جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
سایه خدا و امام پنهان: مذهب، نظم سیاسی و تحولات اجتماعی در ایران شیعه از آغاز تا 1890 میلادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Said Amir Arjomand (سعید امیر ارجمند)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University Of Chicago Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: سعید امیر ارجمند با نادیده گرفتن دیدگاه‌های ساده‌شده و دارای بار سیاسی بیش از حد در مورد سیاست اسلام شیعی، یک مطالعه جامعه‌شناختی و تاریخی پربار از تشیع و نظم سیاسی ایران پیشامدرن ارائه می‌کند که ریشه‌های آنچه به حکومت دینی [امام] خمینی تبدیل شد را آشکار می‌کند.
القسطاس المستقيم
نویسنده:
لأبي حامد الغزاليّ؛ تحقیق و مقدمه: فيكتور شلحت اليسوعي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان: دار المشرق (مؤسّسةٌ يسوعيّة للنشر المكتبيّ والإلكترونيّ),
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
التناقض بين ولاية الفقيه وعقيدة الإمامة عند الشيعة الإمامية الاثني عشرية
نویسنده:
محمد بن سعيد بن حامد آل مدشة الغامدي
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
نویسنده به زعم خود نظریه و لایت فقیه را در تناقض با اصل امامت و انتظار در دوره غیبت دانسته و با استفاده از اختلاف نظر علما در حوزه اختیارات فقیه، و نیز، استناد به برخی کتب ردیه و اظهارات مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی، هردو موضوع «ولایت فقیه» و «امامت» (و غیبت) را نقد کرده است. مقاله، فاقد نکته نوین و بدیع است و مطالب و موضوعات مطروحه تکراری و سطحی است، و روش جدلی را در بیان و ارائه مطلب اتخاذ نموده است. اما از حیث آشنایی با شیوه مخالفان و ناقدان سلفی، قابل بررسی و درخور پاسخگویی و نقد متقابل است.
الإمامة و أثرها في التأويل عند الشيعة الإثني عشرية
نویسنده:
عبدالرحيم، أحمد قوشتي
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
این مقاله از دیدگاه سلفی به نقد نظریه امامت و ارتباط آن با تاویل نصوص دینی در باور امامیه پرداخته است.
القسطاس المستقيم : الموازين الخمسة للمعرفة في القرآن
نویسنده:
الغزالي؛ قرأه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: المطبعة العلمیة,
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
الانحراف العقدي عند الحوثيين وآثاره المعاصرة
نویسنده:
منصور عبد الحميد سيد أبوزيد شتات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله با دیدگاه مخالف با جنبش انصار الله یمن و بویژه وجه تشیع آن نگارش یافته و دیدگاه سعودی را بازتاب داده است.
حوار فی الامامة: نصّ الحوار الفکری بين الشیخ محسن الاراكی والدكتور محمد بن عبدالله المسعری المجلد 1
نویسنده:
جودت القزوینی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لندن: بوک اکسترا,
غیبت دوازدهمین امام، نزد شیعه، همه نظریه امامت را زیر سؤال می‌‏برد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سؤال مورد نظر، از اجمال و کلى گویى زیادى برخوردار است. و مشخص نشده که، غیبت امام عصر (عج) با کدام جنبه از نظریه‏ى امامت، تنافى دارد. از این رو لازم است تا به طور جداگانه، وظایف امام را مورد بررسى قرار دهیم و سپس تغایر و تنافى یا توافق آنها را با غیبت بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 9