القسطاس المستقيم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
القسطاس المستقيم
لأبي حامد الغزاليّ؛ تحقیق و مقدمه: فيكتور شلحت اليسوعي
108 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
2007م.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
القسطاس المستقيم
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
ترازوی درست: پنج مقیاس معرفت در قرآن
القسطاس المستقيم (في الرد على الإسماعلية و كيفية نزع الخلاف)
پدیدآورندگان :
یسوعی, ویکتور شلحت (فیکتور شلحت الیسوعی، مترجم، أدیب وراهب یسوعی، من أهل سوریة), 1925م. حلب، سوریه 2006م. دمشق، سوریه
(مقدمه نویس)
غزالی طوسی , ابو حامد محمد بن محمد Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad aṭ-Ṭūsiyy al-Ġaz(z)ālīy(امام محمد غزالی، از معروفترین علمای اسلام، متکلم اشعری، ضد فلسفه، طرفدار منطق، شافعی مذهب، از متصوفه و عرفای قرن پنجم هجری، جامع معقول و منقول، رئیس جامع نظامیه بغداد) , 450ق/437ش./1059م. طوس، خراسان رضوی 505ق/490ش./1112م. طوس، خراسان رضوی
(نویسنده)
وضعیت نشر :
لبنان ،
دار المشرق (مؤسّسةٌ يسوعيّة للنشر المكتبيّ والإلكترونيّ) ،
2007م
چکیده :
القسطاس المستقيم هو كتاب من تأليف الإمام الغزالي الطوسي(ت.505 هـ). قال الغزالي أن الكتاب «هو كتاب مستقل مقصوده بيان ميزان العلوم وإظهار الإستغناء عن الإمام المعصوم لمن أحاط به». ووصفه بروكلمان بأنه «حوار جدلي مع إسماعيلي، ومن مؤلفات الغزالي المتأخرة»./// من مقدّمة المُحقّق: "اعتُبر الغزاليّ في نظر بعض مؤرّخي التفكير الإسلاميّ صوفيًّا غير مؤمن بسلطان العقل في المعرفة، في حين أنّه يعدّ أوّل من خاض بمثل هذا الخوض في الفلسفة والمنطق ومزجهما بعلم أصول الفقه والدين مزجًا لم يضطّر معه إلى مناقضة معطيات إيمانه. ولكن، منذ أن انتهى الفلاسفة إلى نتائج لا تتفق مع الدين وتحلّلوا معها من ربقة الفرائض، استنكر علماء الدين الفلسفة ووضعوها موضع الشبهة والحذر، فذهب عمل الغزاليّ الفلسفيّ ضحيّة هذه الحركة. فلم يكن العنصر النظريّ من تفكيره نقطة انطلاق لإنشاء فلسفة لاهوتيّة طبيعيّة، بل أُهمل وسلك من جاء بعده من المتكلّمين، مسلك الكلام الإسلاميّ التقليديّ قبل تأثّره من الفلسفة اليونانيّة".///
غزالی یکی از بزرگترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث میشمرد. مهمترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاسهای منطقی از قرآن کریم است که با مثالهای اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده میشود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را بهصورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزههای قرآنی از طریق ارجاع قیاسهای منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثالهای شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه میشود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را بهجای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
القسطاس المستقیم
,
القسطاس المستقیم (ترازوی درست)
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه منطق
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
3- فلسفه قرون وسطی اسلامی
کلید واژه فرعی :
نظریه امامت ,
منطق جایگزین امام معصوم ,
نقد نظریه امامت ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
باطنیه ( شیعه ) ,
عقاید اسماعیلیه ,
غلات شیعه ,
علم امام (اسماعیلیه) ,
عقاید شیعه امامیه ,
اسماعیلیه ( جعفری ) ,
باطنیه ( اسماعیلیه ) ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ امامیه ,
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابوحامد غزالی طوسی
نویسنده :
لأبي حامد الغزاليّ؛ تحقیق و مقدمه: فيكتور شلحت اليسوعي
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://b2n.ir/j79178
جنس منبع:
متن
فروست:
نصوص ودروس
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
آدرس دیگر برای فایل پیدیاف: https://b2n.ir/a80129
این کتاب را غزالی به طور غیر مستقیم در رد براسماعیلیه نوشته و درآن منطق را جایگزین امامت ساخته و با توسل به منطق بی نیازی از امامت و امام معصوم را در کسب معرفت مطرح کرده است.
موضوع (اسم عام یاعبارت اسمی عام)
عنصر شناسه ای: اسماعیلیه -- دفاعیهها و ردیهها
عنصر شناسه ای: غزالی، محمد بن محمد،۵۰۵ - ۴۵۰ ق -- مناظرهها
عنصر شناسه ای: شناخت (فلسفه اسلامی)
استاد منوچهر صوقی سها در جلسه اول «درسگفتار تمهيد القواعد و هرمنوتيك قرآن» به برسی اجمالی و متن خوانی اوائل کتاب «القسطاس المستقيم» غزالی پرداخته است.
توضیحات فیزیکی اثر :
108 صفحه
توضیحات اضافی :
نکته: آیه 35 سوره اسراء: وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا: و چون با پيمانه داد وستد كنيد، پيمانه را تمام دهيد و با ترازوى درست وزن كنيد، كه اين بهتر و سرانجامش نيكوتر است. «قسطاس»، از تركيب دو كلمهى «قسط» به معناى عدل و «طاس» به معناى كفهى ترازو مىباشد. در حديث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقيم» در جامعهى اسلامى است.
نوع منبع :
کتاب
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
چهارم
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت