جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اهورامزدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
نام های اهورامزدا در اوستا
نویسنده:
ملیحه شیرخدائی، بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای الهی
,
اوستا
,
اهورامزدا
,
آیین زرتشت
,
دین مزدایی
,
خدا در اوستا
,
اسمای الهی در اوستا
,
اسمای الهی در متون زرتشتی
کلیدواژههای فرعی :
سپنته مینیو ,
خرد مقدس ,
امشاسپندان ,
یسنه ها ,
هخامنشیان ,
گاهان زردشت ,
اورمزد ,
اشه ,
مَزدَیَسنا (مزداپرستی) ,
ایزد ,
مزدا اهوره ,
مزدا اشه ,
اثورمزده ,
جهان مینوی ,
گیتی ,
صد و یک نام خداوند در اوستا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مفهوم خدا جوهره اصلی و بنیادی ترین مفهوم در بسیاری از متون مقدس از جمله اوستا است. در این گونه متون، صفات و ویژگی های خداوند از طریق اسما و نام هایی بیان شده است که هر یک معرف جنبه ای از وجود خداوندند. در اوستا نیز خداوند با نام های متعددی چون اهورامزدا که معرف بالاترین خرد و یکتایی کامل اوست، و نیز صد و یک نام دیگر خوانده شده است. اهورامزدا در گاهان خداوند خرد است که گیتی و مینو را به وسیله آن می آفریند. بدین سبب جهان هستی که سراسر نیکویی است، فعل او به شمار می آید، اما او بیکرانه و نامحدود، و گیتی کرانه مند و محدود است. اهورامزدا قائم به ذات است و امشاسپندان که جلوه های او هستند، قائم به او می باشند. به این ترتیب، آفرینندگی و فزونی بخشی، اقتضای ذات اهورامزدا به شمار می آید که از طریق سپنته مینیو که خرد مقدس و هستی بخش اوست، به ظهور می رسد. در این پژوهش کوشش بر آن است که با بررسی نام های خداوند در اوستا و تفاسیر آن، صفات و ویژگی های اهورامزدا از دیدگاه دین مزدایی تبیین شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت دین و سیاست در ادیان ایران باستان (با تکیه بر دوران هخامنشی و ساسانی)
نویسنده:
مهدیه دستمالچیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران باستان
,
عدالت اجتماعی
,
اهورامزدا
,
ساسانیان
,
هخامنشیان
,
زردشتیان
,
فلسفه دین
,
اندیشه سیاسی
,
اندیشه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
ادیان باستانی
چکیده :
هدف اين پژوهش، شناخت و واكاوي نسبت يا رابطهي ميان انديشهي سياسي با انديشهي ديني در اديان ايران باستان، و به ويژه اديان رايج در دورههاي تاريخي هخامنشي و ساساني بوده است. اهميت اين پژوهش در آن جاست كه بدون شناختِ نوع رابطه و نسبت انديشهي سياسي با انديشهي ديني و همچنين ميزان تأثيرات متقابل اين دو مقوله بر هم در طول تاريخ ايران، نميتوان عناصر فكري، فرهنگي، اجتماعي و سياسي جامعهي امروز را نقد و تحليل كرد. در اين رساله ابتدا به بررسي پيشينهي انديشهي سياسي در آيين مزدايي پرداخته شده كه نتيجهي آن تصديق به وجود گونهاي از انديشه يا فلسفهي سياسي در آيين مزدايي است. سپس كوشش ميشود با تكيه بر اسطوره، به عنوان تنها سند از دوران پيشتاريخي، و همينطور متون ديني، گزارشهاي تاريخي، يافتههاي باستانشناسي و منابع مادّي (سنگنگاره و غيره)، مجموعهاي از آموزههاي ديني و عناصر فكري ـ فرهنگي كه به عنوان بستر و پايهي انديشهي سياسي و همچنين تشكيل نظامهاي سياسي در ايران دخيل بوده، تدوين شود. مرور متون ديني و شواهد تاريخي در كنار شيوهي تحليلي در ارزيابي و بررسي مفاهيم كليدي، نشاندهندهي وابستگي بنيادين انديشهي سياسي و ديني در ايران باستان بوده است. امري كه مهمترين نمود آن را در انديشهي «خاستگاه الهي قدرت» يا «مشروعيت آسماني» شاه يا حاكم ميتوان ديد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگره مئینیو در اوستا و تاثیر آن در متنهای پهلوی (بندهش، زادسپرم، دینکرد 3)
نویسنده:
ساناز جویندهپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوستا
,
اهورامزدا
,
گاهان
,
اهریمن
,
یشت
,
باستان شناسی
,
وندیداد
,
هنر و علوم انسانی
,
اهورهمزدا
,
دینکرد (کتاب)
,
اهریمن (زردشتی)
,
متنهای پهلوی.
,
انگرهمیینیو
,
سپنتهمیینیو
,
یسنای هفتها
,
یشتها
,
ادبیات پهلوی
,
بندهش
,
زادسپرم
چکیده :
نیروی شر در این رساله، در دینهای ایرانی پیش از اسلام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.واژهی اهریمن نیز از نظر زبانشناسی در دورههای مختلف تحلیل میشود. ابتدا در دین نخستین ایرانی، که منظور از آن دین آریاییان مهاجر به نجد ایران است که با دین مردمان بومی آمیخته شده است.از کهنترین کتاب مقدس هندوان یعنی ریگ ودا، برخی قسمتهای اوستا و کتیبههای فارسی باستان استفاده و به این نتیجه رسیده ام که در این دوره ثنویت مذهبی وجود دارد، اما انگرهمئینیو نیست. این واژه از ابداعات خود زردشت است.در گاهان که سرودههای خود زردشت است و یسنای هفتها؛ انگرهمئینیو در برابر همزاد متناقض خودسپنته مئینیو قرار میگیرد و هر دو تحت قدرت اهورهمزدا قرار دارند. در قسمتهای متاخر که یشتها و وندیداد مورد نظر است، انگرهمئینیو در یک نظام مطلق ثنوی در برابر اهورهمزدا قرار میگیرد و اهورهمزدا دیگر قادر مطلق نیست. اهورا و سپنتهمئینیو یکی میشوند، انگره مئینیو مقابل خود اهورهمزدا قرار میگیرد و ثنویتی مطلق شکل میگیرد که در وندیداد به اوج خود میرسد.نامها، صفات، ویژگیها، صفت خلقت و مکان و جایگاه این نیروی شر در متنهای مختلف، در گاهان، یشتها، وندیداد و متنهای پهلوی متفاوت هست. و همینطور مسئلهی گناه و عاقبت بدی. در متنهای پهلوی اهریمن که گناک مینو نیز نامیده میشود، قدرت بیشتری پیدا کرده و دارای آفرینش میشود. وارد نبرد با اهورهمزدا شده و زمان به دورههای سه هزار ساله تقسیم میشود. آفرینش اهریمن که دیوان و پریان و موجودات اهریمنی هستند به کمک او خواهند آمد و در مقابل اهورهمزدا و ایزدان و یاری دهندگاناش قرار خواهند گرفت. زمان کارزار معین میشود و سرانجام نیز بدی شکست خورده و اهورهمزدا پیروز شده و قادر مطلق خواهد شد. در این میان در برخی باورها نوعی احترام به نیروی شر پدید میآید،به منظور رهایی از ویرانگریهای آن. با توجه به تحول اهریمن طی دورانهای زمانی و قدرتی که پیدا میکند،کارکردهای متفاوت که گاهی به صورت تلویحی در متنها به آن اشاره شده است؛ این احترام و حتی گاهی پرستش نیروی شر معنا پیدا خواهد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمال پذیری انسان؛ نقطه عزیمت در گفتمان ادیان
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، فاطمه موسوی حرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان شناسی دینی
,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته)
,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش)
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
حدیث من عرف نفسه ,
یوگا ,
صفات الهی ,
حیات ابدی ,
انجیل ,
تورات ,
انسان آرمانی ,
اهورامزدا ,
خداگونگی ,
کمال پذیری انسان ,
عرفان اسلامی ,
نیروانا ,
حکمت عملی ,
فلسفه یونان ,
خلود ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
تائو ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
انسان آزاده ,
انسان قدیس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
کمال پذیری انسان به مثابه چهارراهی است که راه های اصلی مهم ترین ادیان شرقی و غربی، اعم از الهی و غیر الهی، را به هم پیوند می زند و، بنابراین، می تواند نقطه عزیمت درخوری برای گفت وگوی ادیان واقع شود. در ادیان معروف تعابیر مختلفی از کمال و انسان کامل وجود دارد. در آیین بودا از انسان کامل با نام های «ارهات» و «انسان آزاده»، در اندیشه مردم چین باستان و آیین کنفوسیوس، با نام های «تائو»، «انسان آزاده» و «انسان قدیس» و در زرتشت با نام «انسان آرمانی» تعبیر شده است. اما از منظر اسلام انسان نسبت به سایر اجزای عالم از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار است، به گونه ای که اگر به نهایت کمال خود برسد، از سایر آفریده ها، حتی کروبیان ملأ اعلی و فرشتگان عالم فراتر می رود. زیرا دیگر مخلوقات الهی دارای ظرفیت کمال پذیری محدودی هستند، اما انسان چون می تواند مظهر کل اسماء و صفات الهی شود کمال پذیری او نامحدود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه تفاوتی بین توسّل ما شیعیان به ائمه و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و توسّل زرتشتیان به نور و آتش می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توسّل»: موجود گرانمايهاي را جهت نيل به مقام قرب الهي بين خود و خدا وسيله قرار دادن است. ابن منظور در لسان العرب ميگويد: با فلان موجود به وي متوسّل شد، يعني: به وسيلة احترام و مقام آنچه نظر او را جلب ميكند به وي نزديك گرديد[1]. و از نظر شيعه هم توس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل به ائمه ع
,
اعتقادات زرتشتی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
کلیدواژههای فرعی :
توسل به اولیاءالله ,
توسل به اهل بیت(ع) ,
اهورامزدا ,
قرب الهی ,
آتش های مقدس زرتشتی ,
قرب الهی در اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هزاره اندیشی در ادیان ایران باستان و نظریه ادوار نبوت اخوان الصفا
نویسنده:
رضا فرحقیقی، انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخوان الصفا
,
هزاره اندیشی
,
آیین زروانی
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
علم هیئت
کلیدواژههای فرعی :
فیض تکوینی ,
فیض تشریعی ,
پیامبران اولوالعزم ,
خورشید ,
ابدیت ,
05. فرجام شناسی Eschatology ,
عالم نور ,
اوستا ,
عالم تحت القمر ,
نفوس فلکی ,
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
نظریه ادوار نبوت ,
زروان ,
مشتری ,
ادوار و اکوار ,
معرفت قدسی ,
ملل و نحل ,
ستاره زهره ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلکیات قدیم ,
قرآن ,
زحل ,
شیطان در دین زردشتی ,
ایزد وای ,
کهن الگوی زمان بی کران ,
کهن الگوی مکان ازلی ,
ساحت عدم تعین مادی ,
ساحت عدم تعین مینوی ,
مراتب وجودی ادیان ایران باستان ,
سال جهانی ,
ثواشه ,
فلسفه زروانی ,
دوازده برج منطقة البروج ,
برج حوت ,
آفرینش مینوی ,
عمر عالم ,
هستی مادی ,
فرجام شناسی دین زرتشتی ,
اعداد نجومی ,
نمادهای نجومی ,
تاریخ قدسی ,
مراتب وجود در ساحت عدم تعین ,
کتاب بندهش ,
دین ازلی ,
سیارات اهریمنی ,
مریخ ,
عطارد ,
قمر ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
دین زرتشتی، آیین زروانی و آیین مهر چنان با باورهای نجومی عجین شده اند که بدون درک صحیح این باورها، شناخت درست این ادیان و مکاتب تقریبا امکان پذیر نخواهد بود. از جمله باورهای دینی-نجومی که در این ادیان اهمیت بسیار دارد، بحث هزاره اندیشی و دوره های کیهانی است. اخوان الصفا نیز که انجمنی سری و عرفانی در قرن سوم و چهارم ﻫ.ق. در بصره و بغداد بودند، رسائلی را تدوین نمودند که آکنده از باورها و آرای دینی-نجومی است. نظریه ادوار نبوت از جمله مباحثی است که اخوان بر حسب آن به تبیین دوره های کیهانی و البته تاریخ قدسی پرداخته اند. مشاهده برخی قرابت ها در آرای این دو، ما را بر آن داشت تا پس از بررسی رویکردهای دینی و نجومی در هزاره اندیشی ایرانی (به صورت خاص در دین زردشتی و آیین زروانی) و نظریه ادوار نبوت، به مقایسه و بررسی خط و ربط های آن ها بپردازیم. در این پژوهش با تکیه بر منابع معتبر علمی و تاریخی کوشش بر آن است که ریشه های مشترک این باورها شناسایی و تحلیل شود. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش، می توان به ارائه طرح جدیدی از تطبیق مراتب وجودی ادیان ایران باستان و نفوس فلکی اشاره نمود. در این تحقیق با بررسی کهن الگوهای زمان بی کران و مکان ازلی در ساحت عدم تعین مادی و مینوی، و ساحت مینوی، میان ایزدان و امشاسپندان در ادیان ایران باستان، و عقل کل و نفس کل و نفوس فلکی در قاموس اخوان الصفا تطبیق برقرار شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منجی باوری زرتشتی و مساله تاثیر بر فرهنگ اسرائیلی
نویسنده:
اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منجی باوری
,
فرهنگ ایرانی
,
فرهنگ اسرائیلی
,
1. ادیان religions
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین یهود (ادیان غرب)
کلیدواژههای فرعی :
آخر الزمان ,
اوستا ,
اهورامزدا ,
مسیحا ,
نجات شناسی: Soteriology ,
چکیده :
این نوشتار نگاهی اجمالی به مساله تاثیر فرهنگ ایرانی و سنت زرتشتی بر فرهنگ و سنت اسرائیلی با تاکید بر مساله نجات و منجی باوری است. در آغاز راه مطالعات تطبیقی ادیان، دو گرایش افراطی و تفریطی در تاکید بیش از اندازه بر این تاثیر از یک سو و نفی هر نوع تاثیر از دیگر سو شکل گرفتند. به تدریج این دو گرایش گرچه همچنان پیروانی برای خود دارند، به تعادل گراییدند و اکنون اصل مساله تاثیر دین ایرانی بر سنت اسرائیلی مورد انکار نیست. به ویژه موضوع منجی باوری از جمله نقاط مشترک میان آیین زرتشتی و ادیان ابراهیمی است و احتمال تاثیر و تاثر در اینجا توسط دانشمندان بسیاری مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام شناسی زردشتی
نویسنده:
مهدی حسن زاده، زهره زهانی زهان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
فرجام شناسی زردشتی
,
انسان شناسی زردشتی
کلیدواژههای فرعی :
سوشیانس ,
اوستا ,
اهورامزدا ,
مهر (میترا) ,
داوری نهایی ,
داوری فردی ,
چینود پل ,
منجی ها ,
فرشگرد ,
هوشیدر ,
بهشت ,
دوزخ زرتشتیان ,
فرجام جهان ,
فرجام جسمانی ,
فرجام روان فرد ,
سدوش ,
بهشت زردشتیان ,
موعود مزدیسنی ,
هوشیدرماه ,
چکیده :
آنچه تحت عنوان فرجام شناسی زردشتی مطرح می شود، در دو عنوان قابل بررسی است: فرجام روان آدمی پس از مرگ و فرجام نهایی جهان، که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای زیرمجموعه های دیگری است؛ چنانکه پس از مرگ، روان انسان باید مراحلی نظیر سدوش، روانه شدن به طرف پل چینود، داوری فردی، و پادافره را از سر بگذراند، مراحلی که تا رستاخیز ادامه خواهد یافت. این در حالی است که فرجام نهایی جهان دربر دارنده ظهور موعودهای زردشتی، رستاخیز، داوری نهایی انسان، و فرشگرد است. آنچه تا رستاخیز واقع می شود تنها با روان آدمی مرتبط است، اما مراحل مربوط به فرجام نهایی اش جسمانی است. در نهایت، با فرشگرد و آفرینش دنیای نوین، بشر همواره با آرامش و سعادت زیست خواهد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منجی باوری در گات های زرتشت: همه - سودرسانندگی اشاباوران
نویسنده:
اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گات ها
,
منجی باوری
,
سوشیانت
,
فرشکرد
,
اشاباوران
,
سودرسانندگی
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
زرتشتـ نو دیسو (آداب دین زردشتی)
کلیدواژههای فرعی :
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
اسطوره آفرینش ,
اهریمن ,
نجات شناسی: Soteriology ,
هرمزد ,
کتاب بندهش ,
نبرد نیکی و پلیدی ,
فرجام شناسی (مطالعه آخرالزمان) ,
چکیده :
فهم نظریه نجات و منجی در آیین زرتشتی و به خصوص در گات های زرتشت، از جمله موضوعاتی است که اوستاشناسان و زرتشت شناسان را همچنان به خود مشغول داشته است. فهم رایج آن است که گرچه باور به آمدن رهاننده یا رهانندگان آخرالزمانی بیشتر ساخته و پرداخته دوره های متاخر مربوط به اوستای جدید است، لیکن در خود گات های زرتشت نیز می توان معنای رهانندگی را از مفهوم «سوشیانت» برداشت کرد. این نوشتار بر آن است که حتی اگر برخی بندهای گات ها ناظر به آموزش و انتظار زرتشت نسبت به آمدن چهره ای نجات بخش در آینده باشند، مفهوم سوشیانت صرفا و یا عمدتا معنایی فرجام شناختی ندارد. به همین نسبت، آموزه «فرش» کردن (= نوسازی یا خرم ساختن هستی) در گات های زرتشت معادل فرجام شناسی، که آن نیز به نوبه خود ریشه در گات ها دارد، نیست. بنابر این، همان گونه که آموزه «فرش» کردن گات ها در اوستای جدید به فرجام شناسی تفسیر شد و واژه «فرشکرد» پدید یافت، مفهوم سوشیانت نیز از معنای اولیه ناظر به مزداپرستان سود رساننده و نوسازنده هستی به معنای رهاننده (ها) ی آخرالزمانی تحول پذیرفت، گو اینکه تحول معنایی مزبور به کمک مفاهیم و باورهایی از خود گات ها صورت گرفته باشد. سوشیانت ها، مطابق گات ها، مزداپرستان نمونه ای همچون خود زرتشت هستند که تلاش دارند با همکاری یکدیگر و با اهورا مزدا همیشه به جهان سود برسانند و آن را «فرش» سازند. البته عملیات سودرسانندگی به هستی و نوسازی جهان توسط اشاباوران (= پیروان اشا / راستی) در یک نقطه پایانی با غلبه آنان بر دروندگان (پیروان دروج / دروغ) به اتمام و اکمال می رسد. این آموزه، گرچه می تواند با آموزه فرجام شناسی و حتی باور به آمدن کسی چون زرتشت تلاقی پیدا کند، عین و معادل آن ها نیست. سوشیانت ها سود رسانندگان به هستی هستند و شمار آنان به شمار همه اشوان یا اشاباوران.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجه وجودیِ« شرّ» در آثار مانی: تبیین و سنجش
نویسنده:
مژگان خلیلی، حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت خسروانی
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
شر
,
هستی شناسی شر
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
گنوس ,
عدل الهی ,
نیستی انگاری شر ,
اهورامزدا ,
تاریکی ,
شرور طبیعی ,
فلسفه الهی ,
شر اخلاقی ,
مسأله عاطفی شر ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شیطان در دین زردشتی ,
پدیدار شر ,
اهومننهو ,
استونت ,
گی ,
اجیایتی ,
روشنی ,
ادوار آفرینش ,
جنبش جهان ,
عناصر روشنایی ,
اسطوره آفرینش مانوی ,
شر اجتماعی ,
عدل الهی مبتنی بر انسان سازی ,
فلسفه رهایی مانی ,
هنر دیالکتیکی مانوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
از گذشتهی دور، حل و توجیه مسئله "شرّ"، از زمره پرسشهای همیشگی و دشوار بشر در مسیر فهم هستی بوده است. سابقه و دیرینهی دراز این مسئله در عرصه دین و نیز ادبیات، نشانهی نقش آن در جهانبینی بشر نسبت به ریشههای وجودیِ آن است و این خود یکی از دلایل مهمِ توجه ویژهی سنتهای کلامی- فلسفی به این مسئله به شمار میرود. فیلسوفان و متالهان آگاه بودهاند که توجیه "شرّ" در زمینهی باور و اعتقاد دینی کاری است سترگ، و لذا تلاش آنان همواره مقرون به موفقیت نبوده است. توجیه این مسئله گاهی به ثنویت و چندخدایی انجامیده و گاهی نیز عملا به بروز تعارضات نظری منجر شده است. در دیدگاه مانی- که برخاسته از برخی سنتهای کهن دینی و آیینی ایران زمین است- شرّ (یا تاریکی) داخل در سرشت موجودات زمینی و اینجهانی است. کشف قوانین حاکم بر این هستیِ مرکب از خیر و شرّ و روند رهایی و تطهیر از آن، غایتی است که آیین مذکور مدعیست در پی تحقق آن است. اندیشههای مانی در برخی مذاهبِ کهن ایرانی و غیرایرانی، در پهنهی هند و آفریقا و آسیای میانه تاثیر خود را گذارد. "آگوستینوس" سالها معتقد بود دین مانی تنها تفسیر عقلانی قابل قبول از نحوه شکلگیری جهان است، زیرا منشا شرّ را به درستی تبیین کرده است. برخی "شرّ" را حاصل نقص و ضعف در اراده دانستهاند و برخی دیگر- از جمله در بسیاری از سنتهای فلسفی و کلامی عالم اسلام- شرّ را نتیجهی فقدان کمال و غیبت خیر میدانند و برای آن اصالتی قائل نیستند. مسئله ما در این نوشتار، تبیین وجه وجودی "شرّ" به طریقی است که در مذهب مانی تدارک شده است؛ نوعی حضور واقعی شرّ و در عین حال ضدیتِ آشکارِ آن با خیر در پهنهی گیتی و نیز توجه به علل ثنویتی که از درون آثار مانی راه به بیرون باز میکند و بنابر ادعا، در مراحلی بالاتر به وحدت و یگانگی میرسد. اگر صرفنظر از مبدایی که مانی برای واقعیت "شرّ" در نظر گرفته، آن را در اثر درآمیختگی با خیر، مخلوقی زنده و یگانه با خیر ببینیم، نیازمند نگاهی پدیدارشناسانه به شرّ هستیم؛ آنهم از جنبه وجودی و نه به حیث عدمیِ آن؛ اما در اینکه این تصویر بتواند در برابر نقد عقلی و فلسفی تاب بیاورد یا خیر، نکته دیگری است که تلاش میشود برخی از کاستیهای نظری آن عرضه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید