جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ر.قرن چهارم قمری
>
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
ساختار فلسفی کلام
نویسنده:
سید محمدعلی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, زمستان/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فخر رازی
,
فلسفی شدن کلام
,
کلام فلسفی
,
کتاب المحصل
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
کلام اشعری
,
تاریخ کلام اسلامی
,
کلام معتزله
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
13. علم کلام
,
فخر رازی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
فلسفه و کلام
,
ساختار علم کلام
,
الیاقوت فی علم الکلام (کتاب)
,
ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
تجرید الاعتقاد (کتاب)
,
سید محمدعلی دیباجی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت تجسم اعمال از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
باقر سیدی بنابی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید بن طاووس
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عالم ماده
,
معتزله (اهل سنت)
,
تجرد نفس ناطقه
,
معاد جسمانی
,
موجود مادی
,
محمدحسین کاشف الغطاء
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمد حسین کاشف الغطاء
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جعفر سبحانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
سید بن طاووس(طاوس)
,
شناخت حقایق اشیاء
,
حکم عقلی
,
عرض
,
جوهر
,
تجسم اعمال
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
امام مبین ( قرآن )
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
تجسم اعمال در کلام
,
گواهی حس
,
احساس ثبات
,
تجسم عمل در برزخ
,
تجسم عمل در قیامت
,
بعد باطنی عمل
,
تبدیل عرض به جوهر
,
قیام استقلالی جوهر
,
استحاله انعدام اعراض
,
امکان اعاده عرض
,
الدنیا مزرعة الاخرة
,
سید باقر سیدی بنابی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد
نویسنده:
سیدجمال الدین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه, پاییز / 92
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
,
توحید
,
معتزله
,
علم الهی
,
اشاعره
,
الارده الالهیه
,
البداء
,
تغییر در اراده خدا
,
صدق خبر خداوند
,
بداء در امامت اسماعیل
,
تغییر در علم خداوند
,
تقدیر
,
علم فعلی
,
صفات الهی
,
اعتقاد به بدا
,
بدا در اخبار
,
بداء در اوامر و نواهی
,
تفاوت بداء و نسخ
,
متکلمان عقل گرای شیعه
,
شرایط بدا
,
آموزه بداء در شیعه
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
ابوسهل نوبختی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
محمد بن علی کراجکی
,
بداء
,
13. علم کلام
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سید جمال موسوی
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
شاپا (issn):
0
چکیده :
اندیشه ناب و توحیدی بدا گرچه در جامعه مسلمانان نخستین وجود داشت، اما بنا به دلایلی تنها در جامعه شیعی استمرار یافت. تا پایان عصر حصور ائمه علیهم السلام میان متکلمان شیعه اختلافی در تبیین بدا وجود نداشت. بعد از این دوره و در زمانی که کلام شیعه دوران رکود و فترت را پشت سر می گذاشت، گروهی از معتزلیان شیعه شده و متکلمان عقل گرای شیعه تبیین جدید از بدا را ارایه داده و آن را هم وزن نسخ دانستند. این اندیشه جدید که در ابتدا گروه اندکی طرفدار آن بودند، رفته رفته جایگاه مهمی در میان متکلمان شیعه پیدا کرد، به گونه ای که در اواسط قرن پنجم تقریبا همه گیر شد. تبیین این اندیشه جدیدبا شیخ مفید ادامه یافتو شاگردان وی نیز ادامه دهنده همین مسیر بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقلانیت در فرهنگ و علوم اسلامی
نویسنده:
فاطمه علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), زمستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
کلام شیعه
,
معرفت دینی
,
الاجتهاد
,
حجیت عقل
,
ایمان و عقل
,
ظاهرگرایی
,
تقدم نقل
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تعلیم حکمت (افعال انبیاء)
,
دین و فلسفه
,
فرهنگ اسلامی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
بداهت وجود خدا
,
فلسفه اسلامی
,
عقل(منطق)
,
علامه حلی
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
فخر رازی
,
محمد امین استرآبادی
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علوم اسلامی (سایر)
,
مکتب تفکیک
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
مسائل عقلی کلام شیعه
,
میراث یونانی تمدن اسلامی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک ها و ویژگی های مکتب کلام فلسفی در شیعه (با روی کرد به آثار فیاض لاهیجی)
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمید عطایی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF کتاب
مراجع
مراجع PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
حسن بن موسی نوبختی: ابومحمد حسن بن موسی نوبختی
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
حسن و قبح عقلی
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ملا عبدالرزاق بن علی لاهیجی
,
کلام سنتی
,
کلام فلسفی
,
عدم حجیت خبر واحد
,
سنت متواتر
,
اجماع
,
حجیت خبر واحد
,
عقل و نقل
,
رابطه عقل و وحی
,
16. کلام عقلی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
ادله عقلی
,
اصول و قواعد فلسفی
,
قاعده «الواحد»
,
مکتب کلامی
,
اصطلاحات فلسفی
,
ابن میثم بحرانی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابوسهل نوبختی
,
ابن سینا
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
حسن بن موسی نوبختی
,
علامه حلی
,
حسن و قبح افعال
,
13. علم کلام
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
ادله نقلی
,
ادله سمعی
,
اجماع
,
تعارض عقل و نقل
,
مجید صادقی حسن آبادی
,
حمید عطائی نظری
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فصل المقال: ابن رشد
,
فلسفه علم کلام (ولفسون)
,
فیاض لاهیجی
,
درباره لاهیجی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مهمترین گرایش ها و مکاتب کلامی پدید آمده در کلام تشیع، مکتب کلام فلسفی است. این مکتب که در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق) تأسیس گردید، در ادامه توسط پیروان او مانند علاّمه حلّی (م 726 ق) وفیاض لاهیجی (م 1072 ق) بسط و گسترش یافت و در اندک زمانی، تبدیل به جریان غالب و حاکم در کلام شیعه گشت در این مقاله، در صدد آنیم که پس از ارائه ی تعریفی دقیق و جامع از کلام فلسفی، با توجه به نگاشته های کلامی لاهیجی، ملاک ها و ویژگیهای این مکتب کلامی، از جمله استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفی در تبیین مباحث کلامی را بازشناسی و معرّفی نماییم. شناخت این ویژگی ها و خصائص در تجزیه و تحلیل آرا و اندیشه های کلامی متکلّمان این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید