جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت کلامی
> 1389- دوره 1- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 27
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 9 , شماره 1:پیاپی 20
سال 1396
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 7 , شماره 1 پیاپی16
سال 1394
دوره 6 , شماره 2 پیاپی15
دوره 6 , شماره 1 پیاپی14
سال 1393
دوره 5 , شماره 2 پیاپی13
دوره 5 , شماره 1 پیاپی12
سال 1392
دوره 4 , شماره 2 پیاپی11
دوره 4 , شماره 1 پیاپی10
سال 1391
دوره 3 , شماره 2 پیاپی9
دوره 3 , شماره 1 پیاپی8
سال 1390
دوره 2 , شماره 3 پیاپی7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی6
دوره 2 , شماره 1 پیاپی5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
قرآنیون یا منکران سنت؟
نویسنده:
عبدالله حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب و سنت (فقه)
,
قرآنیون
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
قرآنیین
,
اهل القرآن
,
منکران سنت
,
اهل قرآن
,
قرآن بسندگی در فهم دین
,
سنت ستیزى
,
جایگاه پیامبر در قرآن
,
قرآنیون
کلیدواژههای فرعی :
تبعیت از پیامبر ,
ولایت تشریعی پیامبر(ص) ,
الرسول(ص) ,
آیه 22 جن ,
احادیث صحیح بخاری ,
نحل آیه 89 ,
کهف آیه 27 ,
انعام 36 ,
تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت ,
واژه خُلُق ,
چکیده :
«قرآنیون» جریان فکری نوظهوری در بین اهل سنّت است که قرآن را یگانه منبع تشریع می داند و مرجعیت سنّت را به کلی منکر است. شبه قاره هند، خاستگاه آغازین این تفکر و مصر دومین خاستگاه این جریان فکری است. اهل سنّت آنان را تکفیر می کنند و آنان هم هم فرقه ها و مذاهب اسلامی را به دلیل پذیرش سنّت پیامبر، منحرف و برخی از حلقات آنان همه مسلمانان را مشرک و خارج از اسلام حقیقی می دانند. آنان مدعی خلوص در دین اند، ولی بررسی آرا و نظریات و مبانی فکری آنان نشان می دهد که این جریان فکری، به شدت تجددگرا و از نظر سیاسی، غرب گرا و از نظر روشی، جزم گرا و برخی از بسیار افراطی هستند. افراد و حلقات متعددی در شبه قاره هند و کشورهای عربی این تفکر را تبلیغ می کنند که از نظر مبانی فکری و نظریات فقهی و تفسیرهای که برای آیات انجام داده اند، در واقع فرقه های متعددی هستند. اغلب تفسیرها و دیدگاه های آنان فاقد انسجام منطقی و تفسیر به رأی و استدلال هایشان مغالطه ای است.روش این پژوهش، مطالعه کتابخانه ای است. از آنجا که منابع مربوط به این جریان در ایران در دسترس نیست و از طرفی محور اصلی فعالیت آن در اینترنت است، سایت های اینترنتی که این تفکر را تبلیغ می کنند، از منابع عمده این تحقیق بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد شهید مطهری؛ مؤسس کلام جدید شیعی
نویسنده:
ولی الله عباسی، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
تجدد
,
کلام جدید
,
خاتمیت
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
کثرت گرایی دینی
,
دین و آزادی
,
دین و تجدد گرایی
,
عقل و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
سکولاریسم
,
عقل و ایمان
,
عقلانیت دینی
,
هرمنوتیک
,
عقل
,
13. علم کلام
,
جدایی دین و سیاست
,
قرائت پذیرى دین
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
احیای خلافت ,
نبوت تبلیغی ,
نبوت تشریعی ,
علم تجربی ,
حکومت اسلامی ,
حکومت اسلامی ایران ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
فرهنگ دینى مسیحیت ,
فلسفه خاتمیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
علم کلام، به ویژه مباحث جدید کلامی، از مهم ترین مباحث علمی است. بی شک استاد مطهری از چهره های شاخص و نوآور در اندیشه اسلامی معاصر محسوب می شود. وی در فلسفه و کلام اسلامی دارای مطالعات عمیق و گسترده بود؛ در پرتو آشنایی با فلسفه و الهیات غرب، به مسائل مهم و پرسش های اساسی این دوران توجه جدی از خود نشان داد و سهم مؤثری در تأسیس کلام جدید از خود بر جای گذاشت. از این رو، می توان وی را مؤسس کلام جدید شیعی برشمرد. این مقاله درصدد است ضمن روشن ساختن جایگاه استاد مطهری در گفتمان کلام جدید، برخی از نظریه های مهم وی درباره مباحث نوپدید کلامی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه خلق قرآن و بشری بودن قرآن (رویکرد معتزله و سروش)
نویسنده:
جواد گلی، ابوالفضل روحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بشری بودن قرآن
,
خلق قرآن
,
معتزله (اهل سنت)
,
متکلم به کلام
,
حدوث و قدم قرآن
,
وحی الهی
,
مخلوق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
دکتر عبدالکریم سروش
,
بشری
,
معتزله و سروش
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مقدس (عهدین) ,
آیات معجزه ( قرآن ) ,
خطاناپذیری قرآن ,
مکتب رمانتیک ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات طبیعی ,
رابطه قرآن و فرهنگ عرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
سروش، قرآن را بشری معرفی کرده و کوشیده است با نسبت دادن این نظریه به معتزله، برای نظریه خود در کلام اسلامی، خاستگاهی معرفی کند. وی مدعی است که باور معتزله به حادث بودن قرآن، به بشری و خطاپذیر بودن آن اشاره دارد. هدف این نوشتار، بررسی این مدعاست که آیا نظریه معتزله درباره خلق قرآن، به نظریه سروش درباره بشری بودن قرآن اشاره دارد؟ در این مقاله، با مراجعه به آثار معتزله، منابع معتبر کلامی و آثار سروش، اطلاعات لازم گردآوری شده سپس، با روش توصیفی ـ تحلیلی نظریات معتزله و سروش درباره قرآن تبیین شده و خاستگاه، مبانی، ادله و لوازم نظریات آنها ارائه و مورد نقد و بررسی تطبیقی قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش این است که دیدگاه سروش با دیدگاه معتزله درباره قرآن از جهات مختلف در تضاد میباشد. بر خلاف نظر سروش، معتزلیان، خداوند متعال را خالق بدون واسطه قرآن دانسته و بشری بودن آن را مردود میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیعیان عصر حضور امامان (ع) و موضوع مهدویت
نویسنده:
علی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منجی
,
مهدویت
,
اصحاب ائمه
,
امام مهدی (عج)
,
شیعیان نخستین
,
عصر امامت
کلیدواژههای فرعی :
متمهدیان ,
اختلاف شیعه در مهدویت ,
اشتباه در مصداق قائم ,
واقفیه (فرق کلامی) ,
قیام قائم (ع) ,
چکیده :
اصالت تاریخیِ باور به منجی موعود، از مباحث مهمی است که در روزگار ما برخی آن را به رشته نقد کشیده اند. با بررسی توصیفی ـ تحلیلی نخستین منابع تاریخی و روایی به این نتیجه دست یافتیم که اصالت این آموزه و انتساب آن به شیعیان عصر حضور امامان معصوم(ع) از زمان امیرمؤمنان علی(ع) و در تمام طول عصر حضور قابل اثبات و ریشه یابی است. آنچه بیشتر در طول این دوره در بوته اختلاف یا ابهام بوده، شناخت شخص مهدی موعود بوده است که با توجه به اوضاع دشوار سیاسی عصر حضور برای بیان معارف شیعی، روند تدریجی بیان و تثبیت برخی آموزه ها، تأکید بر انتظار و اقتضای طبیعی ابهام آلود بودن جزئیات آموزه مهدویت، تفاوت سطح معرفتی افراد و...، طبیعی مینماید و نمیتواند مشکلی بر اصالت این آموزه در میان شیعیان عصر حضور به شمار آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید و شرک در معرفت و علوم انسانی با تکیه بر آثار و اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
علی اصغر خندان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
نقد
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شرک
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
معرفت
,
از اویی
,
به سوی اویی
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
ثنویت ,
لیبرالیسم ,
حکومت طاغوت ,
توحید عملی ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
تفویض ,
بت پرستی ,
فیض حق ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
تجلی ,
عدالت(فقه) ,
خودخواهی ,
ارزش اخلاقى ,
اثبات جهان طبیعت ,
ابطال مادی گرایی ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه میتوان اندیشه های موحدانه و مشرکانه را در معرفت، به ویژه علوم انسانی شناخت؟ با روش بازخوانی، تحلیل و طبقه بندی اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری، و به منظور دستیابی به شاخصی برای تعیین تعالیم اسلامی از غیراسلامی، در این مقاله بر اصل الاصول «توحید» تکیه شده و از این اصل، دو شاخص استخراج گردیده است: اول شاخص، «از اویی»، که مرز توحید و شرک در تعالیم نظری است و از آن طریق، انحراف های بزرگ فکری زیر قابل شناسایی و نقد خواهد بود: توهم انگاری عالم وجود، مادیگرایی، ثنویت، تفویض، جبر، انکار علیت و ... . آثار ناخودآگاه این نظریات، که در ذهن و ضمیر بیشتر افراد رسوب کرده، در تمام عرصه های معرفتی، از جمله در علوم طبیعی و علوم انسانی، قابل پیگیری است. اما شاخص دوم، «به سوی اویی» است که مرز توحید و شرک در تعالیم عملی میباشد و از طریق آن میتوان اندیشه های مشرکانه زیر را شناسایی و نقد کرد: بت پرستی، خودپرستی (آشکار و نهان)، پذیرش طاغوت، انواع ارزش های یک بعدی، به ویژه نظریه های انحرافی در عدالت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده گرایی، به مثابه مبنایی برای علم دینی در نظریه فرهنگستان علوم اسلامی
نویسنده:
محمدتقی موحد ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
علم دینی
,
اراده گرایی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
نسبیگرایی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
علم شناسی
,
قیاس ناپذیری
,
میرباقری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فرهنگستان علوم اسلامی
,
روان شناسیگری
,
فلسفه علم
,
رابطه علم و اراده
,
تقدم اراده بر معرفت
,
اراده گرایی توصیفی
کلیدواژههای فرعی :
باور موجه ,
آفرینش (اِبداع) ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
رئالیسم انتقادی ,
انتخاب ,
اراده معطوف به باور ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده انسان ,
فاعلیت انسان ,
ساخت گرایی اجتماعی ,
پراگماتیسم ,
ضد واقع گرایی معنا ,
اراده قدرت ,
واقع نمایی علم ,
حیوان ناطق ,
ابزارگرایی ,
ارزش شناخت ,
ابطال گرایى ,
مطابقت با واقع ,
اخلاقیات باور ,
رئالیسم خام ,
تعلیق باور ,
مغالطه خلط انگیزه و انگیخته ,
مکتب ادینبورا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله، رویکرد فرهنگستان علوم اسلامی به «علم دینی» به اجمال معرفی شده است. همچنین یکی از اصلیترین مبانی آن، که در ادبیات معرفت شناسی و فلسفه علم با عنوان «اراده گرایی» شناخته میشود، با روش تحلیلی بررسی، و به برخی از اشکالات وارد بر آن، پاسخ داده شده است. در نهایت، برخی از نکات مبهم و لوازم منطقی نادرست آن و ضعف در ادله ردّ واقع گرایی، عدم توصیف و تبیین دقیق رویکرد ضد واقع گرایی و بی توجهی به لوازم آن و همچنین ناسازگاری این نظریه از حیث واقع گرا بودن، تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید