جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
بهشتی که آدم(ع) در آن سکونت داشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد محل سکونت حضرت آدم و حوا(ع) قبل از هبوط به زمین قرآن کریم می‌فرماید: «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة»؛[1] و گفتیم: اى آدم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید. «جنت» در لغت به معنای باغ پر درخت، گردشگاه، فردوس، و بهشت است.[2] و «جنات عدن»[3] که بیشتر ...
گناه حضرت آدم(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بهشتي که آدم و حوا پس از آفرينش در آن جاي گرفتند، نه بهشت موعود بلکه بهشتي برزخي جلوه گر شده در قالب زندگي غير دنيوي (محمد حسين طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج 14، ص 219، مؤسسه الاعلمي). و حتي به باور برخي يکي از باغ هاي پرنعمت و روح افزاي م بیشتر ...
بهشت حضرت آدم ‏علیه السلام کدام بهشت بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بهشت موعود، جايى است براى آنان كه به شايستگى خداوند را پرستش كرده باشند. آنجا زندگى جاودان و بى درد و رنجى دارند. در آيات و روايات انواع نعمت‏ها و لذت‏هاى بهشتى و جزئيات زندگى بهشتيان بيان شده است. كلمه «جنة» در لغت عرب به معنى باغ [1] و بستان [2] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بهشتی که آدم (ع) در آن سکونت داشت کدام بهشت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن آمده است: «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة»[1]. جنت به معنای باغ پر درخت، گردشگاه، فردوس، بهشت است[2] و «جنات عدن»[3] که در قرآن آمده؛ یعنی باغ های که محل اقامت دائمی است و چون باغ معمولاً پوشیده از درخت است، به آن جنت گفته می شود. بیشتر ...
شخینا در ادبیات دینی یهودی
نویسنده:
شایسته شریعتمداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
شخینا (همان سکینه) به معنای آرامش، رساننده مفهوم حضور الاهی در ادبیات دینی یهودی است. در این مقاله، ابتدا تحولات معنایی شخینا از زمان نگارش تلمود توسط ربانیان یهودی تا فلاسفه یهودی معاصر، بررسی شده است. در ادبیات تلمودی، شخینا گاه به معنای وجه خداوند است و گاه به جای خود خدا به کار رفته است. در حکمت الهی حسیدیزم، شخینا با مفهوم جلال الاهی یا کاود که واسطـه در آفرینش است، تطبیق معنـایی یافته است . در مکتب قبالا، شخینا همان ملکوت است، آخرین سفیرا در عالم سفیروت یا تجلیات الاهی، که دارای موقعیت و نقشی خاص است. شخینا مظهر وجه تانیث در عالم الوهی است و نماینده «من» الاهی و منزل گه سکونت نفس انسانی است. سپس به اسطوره فراق شخینا از اصل الوهی خویش در نتیجه گناه آدم و هبوط او از بهشت پرداخته شده است. هم چنین نمادهای مختلف شخینا در مکتب قبالا و آیین ها و مراسم قبالایی مربوط به آن بیان شده است.
صفحات :
از صفحه 97 تا 128
  • تعداد رکورد ها : 5