مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
تاریخ عرفان
روانشناسی عرفان
عارفان
عرفان اسلامی
عرفان تطبیقی
عرفان شرقی
عرفان مسیحی
عرفان های نوظهور
عرفان یهودی
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
بررسی وحدت وجود در رباعیات بیدل دهلوی
نویسنده:
مسعود روحانی ,سیاوش حق جو ,علی اکبر شوبکلایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان ابن عربی
,
ابن عربی
,
بیدل دهلوی
,
شعر بیدل دهلوی
,
عرفان اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وحدت وجود ابن عربی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
اندیشه ابن عربی
,
عرفان بیدل دهلوی
کلیدواژههای فرعی :
ظاهر و باطن ,
زبان تصوف ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
آیه 3 حدید ,
اسلام در شبه قاره هند ,
چشتیه (از صوفیه) ,
وحدت در عین کثرت ,
کثرت اعیان(خارجی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
مرتبه اطلاق((وجود)، مقابل مرتبه تقیید) ,
مرتبه تقیید((وجود)، مقابل مرتبه اطلاق) ,
مرتبه جمع بین تشبیه و تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و مرتبه تنزیه) ,
تاثیر ابن عربی بر تصوف ,
چکیده :
اندیشه وحدت وجود ابن عربی آرامآرام در سراسر سرزمینهای اسلامی بهویژه در ایران و پس از آن در هندوستان، گسترش یافت. یکی از مهمترین راههای گسترش این اندیشه متون ادبی عرفانی مخصوصاً شعر شاعران عارف بوده است. اندیشه وحدت وجود در رباعیات بیدل دهلوی نیز به نحو بارزی تجلی یافته است. موضوعاتی چون وحدت وجود، تشبیه و تنزیه، ظاهر و باطن، وحدت و کثرت و دیگر موضوعات در رباعیات بیدل مطرح شده است و میتوان گفت رباعیات بیدل عرصه بیان اندیشههای عرفانی او است. بیدل به وحدت وجود اعتقادی راسخ دارد و در کلامی محکم و استوار مباحث این اندیشه را تبیین نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگوی سایه و انطباق آن با نفس در مثنوی های عطار
نویسنده:
سعید قشقایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
اسطوره
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
مثنوی های عطار
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
کهن الگوی سایه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام نفس
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
کلیدواژههای فرعی :
تن و جان ,
حکایت شیخ صنعان ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
خواب و رویا در عرفان ,
کهن الگوی خود ,
کهن الگوی سفر ,
صفات نفس ,
چکیده :
آرکی تایپ (کهن الگو) مهم ترین اصطلاح مکتب روانکاوی کارل گوستاویونگ، روان پزشک سوئیسی، (1875-1961 میلادی)، است و شامل تصاویر کهن و افکار غریزی است که در ناخودآگاه جمعی مشترک انسان ها وجود دارد. این صور ازلی به شیوه ای نمادین در رویا و اسطوره خود را آشکار می کنند. با توجه به اینکه آثار حماسی و عرفانی با ناخودآگاه در ارتباط هستند، پس این آثار جایگاه مناسبی برای تجلی کهن الگوها است.از آنجا که مثنوی های عطار در زمره آثار شگرف عرفانی است، می توان در آن به بررسی کهن الگوهای مختلف پرداخت. در پژوهش پیش رو، کهن الگوی سایه (Shadow) و انطباق آن با نفس در مثنوی های عطار-منطق الطیر، اسرارنامه، مصیبت نامه، الهی نامه بررسی و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زهد از نظر اخلاق اسلامی با تاکید بر آراء ابن سینا
نویسنده:
فروغ ناطقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
زهد
,
اصطلاحنامه عرفان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
زهد به معنای بی رغبتی و بی میلی به دنیا از مفاهیم کاربردی است، که در نظام اخلاق اسلامی جایگاهی ویژه دارد. در این پژوهش به بررسی زهد، از منظر اخلاق اسلامی با تاکید بر آرای ابن سینا پرداخته شده است. از این رو، هدف از نگارش این تحقیق آن است که از منظر آیات قرآن و روایات، ثمرات مثبت و سازنده ی زهد را بررسی کرده، تا عوامل روی آوردن عملی انسان به این فضیلت اخلاقی فراهم آید. این پژوهش به صورت تحلیلی _توصیفی و جمع آوری اطلاعات با روش کتابخانه ای تدوین یافته است. اهمّ نتایج کسب شده از این تحقیق، آشنایی با هدف آفرینش انسان ها، که همان رسیدن به کمال یا قرب الهی است می باشد. زهد، با بعضی از مفاهیم اسلامی رابطه تنگاتنگی دارد. همچنین دارای آفاتی است که به واسطه ی آن ها نمی توان به زهد واقعی دست یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی عرفان عملی در اندیشه ابن سینا
نویسنده:
اسماعیل مرادی افوسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت وجود
,
ادراک
,
نبوت
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
ادراک
,
عقل فعال
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
تخیل(راه های معرفت)
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
وجود (معرفت شناسی)
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
تهذیب نفس
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برخی از متفکران بزرگ تاریخ، به علّت عمیق بودن و داشتن وجوه و ابعاد مختلفِ شخصیتی، قابل بررسی و تحقیق از جنبههای گوناگون هستند. «حکیم بوعلیسینا» یکی از این نمونهها است که شخصیت و آثار او، در طول تاریخ، از زوایای گوناگون مورد پژوهش و کندوکاو قرار گرفته است؛ اما یک بُعد ویژه در احوال و آثار ابنسینا وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است و آن، نگاه بوعلی به عرفان است. ابنسینا توجه ویژهای به عرفان عملی داشته است و این نکته، برای هر فردِ آشنا به مسایل فلسفی، شگفتی و کُنجکاویِ اولیّه را برمیانگیزد. آنچه ما در این رساله به آن پرداختهایم؛ در مرحلهی اول، دنبال کردن این حس کنجکاوی و پیگیریِ خطّ کمرنگی که از آن، در کتب و منابع برجامانده و در مرحلهی دوم، یافتن مبانی عرفان عملی ابنسینا و کشف نقاط اتصال میان فکر فلسفی و نگاه عرفانی او است. در فلسفهی ابنسینا مبانی و اصولی وجود دارد که با تعمّق در آنها، نیاز به تزکیه و تهذیب نفس را نهفته میبینیم؛ مسایلی همچون حقیقت وجود، عقول، نفس و بدن، عشق، ادراک، سعادت، نبوت و مراتب انسانها، خیال، عقل فعال و... که با بررسی همه جانبهی آنها، ارتباط این موضوعات با عرفان عملی و احتیاج به طیّ طریق و سیر و سلوک مشخص میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویا و جایگاه معرفتی آن از دیدگاه برخی فلاسفه و عرفای اسلامی (فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ابن عربی)
نویسنده:
علیاکبر سرایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
وحی
,
معارف اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فارابی، محمدبن محمد
,
وحی
,
خیال(معرفت شناسی)
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
فارابی، محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فارابی، محمدبن محمد
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
فارابی، محمدبن محمد
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
ابنعربی، محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
فارابی، محمدبن محمد
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
ابنعربی، محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
خواب و رویا، معنا و جایگاه آن در فلسفه و عرفان بحثی است که کمتر فیلسوف و عارف برجستهای از آن غافل مانده و به بررسی آن از منظر اصول و مبانی فلسفی و عرفانی خود نپرداخته باشد. در نظر حکمای اسلامی، رویا حاصل فاصله گرفتن روح از حواس ظاهری و میل آن به قوای باطنی است، به این معنی که انسان گاهی در عالم خواب به ادراک حقایق هستی و وقایع آینده موفق میشود و از این رهگذر، به ادراک و معرفت شهودی دست مییابد. این احوال اگر در عالم خواب طبیعی پیش آید، در صورتی که شفاف باشد، «رویای صادقه» است و در صورتی که ضعیف و مبهم باشد، پیام آن باید با تأویل و تعبیر، روشن میشود. از دیدگاه ابنسینا، قوه متخیله در حالت خواب، به عالم قدس متصل میشود و از طریق حسّ مشترک به کشف و الهام نائل میگردد. سهروردی نیز در مقوله خواب و رویای صادقه، نظری موافق و مطابق ابنسینا دارد؛ وی در مواردی نیز اختلاف-هایی با حکمای مشّاء دارد؛ سهروردی جایگاه ظهور صور رویا را نفس، و منشأ اصلی آن را نفوس فلکی میداند. از نظر فارابی رویا صورت ذهنیای است که به وسیله خیال ایجاد میشود و هنگام خواب و بر اثر قطع رابطه با فعالیّتهای زمان بیداری، گنجایش آن افزایش مییابد. فارابی به این قائل میشود که شخص به مدد خیال، قادر است با عقل فعّال متّحد شود، لکن چنین قدرتی، تنها در دسترس افراد ممتاز و برگزیده است. ملاصدرا نیز همین نظر را دارد ولی قائل به این است کهشخص برای متّحد شدن با عقل فعال باید به مقام و مرتبه جامعیّت در نشآت سهگانه عقلی و نفسی و حسی رسیده باشد. از نظر ابنعربی دنیای رویا، دنیای رمز و نماد است و برای فهم معنای رویا باید مآل نمادهای رویایی را پیدا کرد. وی خواب را نخستین مبدأ تلقی وحیالاهی برای اهل عنایت می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منزلت عرفان و قرآن در مقایسه با عقل در اندیشه ابن سینا
نویسنده:
شمس الله سراج، حسن رهبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
قرآن
,
ابن سینا
,
نظام معرفتی
,
ارزش شناختی (منطق)
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عقل
,
اصطلاحنامه عرفان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله حاضر پژوهشی است در باب صحت و سقم مدعای مشهور درباب اینکه نظام معرفتی ابن سینا صرفاً عقلانی محض است. نگارنده در این مقاله با برسی آثار ابن سینا مدعی است برخلاف آنچه در جامعه علمی ابن سینا را فیلسوفی صرفاً عقل گرا و برهان محور می دانند، ایشان صرفاً به لحاظ رو شناسی تکیه بر عقل و برهان، به عنوان روش حقیقی فلسفه دارد اما از حیث معرفت شناختی و ارزش شناختی، نه تنها ابن سینا عرفان و شریعت را رد نمی کند، بلکه آن را واجد جایگاهی مهم تلقّی می نماید و همواره از این دو حیث، آنها را مورد اشاره قرار و پر اهمیت جلوه می دهد. بنابراین، سخن مشهور در باب نظام فلسفی صرفا عقلانی شیخ الرئیس، تنها از جنبه روش شناختی آن تأیید می گردد اما از حیث جنبه های معرفتی و ارزش شناختی، به هیچ عنوان نمی توان تأیید کرد که ایشان بر مباحث عملی و عرفانی و نیز شرع مقدس و آموزه های وحیانی، تأکید نمی ورزد. همچنین، برخلاف آنچه برخی معتقدند ابن سینا در اواخر عمر راه به سوی عرفان و حکمت عملی می گذارد، نگارنده مدعی است ایشان از همان ابتدا به مباحث عملی و عرفانی توجه داشته اند و نوشته های ایشان در دیگر کتبی که بسیار قبل تر از اشارات نگاشته اند، شاهدی بر این مدعاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ششتری و نقش او در گسترش شعر عرفانی عربی
نویسنده:
سیدمهدی مسبوق
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موشح
,
زجل
,
ششتری
,
شعر عربی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شعر عرفانی عربی
,
تاریخ ادبیات عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
عارفان اندلس ,
مکتب های تصوف ,
تاریخ اندلس ,
عرفان نظری ,
شعرای اندلس ,
چکیده :
ششتری از جمله شاعران نامدار سده هفتم هجری در اندلس است که شعر او افزون بر درون مایه های عرفانی، از زبان و ساختاری متفاوت با سروده های سایر عرفا برخوردار است. او مضامین عرفانی و معانی صوفیانه را در قالب زجل و موشح که ساختاری متفاوت با قصاید کلاسیک عربی دارد و زبان آن عامیانه و مورد اقبال مردم است، بیان نمود و از این رهگذر، شعر عرفانی را نه برای طبقه صوفیه که برای عامه مردم سرود. هدف از پژوهش پیش رو، بیان نقش ششتری در شعر عرفانی عربی است؛ به همین منظور، ابتدا به جایگاه ششتری در عرفان و ادب عربی می پردازیم و پس از ذکر نوآوری های او در بیان مضامین عرفانی با به کارگیری گویش های عامیانه و زبانی ساده و صریح و به دور از پچیدگی ها و رمزپردازی های صوفیه، تعریفی از موشح و زجل صوفیانه که ششتری از پایه گذاران آن است، بیان می کنیم و بازتاب مضامین عرفانی را در نمونه هایی از موشحات و زجل های او نشان می دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 281 تا 310
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظامی، شاعری صوفی مسلک
نویسنده:
یعقوب نوروزی ,حجت اله قهرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
قلب
,
جهان بینی عرفانی
,
نظامی گنجوی
,
اندیشه عرفانی
,
عرفان نظامی
,
مخزن الاسرار نظامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دل در عرفان اسلامی
,
عشق و عرفان
,
آثار نظامی گنجوی
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
علم نفس ,
نظام احسن ,
عزلت نشینی ,
پشمینه پوشی ,
مرگ ارادی ,
حدیقه الحقیقه ,
غایت آفرینش ,
شعر سنایی ,
تکبر (اخلاق) ,
موانع سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
چله نشینی ,
راه های معرفت ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
شاعران عارف ایرانی ,
چکیده :
در این مقاله به بررسی عرفان و تصوف نظامی خواهیم پرداخت. بحث آغازین این خواهد بود که آیا نظامی را می توان همچون سنایی، عطار، مولوی و دیگران، شاعری عارف نامید. سپس به این نکته می پردازیم که آیا او صوفی رسمی بوده یا تحت تاثیر گسترش این اندیشه ها در این دوره نمودی از آن در آثارش دیده می شود. سپس نظرات وی را درباره مطرح شدن این اندیشه ها در شعر خواهیم آورد و بازتاب اعتقادات عرفانی اش را در زندگی عملی و شعرش به تماشا خواهیم نشست و آداب سلوک و موانع سلوک و آنچه را مرتبط با تصوف و عرفان است و در آثارش جلوه دارد، را نیز بحث و بررسی خواهیم کرد. همچنین نظرات او را درباره صوفیه عصر خود و دیدی که نسبت به آنها داشته را مطرح می کنیم و درباره زهد و دنیاگریزی که بخش پر رنگ تصوف او را شامل می شود به تفصیل سخن خواهیم گفت و اثبات خواهیم کرد که نظامی شاعری عارف نیست و در عالم عرفان و صوفیگری، دریافت های شاعران بزرگ عارف، همچون سنایی و عطار و مولوی و دیگر شاعران عارف را از مبانی و اصول عرفانی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خلوت و تحول آن در تصوف
نویسنده:
ذکیه فتاحی,شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلوت
,
عزلت و خلوت
,
عزلت نشینی
,
آداب خلوت
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
چله نشینی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آداب تصوف
,
فواید خلوت
,
شرایط خلوت
کلیدواژههای فرعی :
کشف حسی ,
کشف خیالی ,
خلق آدم (ع) ,
آیه 051 بقره ,
عرفان عملی ,
طریقت ,
تاریخ تصوف ,
مراتب کشف ,
چله خانه ,
آیه 8 مزمل ,
آیه 9 مزمل ,
آیه 142 اعراف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
خلوت یکی از مراحل سیروسلوک در عرفان عملی است که دارای دو جنبه ظاهری و باطنی است. جنبه ظاهری آن انقطاع از غیر با شروط خاص با هدف تزکیه نفس است؛ اما جنبه باطنی و حقیقت آن، جمعیت خاطر، تداوم مراقبت، استمرار ذکر، ترک علایق و در نهایت، بندگی خداوند است. این مرحله از سیر معنوی، آداب و شروطی دارد و فواید و آثاری بر آن مترتب است. خلوت از ارکان اساسی سلوک به شمار می آید و همواره رهبران طریقت پیروان خود را به نوعی از خلوت سفارش نموده اند؛ در دوره های مختلف، در شیوه خلوت گزینی تحولاتی رخ داده است که این امر مبین پویایی عرفان عملی با توجه به مقتضیات زمان و اجتماع است. در این مقاله به بررسی مساله «خلوت» در متون عرفانی و آداب آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکرارهای اساطیری در کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی
نویسنده:
مریم حسینی ,کبری بهمنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق آدم (ع)
,
اسطوره
,
میرچا الیاده
,
تکرارهای اساطیری
,
زمان و مکان مقدس
,
ازدواج مقدس
,
روزبهان بقلی شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
زمان انفسی
,
آثار روزبهان بقلی
,
کشف الاسرار و مکاشفات الانوار
,
زمان ازلی
کلیدواژههای فرعی :
معراج ,
کعبه ,
سلوک عرفانی ,
کوه قاف ,
رؤیت خدا ,
مرگ آیینی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 107 هود ,
اسطوره و دین ,
معراج بایزید بسطامی ,
معراج روزبهان بقلی ,
دیدار با پیامبر ,
سفر به دنیای مردگان ,
چکیده :
هدف مقاله حاضر بررسی کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی (متوفی 522 ه. ق) از منظر اسطوره ای است. الیاده بر آن است که یادآوری و بازنمایی وقایع ازلی و زندگی کردن با اسطوره ها تجربه ای دینی است؛ زیرا شخص وقایع مهم اساطیری را دوباره تکرار و بازنمایی می کند و دوباره شاهد و ناظر اعمال خلاق و آفریننده موجودات فوق طبیعی می شود. شخص در زمانی ازلی قرار می گیرد، زمانی مقدس و در مکانی مقدس با شخصیت های مقدس دیدار می کند. در این پژوهش برآنیم تا نشان دهیم که کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی، روایتی خودنوشت از تجربه های عارفی است که زمان و مکان را درمی نوردد و با تکرار وقایعی چون گذر از دریا و کوه و بیابان، دیدار با اولیا و انبیا و فرشتگان و در نهایت خود خدا، با تجربه مرحله مرگ و نوزایی به ازدواج مقدس نائل می آید. در این طریق بسیاری از تجربه های روحانی پیامبران، چون معراج را دوباره تکرار می کند. در این نوشتار تحلیل متن زندگی نامه خودنوشت روزبهان از منظر نقد اسطوره ای و با تکیه بر آرای میرچا الیاده و نظریه تکرار اساطیری وی صورت می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید