جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه دین
> 1396- دوره 14- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 4
دوره 14 , شماره 3
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1395
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1393
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1392
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 9
دوره 8 , شماره 11
دوره 8 , شماره 10
سال 1389
دوره 7 , شماره 8
دوره 7 , شماره 7
دوره 7 , شماره 6
دوره 7 , شماره 5
سال 1388
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
دوره 6 , شماره 2
سال 1387
دوره 6 , شماره 6
سال 1384
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 2
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
فرضیۀ خاستگاه هاجری اسلام، تحلیل و نقد
نویسنده:
سعید کریمپور، علی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
قبله
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هاجریان
,
هاجریسم
چکیده :
چکیده پاتریشیا کرون و مایکل کوک، در نظریۀ هاجریسم مدعی شدهاند که اسلام، خاستگاه هاجری داشته است. این فرضیه میگوید که خاستگاه اصلی اسلام نه در شهرهای مکه و مدینه، بلکه در منطقهای در شمال غربی شبهجزیرۀ عربستان بوده که از نظر تاریخی، بهخصوص در منابع یهودی، محل سکونت هاجریان محسوب میشده است. استناد آنها در این فرضیه نیز بر یکسان بودن مهگرایه (هاجریان) و مسلمانان، تطبیق بعضی نامهای ذکرشده در کتاب مقدس بر اماکن اسلامی و قبلۀ اول بودن پتراست. این مقاله نشان میدهد که دلایل ارائهشده برای این مدعا، هم از جنبۀ فهم متون تاریخی و هم از نظر علتیابی انحراف محراب مساجد اولیه از قبله، دارای استحکام نیستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 769 تا 786
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیهناپذیری الحاد ابنراوندی؛ مواضع معتزلیان در باب مذهب ابنراوندی
نویسنده:
عباس میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
کفر
,
معتزلیان شیعهشده
چکیده :
چکیده ابنراوندی متکلمی از معتزلیان شیعهشده در سدۀ سوم هجری بوده که منابع کلامی و رجالی اهل سنت چهرۀ سیاهی از وی ارائه کردهاند. خاستگاه عمدۀ این گزارشها به معتزلیان بازمیگردد. سؤال مطرح این است که چرا ابنراوندی اینگونه مورد هجمۀ معتزلیان قرار گرفته است؟ آیا گرایش فلسفی و امامی شدن وی از یکسو و نوع نقدهای او بر آموزههای الهیاتی اعتزال از سوی دیگر در مواضع معتزلیان علیه وی مؤثر بوده است؟ فرضیۀ مطرح این است که علت این اتهامات و انتسابات را باید در تعاملات و تقابلات بینمذاهبی و جریانهای فکری همان دوره بازکاوی کرد. در این مقاله تلاش میشود با بررسی و تحلیل گزارشهای موجود در منابع شیعه و اهل سنت دربارۀ ابنراوندی این فرضیه اثبات شود و به این نتیجه دست یابیم که علت تخریب شدید ابنراوندی توسط معتزلیان را باید در انتقادهای تند و نسبتهایی که وی در دو حوزۀ توحید و عدل به بزرگان معتزلی داده است، در کنار گرایشهای فلسفی وی رصد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 833 تا 854
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه ملاصدرای فیلسوف به علم فقه و عقلانیتپذیری گزارههای آن
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احکام اولیه
,
احکام ثانویه
,
ماهیت
,
حدیث مُعلَّل ( فقه )
,
عقل(منطق)
,
طریقت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده شهرت حِکمی صدرالمتألهین شیرازی معمولاً شأن فقهیش را تحتالشعاع قرار میدهد. مجموعۀ آثار حِکمی، تفسیری، حدیثی و اخلاقی وی نمایشگر چهرۀ فقهی ایشان است. او به معانی لغوی، روایی و اصطلاحی فقه و موضوع این علم و مفاهیم اساسی رایج در این علم، از قبیل طاعت و معصیت و احکام پنجگانۀ فقهی التفات کامل دارد و جایگاه این علم در میان علوم و نسبت آن با گزارههای اعتقادی و اخلاقی در دین و نیز وجه اشتراک و تفاوت شریعت با طریقت و حقیقت را با رویکرد خاص خود تبیین میکند. هم از ضرورت پایبندی همگان به گزارههای فقهی سخن گفته است و هم به تبیین ضرورت گزارههای فقهی در دین میپردازد و در مسیر تبیین عقلانیتپذیری گزارههای فقهی، علاوه بر اینکه این گزارهها را خردستیز نمیداند، وضع آنها را مقتضای مصالح و مفاسدی نفسالأمری میداند و از ناتوانی عقل بشر از درک آنها در مقام اثبات سخن میگوید. تکاپوی عقل در این زمینه معمولاً به خطا میانجامد؛ زیرا یا مصالح جزیی را بر مصالح عمومی در متعلقات احکام ترجیح میدهد یا مصالح دنیوی را بر مصالح حقیقی رجحان میبخشد. اعتماد به این گزارهها روح تعبد انسانی را تقویت میکند. هر چند به این جهت میتوان از فراخردی این گزارهها سخن گفت؛ ارائۀ دلیل عقلی محکمی برای اعتماد به آن گزارهها دشوار نیست؛ چون دستکم گزارههای قطعی الصدور فقهی فراخرد از منبعی صادر شدهاند که عقل بر عصمتش گواهی میدهد و اطمینان به صدق این گزارهها، عقلانیتپذیری آنها را بهدنبال دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 807 تا 832
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی برجایگاه دین در تحولات اخلاق سیاسی غرب
نویسنده:
حسین رحمت الهی، امید شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست اخلاقی
,
مسایل جدید اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
قلمرو سیاسی دین
,
دین و سیاست
,
سکولاریسم
,
دین و سیاست
,
فلسفه دین
,
اخلاق سیاسی
,
صورت دینی زندگی
,
نو فضیلت گرایی
,
دولت کمال گرا
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
وضع طبیعی ,
اصلاح دینی ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
دین و تجدد گرایی ,
مدرنیته (تجدد) ,
استنتاج باید از هست ,
تقدم حق بر خیر ,
رابطه باید و هست ,
دین و دولت در قرون وسطی ,
فلسفه سیاسی ماکیاول ,
چکیده :
دین بهعنوان یکی از مهمترین مقولههای خیر (زندگی خوب)، نقش ویژهای در هدفگذاری و معنابخشی به زندگی انسان ایفا کرده و با عرضۀ آموزههایی معطوف به زندگی مطلوب، به «فرارَوی» انسان از آنچه به آن دچار است، تغییر زندگی و گذار از «هست» به «باید» یاری میرساند. در عین حال، ضرورتهای اجتنابناپذیر زیست جمعی و نقش انکارناپذیرِ زمینهها و نهادهای اجتماعی چون دولت در حیات انسان موجب شده است تا سنجشِ نسبت «جامعه» با «خیر» به یکی از دغدغههای خاطر اندیشمندان بدل شود و در این بین اخلاق سیاسی از دیرباز، متکفل ارائۀ رهیافت مناسبی در باب نسبت نهاد دولت با دین بوده است. نوشتار حاضر در راستای بررسی تحولات اخلاق سیاسی در غرب، پس از تحلیل اجمالیِ فراز و نشیبهای تاریخیِ مسیحیت از قرون وسطی تا دوران معاصر، به ایدۀ غالب سیاسی یعنی بیطرفی دولت در قبال دین میپردازد و در آخر، رویکرد انتقادی کمالگرایی که در اواخر سدۀ بیستم و توسط نوفضیلتگرایانِ غربی احیا شده است، از نظر خواهد گذشت. رویکرد اخیر در نقد معضلات ناشی از تکثر اخلاقی غرب،خواهان احیای دین بهمثابۀ منبع تشخیص گزارههای اخلاقی، انگاری اخلاقی و تقویت جماعت است و پیرو تفکر ارسطویی، رسالت دولت در قبال خیر و نقش تربیتی این نهاد را یادآوری میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 723 تا 742
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
نویسنده:
محمد توکلی پور، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت بخشی زبان دین
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
فرق ظاهر گرا ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
تشبیه ,
کبریت احمر ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک دینی ,
تفسیر عرفانی ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
شهود عرفانی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
موازنه عالم غیب و شهادت ,
نمادهای اولی دینی ,
نمادهای ثانوی دینی ,
نظریه روح معنی غزالی ,
فلسفه الفاظ در عرفان ,
واقع نمایی نماد ,
معنای مجازی عالم شهادت ,
چکیده :
از دیدگاه پل تیلیش، زبان انسان برای سخن گفتن از اعیان و وقایع عادی زندگی او مناسب است و بههیچوجه نمیتوان چنین زبانی را برای سخن گفتن از خدای «متعالی» و «بهکلی دیگر» بهکار گرفت. غایت قصوا یا دلبستگی واپسین جز با زبان نمادین بیانشدنی نیست و نمادهای دینی تنها در موقعیت سخن از خدا و بازنمایی بنیان غایی هستی، معنای نمادین دارند. محمد غزالی نیز قائل است که معرفت به عالم علوی جز از طریق نمادهای عالم سفلی محال خواهد بود. نمادگرایی او ناظر به کل عالم ملک و شهادت است. هر دو شخصیت بر درک شایستۀ نمادهای دینی از طریق پیوند قلبی و علم حضوری تأکید دارند. اما نزد تیلیش این ادراک، تنها زمینۀ مواجهۀ بهتر با خدا را فراهم میکند و فاقد حیثیت واقعنمایی و معرفتبخشی است؛ در حالیکه غزالی نمادها را واجد چنین حیثیتی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 743 تا 768
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریۀ فطرت استاد مطهری و نظریۀ کهنالگوی خداوند یونگ در باب منشأ دین
نویسنده:
محمدجواد امیراحمدی، امید ارجمند، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی)
,
فطرت(کلام)
,
کهن الگو
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
چکیده پرسش از منشأ دین از پرسشهای انسان مدرن محسوب میشود و مانند بسیاری از بحثهای نوپدید دیگر، حاصل گذار انسان از سنت به مدرنیته است. این بحث با زمینههای دانشی دیگری و از جمله روانشناسی دین، جامعهشناسی دین، مردمشناسی و نیز تاریخ ادیان مرتبط است. تبیین یونگ از منشأ دین در فضای غرب و تبیین استاد مطهری از این مسئله در فضای اسلامی، از تبیینهای مشهور در این زمینه هستند. تبیین یونگ با استفاده از مفهوم ناخودآگاه در روانکاوی و تبیین استاد مطهری با استفاده از مفهوم فطرت در فضای اندیشۀ اسلامی است. عمومیت و شمول کهنالگوها و فطریات، در ناخودآگاه قرار داشتن کهنالگوها و بالقوه بودن فطریات، بروز و ظهور کهنالگوها در شرایط خاصی مانند خواب و بروز و ظهور فطریات در حالات خاصی مانند ابتلا به خطرات، از اهم اشتراکهای نظریات این دو اندیشمند است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 787 تا 806
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی «معرفت دینی» در عصر ابنرشد و صدرالدین شیرازی (مورد مطالعه: «فصل المقال فیما بین الحکمة و الشریعة من الاتصال» و رسالۀ «سه اصل فلسفی»)
نویسنده:
غلامرضا جمشیدیها، مسلم طاهری کل کشوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
کتاب فصل المقال
,
رساله سه اصل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده در مقالۀ حاضر در صدد بررسی وضعیت «معرفت دینی» عصر دو حکیم اسلامی ابنرشد (520 - 595 هـ.ق) و صدرالمتألهین شیرازی (979 - 1045هـ ق) مبتنی بر دو اثر «فصل المقال...» ابنرشد و «رسالۀ سه اصل» صدرالمتألهین هستیم. هدف از انجام دادن این پژوهش، بازخوانی موضع آسیبشناسانهای است که هر یک از این دو فیلسوف در مواجهه با روندهای معرفتی جامعۀ اسلامی عصر خود اتخاذ و با چنین تبیینی، بخشی از وضعیت تفکر آن عصر را ثبت کردهاند. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است. در این نوشتار، نخست به بررسی اجمالی وضعیت اجتماعی ـ سیاسی حاکم بر فضای فکری عصر دو حکیم پرداخته شده، سپس به موضعگیری هر یک از این دو اندیشمند نسبت به جریانهای موجود در عرصۀ تفکر دینی عصر خود در دو کتاب مورد مطالعۀ پژوهش پرداختهایم و در ادامه، به مقایسۀ تشابهات و تمایزات اندیشۀ دو حکیم در این زمینه اقدام کردهایم و در پایان به این نتیجه رسیدیم که هر دو متفکر، با معیارهای متفاوتی در صدد بررسی «موانع حصول معرفت دینی» هستند. با مبنا قرار گرفتن علوم شرعی همچون فقه، در معرفت دینی، آسیبهای اصلی از نظر ابنرشد عدم استفاده از روشهای عقلانی در استنباط علوم شرعی است و با مبنا قرار گرفتن علوم اخروی در معرفت دینی، این آسیبها از نظر صدرالمتألهین، عدم توجه به «معرفت نفس» و علوم مکاشفات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 697 تا 722
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون
نویسنده:
مریم صوفی، محمد محمدرضایی، محمدتقی کرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثنویت هستی شناختی
,
الهیات(کلام جدید)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
فمینیسم
,
فلسفه دین
,
مفهوم خداوند
,
خداباوری
,
الهیات فمینیستی (مضامین الهیات جدید)
,
فلسفه دین فمینیستی
کلیدواژههای فرعی :
سوبژکتیویته ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
زبان نمادین دین ,
عقلانیت جدید ,
فلسفه مرگ ,
زن در عرفان ,
زبان دین (فلسفه دین) ,
سوژه زنانه ,
خدای زنانه ,
بررسی جنسیتی خداوند ,
متافیزیک مردسالارانه ,
متعالی محسوس ایریگاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مقاله حاضر به اهمیت خداوند در آثار فمینیستی، انتقادهای الهیدانان و فیلسوفان فمینیست به مفهوم خدای ادیان توحیدی و راهحل جایگزین آنها برای نسبت خداوند و بشر میپردازد که در این ارتباط، آرای متفکران فمینیستی چون مری دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون دربارۀ دوئالیسم تجسد - تجرد، مورد توجه قرار میگیرد و در ادامه تفکر و راهحلهای ایشان نقد و ارزیابی خواهد شد و انتقادهای افرادی نظیر هالیوود، اندرسون، تالیافرو، بایرن، منفرد هاوک و سارا کوکلی مطرح میشود و در نهایت رأی علامه جوادی آملی و استاد مطهری بهعنوان نمایندگان تفکر اسلامی در مورد صفات خداوند و جایگاه زنانگی در دین مطمح نظر قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 669 تا 695
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیلِ تفاوتِ اعتقاد به«وحی الهی»در اسلام و مسیحیت از منظر جامعهشناختی و تفاوتهای کلامی ناشی از آن
نویسنده:
محمدحسین زارعی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
اسلام، مسیحیت، وقوع معجزه، قاضی عبدالجبار، سویین برن
,
دین یهود
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وحی
,
وحی گزارهای
,
وحی غیرگزارهای
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
چکیده در مقایسۀ دیدگاه اسلام و مسیحیت نسبت به وحی دو پرسش عمده امکان طرح دارد: پرسش اول اینکه دیدگاهِ متفاوتِ این دو سنت دینی نسبت به ماهیتِ وحی (با توجه به اینکه هر دو دین از ادیان وحیانی بهشمار میروند) عمدتاً از کجا ناشی شده است؛ پرسش دیگر اینکه: این تفاوت، به چه تفاوتهای کلامی دیگر و با چه سطحی از قوّتِ استدلال منجر شده است. پرسش اول در حوزۀ جامعهشناسی دین و پرسش دوم در حوزۀ فلسفۀ دین قرار میگیرد. پاسخ پرسش اول این است که چون پارادایم فرهنگی یونان در زمان پیدایش دین مسیح، پارادایم شرک و باور به خدایان انساننما بوده است؛ متفکران صدر مسیحیت و بهویژه پولس (برای فهمپذیر کردن و مقبول جلوه دادن دین مسیح و بهمنظور توسعه و ترویج آن) متناسب با پارادایم فرهنگی غالبِ آن روزِ یونان، تفسیر جدیدی از ماهیت عیسی و دین مسیح ارائه کردند که تا امروز نیز ادامه دارد. پارادایم فرهنگی زمان پیدایش دین اسلام نیز مبتنی بر شرک و بتپرستی بود، اما عواملی چون پیروزی و تسلط اسلام در سرتاسر حجاز در کوتاهمدت، نزول قرآن بهنحو تدریجی و در طول مدت 23سال، کتابتِ قرآن بهعنوان یک مرجع نهایی و وجود امامان شیعه بعد از پیامبر، سبب شد تا پارادایم توحید و یکتاپرستی بدون هیچگونه تغییری مقبولیت لازم را پیدا کند و بهطور کامل جای پارادایم شرک و بتپرستی را بگیرد. پاسخ پرسش دوم این است که: این دو نگاه متفاوت به ماهیت وحی، سلسلهای از لوازم کلامیِ متفاوت نسبت به ماهیت ایمان، ماهیت پیامبری، ماهیت متون مقدس و کیفیت دستیابی به هدایت و رستگاری را بهدنبال میآورد که به برخی از آنها اشاره شده است. اثبات این نتایج کلامی در مسیحیت بهمراتب دشوارتر از اسلام و با تکلف بیشتری مواجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 879 تا 904
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نظم شهر اسلامی بر اساس احکام ثابت
نویسنده:
اصغر مولائی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظم
,
فطرت(کلام)
,
احکام ثابت
,
شهر اسلامی
,
احکام اعتباری
چکیده :
چکیده نظم شهر اسلامی را میتوان با نظم فطری تعریف و تبیین کرد. نظم یک بایستۀ فطری و بدیهی در خلقت الهی است که در ابعاد مختلف و نظامهای اجتماعی و فرهنگی، کالبدی، زیستمحیطی، طبیعی و اعتقادی امکان بررسی و مطالعه دارد. نظم فطری هم بنا به آیات قرآن بر اصول ثابت و تغییرناپذیری استوار است. احکام ثابت، همان قانونهای شریعت هستند که بر اساس فطرت انسان برای انسانها وضع شده است. احکام اعتباری، قانونهای متغیر هستند که بر طبق نیاز و مصلحت جامعه در دورههای مختلف ایجاد میشوند. در این زمینه پرسشهای پژوهش حاضر عبارت است از اینکه اصول و احکام ثابت و نظمدهنده در شهر اسلامی چیست؟ ویژگیها و معیارهای عملی احکام ثابت در شهر اسلامی کدامند؟ احکامی که بر زندگی مسلمانان تأثیر میگذارند و بهعنوان سیستم نظمدهنده، شهر اسلامی را شکل میدهند و تعریف میکنند. احکام ثابت و فطری بهعنوان قانونها و اصول تغییرناپذیری در شهر اسلامی در طول زمانها و مکانهای مختلف ثابت بوده و تبعیت از آنها امری فطری و الهی است. احکام ثابت را میتوان در قالب چهار دستۀ قانونهای اخلاقی، عبادی، اجتماعی، خلقت زیستمحیطی دستهبندی کرد. همچنین مهمترین شاخص و معیار ثابت در شهر اسلامی قاعدۀ حلال و حرام بوده که همیشه ثابت و تغییرناپذیر است. قانونها و مقررات اعتباری در شهر اسلامی قراردادهایی هستند که در زمانها و مکانهای مختلف برای تأمین نیازهای مختلف جامعه و حل مسائل آن و نیز توسعه و پیشرفت شهری و جامعه، به شرط هماهنگی و تبعیت از احکام ثابت تدوین و اعمال میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 855 تا 878
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید