرة المقدّس»
نویسنده:
رضوان السيد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فكرة القدسي: التقصي عن العامل غير العقلاني فی فکرة الالهي و عن علاقته بالعامل العقلاني
نویسنده:
رودولف أوتو؛ تقدیم: جورج خوّام البولسی
نوع منبع :
ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالمعارف الحکمیة,
مفهوم امر قدسی
نویسنده:
رودلف اتو؛ مترجم: دکتر همایون همتی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انتشارات نقش جهان,
چکیده :
کتاب مفهوم امر قدرسی یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که تا امرو زدر باب یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفه دین یعنی مسأله تجربه دینی نگاشته شده است. کتاب مشتمل بر یکی مقدمه و نوزده بخش می‌باشد. کتاب حاضر به مباحثی از رودلف اتو 1869" 1937) در باب تجربه دینی اختصاص دارد .به عبارت دیگر در این کتاب عامل غیر عقلانی در مفهوم الوهیت و نسبت آن با عامل عقلانی بررسی و ارزیابی می‌شود" .اتو "در مورد عامل غیر عقلانی در الوهیت و دین می‌گوید" :مقصودش از عامل غیر عقلانی، همان عنصر فرا عقلانی است که جنبه شهودی، عرفانی و قلبی دین را مد نظر دارد . نه این که دین حاوی عنصری ضد عقلانی یا خلاف عقل است ."او اهمیت عنصر غیر عقلانی را برای فلسفه مابعدالطبیعه شرح می‌دهد و به تحلیل احساس شکست و ناکامی حاصل از عجز نگرش عقلی می‌پردازد، و موضوعاتی هم چون :عنصر جذبه، امر قدسی، احساس، راز آلودگی، احساس وابستگی و عروج دینی را بررسی می‌کند . عناوین برخی از فصول کتاب عبارت‌اند از" :عقلانی و غیر عقلانی"، "خدا و امر مینوی"، "راز هیبت‌ناک"، "شیوه‌های تجلی امر قدسی"، "بازتاب امر قدسی در عهد قدیم، عهد جدید و آثار لوتر"، "مراحل ابتدایی‌تر تجربه دینی"، و "شهود و الوهی در مسیحیت اولیه ."نگارنده در بخشی از مطالب پایانی می‌گوید : "پس به سادگی باید گفت که دین تنها تا آنجا محصول تاریخ است که تاریخ از یک سو توان و استعداد ما را برای شناخت امر قدسی گسترش می‌دهد و از سوی دیگر خودش به طور پیوسته بستر تجلی امر قدسی است ."
امر قدسی از نگاه رودلف اتو
نویسنده:
ویلیام وین رایت، علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب مفهوم امر قدسى، (The Idea of the Holy) نوشته «رودلف اتو» فیلسوف و متکلم برجسته آلمانى از جمله آثار کلاسیک در باب فلسفه دین و بویژه تجربه دینى به شمار مى‏رود که همواره مورد توجه کسانى بوده است که رویکردى پدیدار شناسانه به دین و احوال دینى داشته‏اند. اتو در این کتاب به توصیف پدیدار شناسانه تجربه آدمى از امر مینوى (خدا) مى‏پردازد و ابعاد گوناگون آن را روشن مى‏سازد. این مقاله گزارشى فشرده از شش فصل آغازین کتاب اتو است که در بردارنده چارچوب اصلى آموزه اتو درباره تجربه امر قدسى است. ضمنا در ابتداى مقاله، شرح حالى از رودلف اتو و توضیحى درباره آثار و افکار او از دائرة‏المعارف فلسفى ویراسته پل ادواردز به قلم ویلیام ج. وینرایت که توسط نگارنده ترجمه شده است، تقدیم خوانندگان مى‏گردد.
تحویلی‌نگری در تعریف دین، از دیدگاه دین پژوهان معاصر غرب (مطالعه ی پنج نظریه پرداز مؤثر)
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، سعیده سیاری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
به طور کلی، هیچ گستره ای از اندیشه، از دام تحویلی نگری مصون نمانده است. مطالعات دین نیز از این امر مستثنی نیست. این مقاله می کوشد این معضل را در حوزه تعریف دین بررسی نماید. برای تبیین و توضیح این مطلب، تعاریف دین شناسان و اندیشمندانی مورد بررسی قرار می گیرد که در چارچوب مکتب های گوناگونی اندیشیده اند. رودلف اتو که از طریق تحلیل شهودی، پدیدارشناختی و روان شناختی تجارب دین، امر مقدس را تعریف می کند در جنبه های ناعقلانی تجارب عرفانی دچار افراط می شود و نمی تواند تعریفی فراگیر و شایسته پیچیدگی های دین ارایه دهد. الیاده مفهوم امر قدسی را بسط می دهد و امر قدسی را مقابل امر دنیوی قرار می دهد، اما او نیز نمی تواند تعریفی منسجم و همگون ارایه دهد. جان هیک به این نتیجه می رسد که یافتن تعریف مشترک، که همه ادیان را دربرگیرد، ممکن نیست و بنابراین به جای دین واحد، از ادیان سخن می گوید و ویژگی های شایع ادیان را برمی شمارد. ویتگنشتاین دین را نهادی نظام مند نمی داند و به جای دین، از عمل دینی سخن می گوید و دین را به عمل تحویل می دهد و خصایص عمل دینی را برمی شمارد. تعریف پل تیلیخ از دین، انعکاس دو معنا از آن است: دین در معنای عام، امری غایی و در معنای خاص، وجهی از روح بشر است. با فرادیدگاه می توان از تحویلی نگری تا حدی مصون ماند. این امر از طریق رهیافت میان رشته ای فراهم می شود. فرادیدگاه و رهیافت میان رشته ای ادعای کمال ندارند، اما می توانند به کامل شدن گام به گام تعاریف دین از طریق یک فرآیند سیستمیک و پویا کمک کنند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
  • تعداد رکورد ها : 6