جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
قاعده «ذوات الاسباب» در منطق در یک نگاه
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , برهان انی مطلق , برهان وجوب و امکان , شناخت تجربی انسان , یقین دائم , یقین موقت , برهان شبه لمی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , بساطت واجب(امور عامه) , برهان امکان , اصطلاحنامه منطق , استقرا , حد اصغر ( قیاس ) , حد اکبر ( قیاس ) , برهان ان (منطق) , برهان لم , برهان ان مطلق(منطق) , یقین , ذوات الاسباب , نتیجه , اقسام برهان انی , عسکری سلیمانی امیری , یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) , حد وسط , برهان لمّ (مقابل برهان انّ) , برهان انّ (مقابل برهان لمّ) , دلیل (باب برهان) , بدیهیات اولیه , اصل علّیت , مجربات , بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته) , نفس الامر(اصطلاح وابسته) , حس(قوه حاسه) , قضایای نظری , قضیه غیر بدیهی , منشأ یقین در قضایا , قضایای غیر ذی سبب , برهان یقین آور , خلط میان ثبوت و اثبات , قانون نفی اتفاق , بیّن بنفسه , معرفت خدا از طریق معرفت فعل او , برهان و حد برای خداوند , وجود ربطی علت , برهان دائم , برهان موقت , ذوات الاسباب لاتعرف الا باسبابها: شناخت موجودات دارای سبب، تنها با شناخت سبب آنها ممکن است‌‌ , 1- قواعد فلسفی امور عامه , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 163 تا 188
توجیه شرایط مقدمات برهان
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
چکیده :
منطق‌دانان برای مقدمات برهان علاوه بر یقینی بودن، شش شرط دیگر ذکر کرده‌اند. پرسشی که در این تحقیق بدان پاسخ داده می‌شود، این است که چرا منطق‌دانان علاوه بر یقینی بودن مقدمات، شروط دیگری را مطرح کرده‌اند. آیا آنان در افزودن این شرایط درصدد تحقق برهان بودن هر برهانی بوده‌اند یا اهداف دیگری را در نظر داشته‌اند؟ به‌نظر می‌رسد منطق‌دانان در بیان این شرایط، چند هدف متفاوت را تعقیب می‌نموده‌اند. برخی از آن‌ها برای محقق ساختن برهان‌ها و برخی دیگر برای محقق ساختن مسائل برهانی در یک علم برهانی بوده است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
برهان‌های وجوب و امکان و قاعدۀ «ذوات الاسباب لاتعرف إلاّ بأسبابها»
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , برهان وجوب و امکان , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , استقرا , برهان ان (منطق) , برهان ان مطلق(منطق) , دلیل ( برهان ) , علامه حلی , اقسام برهان انی , ارسطو , عسکری سلیمانی امیری , تصدیق نظری(مقابل تصدیق بدیهی) , برهان لمّ (مقابل برهان انّ) , برهان انّ (مقابل برهان لمّ) , دلیل (باب برهان) , برهان انّ مطلق(معرفت شناسی) , قاعدة ذوات الاسباب , بازگشت برهان حرکت و برهان حدوث به برهان وجود و امکان , انّی بودن برهان وجودی و برهان صدیقین , برهان نبودن دلیل , قاعدۀ ذوات الاسباب در منطق , یقین آوری دلیل , قاعدۀ ذوات الاسباب و تجربیات , انی یا لمی بودن علم علت به معلول , انی بودن یا لمی بودن براهین در فلسفه , دلیل عقلی قطعی , ذوات الاسباب لاتعرف الا باسبابها: شناخت موجودات دارای سبب، تنها با شناخت سبب آنها ممکن است‌‌ , 1- قواعد فلسفی امور عامه
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
حضوری بودن محسوسات
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1384
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , صورت , تجرد علم , وحدت در کثرت نفس , علت فاعلی , ادراک حسی , رابطه وجودی نفس و قوا , علم اشراقی , تشکیک مراتب نفس , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , اتحاد نفس و بدن , معرفت شناسی اسلامی , علامه طباطبایی , حکمت اشراق the School of Illumination , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , جسم مرئی , اضافه وضعی , کیف محسوس , کیف نفسانی , ملموسات(فلسفه) , شی ء محسوس , احکام علل اربعه , مغالطه اخذ ما بالعرض مکان ما بالذات (منطق) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , عسکری سلیمانی امیری , عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , ابصار , مبصرات , ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال) , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , متخیله , صورت متخیله(اصطلاح وابسته) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , نظریه انطباع(اصطلاح وابسته) , نظریه خروج شعاع(اصطلاح وابسته) , نظریه انشاء نفس(اصطلاح وابسته) , خطاپذیری حس , حیثیت حکایتگری , علت فاعلی و علت غائی , هستی شناسی علم , اقسام علم حضوری , وحدت قوای نفس , خطا ناپذیری علم حضوری , ملاک تحقق علم حضوری , ربط آلی , مادی بودن احساس , نقش اعصاب و سلولهای مغز در ابصار , انطباع کبیر در صغیر , حضوری بودن احساس , تقسیم حصری علم به حصولی و حضوری , تقسیم قیاسی وجود , ارتباط حواس با خارج , مرتبه نازله نفس , تأثیر مادی بر مجرد , خطا پذیری علم حصولی , ادراک احول , امتناع ازدحام دو صورت بر یک ماده , علت قابلی , نسبت وجودی نفس با جسم خارجی , وحدت قوای نفس با ابزارشان , حاس بالقوه , قیاسی بودن تقسیم وجود به مجرد و مادی , امکان مجرد بودن مادی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 11 تا 41
اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادله ناکافی
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1389
چکیده :
در فلسفه اسلامی ابتدا واجب­ الوجود اثبات می‌گردد و پس از آن به یکی از احکام کلی آن پرداخته می­شود که واجب­الوجود بالذات واجب­الوجود من جمیع ­الجهات است. لازمة این قاعده آن است که او هر کمالی را به نحو وجوبی داراست و بنابراین باید کامل مطلق باشد. عرفای مسلمان نیز مستقیماً از عنوان موجود مطلق یا موجود بما هو موجود استفاده نموده، موجودیت آن را مبرهن می‌کنند که لازمه موجود مطلق، بی‌کران بودن وجود آن و لازمة بی‌کرانی وجود، دارا بودن هر کمالی به نحو بی‌کران است. همان طور که می­توان از عناوین کامل مطلق و ضرورت ازلی یا از نفی سفسطه، وجود کامل مطلق را ثابت کرد. در این مقاله، تعدادی از برهان­ها بر وجود کامل مطلق تقریر می­شود و در مقابل، چند دلیل ناتمام بر این مسأله بررسی می­گردد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
شهود خدا برهان خدا
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1385
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
  • تعداد رکورد ها : 13