جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
بررسی تطبیقی نظریه خودگرایی و حب ذات
نویسنده:
مصطفی عزیزی علویجه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
صفحات :
از صفحه 125 تا 160
تحلیل و بررسی نظریه نفس الامری الزام های اخلاقی
نویسنده:
هادی صادقی، حسین حاجی ‌پور، محمدمهدی کیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهش نامه اخلاق, تابستان /1394
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
بررسی هستی‌ شناسانه حسن و قبح و گزاره‌های اخلاقی از دیدگاه محقق اصفهانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
عزیزالله فیاض صابری، حسین غفاری، مصطفی اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1394
صفحات :
از صفحه 63 تا 94
رابطه منطقى ارزش با واقع
نویسنده:
مهدى مشگى، محمدمهدى عباسى آغوى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , قضایای اخلاقی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ارتباط اعتباریات و حقیقیات , وجود محمولی , علت غایی , علت فاعلی , معرفت حسن و قبح , اختیار انسان , حس گرایی , هست و باید , ضرورت بالقیاس , گزاره های ناظر به واقع , وضع و موضوع له , گزاره های ارزشی , مثل افلاطون , رابطه علّی , جهان واقع , شهود گرایی , ‌ارزش , جهان آرمانی , واقعیت نهادی , محمدرضا مظفر , مکتب سود گرایی , آخوند خراسانی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد رضا مظفر , حکمت نظری , امور اعتباریه صرف , رابطه عقل نظری و عملی , علامه حلی , مغالطه طبیعت گرایانه , احکام انشائی , عبدالله جوادی آملی , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , ابونصر فارابی , ایمانوئل کانت , ارسطو , افلاطون , فلسفه اخلاق (عام) , رنه دکارت , جان آر. سرل , ادموند هوسرل , دیوید هیوم , جورج ادوارد مور , تفکیک ضرورت فلسفی و منطقی , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , استنتاج باید از هست , قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد , قوه فعاله , رابطه باید و هست , رابطه منطقی , فعالیتهای عقل از نظر ارسطو , حکمت عملی از نظر خواجه نصیر , گزاره های عقلی عملی از نظر مرحوم مظفر , وجوب اعتباری , قواعد سازنده , گزاره توتولوژی , تفاوت انشاء و خبر , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
لاادری‌ بودن عرفا در مقام ذات
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/ 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاهادی سبزواری , علامه طباطبایی , سید جلال الدین آشتیانی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , وحدت مفهومی , ملاصدرا , الله , ذات (منطق) , ظهور , وحدت شخصی وجود , لاادری بودن عرفا , محمد حسین غروی اصفهانی , کلی طبیعی , داوود قیصری , ابن ترکه , لابشرط مقسمی , غیب مغیب , عنقای مغرب , اجتماع نقیضین , ذات حق تعالی , صرف حقیقت , غیب الغیوب , ابطن کل الباطن , کنز مخفی , حصر حقیقت هستی , واحد اطلاقی , نفس رحمانی , وجود منبسط , جامی , کمون محض , مقام غیب , بطن , ابن عربی , قرآن , امام خمینی , پیامبر , علامه محمدباقر مجلسی , آیت اله جوادی آملی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , 01. خداشناسی (کلام) , صفات الهی , تجلی الهی , وحدت شخصی وجود , عرفان اسلامی , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , شخصیت ها , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , وحدت مفهومی , اجتماع نقیضین , ذات اقدس الهی (اسماء ذات) , عبدالله جوادی آملی , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , سید جلال آشتیانی , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , نفس رحمانی(عرفان نظری) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , تجلی اسم الله , مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) , مقام ستر غیب الغیب , آیت ‎الله سید علی خامنه‌ای (فقه) , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
تقریر متداول و مرسوم از سخنان عرفا در خصوص مقام ذات حق تعالی، لابشرط مقسمی بودن آن است. اما در این مقاله با الهام از تقسیم‌بندی عمیق و جدیدی که مرحوم غروی اصفهانی از صرف حقیقت، ماهیت، و هویت ارائه داده است اعتبار دیگری که در آن نه لحاظ با غیر، که مفاد لابشرط مقسمی است درنظر گرفته می‌شود و نه عدم لحاظ با غیر را اثبات کرده و این اعتبار را مناسب‌ترین لحاظ برای ذات غیبی حق دانسته و به دنبال آن، اعتبار لابشرط مقسمی را مربوط به ذات حق در مقام ظهور و بروز در مجالی اسمائی و اعیانی و تجلی و تنزل و تعین در مواطن و مطالع کونی و خلقی می‌دانیم. این در حالی است که اعتبار مورد نظر ما، مربوط به لحاظ غیب الغیوب و ابطن کل الباطن و غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی دانستن ذات حق است که بر طبق آن با فرایند ظهور و تجلی، تباین ذاتی داشته و هیچ‌گونه حضور و نزولی در محاضر ربوبی و حضرات وجودی نداشته، بلکه همچنان با وجود تعینات تفصیلی و تجلیات نامتناهی، در کمون صرف و بطون محض، مستقر و مستغرق بوده و جامع و شامل و هاضم ظهور اسم الظاهر مقید و بطون اسم الباطن مقید که از اسمای الهی هستند است. در ادامه شواهدی از عبارات عرفا در کتب عرفانی که به طرز بسیار لطیفی به اعتبار مورد نظر ما، اشاره‌ای داشته‌اند را ذکر کرده، در بخش نهایی، که مهم‌ترین بخش مقاله است، به لوازم دیدگاه مختار پرداخته شده و در پی آن، تمامی لوازم اعتبار لابشرط مقسمی ذات حق را ابطال و انکار کرده و مقابل آن‌ها را در مورد اعتبار مزبور، اثبات کردیم؛ لوازمی چون تحقق اجتماع و ارتفاع نقیضین در مرتبة غیب ذات، انکار تحقق اسما و صفات چه با حیثیت تقییدی اجمالی اندماجی و چه با حیثیت تقییدی تفصیلی شأنی، تباین ذاتی داشتن با ظهور و تجلی در مرائی و مجالی، غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی‌ماندن ذات، سلب اسناد وجود اطلاقی و عدم اطلاقی، مجهول مطلق ازل و ابد بودن ذات حق و مقام مسکوت عنها.
صفحات :
از صفحه 21 تا 51
بررسی دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی درباره برهان وجودی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
چکیده :
آیت‌الله جوادی آملی از جمله اندیشمندان مسلمانی است که هیچ‌یک از تقریرهای برهان وجودی فیلسوفان غربی و مسلمان را نمی‌پذیرد و آن‌ها را نوعی مغالطه می‌داند؛ وی همانند منتقدان غربی این برهان، معتقد است که از هیچ مفهومی، حتی مفهوم خدا یا واجب الوجود، نمی‌‌‌توان وجود خارجی آن را نتیجه گرفت. وی این انتقاد را با مفاهیم فلسفۀ اسلامی توضیح می‌‌‌‌دهد و اشکال اصلی این برهان را در خلط حمل اولی ذاتی و شایع صناعی می‌‌‌داند. انتقاد دیگر استاد جوادی به این برهان این است که بر اساس این برهان ما باید از مفهوم شریک الباری هم، وجود آن را نتیجه بگیریم، چراکه در مفهوم شرک الباری نیز، تمام صفات خدا، مانند وجوب وجود و کمال مطلق، گنجانده شده است. این مقاله به بررسی دیدگاه وی دربارۀ برهان وجودی و انتقادات او به این برهان می‌‌‌‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
تقریرى نوین از برهان وجودى در فلسفه اسلامى
نویسنده:
حسینعلى شیدان شید، على شیروانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
  • تعداد رکورد ها : 20