جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حلول خداوند
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
براهين تحتاج الى تأمل فى الوهية المسيح
نویسنده:
محمدحسن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دار الكتاب الحديث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
ابطال الوهیت مسیح ,
الوهیت خدا ,
تنزیه عیسی(ع) از ادعای الوهیت ,
فردیت در اُلوهیت ,
شرک در الوهیت ,
حلول صفت الهی در بدن عیسی علیه السلام ,
حلول صفت الهی در نفس عیسی علیه السلام ,
حلول خداوند ,
الوهیت و تثلیث ,
توحید الوهی ,
اتحاد ذات الله با حضرت عیسی(ع) ,
الوهیت عیسی مسیح (آموزههای مسیحی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مسئلة شر ازنظر الهیات پویشی با تأکید بر اندیشة هارتسهورن
نویسنده:
یداله رستمی، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسرا ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
الهیات پویشی
,
شر
,
الله (اسماء ذات)
,
فلسفه دین
,
مفهوم خداوند
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
خدای متناهی
کلیدواژههای فرعی :
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
کمال مطلق ,
فلسفه ارگانیسم ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
توحید ذاتی ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
حلول خداوند ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
رابطه متقابل خداوند و جهان ,
تعارض قدرت خداوند و اختیار انسان ,
انفعال خداوند ,
چکیده :
مسئلۀ شر یکی از مهمترین مسائلی است که دغدغۀ فیلسوفان دین و متکلمان بوده است. الهیدانان پویشی مانند وایتهد، هارتسهورن و گریفین، رویکرد جدیدی به این مسئله داشتهاند؛ یعنی فلاسفه و متکلمان گذشته، بیشتر با قبول صفات (علم، قدرت و خیرخواهی مطلق) خداوند به تبیین و توجیه شرور پرداختند؛ اما فلاسفۀ دین پویشی با رد علم و قدرت مطلق الهی این مسئله را بررسی میکنند؛ یعنی علم خدا را زمانی میدانند، موجودات را نیز دارای قدرت خلاقه میدانستد و با محدود دانستن قدرت خداوند او را از شبهۀ شر مبرا میکنند. در این نوشتار ضمن بررسی اندیشۀ آنها و البته با تأکید بر هارتسهورن، دیدگاه آنها را نقد خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن احمدیزاده، طیبه غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت الهی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
نظام احسن ,
کمال وجودی ,
شرور طبیعی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
علم واجب ,
نظام احسن ,
حلول خداوند ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
خدای محدود به طبیعت ,
علم خداوند به آینده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعۀ او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مؤمنان دانستهاند. الهیات پویشی بهعنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهرهگیری از دیدگاههای فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائۀ تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتیِ مطرح در ادیان، بهنوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئلۀ مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئلۀ شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائۀ تفسیر متفاوتی دربارۀ ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهمترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئلۀ شر محسوب میشود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، بهویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهۀ با مسئلۀ شر را نقد و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 589 تا 607
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش ابر ذهن در رمزگشایی از چند دستگاه الهیاتی
نویسنده:
ناصر گذشته - هدیه دلگیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
الهیات پویشی
,
ابر ذهن و رمزگشایی از دستگاه های الهیاتی
,
فهم لایتناهی
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
حادث ,
الله ,
جهان هستی ,
خلقت ,
جوهر عالم ,
فرقه کرامیه ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
جوهرفرد ,
قرآن ,
عالم خیال ,
صیرورت و سیلان ,
نظریه انفجار بزرگ ,
هستی به منزله ذهن ,
مدل عرفانی ابن عربی ,
مدل فلسفی اسپینوزا ,
مدل الهیات پویشی وایتهد ,
مدل کلامی کرامیه ,
خداشناسی ابن عربی ,
ضرورت طبیعت الهی ,
غیریت خدا از عالم ,
امکان ازلی ,
حلول خداوند ,
تنزه خدا از عالم ,
کرامیه (صفاتیه) ,
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
هدف و انگاره بنیادین این مقاله، پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان الگویی به دست داد تا از رهگذر آن بتوان چندین دستگاه عرفانی، فلسفی و کلامی را بهتر فهمید و دقیقتر بازشناسی کرد؟ ادعای این مقاله آن است که میتوان این کار را انجام داد. روش این مقاله به این صورت است که در وهله اول، با مدد گرفتن از عالم خیال چنین فرض میکنیم که همه آنچه از زمان مهبانگ (big bang) تاکنون رخ داده، که شامل هزاران میلیارد ستاره و سیاره میشود، همگی کل یکپارچهای را تشکیل میدهد که از آن به «جهان هستی» تعبیر میکنیم. سپس این گونه فرض میکنیم که این جهان بزرگ یا جهان ماده، فاقد شعور و آگاهی نیست، بلکه جزء جزء آن از اتمهایی تشکیل شده است که یک شعور و آگاهی بسیار مرموز و اسرارآمیز همه اینها را به هم بهگونهای پیوند داده که این طرح کلان از آن برآمده و حاصل شده است (جالب است که در فیزیک امروز نظریه ریسمان بسیار به این فرض ما نزدیک است). این مقاله اصلا در پی اثبات این فرض یا نفی آن نیست. روش این است که اگر جهان هستی به این صورت فرض شود و در واقع، آن را همچون یک کل و یک ذهن بزرگ انگاشته شود، این فرض دست کم دو کارکرد خواهد داشت. الگوی مورد نظر تصویری از جهان به مثابه یک اَبَرذهن یا ذهن برتر است؛ یعنی، میتوان کل هستی و پدیدههای آن را همچون یک ذهن بزرگ فرض کرد و همه کارکردها و نقشها و فرآیندهای ذهن انسانی را برای آن متصور شد. در یک ذهن، پدیدارهای ادراکی بسیار گوناگون و متنوعی وجود دارد. اینک اگر کل هستی؛ یعنی این صد میلیارد کهکشان و این کیهان بسیار بسیار بزرگ را به منزله یک ذهن بینگاریم، همان حکمها را میتوانیم در میان پدیدههای هستی جاری کنیم. به دیگر سخن، همه باشندگان و هستیها را میتوان از جنس آگاهی انگاشت و در عین حال، با یک نگاه خُردنگر و چیستینگر، میتوان پدیدههای موجود را از یکدیگر سلب کرد و گفت درخت سنگ نیست؛ اما از سوی دیگر، با نگاهی کلاننگر، میتوان به همه پدیدهها به عنوان امر یکپارچه واحدی نگاه کرد و همه اموری را که از هم سلب میکردیم، به یکدیگر نسبت دهیم و میان آنها اتحاد برقرار کنیم و بگوییم مثلا درخت سنگ است. این مقاله درصدد است تا نشان دهد که دستگاه عرفانی ابنعربی و دستگاههای فلسفی اسپینوزا و وایتهد (الهیات پویشی) چنین طرحی را دنبال کردهاند. از این گذشته، از رهگذر کشف این کلید میتوان دستگاه کلامی کرامیه و الهیاتشان را نیز به صورت قابل فهمی بازخوانی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا واجب الوجود در همه چيز و در قالب همه چيز هست؟ و يا با غير خود متحد و يگانه ميشود؟ چرا حلول بر خدا محال است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر خدا در قالب چيزهاي ديگر باشد و يا با غيرش متحد و يگانه شود، چنين چيزي را در اصطلاح «حلول» ميگويند، و حلول محال و باطل است. براي روشن شدن پاسخ لازم است اشارهاي به معاني مختلف حلول و ابطال فروض آن بشود: حلول داراي اقسامي است: 1ـ حلول عَرَض در جسم
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
امتناع
,
خالق (اسماء فعل)
,
مفهوم واجب الوجود
کلیدواژههای فرعی :
واجب الوجود ,
حلول خداوند ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا خدا بر جسم انسان هم حلول مي كند يا فقط بر روح انسان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حلول خداوند در انسان به هر دو معناي ياد شده در سؤال يعني حلول در روح و حلول در جسم،باطل و بي اساس است. و اگر برخي از فرقه هاي مسيحي و يا بعضي گروه هاي صوفيه دچار چنين توهم باطلي شده اند، در واقع از شناخت خداوند كاملاً بي بهره اند، چون حلول خداوند به
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
خالق (اسماء فعل)
,
حلول خداوند
کلیدواژههای فرعی :
حلول الله در مسیح علیه السلام ,
حلول صفت الهی در مسیح علیه السلام ,
حضور جوهری خدا در مسیح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم خدا در اندیشه و فلسفه فیلون
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات فیلون
کلیدواژههای فرعی :
صانع ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
اعتقاد به توحید ,
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
راه کشف و شهود ,
مثال اعلی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
حکمت الهی ,
خیر محض ,
حلول خداوند ,
فنا ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
جمع خدای ادیان و خدای فلاسفه ,
عدم فساد عالم ,
توحید نو فیثاغوریان ,
الهیات یونانی ,
الهیات رواقی ,
خدایان میانجی ,
فناء فی الله یهودی ,
حل عارفانه تشبیه و تنزیه ,
چکیده :
این مقاله درصدد طرح و حل تعارض ظاهر شده در کلام فیلون در باب خداشناسی است. تعارضی که در واقع، ناشی از دو جنبه شخصیت او، یعنی علاقه به دین یهود و فلسفه افلاطونی است. مؤلف بر این اعتقاد است که مسلک تنزیهی (خداوند بدون صفات) فیلون که خداوند را ماورای مثل افلاطونی و حتی فراتر از مثال اعلا میداند، تحولی در مفهوم خدا در نزد فیلسوفان یونانی به وجود آورده است. او در عین حال، از مذهب رواقی و آیین مضمونی برای جمع بین حضور همگانی و هر جایی (تشبیه) حق در عین تعالی (تنزیه) و برتری او از خلق بهره جسته است. بر طبق نظر بریه دو جهت فوق الذکر ناظر به یک سطح نیست، بلکه یکی برتر از دیگری است؛ یعنی خداوند به لحاظ واقع و در حقیقت خویش، مطلق است، اما هنگامی که از او به خالق و مانند آن تعبیر میکنیم، او را با نوعی ارتباط و علقه لحاظ میکنیم و صفاتی تشبیهی به او نسبت میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 62 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرالزمان در کلام عیسای ناصری و بازتاب آن در انجیلها
نویسنده:
طاهره حاج ابراهیمی، محمدرضا عدلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
حضرت عیسی (ع)
,
انجیل
,
دوره آخرالزمان
,
آخر الزمان در مسیحیت
,
مسیحیت پژوهی
,
تعالیم عیسی (ع)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
کلیسای کاتولیک ,
ادوار تاریخ ,
سنت یهود ,
بنی اسرائیل ,
05. فرجام شناسی Eschatology ,
معاد(کلام) ,
تورات ,
اناجیل اربعه ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
کتاب اشعیا ,
ملکوت خدا در کتاب مقدس ,
کلیسای ارتدوکس ,
داوری نهایی ,
کتاب دانیال نبی (ع) ,
اورشلیم ,
حلول خداوند ,
شفاء ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
مسیحیت آغازین در اورشلیم ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
پسر انسان ,
بلایای آخرالزمانی ,
پاروسیا ,
سنت عیسوی اولیه ,
نظریه فرجام شناسی محض ,
فرجام شناسی ایرانی ,
مسیح دروغین ,
برقراری مجدد اسرائیل ,
آخرالزمان یهودی ,
هنگام درو ,
شابک (isbn):
354808
چکیده :
به راستی می توان عیسی را منادی آخرالزمان نامید. او پیامبری بود که تمام تعالیمش در راستای مفاهیم فرجام شناسانه قرار داشت. آراء عیسی در انجیلها بیشتر از سایر بخشهای عهد جدید انعکاس یافته است. علاوه بر این، راویان انجیلها خود بخشهای دیگری را نیز بدان افزودند که همۀ اینها بازتابی از سنت عیسوی اولیه می باشد. در این مقاله کوشش بر آن است که جنبه های مختلف تعالیم عیسی با تأکید بر آموزه های فرجام شناسانه آن مورد بررسی قر ار گیرد، ضمن آنکه به پیشینۀ این مفاهیم در سنت یهودی نیز اشاره می شود. نتیجه ای که در پایان حاصل می شود بر محوریت موضوع آخرالزمان در تعالیم عیسی صحه می گذرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید