جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
14. ادیان religions
>
ادیان ابراهیمی
>
دین یهود
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1531
عنوان :
الگوسازی قرآن در مواجهه با ادعاهای یهود
نویسنده:
فهیمه کلباسی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهود
,
بنی اسرائیل
,
تاریخ قرآن
,
دین یهود
,
قرآن
,
الگوسازی قرآن
,
ادعای باطل یهود
,
علوم قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
,
دین یهود (ادیان سامی)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب تفسیر کبیر ,
ادیان ابراهیمی ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
النار ,
مصر ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
انجیل ,
تورات ,
عهد قدیم ,
فلسطین ,
دین حنیف ,
جهنم ,
حنیف ,
حنیف ,
دین حنیف (دین الهی توحیدی) ,
ارض موعود ,
منطق قرآن ,
نسل ابراهیم (ع) ,
وارث دین ابراهیم (ع) ,
امت محمد (ص) ,
وراثت سرزمین مبارک ,
نصرانیان ,
گناهان یهودیان ,
شریعت تورات ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن کریم معجزه جاویدان پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است که تمامی افراد بشر برای هدایت و به دست آوردن طریق صحیح در زندگی خویش بدان دعوت شده اند و انسانها جهت هدایت حقیقی ناگزیر به چنگ زدن بر این ریسمان الهی هستند. این مقاله درصدد مشخص نمودن منطق قرآن در برابر ادعاهای یهودیان در صدر اسلام است. بنا بر دیدگاه قرآن کریم بعضی از یهودیان ید طولایی در ساختن دروغ و ادعاهای پوچ و واهی دارند که نه عقل بر آن صحه می گذارد و نه نقل. قرآن همواره با ادله و کلام قاطع و مستند، دروغهای آنان را تکذیب نموده است و پاسخ کوبنده ای به آنها داده است و انگیزه های ایشان را در هر موردی که ادعا کرده اند برملا نموده است. در این مقاله به بررسی ادعاهای باطل یهودیان و تکذیب این ادعاهای پوچ و علل ابطال آن توسط قرآن کریم پرداخته می شود؛ زیرا بر اساس اصل جاوید بودن قرآن به عنوان فرمانهای الهی برای کل بشریت تا قیامت، بجاست روشهای گوناگون قرآن در برخورد با یهود مورد مداقه قرار گرفته و از الگوسازی آن، جهت بهبود وضعیت جهان امروز استفاده گردد و لذا در این مقاله کوتاه موارد شاخص در حد امکان مطرح شده است تا از طریق ارزیابی های قرآنی راجع به یهود، دیدگاه مناسبی ایجاد گردد و متناسب با عملکرد مشابه آنان در جهان امروز رویه مناسب بر اساس الگوی قرآنی حاصل گردد؛ امید است که این کوتاه مقاله رهگشا باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح گرایی و خشونت زدایی در اسلام و مقایسه با دین های یهود و مسیح
نویسنده:
حکمت اله ریاحی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
یهود
,
مسیحیت
,
صلح
,
دین یهود
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
دعوت حضرت محمد(ص)
,
اخلاق اسلامی
,
پیامبر(ص) جنگ
,
خشونت گرایی
,
سنت نبوی
,
جهاد در صدر اسلام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
صلح
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین یهود (ادیان سامی)
,
تاریخ صدر اسلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسرای جنگی ,
جهاد ,
جنگ بدر ,
انجیل ,
تورات ,
خیبر ,
انجیل ,
تورات ,
قرآن ,
اخلاق جنگ ,
سیره امام ,
اهل ذمه ,
نظریه صلح سازی ,
اسلام و جهاد ,
قرآن ,
حق اقلیت های دینی ,
غزوه ,
غزوه ها ,
جنگ بدر ,
جنگ خیبر ,
سیره امامان(ع) ,
بنی قریظه ,
بنی قینقاع ,
جنگ بنی قریظه ,
عوامل گسترش اسلام ,
دین شمشیر ,
چکیده :
با عنایت به خاتمیت و جاودانگی دین اسلام و تلاش مغرضانه دشمنان اسلام و پیامبر اعظم (ص) و دین وی، این سؤال مطرح می شود که رفتار پیامبر اکرم و مسلمین در خصوص بسط دین خود و مقابله با دشمنان و مخالفان چگونه بوده است؟ در این مقاله با ارائه دلایل و مستندات از جمله آیات قرآنی و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) انتساب خشونت گرایی به دین اسلام مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. روش پیامبر اعظم (ص) در تمام مراحل دعوت، بر برهان، حکمت، منطق و صلح استوار بوده است. مروری بر تاریخ یهودیان و مسیحیان نشان می دهد که کارنامه آنها بسیار تاریک و همراه با جنگ و خونریزی بوده است. این در حالی است که در متن نامه های ارسالی پیامبر (ص) به سلاطین و پیمان های منعقد شده با گروه های مختلف، پیامبر همواره از نصیحت و نرمش استفاده نموده اند و با اسرای جنگی با روح مدارا و مسالمت جویانه رفتار کرده اند. نیز اصول سیاست خارجی و تعهدات بین المللی کشورهای اسلامی که برگرفته از روش و منش پیامبر اسلام است، هم گواه صادقی است بر اینکه آنچه برخی خاورشناسان و مغرضان در خصوص خشونت در اسلام بیان می کنند، خطاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تطبیق نظریه ظهور ذات در صفات و اسما در عرفان اسلامی و یهودی
نویسنده:
شریعتمداری شایسته
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
صفات خدا
,
عرفان یهودی
چکیده :
موضوع ظهور ذات ناپیدای الهی در صفات و اسما، از مهمترین مباحث در عرفان نظری است که در بیشتر مکاتب عرفانی به چشم می خورد و می توان آن را "نظریه تجلی" نامید و نتایج خاصی از آن به دست آورد. این نظریه در عین حفظ علو و تعالی خداوند به سریان و حضور او در عالم قائل است و مستلزم فرض وجهی دو گانه است: الف- وجه غیبی و متعالی ب- وجه حاضر و متجلی. در این نظریه تشبیه و تنزیه بنحوی با هم جمع شده و شناخت حق تعالی از طریق توصیف امکان پذیر شده، و بمنظور حفظ علو و تعالی خداوند، به وجود واسطه در خلقت، که چیزی جز تجلی نخست حق تعالی نیست. قائل شده اند. از این رو در این نظریه، خلقت عالم نتیجه تجلی الهی بلکه با آن یکی شمرده شده است.مقاله حاضر به مقایسه و تطبیق این نظریه در دو مکتب "قبالا" یعنی مهمترین مکتب عرفان یهودی، و مکتب ابن عربی، پایه گذار عرفان نظری در اسلام می پردازد و نتایج حاصل از این مقایسه را ارائه می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اسلام، مسیحیت و آئین یهود می توانند بطور مسالمت آمیز کنار یکدیگر زندگی می کنند؟
نویسنده:
پایا علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
سه دین ابراهیمی در قرون گذشته تقریبا روابط تشویق آمیزی داشته اند. حتی امروزه نیز بسیاری از نزاعها در چهار گوشه جهان ریشه در دیدگاههای متعارض پیرامون پیروان این سه دین بزرگ دارد. علی رغم چنین پیشینه ای،من اثبات خواهم کرد که التماس یک همزیستی مسالمت آمیز، در کنار یکدیگر و در جامعه ای مشترک هم در سطح همزیستی هم در سطح نظری و هم در سطح عملی بطور معقول در دسترس پیروان این ادیان می باشد. بحث من هم بر امکان همزیستی مسالمت آمیز متمرکز خواهد بود و هم بر مطلوبیت تلاشهای خالصانه برای دستیابی به آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه مراحل سه گانه تحول فکری مارتین بوبر
نویسنده:
محسن ایمانی، محمود شرفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مارتین بوبر
,
عرفان یهودی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
استغفار ,
تواضع ,
خیر و شر ,
خود اخلاقی ,
دین یهود ,
صیرورت ,
جبرگرایی ,
یهودیت حَسیدی ,
فلسفه تحقق بخشی ,
فلسفه گفت و گویی ,
توی سرمدی ,
فاصله و رابطه ,
خلسه ,
وجد ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
قصدیت ,
اگزیستانسیالیسم ,
اتحاد با خدا ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
رابطه من و تو ,
تجربه تعلق ,
شیخنا ,
خدمت به خداوند ,
تمرکز و استغراق ,
قلمرو بینابین ,
توی متناهی ,
دیدگاه حلولی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هدف اصلی نگارش این مقاله، بررسی و مقایسه مراحل سه گانه «عرفانی»، «فلسفه تحقق بخشی» و «فلسفه گفت و گویی» در اندیشه بوبر است. پس از تحلیل مراحل یاد شده و تبیین وجوه اختلاف آن ها، در نهایت، یافته ها حاکی از آن است که در مرحله «عرفانی»، رابطه «من و تو» در تفکر بوبر ظاهر می گردد، اما این رابطه، غیر از آن رابطه ای است که بعدا در کتاب من و تو مطرح شده است؛ زیرا آن رابطه، رابطه ای است که در آن، طرفین با یکدیگر وحدت پیدا نمی کنند، بلکه پس از برقراری رابطه هم مستقل باقی می مانند؛ اما در مرحله دوم، رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «تحقق بخشی» از رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «عرفانی» متفاوت است و از جهتی نیز با رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «فلسفه گفت و گویی» تفاوت دارد. رابطه مربوط به مرحله «من و تو» تحقق بخشی مانند رابطه مربوط به مرحله «من و تو» عرفانی در قلمروی ذهنیت یعنی در درون فرد رخ می دهد و نه بین انسان و دیگری؛ اما رابطه «من و تو» مبتنی بر گفت و گو در بین موجودی با موجود دیگر رخ می دهد. پس رابطه واقعی و حقیقی از نظر بوبر، رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «فلسفه گفت و گویی» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معادشناسی یهود
نویسنده:
نوری سادات شاهنگیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
دین یهود
,
الهیات مسیحی
,
معادشناسی دین یهود
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
تورات شفاهی ,
یهوه ,
داوری ,
انتصاف ,
ملائکه ,
حیات ابدی ,
انجیل ,
تورات ,
ابلیس ,
شئول ,
فلسفه یهودی ,
باغ عدن درخت حیات درخت معرفت درخت ممنوعه متون یهودی متون اسلامی ,
کتاب دانیال نبی (ع) ,
کتاب ادریس ,
قیامت ,
ربی ها ,
فرهنگ یهود ,
کتاب حکمت سلیمان ,
کتاب عزرا ,
رستاخیز اموات ,
سنهدرین ,
ظهور مسیح ,
معادشناسی آپوکریفاها ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقاله حاضر در راستای آشنایی با تعالیم سنتی یهود درباره سرنوشت انسان پس از مرگ نوشته شده است. برای این منظور، علاوه بر کتاب مقدس (عهد عتیق) و تلمود، به سه اثر مکاشفه ای (کتاب اول اخنوخ، کتاب حکمت سلیمان و کتاب دوم عزرا) نیز استناد شده است. بررسی حیات اخروی و موضوعات وابسته به آن، از قبیل شئول (عالم زیرین)، ویژگی های منسوب به آن و تحول دیدگاه های مربوط به اوضاع و احوال اموات در این عالم، رستاخیز اموات و این که این واقعه چه هدفی را در پی خواهد داشت، ظهور مسیح (از نسل یوسف و داوود)، شرایط ظهور، حوادثی که پیش از ظهور و پس از آن به وقوع می پیوندد، دوران مسیحایی و خصایص آن، داوری، کیفر و پاداش اعمال انسان، و مفهوم حیات ابدی، جملگی با هدف دستیابی به آموزه ای اصیل در باره معاد انجام پذیرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخینا در ادبیات دینی یهودی
نویسنده:
شایسته شریعتمداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
دین یهود
,
گناه ذاتی
,
شِخینا (آموزههای یهودیت)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
عرفان یهودی
,
ادبیات دینی یهود
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
تورات شفاهی ,
یهوه ,
قوم بنی اسرائیل ,
تورات ,
سفیروت ,
یهودیت حَسیدی ,
فلسفه یهودی ,
ازدواج مقدس ,
قرآن ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
حضور الهی ,
محور عرفان حسیدیسم ,
ادبیات حسیدیسم ,
جلال الهی ,
مراسم قبالایی ,
تجسمات شخینا ,
قدمون ,
وجه تأنیث در خداوند ,
کلیسای آسمانی ,
شولم ,
تبعید شخینا ,
بهشت نخستین آدم ,
اتحاد خدا با شخینا ,
عروسی آسمانی ,
سوگواری برای شخینا ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شخینا (همان سکینه) به معنای آرامش، رساننده مفهوم حضور الاهی در ادبیات دینی یهودی است. در این مقاله، ابتدا تحولات معنایی شخینا از زمان نگارش تلمود توسط ربانیان یهودی تا فلاسفه یهودی معاصر، بررسی شده است. در ادبیات تلمودی، شخینا گاه به معنای وجه خداوند است و گاه به جای خود خدا به کار رفته است. در حکمت الهی حسیدیزم، شخینا با مفهوم جلال الاهی یا کاود که واسطـه در آفرینش است، تطبیق معنـایی یافته است . در مکتب قبالا، شخینا همان ملکوت است، آخرین سفیرا در عالم سفیروت یا تجلیات الاهی، که دارای موقعیت و نقشی خاص است. شخینا مظهر وجه تانیث در عالم الوهی است و نماینده «من» الاهی و منزل گه سکونت نفس انسانی است. سپس به اسطوره فراق شخینا از اصل الوهی خویش در نتیجه گناه آدم و هبوط او از بهشت پرداخته شده است. هم چنین نمادهای مختلف شخینا در مکتب قبالا و آیین ها و مراسم قبالایی مربوط به آن بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت زن در یهود و اسلام، با تاکید بر جایگاه عرفانی آن
نویسنده:
مریم خوشدل روحانی ,نگین حاتم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
زن
,
دین یهود
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
شایستهسالاری ,
زنان عارف ,
قرآن ,
عرفان یهودی ,
زن در عرفان ,
شخصیت زن در یهود ,
شخصیت زن در اسلام ,
زن در ادبیات عرفانی یهود ,
چکیده :
در نگرش عهد عتیق، زن موجودی فرعی و ثانوی است.حقوق زن نسبت به مرد بسیار محدود بوده و به جزموارد معدودی، از بسیاری از امتیازات انسانی برخوردار نمی باشد.این نگرش،مبنای بسیاری از کج فهمی ها نسبت به جایگاه زن در هستی، گردید و در نهایت به نقش ابزاری بودن زن در جامعه غربی گردید.در تلقی اسلام، زنان و مردان،دارای جوهری واحد در انسانیت بوده و در حدود ماهیت انسانی هیچ تفاوتی ندارند. این نگرش،مهم از آیات قرآنی بوده و سیره پیامبر (ص) و ائمه معصومین سرشارآن است.اگر به تاثیر این دو نگرش در حوزه عرفان بنگریم،خواهیم یافت که درادبیات عرفانی یهود نیز، وضعیت زن بهبود نیافته ونگاه همان نگاه جنسیتی است.وزن درمقام پایین تری از مرد قرار گرفته، و یا به عنوان انسان نیزبه شمارنمی آید.اما زن از جایگاه متفاوتی در حوزه عرفان اسلامی برخودار است. عرفا نیز تحت تاثیر نگاه اسلام، به زن به عنوان موجودی که در مسیر کمال قدم نهاده و در انسان کامل شدن هیچ مانعی ندارد، می نگرند. این تلقی در اشعار مولانا کاملا بارز است، از طرف دیگر خود زنان عارف در اثبات این نگرش بسیار سهیم بوده اند. نقش این عده را در باروری ادبیات عرفانی، نمی توان انکار نمود.این تحقیق برآن است که ضمن بررسی شخصیت زن در یهود و اسلام، به معرفی جایگاه وی در حوزه عرفان یهود و اسلام بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عرش در عرفان اسلامی و عرفان یهود
نویسنده:
فریبا تاج میرعالی، حمید محمودیان، علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرش
,
دین یهود
,
یهودیت حَسیدی
,
مرکبه
,
عرفان اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحات عرفانی
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان یهودی
,
کابالا
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
سالک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
اقسام عرش ,
مفهوم عرش در قرآن ,
چکیده :
یکی از ویژگی های مشترک در دین اسلام و یهود موضوع عرش می باشد که در این تحقیق به شناخت و تشابهات و تفاوت آن در این دو دین می پردازیم. در عرفان اسلامی موضوع عرش، بسیار دقیق در آموزه های قرآنی روشن گردیده است و دیدگاه برخی از بزرگان صوفیه درباره عرش بدانجا رسید که عرش را قلب مومن می دانند و استوای الهی را بر این عرش حضور خداوند در دل مومن می انگارند و قلب انسان کامل را عرش الرحمن معرفی می کنند. عرفان مرکبه (عرفان عرشی) قدیمی ترین نوع عرفان بوده است که روح برای بازگشت به اصل خدایی باید از هفت آسمان یا هفت قصر یا هفت فلک عبور کند که نهایتا شهود خداوند بر عشر یا «ارابه» می انجامد. سالک در جستجوی خدا مانند شاهد درگاه شاهانه باید از راه ها و تالارهای باشکوه عبور کند تا به شهود عرش الهی نایل شود. کسی که مشتاق ورود به عرش و قصرهای ملائکه است می بایست روزهای متوالی روزه دار باشد و سرش را بین دو زانو قرار دهد، و مزمورات و ادعیه روحانی و سروده های ربانی تلاوت کند و در عرفان یهود توصیف انسان وار پروردگار در آن بسیار مشهود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هسکله: جنبش روشنگری یهود
نویسنده:
سید لطف الله جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
هسکله
,
دین یهود (ادیان سامی)
کلیدواژههای فرعی :
زبان عبری ,
الهیات یهودی ,
سنت یهود ,
تورات ,
روشنگری یهودی ,
مسکیلیم ,
مشاغل مولد ,
سکولار ,
تاریخ یهود ,
اورشلیم ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
کتاب مقدس عبری ,
همگون سازی ,
ربی ها ,
فرهنگ یهود ,
زبان ییدیش ,
حیات یهودی ,
انزوازدایی یهودیت ,
یهودیان اروپا ,
یهودیت مارانو ,
جنبش شبتای صوی ,
اباحی گری دینی ,
عقل گرایی هسکله ,
فلسفه محوری هسکله ,
همگون سازی یهود ,
علم یهودی ,
جنگهای صلیبی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در اواخر قرن هیجده میلادی، چند دهه پس از نهضت روشنگری در مغرب زمین، در میان یهودیان اروپا نیز جنبشی شکل گرفت که محتوای آن همان روشنگری با درونمایه و صبغه یهودی بود. این نهضت توسط موسی مندلسون، متفکر برجسته یهودی عصر روشنگری از آلمان، و به ویژه از برلین آغاز شد و به تدریج در دیگر شهرها و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، از جمله در فرانسه، انگلیس، اتریش، لهستان، ایتالیا و سرانجام روسیه نیز رونق گرفت و حدود یک قرن از حیات یهودیت را پوشش داد. طرفداران این نهضت مسکیل (مسکیلیم) خوانده می شدند، که به معنای روشنگر و روشنفکر است. محور اندیشه این جنبش عقلانیت، و نقد اندیشه و حیات سنتی یهود بود و در عرصه عمل به انزوازدایی از یهودیت و همگون شدن آنان با جوامع غیر یهودی گرایش داشت. از این رو، با آن دسته از مظاهر حیات یهودی که باعث انزوای یهودیان می شد، در تقابل بود. عقلانیت، انتقاد و فلسفه محوری، ترویج آموزش علوم غیردینی و سکولار، کوشش برای ترویج زبان های محلی و زبان عبری و مبارزه با زبان ییدش در میان یهودیان، ترویج مشاغل مولد و تلاش برای همگون سازی یهودیان با غیر یهودیان از مشخصه های هسکله به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1531
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید