جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317328
آیا فایده گرایی، همان لذت گرایی است؟ بررسی دیدگاه بنتام و میل
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اگر قائل به تقسیم موضوعات مربوط به فلسفه ی اخلاق، به سه شاخه ی اخلاق توصیفی؛ هنجاری یا دستوری؛ و اخلاق تحلیلی یا فرااخلاق باشیم، بی گمان نظریه ی نتیجه گرایی و وظیفه گرایی را باید زیرمجموعه ی اخلاق هنجاری یا دستوری قرار دهیم؛ زیرا مباحث آن جنبه ی مصداقی دارند و به خوب یا بد و مطلوب یا نامطلوب در امور واقع می پردازند. یکی از مهم ترین گرایشات اخلاق هنجاریِ نتیجه گرا «فایده گرایی» است که مقاله ی حاضر به آن می پردازد. در اغلب منابع فارسی، اعم از تألیف یا ترجمه، از مکتب Utilitaianism به عنوان اساس اخلاق «لذت گرایی» تعبیر و از لذت گرایی نیز لذت جسمی و جلب خوشی مراد شده است. در اینجا به واقع بین utilitaianism و hedonism خَلطی صورت گرفته است. مرام یا مکتب «فایده گرایی» می گوید نتیجه ی تمام اعمال انسان، فقط براساس اصل فایده (utility principle) ارزیابی می شود، خوبی یک فعل به میزان «نفع» یا «فایده « ای است که «لذت» و «خوشایندی» را در پی داشته باشد؛ و بدی یک فعل بستگی به میزان «درد» یا «رنجی» دارد که از آن فعل عاید می شود. مقاله در وهله ی اول، تاریخ پیدایی و تقسیمات فایده گرایی را بررسی می کند؛ سپس ویژگی دیدگاه بنتام و میل را در «فایده گرایی» شرح می دهد و به مقایسه ی دیدگاه آن دو می پردازد. در پایان اثبات می کند چگونه در نظریات بنتام و میل براساس «اصل فایده» هر عملی فقط به میزان ارتقاء خوشایندی یا تنزل ناخوشایندی برای فردِ عامل و نیز جماعتی از مردم که منافعشان در گروِ آن عمل است، تأیید (اثبات) یا تکذیب (نفی) می شود و منظور از لذت، خوشایندی یا حظّی است که از انجام آن فعل عاید فرد و جماعتی می شود و این لذت معنای مذمومی ندارد.
نگرشی عرفانی به کتاب مقدس و تحریف آن
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
درباره‌ی کتاب مقدس و تحریف آن، در میان علمای مسلمان، بحث‌های زیادی مطرح و نظرهای مختلفی اظهار شده ‌است. موضوع اصلی بحث اولاً این است که آیا تورات و انجیل دو کتاب آسمانی مانند قرآن مجید هستند که نازل شده‌‌اند و بعدها علمای این دو دین در آن‌ها تحریف کرده‌اند؟ و ثانیاً، این‌که مراد از تحریف آن‌ها به اعتقاد مسلمانان چیست؛ آیا لفظی است یا معنوی؟ در این مقاله پس از ذکر این مقدمات، به شرح آرای برخی عارفان مسلمان در این باب پرداخته می‌شود و بیان می‌گردد که از منظر آنان مراد از تورات و انجیل چیست ضمن اینکه مقایسه‌ای با عقاید رسمی خود یهودیان و مسیحیان نیز می‌شود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
ابوالفضل بغدادی جانشین گمنام شیخ احمد غزالی
نویسنده:
انسیه شیخ سفلی، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
طریقه شاه نعمت اله ولی بر اساس آنچه در کرسی نامه ها آمده است به احمد غزالی (د 520 ق)، از عرفای مکتب خراسان و قطب سلسله معروفیه، منتهی می شود. این طریقه در مغرب عالم اسلام گسترش یافته و با چند واسطه به ابومدین (د 594 ق) در تلمسان الجزایر رسیده و سپس تا شاه نعمت اله ولی (د 834 ق) امتداد پیدا کرده است. نام ابومدین به عنوان شیخ ابن عربی به کرات در نوشته هایش مشاهده می شود. بنابراین با یافتن مستنداتی دال بر نسب طریقتی شاه نعمت اله ولی می توان گسترش طریقت احمد غزالی را از ایران به مغرب عالم اسلام، به واسطه شیخ ابومدین، پی گرفت. نوشته حاضر به یکی از این زنجیره ها یعنی شیخ ابوالفضل بغدادی، جانشین احمد غزالی، پرداخته است. احتمال ها برای تعیین هویت حقیقی او بررسی شده و میزان اعتبار آنها با بیان دلایل مشخص گردیده است.
صفحات :
از صفحه 75 تا 90
تصوف علوی: گفتاری در باب انتساب سلاسل صوفیه به حضرت علی (ع)
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
در تاریخ اسلام تقریبا همه سلاسل صوفیه بجز یکی که نقشبندیه باشد خود را به مقام ولایت کلیه حضرت علی (ع) منتسب می‌دانند و معتقدند که این رشته ها به واسطه ائمه اطهار به مصدر ولایت علی (ع) می‌رسد. با توجه به اینکه اصرار در این انتساب به خصوص در ایامی که تشیع قدرت و ظهور ظاهری نداشته، مثل دوره سلجوقیان، جهتی جز اظهارات ارادت معنوی و اخذ طریقت از آن حضرت ندارد. این مطلب حتی اگر مورد انکار یا چون و چرای بعضی مورخان هم باشد از نظر ماهوی قابل تامین و توجه است و مقدمه ای است اولا برای بحث در معنای حقیقی تصوف و ارتباط و بلکه اتحاد آن با حقیقت تشیع. ارتباطی که پس از اواخر دوره صفویه به فراموشی سپرده شد. با اینکه خود ظهور سلسله صفویه که در واقع از سلاسل صوفیه است شاهد صدقی است براینکه به محض آنکه تصوف قدرت یافته تشیع را نیز ترویح کرده است. و ثانیا یافتن معنای حقیقی تشیع که در طی تاریخ مغلوب جهات فقهی و کلامی خود گردیده است. در این گفتار هم تصوف علوی توصیف ماهوی می‌شود و هم از جهت تاریخی شواهد صدق این نظر ذکر می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 59 تا 74
در کتابی خوانده ام امام زمان(عج) همراه عده ای بر سر زنان به سوی کربلا می رفته که یکی از علما ایشان را شناخته و با آن گروه همراه شده است صحت این حادثه را می خواستم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
احتمالاً پرسشگر ارجمند داستان را در کتاب امام زمان و سيد بحرالعلوم، تأليف سيد جعفر رفيعي و امثال اينها مطالعه کرده باشد. اصل داستان را يکي از روحانيون از يکي از علماء، بدون ذکر اسم نقل نموده مي گويد: آن عالم در چهار فرسخي کربلا در روستايي به نام (طوي بیشتر ...
آیا امام زمان (عج) برای کسب روزی تلاش می‌کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امور معاش، تهية غذا و پوشاك براي امام ـ عليه السّلام ـ در عصر غيبت به دو صورت ممكن است اول: همانگونه كه اصل غيبت حضرت معجزه و فوق‌العاده است امور معاش و مسكن و... براي آن حضرت نيز بصورت معجزه و غيرعادي باشد يعني هرگاه حضرت نياز پيدا كردند به ف بیشتر ...
آیا امام زمان(عج) صبح تا شب فقط عبادت خدا را می‌کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از هر سخني يادآور مي‌شويم كه معناي عام عبادت يعني بندگي و توجه به خداوند و اطاعت اوامر و نواهي او و انجام وظايف و تكاليفي الهي طبق اين معنا مسلماً حضرت هميشه در طاعت و عبادت خداوند هستند، از مجموعة دعاها حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ كه نقل شده است بیشتر ...
آیا غیبت امام زمان موجب افتراق قرآن از عترت شده است و جدایی قرآن و عترت سبب تعطیلی از هدایت می شود آیا این خلاف حکمت پروردگار نیست که کتابی به دست بشر بدهد و نتواند از آن استفاده کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ اين پرسش كه آيا غيبت موجب افتراق قرآن و عترت شده است مي گوييم منظور از جدايي بين اين دو چيست؟ اگر منظور اين است كه امام زمان(عج) چون در پشت پرده غيب به سر مي برد از قرآن استفاده نمي كند و به احكام عمل نمي كند و تكاليف شرعي و قرآني اش را عمل ن بیشتر ...
در کتاب نشانه های آخرالزمان نوشته شده که عراق و فلسطین به دست ایرانیان آزاد می شود این اتفاق کی خواهد افتاد بعد از جنگ جهانی سوم یا قبل از آن؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پس از تحقيق و جستجو روايتي به اين شكل به دست نيامد. اما رواياتي وجود دارد كه اين معنا را تأييد مي كند: 1. رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: روزگاري خواهد آمد كه مردم «عجم» بر عراق و شامات غلبه نموده و تسلط پيدا خواهند كرد.[1] 2. امام باقر ـ بیشتر ...
آیا کسی که از دیگران بهتر می تواند کارهایی که موجب نزدیک شدن ظهور می شود را انجام دهد حق دارد برای انجام دادن این کارها از حق همسر و فرزندان کم بگذارد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به طور كلّي انسان، موجودي است كه سرشتي معتدل دارد از اين رو هر كس بخواهد به خوش بختي واقعي برسد بايد در جادة اعتدال حركت كند و به عبارت ديگر چنان زندگي كند كه در پندار، گفتار و رفتارش كم نگذارد و زياده روي هم نكند. انسان وقتي مي تواند اين گونه باشد ك بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 317328