جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کتب فلسفه اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 142
عنوان :
تاريخ الفكر الفلسفى فى الإسلام (المقدمات العامة - الفرق الاسلامیة و علم الکلام - الفلسفة الاسلامیة)
نویسنده:
محمدعلي أبوريان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
اسکندریه - مصر: دار المعرفة الجامعیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه علم کلام ,
علل پیدایش علم کلام ,
اندیشه فلسفی ,
17. فرق کلامی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
فیلسوفان ,
تاریخ کلام اسلامی ,
اندیشه های اسلامی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
متکلمین ,
منشأ علم کلام ,
فرق اسلامی (فرق) ,
غایت علم کلام ,
امویان ,
عباسیان ,
قرآن و فلسفه ,
علوم عقلی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب الحروف
نویسنده:
ابونصر الفارابی؛ محقق: محسن مهدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دارالمشرق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
قیاس (منطق) ,
الفاظ ,
زبان عربی ,
حدوث الفاظ ,
دستور زبان ,
تکامل زبان ,
حروف ,
اصطلاحات فلسفی ,
پرسش فلسفی ,
فلسفه ارسطو ,
مقولات ,
صناعات خمس ,
استفهام ,
زبان شناسی ,
زبان فلسفی ,
چکیده :
«کتاب الحروف» نوشته ابو نصر فارابی که بسیاری آن را تفسیری بر ما بعدالطبیعه ارسطو می دانند، متضمن برخی آراء زبان شناختی اوست که در میان زبان شناسان به طور دقیق شناخته و معرفی نشده نیست. فارابی در این کتاب به طرح و بحث راجع به اصطلاحات فلسفی پرداخته و این اصطلاحات را از یک منظر مشترک و با یک هدف مشترک بررسی کرده است. وی معتقد است الفاظ و اصطلاحات فلسفی در میان یونانیان طی یک مسیر طبیعی از معانی عرفی برای دلالت بر معانی فلسفی در میان یونانیان طی یک مسیر طبیعی از معانی عرفی برای دلالت بر معانی فلسفی به فلسفه راه یافته اند. با ورود فلسفه به عالم اسلام، لازم است اهل فلسفه با نظر به آن معانی عرفی ابتدایی در زبان یونانی و یافتن معادل یا مشابه آنها در زبان عربی مناسبت ترین الفاظ و اصطلاحات را برای دلالت بر معانی فلسفی بیابند تا بتوانند فلسفه را به بهترین نحو بیان کنند. مجموع مباحثی که فارابی در این کتاب اعم از مباحث زبانی در باب دوم و همچنین شرح اصطلاحات فلسفی در دو باب دیگر کتاب، نشان می دهد که او در کتاب الحروف در صدد انجام این کار است. کلمه حروف در کتاب الحروف ایهام دارد و هم به معنای حروف الفباست و هم بخش بزرگی از اقسام کلمه و الفاظ داله (همان که نحویان یونان آن را ادوات و نحویان عرب آن را حروف معنی می نامند) است. کتاب الحروف دارای سه فصل تحت عناوین «حروف، اسماء و مقولات»، «ظهور الفاظ، فلسفه و دین» و «حروف پرسشی» است. فصل اول کتاب در واقع نوعی دستور زبان فلسفی است. در این رویکرد تناظر صورت های زبانی و معانی آنها و ارائه تحلیل های فلسفی در تبیین این تناظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موضوع اصلی فصل دوم چگونگی شکل گیری و تکامل زبان هاست. در این فصل، موضوع تقدم و تأخر فلسفه و دین و چگونگی ظهور الفاظ به تفکیک در زبان روزمره و زبان علم بررسی می شود. به این ترتیب فارابی تصویر واقع گرایان های از ظهور و تکامل زبان ها در ارتباط با شکل گیری علوم به دست می دهد. تصویری که طبیعت گرایی و قراردادی بودن زبان را هر دو با هم در بر دارد. فصل سوم کتاب با توجه به گفتمان های علم، فلسفه و گفتگو، چگونگی طرح پرسش در این سه بافت را مطرح نموده و در این میان حروف پرسشی «ما»، «کیف» و «هل» بررسی می شود. معلم ثانی در فصل سوم الحروف به شرح و بسط موارد کاربرد برخی حروف پرسشی در دو گونه عمومی و علمی زبان می پردازد. اگرچه بحث فصل آخر کتاب به حروف پرسشی مربوط است، اما در باطن فارابی مبحثی گفتمانی را بیان می کند و انواع بافت های کاربردی برخی از حروف پرسشی را بر می شمارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبين فى شرح معانى الفاظ الحكماء و المتكلمين
نویسنده:
سيف الدين آمدى؛ محقق: حسن محمود شافعى
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة وهبة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب دائره المعارف
کلیدواژههای فرعی :
واژه شناسی کلام ,
واژه شناسی ,
الفاظ ,
مفاهیم فلسفی ,
الفاظ و تعابیر ,
مباحث الفاظ ,
واژه ها ,
مصطلحات ,
اصطلاحات فلسفی ,
معنا ,
عبارات کلامی ,
فلسفه و کلام ,
چکیده :
«المبين فی إصطلاحات الحكماء و المتكلمين» نوشته على بن ابى على بن محمد بن سالم ملقب به سيف الدين آمدى (551-623 ه)، معروف به شافعى و حنبلى است كه به شرح و توضيح پاره اى اصطلاحات كلامى و حكمى مى پردازد. المبين داراى دو فصل است: فصل اول فهرستى از اصطلاحات منطقى، كلامى و حكمى مشهور بدون توضيح و شرح آنها است. برخى از اين اصطلاحات عبارت است از: تصور، تصديق، مطابقة، تضمن، التزام، مفرد، مركّب، كلی، جزئی، ذاتی، عرضی، جنس، نوع، فصل، خاصّة، عرض عام، حدّ، حقيقی، رسمی، قضيه، تناقض، تعاكس؛ قياس، اقتران، استثناء، استقراء، تمثيل، طبع، طبيعه، حركه، سكون، سرعه، بط مكان، حيّز، خلاء، زمان، جهة، عالم، فلك، كون، فساد، عقل، روح، جوهر، علم، قدره، اراده، كلام، حياه و... فصل دوم به شرح و توضيح واژه هاى مذكور اختصاص يافته است. مولف در اين فصل به شرح فلسفى دقيق اين واژه ها بر اساس نظريه تعريف سينوى پرداخته كه طبق آن شرح الفاظ و اصطلاحات از دايره تعريف به حد و رسم خارج نمى شود. تقسيمات لفظى كه مولف در چينش مصطلحات اين كتاب در نظر گرفته، همان تقسيمات مشايى معروف است كه در آثار ارسطويى مشاهده مى شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجج البالغة على تجرد النفس الناطقة
نویسنده:
حسن حسن زاده آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
شابک (isbn):
964-371-146-3
چکیده :
«الحجج البالغة على تجرد النفس الناطقة»، كتابى است كه توسط استاد علامه حسن زاده آملى به رشته تحرير درآمده است. در اين كتاب استاد علامه مى كوشد تا با حجت هاى قوي عقلى و نقلى تجرد نفس ناطقه را ثابت كند. كتاب حاضر داراي مقدمه و پنج باب به شرح زير مي باشد: در باب اول به اثبات نفس ناطقه به نحو اطلاق مى پردازد و كارى به تجرد برزخى، عقلى و مقام فوق تجردى نفس ندارد. باب دوم به تجرد برزخى قوه خيال اختصاص دارد كه با چهار حجت بخوبى ثابت مى شود. باب سوم درباره اثبات تجرد قوه عاقله است و شامل نوزده دليل است كه عمدتا از منابعي كه در كتاب نام برده شده، استفاده شده است. باب چهارم درباره مقام فوق تجرد عقلى صحبت مى كند و اين كه انسان مقام لايقفى دارد و از جمله چيزهايى كه ما را به اين مطلب رهنمون مى شود رواياتي است كه از رسول اكرم (ص) وارد شده است. باب پنجم با نقل برخى از آيات و روايات درباره تجرد نفس و مقام لايقفى آن متبرك مى شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفات اسلامیه
نویسنده:
محمدجواد مغنیه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار ومکتبه الهلال: دار الجواد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
عقائد الشیعه الامامیه
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
شیعه و سنی ,
حدوث و قدم ,
جوهر و عرض ,
اثبات خدا ,
جبر و اختیار(کلام) ,
حسن و قبح ,
نبوت ,
اصل امامت ,
عصمت انبیا از معصیت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سوفسطایی ,
الاهیات ,
علم نفس ,
احکام علت Causes ,
معاد(فلسفه) ,
تناسخ ,
علم واجب ,
قرآن ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
معرفت ,
خیر و شر عالم ,
13. علم کلام ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدجواد مغنیه
کد کنگره:
BBR1480 /م6ف8 1372
چکیده :
کتاب حاضر حاوی بخشی از آثار نویسنده در حوزه ی موضوعی کلام و فلسفه و عقاید است که در یک مجلد گردآوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق ابن خلدون
نویسنده:
علی وردی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بيروت - لبنان: دار کوفان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
بداوت ,
جامعه شناسی ,
آرای فلسفی ,
منطق ارسطویی ,
منطق قدیم ,
اصطلاحنامه فقه ,
سفسطه (منطق) ,
عصبیت ,
فلسفه و منطق ,
آرای منطقی ,
13. علم کلام ,
منطق ابن خلدون ,
کل و جزء ,
شابک (isbn):
1-1-898124-06-3
چکیده :
دکتر علي وردی در کتاب «منطق ابن خلدون» می خواهد منطق نوين ابن خلدون را استخراج کند و نشان دهد که يکی از عوامل اصلی موفقيت و نوآوريی های ابن خلدون در پرداختن به مسائل تاريخی و اجتماعی همين منطق خاص اوست. اصلی ترين انگيزه نوشتن اين کتاب نيز همين مطلب است و دکتر وردی برای اثبات آن بحث های زياد و شواهد فراوانی آورده است. او برای اين منظور حتی از جزئيات شخصيتی و رويدادهای زندگی ابن خلدون نيز غافل نمانده است و مطالب بسيار مهم، جالب و جذابی در اين زمينه نقل می کند. سخن وردی در اين كتاب آن است كه تا قبل از ابن خلدون، بر اساس شيوه ارسطویی، تأكيد بر «صورت» پديده ها بود و نه «ماده» آن، و همين امر موجب در غلتيدن آدميان به عالم انتزاع و دور شدن از جزئيات زندگی شده بود. ابن خلدون اولين كسی بود كه جامعه انسانی را به شيوه ای واقعی مطالعه كرد. او حوادث تاريخی را مستقل از پديده های اجتماعی بررسی نكرد. وردی محور نظريه ابن خلدون را نه عصبيت يا دولت، بلكه بَدويت و تمدن و تزاحم آنها مي داند كه نوعی چرخه اجتماعی پديد می آورد که باعث تغيير مستمر جامعه انسانی می شود. وردی در اين كتاب تلاش كرده مروری بر جنبه های مختلف حيات علمی و عملی ابن خلدون داشته باشد و منطق فكری او را استخراج كند. این کتاب در دوازده فصل نگاشته شده که عبارتند از: فصل اول- خصائص المنطق القدیم، فصل دوم- المنطق الارسطی فی الاسلام، فصل سوم- ابن خلدون و المنطق الارسطی، فصل چهارم- ابن خلدون و قوانین الفکر، فصل پنجم- ابن خلدون و منطق الفقها، فصل ششم- لغز الطفرة الخلدونیة، فصل هفتم- العوامل المتنوعة، فصل هشتم- زناد النظریة، فصل نهم- بین الکل و الاجزاء، فصل دهم، ابن خلدون و الفلسفة، فصل یازده- السلوک و النظریة، فصل دوازده- مصیر العلم الجدید، فصل دوازده- فی سبیل علم اجتماع عربی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهایة الحکمة المجلد 1
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ محقق: عباس علی زارعی سبزواری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجوب و امکان
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
احکام کلی وجود
,
احکام ماهیت
,
مقولات عشر
,
وحدت در کثرت
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-470-623-3
چکیده :
کتاب «نهایة الحکمة» کتابی فلسفی و به زبان عربی، از تالیفات مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی است. علامه فقید کتاب بدایة الحکمة را به عنوان اولین متن درسی برای جویندگان حکمت الهی تالیف نمودند و نهایة الحکمة را برای کسانی که به خوبی بدایة را فرا گرفته و با مسایل فلسفی اسلامی آشنایی حاصل کرده اند، نگاشته اند. در واقع اگر بدایة برای مرحله ابتدایی فلسفه است، نهایة برای مرحله پایانی آن تنظیم گردیده و در اکثر مراحل نهایة الحکمة مباحث مفصل تر از آنچه در بدایة الحکمة است بررسی گردیده اند. یعنی اقوال و آراء بیشتری مطرح گردیده و درباره برخی مسایل عمیق تر مطالب ذکر شده اند و به اشکالات نیز پاسخ های دقیق تری داده شده است. دشواری فهم مطالب نهایة الحکمة مربوط به همین موارد است یعنی سطح مسایل مورد بحث نهایة بالاتر از سطح بدایة است و الا در اغلب موارد عبارات نهایة گویاتر است به طوری که می توان از آن برای تبیین عبارات بدایة استفاده کرد. کتاب نهایة الحکمة به منظور تدریس فلسفه در حوزه های علمی نگارش یافته و هم اکنون این کتاب بسان بدایة الحکمة به عنوان متن درسی فلسفه معروف می باشد و نسبت به سایر متون فلسفی از مزایایی برخوردار است. کتاب نهایة الحکمة 5 سال پس از بدایة الحکمة در سال 1395 ق تالیف گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهایة الحکمة المجلد 2
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ محقق: عباس علی زارعی سبزواری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قوه و فعل
,
سبق
,
لحوق
,
اثبات واجب الوجود
,
حدوث
,
قدم
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه الهی
,
علیت
,
واجب الوجود بالذات
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-470-624-0
چکیده :
کتاب «نهایة الحکمة» کتابی فلسفی و به زبان عربی، از تالیفات مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی است. علامه فقید کتاب بدایة الحکمة را به عنوان اولین متن درسی برای جویندگان حکمت الهی تالیف نمودند و نهایة الحکمة را برای کسانی که به خوبی بدایة را فرا گرفته و با مسایل فلسفی اسلامی آشنایی حاصل کرده اند، نگاشته اند. در واقع اگر بدایة برای مرحله ابتدایی فلسفه است، نهایة برای مرحله پایانی آن تنظیم گردیده و در اکثر مراحل نهایة الحکمة مباحث مفصل تر از آنچه در بدایة الحکمة است بررسی گردیده اند. یعنی اقوال و آراء بیشتری مطرح گردیده و درباره برخی مسایل عمیق تر مطالب ذکر شده اند و به اشکالات نیز پاسخ های دقیق تری داده شده است. دشواری فهم مطالب نهایة الحکمة مربوط به همین موارد است یعنی سطح مسایل مورد بحث نهایة بالاتر از سطح بدایة است و الا در اغلب موارد عبارات نهایة گویاتر است به طوری که می توان از آن برای تبیین عبارات بدایة استفاده کرد. کتاب نهایة الحکمة به منظور تدریس فلسفه در حوزه های علمی نگارش یافته و هم اکنون این کتاب بسان بدایة الحکمة به عنوان متن درسی فلسفه معروف می باشد و نسبت به سایر متون فلسفی از مزایایی برخوردار است. کتاب نهایة الحکمة 5 سال پس از بدایة الحکمة در سال 1395 ق تالیف گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر مارکسیسم
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
[تهران]: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
مارکسیسم
,
مارکسیست - لنینیست
,
مارکسیسم - لنینیسم
,
مکاتب فلسفی
,
نظریه سیاسی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
نقد نو
,
13. علم کلام
,
ادیان فلسفی
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
کد کنگره:
HX71/م6ن7 1363
چکیده :
این مجموعه نتیجه مباحثاتی است که طی جلسات متعدد درباره فلسفه مارکسیسم گرد آمده است. سلسله بحث های حاضر در سال های 1355 و 1356 هجری شمسی توسط استاد مطهری در شهر مقدس قم و در جمع خصوصی طلاب ایراد شده است. مباحثات کتاب در دو قسمت تنظیم یافته است، قسمت اول سیری است در فلسفه مارکسیسم که بر اساس کتاب «مارکس و مارکسیسم» نوشته آندره پی یتر صورت گرفته است و قسمت دوم، شامل نقد و بررسی مسائل گوناگون مارکسیسم و بیان اختلاف نظرهای اسلام و مارکسیسم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهافت التهافت
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: سلیمان دنیا
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دارالمعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه فلسفی ,
تکفیر فلاسفه ,
تناقض گویی ,
معرفت فلسفی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آرای فلسفی ,
نقد فلسفی ,
عقل و ایمان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فلسفه و دین ,
آراء فلسفی - کلامی ,
فلسفه و اسلام ,
چکیده :
«تهافت التهافت» از بزرگترین آثار کلامی – فلسفی ابن رشد به عربی است و جوابیه ای به «تهافت الفلاسفة» که در آن به بیان پریشان گویی و تناقض آرای حکما پرداخته شده بود و در بیست مسئله ادله آنان را نقد و بررسی کرده است. ابن رشد کتاب «تهافت التهافت» را در پاسخ به «تهافت الفلاسفة» غزالی به رشته تحریر درآورده است، تا نشان دهد که بیشتر آنچه غزالی در کتابش آورده است از ارزش تصدیقی و اقناعی برخوردارند و به مرتبه یقین و برهان نمی رسند. غزالی در بیست مسأله بر فلاسفه خرده گرفته در سه مورد حکم به تکفیر ایشان داده است. ابن رشد یک به یک این مسائل را طرح کرده و به مقابله با غزالی رفته است. او فحاشی های غزالی را با فحاشی پاسخ داده، اما آنجا که پای انتقاد و استدلال در میان است در بسیاری موارد به غزالی حق داده است و ابن سینا را به کج فهمی متهم کرده است. به نظر او کتاب غزالی مباحث الهی را از محل ویژه خویش به در آورده و برای غیر اهل آن عرضه کرده است. همین امر باعث شده است که این مباحث حالت برهانی خود را از دست بدهند، و به صورت سخنانی جدلی و خطابی درآیند. از اینجاست که او نه گزارش غزالی را از دیدگاه های فیلسوفان می پسندد و نه انتقاد او را از آنها. مسائل بیست گانه ای که غزالی به نظر خود به فیلسوفان خرده گرفته و ابن رشد آنها را رد کرده می توان این گونه تقسیم کرد: 1- اتصال خدا با عالم: شامل چهار مسئله اول کتاب (قدم عالم - ابدیت عالم و زمان – خدا فاعل و صانع عالم است - عجز فیلسوفان از اثبات وجود صانع) 2- یگانگی خدا و عجز فیلسوفان از اثبات آن (مسئله پنجم) 3- صفات خدا (از مسئله ششم تا دوازدهم را در بر می گیرد) 4- علم خدا به جزئیات (مسئله سیزدهم) 5- مسائل فلکی و طبیعی (از مسئله چهاردهم تا شانزدهم) 6- سببیت (مسئله هفدهم) 7- نفس انسانی (مسئله هجدهم و نوزدهم) 8- بعث اجساد و حشر ارواح (مسئله بیستم) ابن رشد از روش جدلی که در عهد موحدین شایع بود تاثیر پذیرفت و آن را به بهترین صورت در کتابش به کار برد. وی در ردیات خود بر غزالی به مسائلی که درباره قدم و ابدیت آن و نیز زمان، مکان، حرکت، وجود خالق و علم و ماهیت و صفات او، روان بشری و جوهر آن، عالم بالا و اجرام و افلاک آن و حشر موجودات است، می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 142
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید