جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
تاملی بر چیستی تنوع‌پذیری باورها و مبانی نظری آن
نویسنده:
روح الله چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
چکیده :
یکی از مهم‌ترین ارکان کثرت‌گرایی معرفتی، کثرت‌گرایی در باورهاست. از همین‌رو، وقتی سخن از کثرت‌گرایی معرفتی به ‌میان می‌آید از پرداختن به مسئله کثرت‌گرایی در باورها ناگزیریم. شاید بتوان ادعا کرد، یکی از مهم‌ترین وجوه معقولیت کثرت‌گرایی در باورها، وجود قابلیت تنوع در خود باورهاست. به نظر می‌‌رسد، تردید و عدم یقین در خصوص برخی باورها، احتمالاً با امکان تنوع در باورها ارتباط دارد. باورهایی که قطعی نیستند و درباره آنها یقین نداریم، می‌توانند باورهای غیریقینی دیگری را در کنار خود تحمل کنند. اما این مسئله باید به نحوی تبیین شود که روی در جانب بی‌سر و سامانی و نسبی‌گرایی افراطی نداشته باشد. می‌توان با تحلیل پدیده باور و چگونگی بروز تنوع در آن، امکانی برای ارزیابی باورها یافت؛ البته نوعی از ارزیابی که ما را به مطلق‌گرایی و انکار تنوع سوق ندهد. با تحلیل پدیده باور درخواهیم یافت که باورکننده، موضوع باور و اظهار باور، سه رکن اصلی این پدیده هستند. با این وصف، می‌توان برای تبیین تنوع‌پذیری در باورها از مبانی نظری مرتبط با هر یک از این سه رکن بهره برد.
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
نگاهی دوباره به قرینه‌گرایی (بررسی رابطه عقل و ایمان از دیدگاه کلیفورد همراه با تحلیل و بررسی قرینه‌گرایی)
نویسنده:
یحیی کبیر، میثم مولایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1390
چکیده :
مساله رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبه رو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. از جمله پاسخ هایی که به حل این نزاع داده شده است، پاسخ قرینه گرایان است. به اعتقاد گروهی از ایشان، باورهای دینی که خاستگاه شان ایمان است، نامعقول اند و درنتیجه، ایمان ورزی امری خطاست.<br /> در میان نظریه پردازان معاصر اقبال زیادی به رویکرد قرینه گرایانه کلیفورد شده است. مقاله وی با عنوان «اخلاق باور» تاکنون و با گذشت زمان بسیاری از انتشار آن، همچنان دارای نفوذ در محافل فلسفی بوده و تا امروز دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری را در این زمینه برانگیخته است. بنابراین، همراه با تشریح قرینه گرایی به تقریر کلیفوردی از این رویکرد خواهیم پرداخت. در این نوشتار می کوشیم تا پس از بررسی ماهیت باورهای دینی، انتقاد قرینه گرایی را بر این باورها طراحی کنیم و در پی آن، واکاوی و تحلیل اصل قرینه گرایی به اجزای سازنده آن، یعنی اصل معقولیت و اصل اخلاق باور، را مورد موشکافی قرار می دهیم. در این روند نقشه ای جامع از چگونگی نقد باورهای دینی از سوی قرینه گرایان منکر وجود خدا ارائه خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
اراده گرایی، به مثابه مبنایی برای علم دینی در نظریه فرهنگستان علوم اسلامی
نویسنده:
محمدتقی موحد ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره, زمستان 1389
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , باور موجه , آفرینش (اِبداع) , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , رئالیسم انتقادی , انتخاب , واقع‌گرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) , اراده معطوف به باور , علم دینی , اراده گرایی , 03. انسان شناسی Human nature , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , اراده انسان , فاعلیت انسان , نسبی‌گرایی , ساخت گرایی اجتماعی , واقع‌گرایی (رئالیسم) , علم شناسی , پراگماتیسم , قیاس ناپذیری , ضد واقع گرایی معنا , اراده قدرت , واقع نمایی علم , حیوان ناطق , ابزارگرایی , میرباقری , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , رابطه علم و دین نزد کانت , ارزش شناخت , علامه طباطبایی , ابطال گرایى , مطابقت با واقع , ایمانوئل کانت , فرهنگستان علوم اسلامی , روان شناسیگری , فلسفه علم , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , ویلیام کینگدم کلیفورد , ویلارد ون اورمن کواین , ساموئل تامس کوهن , سورن کی یر کگور , فریدریش نیچه , اخلاقیات باور , سید محمدمهدی میرباقری , سید محمدتقی موحد ابطحی , رئالیسم خام , رابطه علم و اراده , تقدم اراده بر معرفت , اراده گرایی توصیفی , تعلیق باور , مغالطه خلط انگیزه و انگیخته , مکتب ادینبورا , آگوستین قدیس , ویلیام جیمز (William James)
صفحات :
از صفحه 179 تا 208
عقل گرایی اعتدالی در آراء شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
سید حمد الله اکوانی، قباد محمدی شیخی، سید سعید میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
مرتضی مطهری , مرتضی مطهری , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , عقل گرایی حداکثری , عقل گرایی اعتدالی , حجت الهی , لیبرالیسم , حجت باطنی , طبیعت انسان , جایگاه عقل در فقه شیعه , علم نفس , ادراک انسان , اهل بیت(ع) , دین اسلام , اعتقاد دینی , ایمان (فرجام شناسی) , کمال حقیقی انسان , انسان کامل (کلام) , عقلانیت فطری , ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) , ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , توجیه باور دینی , سکولاریسم , عقلانیت اعتقادات دینی , هرمنوتیک , معرفت شناسی اسلامی , مرتضی مطهری , فلسفه پوزیتیویسم , عقل ( جوهر ) , قرآن , خود سازی , عقل گرایی حداکثری ضعیف , عقل در فقه , سیر انفسی , فلسفه دین , ویلیام کینگدم کلیفورد , جان لاک , دیوید هیوم , کلیفورد گیرتز , ایمان , منابع معرفت(اصطلاح وابسته) , فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) , حواس ظاهر(مقابل باطن) , حواس باطنی اخروی , عقل گرایی فطری , عقل در تاریخ فلسفه , منابع معرفت در شیعه , فهم اجتهادی , نظام تعادل بخش , درباره مرتضی مطهری , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
رابطه عقل و دین از منظر استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
محمدرضا رجبی، پروین کاظم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1392
چکیده :
مسئلۀ "عقل و دین" از کهن‌ترین موضوعاتی است که فیلسوفان و متکلمان مسیحی و مسلمان را به‌خود مشغول داشته و آنان را در گروه "ایمان‌گرایان"، و "عقل‌گرایان انتقادی، حداکثری و اعتدالی" جای داده است. از نظر استاد مطهری، به‌خودی خود، هیچ تضادی میان عقل و دین وجود ندارد و در تزاحم حکم عقل و شرع، حکم عقل مقدم است. به اعتقاد ایشان، عقل روح اسلام را درک و طبق آن عمل می‌کند، هرچند با برخی ظواهر روایی منافات داشته باشد. ایشان ایمان‌گرایی را برنمی‌تابد و از عقل‌گرایی حداکثری افراطی کلیفورد نیز فاصله می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد عقل‌گرایی حداکثری ضعیف و نزدیک به اعتدالی را، به‌معنایی که توماس آکویناس و امثال وی بیان کرده‌اند، می‌پذیرد ، هرچند در تبیین مسئله با آنها اختلاف دارد.
صفحات :
از صفحه 123 تا 148
  • تعداد رکورد ها : 13