مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
کلام
>
وحی
>
وحی به انبیا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
قرائت های نوین وحی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی به انبیا
,
قرآن
,
وحی نبوی
,
وحی الهی
,
قرآن
,
نزول قرآن
,
وحی ( قرآن )
,
آیت اله جوادی آملی
,
قرائت نوین وحی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تجربه نبوی ,
علم لدنی ,
فرشته وحی ,
علم لدنی(کلام) ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
معرفت وحیانی ,
شعور پیامبری ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
بسط تجربه نبوی ,
نومعتزلیان ,
مبداء وحی ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
فلسفۀ فراروان شناسی ,
عصمت وحی ,
تجربه دینی ,
قلب پیامبر (ص) ,
تحلیل الهی وحی ,
تحلیل بشری وحی ,
مرجعیت قرآن ,
حقیقت فوق بشری ,
امکان نزول وحی ,
توفیقیت الفاظ وحی ,
مراتب فهم وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
وحی و مباحث مربوط به آن، همگام با نزولش کانون تحلیل متفکران قرار گرفته است، در فهم ماهیت وحی دو نوع تحلیل ارائه شده است. الف) تحلیلی الهی، ب) تحلیلی بشری. کسانی که تحلیل بشری از وحی ارائه می دهند آن را به دو بیان، سنتی و نوین، در دو دوره، عصر نزول و دوران معاصر مطرح کرده اند. پژوهش پیش رو ناظر به تفسیر تحلیل گران نوین وحی بوده به دنبال ارائه پاسخی به این پرسش است که دیدگاه استاد نسبت به قرائت های نوین وحی در اندیشه نومعتزلیان (تجربه نبوی) چیست؟ استاد جوادی آملی از منظر عقل و نقل به سؤال فوق پاسخ داده اند. ایشان معتقدند قرآن خود تنها مرجع صالح برای پاسخ گویی به این پرسش است. در اندیشه استاد، معرفت وحیانی و شعور پیامبری «حقیقتی فوق بشری» و «فراروانشناختی» دارد. پیامبر (ص) بوسیله «ارتباط خاص» خود با خداوند این معرفت را دریافت می کند. خداوند نیز کلام وحیانی خود را با واسطه یا بدون واسطه به پیامبر (ص) نازل می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن بسندگی و انکار حجیت حدیث: بررسی خاستگاه و اندیشه های اهل قرآن/ قرآنیون
نویسنده:
علی آقایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جریان حدیث گرا
,
حجیت حدیث
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سنت
,
اهل قرآن
,
قرآن بسندگی در فهم دین
,
قرآنیون
کلیدواژههای فرعی :
وحی به انبیا ,
قرآن ,
نماز ,
اهل حدیث ,
فرقه خازمیه ,
چکیده :
«حدیث» پس از قرآن، دومین منبعِ استنباط احکام فقهی و شریعت اسلامی شناخته می شود. عموم مسلمانان حدیث را تنها ابزار دستیابی به سنت نبوی یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر می دانند. بنابراین حدیث نقشی اساسی در شکل گیری سنت اسلامی داشته است تا آنجا که تلقی عام این است که حدیث همواره از حجیتی بی چون و چرا برخوردار بوده است. این مقاله با رویکرد تحلیلی به این موضوع می پردازد. بررسی تاریخی نشان می دهد که حدیث همواره از این مقبولیت و حجیت گسترده و عام بهره مند نبوده است. در آثار اسلامی کهن، مخالفت هایی با نقل و ضبط حدیث و کاربرد آن به عنوان منبع استنباط احکام شرعی گزارش شده است. در سده نوزدهم و بیستم میلادی نیز مجدداً مخالفت هایی با حدیث شکل گرفته است که لزوماً محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقسام وحی رسالی
نوع منبع :
مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
حوزه نت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
وحی الهی
,
وحی به انبیا
,
وحی بی واسطه
,
وحی تشریعی
,
وحی رسالی
,
وحی مستقیم
,
خلق صوت
,
القای وحی به وسیله فرشته
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت و ضرورت وجود امام از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
اصغر پوربهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
مهدویت
,
ملاصدرا
,
امام شناسی حکمت متعالیه
,
امامت
,
مهدویت
,
نبوت
,
نبوت الهی
,
امام زمان
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
ولایت ,
شواهد الربوبیه ,
ضرورت بعثت انبیا ,
امام شناسی ,
شرح اصول کافی ,
وحی الهی ,
خاتمیت ,
دوران آخر الزمان ,
نفس نبی ,
امام شناسی ,
امامت ,
اهل بیت(ع) ,
وحی ,
خاتمیت ,
معجزات انبیا ,
وحی به ائمه علیهم السلام ,
وحی به انبیا ,
آخر الزمان ,
وحی ,
معجزات پیامبر ,
دوران غیبت ,
آخر الزمان - احادیث ,
عصر غیبت ,
اثبات وجود امام زمان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فواید وجودی امام (ع) ,
علم بی واسطه نبی ,
تاثیر نبی بر عالم ماده ,
قوه خیال نبی ,
فایده تکوینی امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در مقاله حاضر نخست گزارشی جامع از دیدگاه ملاصدرا پیرامون مهدویت ارایه می شود. سپس موضع وی در این باب با مواضع برخی از متکلمان و فیلسوفان سلف او مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. برای نیل به این دو مقصود پیش از هر چیز، از آن جا که وی میان نبوت و امامت، تفاوت اساسی قایل نیست، نظریه او پیرامون نبوت، خصایص نبی و کیفیت دریافت وحی و الهام و به مقتضای بحث، مطالبی در باب ولایت و ختم نبوت ذکر می شود. پس از تمهید این مقدمات، نظریه او در باب امامت، فواید وجودی امام و نیز به جهت ارتباط وثیق میان قول به ضرورت وجود یک امام در هر زمان و قول به مهدویت، استدلال های ده گانه او بر اثبات وجوب وجود امام، به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد و با بیان عقیده او پیرامون امام دوازدهم و غیبت آن امام، گزارش آرای وی در باب مهدویت به انجام خواهد رسید. در پایان هم به عنوان نتیجه بحث با بررسی استدلال های او بر اثبات وجوب وجود امام و مقایسه آن ها با استدلال های دیگر متفکران سلف او، جایگاه وی در تاریخ این مساله روشن خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا تنها به پیامبران وحی شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به چند نكته، پاسخ اين پرسش روشن ميشود: 1. خداوند متعال، نظام هستي را براساس يك سلسله علّتها و اسباب پيريخته است كه بدون آنها، نوعي هرج و مرج، بينظمي، فساد و تداخل امور در يكديگر، لازم ميآمد. 2. عنايت و فياضيت خداوند سبحان، نسبت به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
وحی الهی
کلیدواژههای فرعی :
مقام تبیین وحی ,
وحی به ائمه علیهم السلام ,
وحی به انبیا ,
وحی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل وحی در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
یدالله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبرئیل(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
وحی الهی
,
عرفان نظری
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
کلیدواژههای فرعی :
فیض مقدس ,
انسان شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
03. انسان شناسی Human nature ,
الهام(افعال الهی) ,
خاتمیت ,
وحی به انبیا ,
وحی تشریعی ,
اقسام وحی ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی وحی ,
تجلی ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام الهام ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
وهبی بودن وحی ,
وحی عمومی ,
تخاصم اسماء ,
ولایت عرفانی عیسی (ع) ,
چکیده :
ابنعربی تحلیل خاصی از وحی دارد که از هستیشناسی او نشئت میگیرد. هستیشناسی او نیز بر تجلی حقتعالی مبتنی است. با تجلی او، همۀ پدیدههای عالم لباس تحقق بر تن کرده، بروز و ظهور مییابد. حقیقت محمدیه و انسان کامل، نخستین تجلی حقتعالی است که همۀ مواهب انبیا از عهد آدم تا آخرین آنها و وحی از آن نشئت میگیرد. از نظر ابنعربی، وحی که همان معانی مجرد عقلی است، در قالبهای حسی در مرتبۀ خیال، مقید است. از دیدگاه ابنعربی، وحی دو نوع است: یکی وحی عام که تمام موجودات عالم(ماسوی الله) را در بر میگیرد و دیگری، وحی خاص که همان الهام است. در تلقی وحی، گاه فرشتۀ وحی نقش ایفا میکند. از آنجا که وحی شریعت و نبوت مربوط به وضع و تنظیم قوانین و برنامههای زندگی بشر در این دنیاست، منقطع میشود، اما ولایت که مربوط به چهرۀ باطن و حقیقت دین است، استمرار مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه میشود دروغگو یا راستگو بودن شخص مدعی وحی را در ادعایش (ادعای وحی و رسالت) تشخیص داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معنای «وحی» «وحى» یک معناى لغوى دارد و یک معناى اصطلاحى. معناى لغوى وحى «انتقال مطلبى به صورت سریع و مخفیانه به مخاطب»[2] میباشد که شامل «الهام قلبى» نیز میشود. اما معناى اصطلاحى «وحى»، «شعور و درک ویژه و باطنى است (نه تفکر عقلى) که جز آحادى از اف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
ادعای نبوت (افعال انبیاء)
,
نبوت عامه
,
وحی
,
ابطال ادعای دروغین نبوت
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
وحی به انبیا ,
اظهار معجزه به دست غیر نبی ,
خوارق عادات ,
ادعا ,
وحی و الهام ,
وحی الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحی پیامبرانه رسول اکرم و تفاوت آن با تجربه های عارفان و شاعران
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهام(افعال الهی)
,
وحی به انبیا
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
قرآن
,
تجربه باطنی
,
وحی پیامبرانه
,
نفس پیامبر
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
شعر
,
پیامبر
,
وحی الهی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
قرآن
,
نزول قرآن
,
شعر
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجربه شاعرانه
کلیدواژههای فرعی :
جبرئیل ,
فرهنگ عصر نزول ,
منشاء وحی ,
منشا الهی وحی ,
کلام الهی ,
عالم فرشتگان ,
کلام الهی ,
جبرئیل(ع) ,
فرهنگ عربی ,
قرآن و فرهنگ عصر نزول ,
متون بشری ,
فترت وحی ,
منشأ نفسانی وحی ,
منشأ قدسی وحی ,
رابطه قرآن و فرهنگ عرب ,
بی واسطه بودن خودآگاهی ,
نظریه وحی نفسی محمد [ص] ,
فطرت پیامبر (ص) ,
الهام شاعرانه ,
دخالت پیامبر (ص) در تولید قرآن ,
شخصیت امی پیامبر (ص) ,
فرهنگ قومی پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تجربه وحیانی پیامبران، مهم ترین حادثه تاریخی در جوامع بشری به شمار می آید که ارمغان آن، دریافت آیین و شریعت آسمانی و آشنایی انسان زمینی با مبدا هستی و آفریدگار خویش است. اما این مساله که پیامبران چگونه مفاهیم وحی را دریافت می کنند و ارتباط وحیانی آنها از چه مکانیسم و کیفیتی برخوردار است، پیوسته توجه متفکران و اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بر اساس آیات قرآن تجربه وحیانی یک ارتباط دو سویه است که میان افق اعلی و نفس پیامبر رخ می نماید، و در فرایند وحی پیام الهی توسط خداوند و یا از طریق فرشته وحی بر نفس پیامبر فرود می آید تا آن را بدون کم و زیاد به مردم ابلاغ نماید. امروزه کسانی در باره چگونگی مکانیسم وحی، به تحلیل روانشناختی پرداخته اند و در نتیجه آن را از نوع الهام شاعرانه و عارفانه به شمار آورده اند. نتیجه چنین تفکری این است که متن وحی از نفس پیامبر برمی خیزد و چون پیامبر در متن واقعیت اجتماعی تکون یافته در نتیجه متن وحی تحت تاثیر فرهنگ عصر نزول تدوین گشته است. طرح این مسایل در عصر حاضر، پژوهش در باره مکانیسم وحی و تفاوت آن با تجربه عارفان و شاعران را ضروری می نماید. در این مقاله که به روش تحلیلی – توصیفی و با استناد به آیات قرآن پژوهش شده است تفاوت های دریافت وحیانی پیامبر اسلام با تجربه شاعران و عارفان مورد بررسی قرار گرفته است و به این دستاورد علمی دست یافته است که خاستگاه شعر و عرفان نفس شاعر و عارف و فرهنگ اجتماعی آنهاست اما منشا و خاستگاه وحی، علم خداوند است و نفس پیامبر یا فرهنگ عصر نزول تاثیری در تولید قرآن ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عیار نبوت
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
امام
,
امامت
,
نبوت
,
بعثت حضرت محمد (ص)
,
علم غیب پیامبران
,
خاتمیت
,
وحی به انبیا
,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
تفاوت پیامبر با سایر انسانها
,
اقسام وحی
,
وحی نبوی
,
وحی الهی
,
مسئولیت پیامبر
,
تمایز پیامبر
,
مقام کشف
,
وحی
,
الهام(القاء در نفس)
,
تفاوت پیامبر و امام
کلیدواژههای فرعی :
آیه 111 مائده ,
آیه 089 انعام ,
آیه 065 کهف ,
آیه 6 فصلت ,
آیه 12 فصلت ,
آیه 067 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 61 اعراف ,
آیه 58 نساء ,
آیه 68 نحل ,
مراتب کشف صوری ,
مراتب کشف معنوی ,
آیه 5 زلزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
مرتضی مطهری
چکیده :
پیامبر چه ویژگى و امتیازى دارد که وى را از دیگران متمایز مى سازد؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش از سه رویکرد نام مى برد: 1ـ رویکرد معرفتى. 2ـ رویکرد مسئولیتى. 3ـ رویکرد موقعیتى. در رویکرد نخست دیدگاه هاى متعددى را مورد بررسى قرار مى دهد که همه این دیدگاه وجه تمایز پیامبر را معرفت ویژه مى داند. در رویکرد دوم مسئولیت و مأموریت ویژه پیامبر عامل تمایز معرفى مى شود که نویسنده از دو دیدگاه در این زمینه یاد مى کند. و در رویکرد سوم موقعیت و اعتبار پیامبر پایه تمایز وى از دیگران شناخته شده است. نویسنده پس از بررسى دیدگاه هاى گوناگون در رویکردهاى سه گانه، خود به دیدگاه ترکیبى اشاره مى کند که وجه تمایز را سه چیز مى داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد، نبوت و امامت در رساله اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید : سال 4، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
معاد
,
شیخ صدوق
,
نبوت
,
شیخ مفید
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
خوارج ,
سهو النبی ,
حشر ,
العصمه ,
الشفاعة ,
الجبر و التفویض ,
الرجعه ,
حوض کوثر ,
میزان ,
رجعت ,
سوال قبر ,
تفویض ,
وعد و وعید ,
صراط المستقیم ,
جور ,
الصراط ,
حساب ,
بهشت و جهنم ,
قریش ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
التقیة ,
رجعت ,
عصمت ,
احادیث شفاعت ,
شفاعت ,
عقبات قیامت ,
ظلم ,
وعد و وعید ,
آیات شفاعت ,
اعراف ,
اهل بیت(ع) ,
تفویض ,
عقبات صراط ,
عصمت امام (ع) ,
سؤال قبر ,
سهو النبی(ص) ,
عدل الهی ,
میزان اعمال ,
وحی الهی ,
وحی به انبیا ,
تقیه شیعه ,
حدیث حوض کوثر ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
وحی ,
حلال و حرام ,
اعراف ,
پزشکی اسلامی ,
احوال بعث ,
معاد روحانی ,
حساب ,
صراط ,
میزان ( موقف ) ,
قرآن ,
ترک جریده برای تقیه ,
طب شرعی ,
رساله الاعتقادات ,
خوارج (مذاهب اسلامی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
طب دینی ,
ثبت اعمال ,
شأن انبیاء ,
شأن حجج الهی ,
شأن ملائک ,
ظالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعهای از دریافتها و نگرشهایشان را در اختیار آیندگان گذاشتهاند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشههای پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخوردهتری را در اختیار محققان قرار میدهد. از اینرو حائز اهمیت فراوان است. در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاههای صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت میپردازیم. در بحث معاد، همرأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشمگیری در آن دیده میشود. مقاله با محوریت رساله الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید