جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
تعداد رکورد ها : 4221
عنوان :
رابطه جوهر و عرض
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جوهر (منطق)
,
حلول
,
عرض
,
معقول ثانی فلسفی
,
اضافه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کیفیت استعدادی
کلیدواژههای فرعی :
استعداد ,
اضافه ,
جسم تعلیمی ,
عرض خارجی ,
عرض تحلیلی ,
اتحاد جوهر و عرض ,
مغایرت وجودی جوهر و عرض ,
حمل ذو هو ,
شأن بودن عرض ,
نحوه جعل عرض ,
جعل بسیط جوهر ,
اتحاد وجودی جوهر و عرض ,
عرض مفارق ,
رابطه صورت و عرض ,
عرض بودن مقدار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در کتاب هاى فلسفى، در مبحث مقولات، درباره انواع جواهر و اعراض، فراوان بحث شده است، اما درباره رابطه عرض و جوهرى که موضوع آن است بحث مستقلى وجود ندارد و فقط در مواضع متعددى، به طور متفرق، در ضمن بیان مطالب دیگر، اشاره وار از آن سخن به میان آمده است. این بحث، هم دچار اشکالات و تعارضاتى است هم در آن اختلاف نظر هست. به این جهت، در این مقاله، مستقلاً به آن پرداخته شده است. پس از مقدمه دیدگاه هاى متفاوتى درباره رابطه عرض و جوهر مطرح شده؛ سپس مشکلات هریک از دیدگاه ها بررسى شده است و سرانجام با ارائه راه حل و مقایسه ضمنى آنها زمینه براى این نتیجه فراهم شده است که در مقام تعیین معیارى براى عرض، انفکاک پذیرى عرض از جوهر جایگزین مغایرت وجودى آنها شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامان معصوم تاکیدات فراوانی درموردداشتن همسرخوب نموده اند پس چرا برخی از ائمه ـ علیهم السلام ـ به رغم داشتن علم و توانایی وافر خودگرفتار همسران نا بخرد و خطاکار شده اند چه توجیهی برای این انتخاب نادرست آنان وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سئوال دامنه گسترده دارد و تنها اختصاص به ازدواج و انتخاب همسر که در برخي موارد مانند جعده و ام الفضل همسران امام حسن مجتبي و امام جواد ـ عليه السلام ـ و حتي عايشه همسر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، موجبات آزار و اذيت آن بزرگواران را
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام
,
امامت عامه
,
علم امام به جمیع علوم
کلیدواژههای فرعی :
علم غیب ,
علم غیب امام ,
فضایل ائمه (ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چند متن نویافته از آیت الله میلانی، علامه طباطبائی و شهید دستغیب دربارۀ مسائل مرتبط با امامت
نویسنده:
عبدالحسین طالعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفت شناسی نوصدرایی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، مهدی عاشوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصور در معرفت شناسی نوصدرایی
,
تصدیق در معرفت شناسی نوصدرایی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
معرفت تصوری ,
معرفت تصدیقی ,
نظریه شناخت ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت متعالیه ,
معرفت ,
صدق قضیه ,
شناخت ,
صدق ,
هستی شناسی تصور ,
هستی شناسی تصدیق ,
هستی علمی ,
مناط علم در معرفت تصوری ,
مناط علم در معرفت تصدیقی ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفتشناسی از آن بهره بردهاند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» میدانند، این تقسیم در «معرفتشناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمیتوان «تصدیق» را در اصطلاح معرفتشناسی بنا بر تعریف فلسفه اسلامی «علم حصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستیشناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفتشناسی مساوق با «قضیه» میباشد، نه یک «هستی علمی» که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع میشود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفتشناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد میشود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفتشناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت اخلاق دینی و اخلاق سکولار از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
یعقوب قاسمی خویی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
قلمرو دین
,
حسن و قبح
,
اخلاق سکولار
,
اخلاق دینی
,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی)
,
مکاتب اخلاقی
,
دین و اخلاق
,
عقل و دین
,
خلق
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تعریف دین ,
اهداف دین ,
رابطه ایمان و اخلاق ,
جامعیت دین اسلام ,
سکولار ,
مکتب اخلاقی اسلام ,
نسبیت اخلاق ,
سکولاریسم ,
مراتب دین ,
علم اخلاق ,
آیه 4 قلم ,
اخلاق ارسطویی ,
اخلاق ارسطویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
علامه طباطبایی در یک طرح ابتکاری، مکاتب اخلاقی را به چهار مکتب عمده (مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیت گرایی اخلاقی و پیروان نظریه تکامل) تقسیم می کند. دو مکتب اول را علامه جزو اخلاق دینی و دو قسم اخیر را سکولار می داند. بنابر ارزیابی علامه از مکاتب اخلاقی، نسبت اخلاق دینی و سکولار، نسبت نقص و کمال و مصداق عموم و خصوص مطلق است. تمایز اصلی دو رویکرد مذکور در بهره مندی و عدم بهره مندی عقل در شناخت مفاهیم، مصادیق، کشف، توجیه و تضمین ارزش های اخلاقی از معارف وحیانی است. در اخلاق دینی، ایمان حقیقی به مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی، ارزش های اخلاقی را تضمین و شکوفا می کند و منشأ ضعف های اخلاقی موجود در جوامع دینی به ویژه جوامع مسلمان، بی توجهی به مبانی و عدم التزام عملی به تعالیم اصیل دین اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا هدف انسانها در زندگی باید همان هدفی باشد که خداوند از خلقت آنها داشته است؟ سرنوشت کسانی که به دلایل مختلف به هدف اصلی (هدف خدا) نایل نشوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جواب قسمت اوّل سؤال لازم به توضيح است هر هدف و مقصدي كه انسان در زندگيش در پيش بگيرد، از شائبة نقص و محدوديت مبرّا نيست و پاسخگوي فطرت بينهايت طلب او نخواهد بود. مگر همان هدفي كه خداوند براي خلقت انسان در نظر گرفته است که عبارت است از پيوند با خد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدف خلقت انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
هدف از آفرینش
,
غایت آفرینش
,
راز آفرینش انسان
کلیدواژههای فرعی :
خلقت انسان ,
آفرینش انسان ,
هدف خلقت انسان ,
عالم ( امکانی ) ,
دلیل خلقت انسان ,
فلسفه خلقت انسان ,
امیال فطری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کلامی - فلسفی مساله حشر حیوانات
نویسنده:
سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حشر
,
حیات اخروی
,
حشر حیوانات
,
همسانی انسان و حیوان
کلیدواژههای فرعی :
معاد(کلام) ,
موت ,
قرآن کریم ,
کرامت نفسانی حیوانات ,
معناشناسی حشر ,
امکان عقلی حشر حیوانات ,
هدف حشر حیوانات ,
دادخواهی حیوان از حیوان ,
دادخواهی حیوان از انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گرچه وجود جهان پس از مرگ و زندگی اخروی، از جمله اصول اعتقادی تمامی مسلمانان است، در اینکه این نوع زندگی به چه گروهی از موجودات اختصاص دارد، دیدگاه های مختلفی توسط اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. صرف نظر از تفسیرهای مختلفی که از آیات و روایات در این زمینه وجود دارد، بحث حشر حیوانات در منابع کلامی - فلسفی مذاهب مختلف اسلامی با دو اصل وجود یا نبود نفس ناطقه برای حیوانات و تکلیف ناپذیر بودن آن ها پیوند خورده است.هرچند نبود تکالیف شرعی برای حیوانات، مسلم به نظر می رسد، امت دانستن حیوانات از جانب قرآن کریم، هم حکایت از فهم آن ها از هستی دارد و هم معلوم می کند که دارای هدفی مشخص و مشترک در زندگی دنیوی خود هستند. وجود دو عامل فهم و هدفمندی در حیوانات سبب شده است که قرآن کریم آن ها را همسان انسان بداند و برای آن ها نیز حیات اخروی را مطرح سازد. در چنین فرضی می توان ادعا کرد که حضور حیوانات در جهان آخرت، افزون بر دادخواهی میان گروهی، به منظور دادخواهی آن ها از انسان ها نیز است. بر این اساس، اصل مسوولیت پذیری انسان در برابر حیوانات قابل مطرح است و امکان هر گونه بهره وری از آن ها را در خارج از هدف ذاتی از خلقتشان منتفی می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات سلبی
نویسنده:
غلامحسین توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
لاادریگری
,
الهیات ایجابی
,
تعطیل
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
مسلمانان ,
دلیل معرفت شناختی الاهیات سلبی ,
الهیات(کلام جدید) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
صفات ایجابی واجب ,
فیلسوفان یهودی ,
دلایل وجود شناختی الاهیات سلبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
جریان فکری نیرومندی در میان متفکران، هم در جهان غرب و هم در جهان اسلام، وجود دارد که همواره توان عقل را در شناخت خداوند به طور جدی مورد تردید قرار می داده است. این جریان موسوم به «الهیات سلبی» است. عصاره دیدگاه یاد شده این است که شناخت چیستی خدا به هیچ وجه امکان پذیر نیست، نهایت چیزی که انسان می تواند بداند، این است که خداوند چه نیست، نه اینکه چه هست. در این نگرش صفات ایجابی خداوند یکسره، و یا با یک استثنا، نفی و همه به صفات سلبی برگردانده می شود. این مقاله ابتدا دیدگاه پیروان الهیات سلبی در یونان باستان و در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام را طرح می کند، سپس دلایل و مشکلات الهیات سلبی را عرضه کرده آن را نقد می کند. در تلاشی به قصد تعیین دقیق جایگاه الهیات سلبی در میان سایر نگرش ها، نوعی رده بندی از همه دیدگاه ها ارایه می شود و در نهایت، نشان داده می شود که نمی توان با سلب همه صفات ایجابی، از خداوند شناختی داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت براهین ابن سینا در اثبات مجردبودن نفس ناطقه بر مادی نبودن قوه خیال
نویسنده:
محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
تجرد نفس ناطقه
,
انسان شناسی فلسفی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
نفس شناسی سینوی
کلیدواژههای فرعی :
برهان انسان معلق درفضا ,
تجرد ,
صورت خیالی ,
فلسفه مشاء ,
صورت عقلی ( مجرد ) ,
عقل ( جوهر ) ,
ماده ,
احکام ماده ,
تقسیم ناپذیری صورت معقول ,
تقسیم ناپذیری صورت های خیالی ,
محاذات نداشتن صورت معقول ,
محاذات نداشتن صورت خیالی ,
ادراک صور معقول ,
امور نامتناهی ,
ادراک نفس ناطقه ,
ادراکات قوه خیال ,
ادراکات ذات در مقام خیال ,
آلات جسمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
مجردبودن نفس ناطقه یکی از مباحث بسیار مهم در فلسفه ابنسینا و انسانشناسی او است. ابنسینا براهین متعددی بر اثبات این مطلب اقامه میکند. او با استفاده از وضع و محاذاتنداشتن صور معقول، قدرت نامتناهی نفس در ادراک اینگونه صور و بینیازی نفس ناطقه در برخی از ادراکات خویش از آلات جسمانی، این مطلب را اثبات میکند. با وجود این، وی منکر تجرد قوه خیال است و آن را مادی میداند. نگارنده در پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل این براهین، با بیان دلالت آنها تجرد قوه خیال را اثبات میکند و میگوید صور خیالی وضع و محاذات ندارند، قوه خیال قدرت نامتناهی در ادراک صور خیالی دارد و در برخی ادراکاتش از آلات بدنی و محسوس بینیاز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه شناسی ابعاد دینداری در آموزه های قرآن
نویسنده:
محمدباقر آخوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابعاد دینداری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
طاعت
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
ایمان
,
دینداری در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عمل اخلاقی ,
رابطه ایمان و اسلام ,
علم و ایمان ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
وظایف دینی ,
ارزش های الهی ,
بعد درونی دین ,
بعد بیرونی دین ,
تشخیص عمل صالح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
هدف این مقاله استخراج ابعاد دینداری از آیات قرآن است که از طریق تحلیل محتوای کیفی و نظریه زمینهای، میسر شده است. یافتهها نشان میدهد ایمان و عمل صالح دو بعد اساسی دینداریاند و انسان با آن دو از قوه به فعل یا از نقص به کمال ارتقا مییابد. با درونیشدن بعد نظری دین، ایمان شکل میگیرد و ظاهر میشود و مبتنی بر آن، بعد دوم دینداری، یعنی عمل صالح، بروز میکند. رابطهای تنگاتنگ و لازم و ملزومی بین ایمان با عمل صالح برقرار است، اما همواره ایمان مقدم بر آن است؛ چراکه عمل صالح ثمره و میوه ایمان است. به دلیل همین پیوستگی اگر ایمان شکل گیرد، به طور قطع عمل صالح ظهور خواهد کرد و عمل صالح نیز فقط از ایمان برمیخیزد. بر این مبنا انسان موجودی صاحب اختیار و دارای حق انتخاب است که خود، مسئول ساختن خویش با دو بعد ایمان و عمل صالح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
تعداد رکورد ها : 4221
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید