مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
تجرد
تجرد خیال
تجرد روح
تجرد صوت
تجرد محض
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
خطاناپذیری شهود (نقض ها و پاسخ ها)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد علم
,
مراتب نفس
,
ادراک حضوری خداوند
,
ذو مراتب بودن نفس
,
رابطه وجودی نفس و قوا
,
توجه نفس
,
علم به علم
,
غفلت از علم حضوری
,
صدق مکاشفات
,
صدق مکاشفات
,
سنجش مکاشفات
,
روان شناسی شناختی
,
اثبات جهان خارج
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
روانشناسی فیزیولوژیک
,
خطاناپذیری تجربه عرفانی
,
مراتب علم حضوری
,
عصمت عرفا
,
خطا پذیری شهود
,
اقسام مکاشفه
,
احساس های کاذب
,
ادراکات توهمی
,
مکاشفات باطل
,
منشأ خطا
,
اقسام احساس کاذب
,
نقش انفعالات مادی در ادراک
,
نقش اعطاب در ادراک حسی
,
چگونگی ادراک درد در فلسفه
,
چکونگی ادراک درد در روان شناسی
,
ارتباط نفس و اعضای بدن
,
داروی توهم زا و خطاناپذیری علم حضوری
,
نوروفلسفه
,
مکاشفات نفسانی
,
اختلال در ادراک
,
کارکردهای حس
,
کارکردهای نفس یا عقل
,
تبدیل علم حضوری به حصولی
,
ناسازگاری علم حضوری با غفلت
,
احاطه نفس به شئون وجودی خود
,
چرایی اختلاف نظر درباره حقیقت نفس
,
تببین حصولی مشاهدات و مکاشفات
,
اختلاف در مکاشفات
,
خطا در تشخیص حالات نفسانی
,
چرایی خطا در مکاشفه
,
نوروسایکولوژی
,
پدیده فانتوم
,
تجرد
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کشف و شهود رحمانی
,
کشف و شهود شیطانی
,
حقانیت مکاشفات
,
حقانیت مکاشفات
,
معرفت شناسی اسلامی
,
ابن سینا
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(راه های معرفت)
,
تصورات خیالی
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال)
,
حس مشترک
,
متصرفه
,
متخیله
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عین الربط
,
علم خدا به خویش
,
مفاهیم ذهنی
,
اقسام اتحاد وجودی
,
علم حضوری حق به اشیاء
,
فقر ذاتی
,
اشراق
,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
,
مراتب علم الهی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
طور وراء عقل
,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره))
,
علم به علم
,
شناخت حقایق اشیاء
,
علم معلول به علت
,
علم نفس به ذات خود
,
خودآگاهی حیوان
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
,
علم به حالات و انفعالات نفسانی
,
علم به افعال جوانحی
,
معرفت فطری به خداوند
,
علم به صورتهای ذهنی
,
علم حیوانات به خود
,
غیر محجوب
,
اجسام و اعراض جسمانی
,
ادراک غیر اعتباری
,
علم انسان به قوای نفس
,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس
,
تعریف علم حضوری
,
ثمثل حقیقت شیء
,
تمثل صورت شیء
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
قیام فقری
,
عینیت در وجود
,
علم مجردات به ذات خود
,
سعه وجودی
,
ربط وجودی
,
ربط آلی
,
انحصار علم به حصولی و حضوری
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ماهیت
,
ماهیت علم
,
علم فعلی(حکمت نظری)
,
تجلی
,
نظام علی و معلولی
,
ریاضت
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ملا نعیما (عرفی) طالقانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم کسبی(معرفت شناسی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل امتناع تناقض
,
وجدانیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
محمد حسین زاده
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزینش نظریه ارجح در میان نظریات ملاصدرا پیرامون علم به مادیات و در مادیات
نویسنده:
الهه زارع، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حصولی
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
تجرد
,
حکمت اشراق
,
حکمت الهی
,
حکمت مشاء
,
وجود منبسط
,
الوجود
,
قرآن
,
تشکیک وجود
,
علم حضوری
,
عقل در حکمت مشاء
,
تساوق علم با هستی محض
,
علم به مادیات
,
علم به ماده از نظر ملاصدرا
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
تجرد نفس ناطقه
,
هستی شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
شی ء مادی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
علم واجب
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
<br /> ملاصدرا در باره علم حضوری در باب وجودهای مادی دارای سه رویکرد متفاوت است. ایشان در مواضع بسیاری امور جسمانی را که شامل انواع اجسام و اعراض میباشند، از حوزه علم حضوری خارج میداند و معتقد است آنها نه نزد خود حضور دارند نه نزد واقعیت دیگری حضور مییابند و نه واقعیت دیگری نزد آنها امکان حضور دارد. ایشان بنا به مبنایی دیگر معتقد به معلوم واقع شدن مادیات نزد علت مجردشان هستند.اما بنا بر رویکرد سوم در مواضع متعدد دیگر برای کلیه موجودات ادراک و شعور قائل شدهاند. وی در این دیدگاه، علم و وجود را مساوق میداند.بعلاوه به نظر ایشان حضور، شرط علم و در واقع همان حقیقت علم است. تجرد هم شرط حضور است. بنابراین لازم میآید امور جسمانی هم دارای نوعی علم حضوری و تجرد باشند، پس هم میتوان از فرض وجود معلوم در نزد آنها سخن گفت و هم از فرض معلوم واقع شدن آنها به علم حضوری.<br /> در این نوشتار سعی ما بر این بوده است. که بنا به تعاریف و مبانی ای که ملاصدرا در مورد علم ارائه دادهاند، مواضع ایشاندر این امر را مورد تفکیک قرار داده و در نهایت به بررسی این امر بپردازیم که کدام سخن صدرا را میتوانبه نحو مستدل نظر نهایی و دقیق ایشان در این مساله قلمداد کرد. بنا بر دلایل ارایه شده در پایان مقاله نظریه و رویکرد سوم ترجیح داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام فاعلی،مهمترین شاخصه معاد جسمانی ملاصدرا
نویسنده:
محمد میرباقری ، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , زمستان/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
علت فاعلی
,
عالم طبیعت
,
تجرد
,
عالم برزخ
,
فاعلیت
,
معاد جسمانی
,
فاعلیت خداوند
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
بدن اخروی
,
قرآن مجید
,
فلسفه دین
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
مبدا قریب افعال
,
مبدا بعید افعال
,
قاسمعلی کوچنانی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 639 تا 658
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبیه انگاری نفس انسان به خدا از منظر امام خمینی(ره)
نویسنده:
مهدی گنجور، ناصر مومنی، فهیمه موسویان نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شبیه انگاری نفس
,
ابداع و فاعلیت خداگونه
,
آفرینش نفس بر صورت خدا
,
صفات انسان وار خدا
,
جامعیت نفس
,
وسعت نامحدود نفس
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
تجرد
,
تجرد نفس ناطقه
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
انسان کامل (کلام)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
وحدت قوای نفس
,
وحدت نفس
,
امام خمینی
,
ابن عربی
,
مرتبه تشبیه(قسیم تنزیه و جمع بین تشبیه و تنزیه)
,
مرتبه تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و جمع بین تشبیه و تنزیه)
,
امام خمینی
,
مهدی گنجور
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد اشکالات فخر رازی به براهین ابن سینا در اثبات علم الهی
نویسنده:
محمود صیدی، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
علم به علت
,
علم به معلول
,
علم الهی
,
علم ذاتی الهی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
ماهیت
,
عقل ( جوهر )
,
جوهر مجرد عاقل
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
علم ذاتی
,
علم واجب
,
عالم ( امکانی )
,
کلی ممکن الافراد ( امکان عام )
,
فخر رازی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
وجود ذهنی
,
قول به اضافه(اصطلاح وابسته)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
خلط مفهوم و مصداق
,
علم به ممکنات
,
تعقل ذات واجب
,
محمود صیدی
شاپا (issn):
2345-3788
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی ادراک عقلی از نظر ملاصدرا
نویسنده:
سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) , پاييز و زمستان/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارباب انواع
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
ادراک عقلی
,
ارباب انواع
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
حرکت جوهری
,
صورت عقلی ( مجرد )
,
عقل فعال
,
وحدت عقلی
,
تعقل(معرفت شناسی)
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقل مستفاد
,
نظریه اضافه اشراقی
,
سحر کاوندی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی تطبیقی به نظریه خیال در آرای ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهود عرفانی
,
خیال مطلق
,
ابن عربی
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
عالم خیال
,
واحد و کثیر
,
عشق در قوس نزول
,
نظریه خیال
,
قلب مرکز تخیل
,
وجود برزخی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
تجرد
,
صفات الهی
,
معاد جسمانی
,
انسان کامل (کلام)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
وحی الهی
,
فلسفه الهی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
حرکت جوهری
,
عقل بسیط
,
اعیان ثابته
,
قرآن
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل)
,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل)
,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
ملاصدرا شیرازی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه طباطبایی: تجرد نفس و رد ادله مخالفین
نویسنده:
محمد اکوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
مغز انسان
,
ساحت های نفسانی
,
شهود نفسانی
,
نفس (من)
,
انکار تجرد نفس
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
علم نفس
,
کمال
,
تجرد نفس ناطقه
,
انسان
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
ماتریالیسم
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
ماتریالیسم
,
حکمت متعالیه
,
عقل ( جوهر )
,
مزاج انسان
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
امپدوکلس
,
محمد اکوان
,
خودآگاهی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تجرد نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، نجمه بی تعب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تجرد قوه خیال
,
تجرد اتم
,
ادله تجرد نفس
,
تجرد مثالی
,
ابن سینا
,
تجرد تام عقلی
,
تجرد قوه عاقله
,
مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
شناخت نفس
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
ارسطو
,
قاسم کاکایی
,
شرح منظومه: سبزواری
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تجرد یا مادیت نفس یکی از مسائل مهمی است که همواره از دغدغه های فیلسوفان مسلمان بوده است، چراکه اگر وجود نفس به مثابه ی جوهری مجرد که بعد از زوال بدن باقی است ثابت نشود، بحث از معاد بی معنا خواهد بود. با توجه به اهمیت مساله ی تجرد نفس، این مقاله سعی دارد با روشی توصیفی – تحلیلی، دیدگاه ها و براهین فلاسفه ی بزرگ اسلامی، مانند ابن سینا و ملاصدرا، را در باب تجرد نفس، بررسی کند. آن چه ابن سینا به اثبات آن همت می گمارد اثبات تجرد قوه ی عاقله ی نفس است، اما ملاصدرا ضمن ارزیابی و داوری براهین ابن سینا، برخلاف وی، که تنها قوه ی عاقله را مجرد می دانست، مراتب تجرد را از هم بازمی شناسد و به سه مرتبه از تجرد پی می برد که عبارت اند از تجرد مثالی، تجرد عقلی و تجرد اتم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید