جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات قرائت قرآن
> 1402- دوره 11- شماره 20
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1401
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1400
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1399
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1396
دوره 5 , شماره 9
سال 1395
دوره 4 , شماره 6
سال 1394
دوره 3 , شماره 5 پاییز و زمستان 1394
دوره 3 , شماره 4
سال 1393
دوره 2 , شماره 3 پاییز و زمستان
دوره 2 , شماره 2 بهار و تابستان
سال 1392
دوره 1 , شماره 1 پاییز و زمستان
عنوان :
تأثیر لهجههای عربی بر قرائات سبعه با تأکید بر سورۀ یس
نویسنده:
حسین رضایی ، ابراهیم اقبال
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یس
,
036- سوره یس
,
036- سورة یس
چکیده :
علم قرائات، عهدهدار شناخت و بررسی اختلافات در نحوۀ تلفظ و اداءکردن کلمات قرآن کریم است. در همین خصوص، در منابع روایی اهلسنّت احادیثی وجود دارد که به «سبعة أحرف» مشهور و موجب شده برخی به همین دلیل، اختلاف در قرائت را وحیانی قلمداد کنند. هرچند عالمان شـیعه با استناد به روایات معتبر از اهلبیتb مبنی بر نزول قرآن بر یک وجه با این دیدگاه مخالف هستند، اما صاحبنظران اهلسنّت در تبیین مراد از این احادیث، حدود ده وجه را بیان کردهاند که از آن میان، جواز قرائت به لهجههای قبائل عربی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته که این وجه در واقع نظریۀ وحیانیبودن اختلاف قرائات را تضعیف و نظر عالمان شیعه مبنی بر نزول قرآن بر یک قرائت را تأیید مینماید. هدف پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانهای انجام شده، ارائه شواهدی در تقویت این نظریه، با بررسی تأثیر لهجههای قبایل عرب بر قرائت قاریان هفتگانه در سورۀ یس است. نتیجه آنکه میتوان با نظر افرادی که اختلاف قرائات را غیروحیانی میدانند همراه شد و علاوه بر این، اندازه این تأثیر را در اختلاف قرائت قُرَّاء سبعه به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی روایات اختلاف قرائات منسوب به اهلبیت(ع) در سورۀ توبه
نویسنده:
فاطمه ذاکر ، داود صائمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره توبه
,
009- سوره توبه
,
009- سورة التوبة
چکیده :
اختلاف قرائات یکی از مباحث مهم علوم قرآن است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان این علم و مفسران بوده است و نظرات مختلفی در مورد انواع آن و انتخاب قرائت صحیح ارائه شده که در این میان بررسی قرائات منسوب به اهلبیتb از مباحث مهم و ضروری در فرهنگ پژوهشهای صورتگرفته در علم قرائت است. محقق در این پژوهش در صدد است گزارشی از اختلاف قرائاتی که در سورۀ توبه از اهلبیتb نقل شده را بیاورد و به این پرسش پاسخ دهد که قرائات اهلبیتb چه تفاوتی با دیگر قاریان داشته و سند این روایات از چه میزان اعتباری برخوردار بوده و در این سوره فراوانی روایات معصومانb چه مقدار است؟ در این سوره، جمعاً هفده روایت در اختلاف قرائات منسوب به معصومانg در تفاسیر یافت شد که یک مورد آن دارای سند و بقیه سند صحیح ندارند. گزارشهای روایی دال اختلاف قرائت بهجهت فقدان سند و گاه اضطراب متنی دچار ضعف هستند و نمیتوان احتجاج شرعی بر صحت آن اقامه کرد. بنابراین به این قرائات بهعنوان قرائت اهلبیتb نمیتوان اطمینان کرد..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 305 تا 324
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برر سی مسئله صوت حسن و تحزین در روایات فریقین
نویسنده:
محمد امینی تهرانی ، سیدعلی میردامادی نجف آبادی ، فرهاد عباسی ، سیدعلی عباس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از آداب تلاوت قرآن کریم که در روایات فریقین مورد توجه قرار گرفته، دربارۀ چگونگی اجرای نغمات در هنگام تلاوت قرآن کریم است. دستهای از روایات به مسئله صوت حسن اشاره داشتهاند و دستهای دیگر به مسئلۀ تحزین صوت در هنگام تلاوت اشاره میکنند. موضوع مقاله حاضر بررسی مسئله صوت حسن و تحزین صوت در روایات فریقین است که با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام میشود. از مهمترین نتایج مقاله حاضر آن است که دو موضوع فوق در روایات فریقین مورد توجه قرار گرفته است. آیات مربوط به صوت حسن به دو دسته تقسیم میشوند: آیاتی که مستقیم به صوت حسن در تلاوت قرآن توجه میدهند و آیاتی که مستقیم به بحث تلاوت قرآن مرتبط نمیشوند اما میتوان از آنها برای تأیید صوت حسن در تلاوت بهره برد. روایات نقل شده در این باره دارای دلالت مستقیم و غیر مستقیم هستند. در منابع شیعه و اهلسنّت به هر دو ویژگی صوت حسن و تحزین صوت توجه شده است. تحزین صوت میتوان به معنای شدت و استحکام در تلاوت نیز باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اختلاف قرائات بر مبنای ساختارهای زبانی (جزء اول)
نویسنده:
حسین خانی کلقای ، آرزو عثمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
میان قرائتهای قرآنی و علم صرف و نحو در زبان عربی رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد؛ زیرا قرآن مؤثرترین عامل پیریزی و تدوین قواعد عربی است؛ چراکه نخستین نحویان زبان عرب، خود جزء قُرَّاء قرآنی بودهاند. در قرائت شماری از آیات قرآن بین قاریان اختلاف است. اختلاف در قرائت پیشینۀ کهن دارد و یک واقعیّت تاریخی است که دلیلی بر انکار آن وجود ندارد. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، موارد اختلافی در قرائت قُرَّاء سبعه در جزء اوّل قرآن کریم، با استعانت از کتب لغوی، اعرابی و تجویدی و با تبیین علل لغزشها، در دو بخش اعرابی، لغوی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در بین مکاتب قرائت، کوفیان موفقتر از بقیه عمل کردهاند. عاصم کوفی در میان قاریان هفتگانه دارای کمترین لغزش بوده است و روایت حفص از عاصم بیشترین انطباق را با قواعد ادبیّات عرب داشته و در مقابل، قُنبُل راوی ابنکثیر مکّی، ضعیفترین عملکرد را در قرائت داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد روش علامه طباطبایی در انتخاب قرائت صحیح
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرائات تأثیر مستقیم در تفسیر قرآن داشته و مفسران بر اساس آن به تفسیر پرداختهاند. برخی از میان قرائات به قرائت سائد بسنده کرده، برخی قرائت خاصی را برگزیده و بر اساس آن تفسیر کرده و برخی به همه قرائات پرداخته است. علامه طباطبائی با فرض عدم تواتر قرائات و با عنایت به معیارهای قرائت صحیح که عبارت است از صحت سند، مطابقت با قواعد عربی و رسم الخط مصحف و معیارهائی که خود برای گزینش قرائت مطرح کرده، روش نقد و گزینش را از میان قرائات برگزیده است. از این رو برخی قرائات را نقد کرده و برخی را به دلیل برخورداری از شرائط قبول، یا مطابقت با سیاق و یا برخورداری از مؤید روایی ترجیح داده است. نیز در برخی موارد قرائت همسو با دیدگاه تفسیری خود را برگزیده است. هر چند در مواردی از معیارهای پذیرفته خود خارج شده و بدون دلیل قرائتی را ترجیح داده و یا بدون ترجیح، قرائات را نقل و بدون بررسی وامیگذارد. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیلی دیدگاه علامه طباطبائی را درباره معیارهای انتخاب قرائت بررسی و نقد کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائت رایجِ قرن هفتم در ایران (مصاحف آستان قدس رضوی)
نویسنده:
الهه شاهپسند ، مریم خطیب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارۀ قرائت رایج در هر کدام از امصار و اعصار اسلامی، اخبار پراکندهای وجود دارد. این اخبار نمیتوانند تصویر واضحی از پراکندگی و نحوۀ انتشار قرائات در دورههای مختلف مناطق اسلامی به دست دهند. یکی از شواهدی که به تکمیل چنین دادههایی کمک میکند، بررسی مصاحف مکتوب در آن زمان است. محققان این مقاله، پنج نسخه از مصاحف خطی قرن هفتم هجری موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی را انتخاب کرده و با استخراج آمار میزان مشابهت فرش الحروف و رسم المصحف این قرآنها به رسم المصحف و قرائت قاریان بومهای مختلف، برای دستیابی به قرائت رایج ایران در قرن هفتم تلاش کردهاند. طبق آمار بهدستآمده، تنها در قرآن شمارۀ 67 که کتابت آن به اوایل قرن هفتم باز میگردد، رسم مصحف همانند قرون گذشته بیشترین شباهت را به رسم مصحف بصره دارد؛ امّا در قرآن شمارۀ 84، بیشترین مشابهت به یک اندازه به هر دو رسم مصحف بصره و کوفه است. رسم سه مصحف دیگر نیز با حدود چهار درصد تفاوت، بیشترین شباهت را به رسم بوم کوفه و پس از آن بصره دارد و این نخستینبار طی قرون چهارم تا هفتم است. دربارۀ قرائت مضبوط در مصاحف نیز در ایران، از قرنهای پنجم و ششم اندکاندک تمایل بیشتری به قرائات کوفی و بهویژه قرائت عاصم با هر دو روایتش پیدا شده بود. تنها اینکه در قرن هفتم وضوح و شدّت بیشتری یافته و بهطور خاص بر قرائت عاصم متمرکز شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه گلدزیهر در تشابه قرائات قرآن وعهدین
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر ، نفیسه زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث تاریخ قرآن، موضوع اختلاف قرائات است، قرائات متفاوت از آیات قرآن کریم دستآویز خاورشناسان شده و دیدگاهها و اشکالاتی به این موضوع وارد کردهاند. ایگناس گلدزیهر در کتاب گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان، شروع و شیوع اختلاف قرائات در قرنهای نخستین را اولین دورۀ تفسیر قرآن میداند و از آن جهت که اختلاف قرائات با نص قرآن کریم ارتباط دارد آن را بهانهای برای ضربهزدن به قرآن قرار داده است؛ زیرا تمامی آنها را منسوب به پیامبرk دانسته و میگوید پیامبر دچار نوعی تساهل و تسامح شده است و صحابه نیز دارای روحیه آزاد بودهاند که اینها را پذیرفتهاند. از طرف دیگر در موارد گوناگون تلاش دارد قرآن را در کنار کتب مقدس قرار دهد و با آنها مورد تطابق و بررسی قرار دهد. در این نوشتار ضمن طرح دیدگاههای ایگناس گلدزیهر دربارۀ اختلاف قرائات قرآن، نقد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه عالم سبیط نیلی در تشخیص قرائت صحیح قرآن
نویسنده:
منتظر البیاتی ، علیرضا قائمی نیا ، سید حمید جزایری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرائت قرآن مهمترین کلید ورود به خزانه معرفت قرآن است. لکن پس از پیامبرk اختلاف قرائات به فزونی رفت و متخصصان علوم قرآنی برای یافتن قرائت صحیح قواعد مختلفی را ارائه کردند. در این میان عالم سبیط نیلی متفکر و قرآنپژوه شیعه عراقی، تلاش نمود با استفاده از واجشناسی، رویکرد قصدگرایی و تفسیر قرآن به قرآن، وجود ترادف و مشترک لفظی در قرآن را نفی کند و هرگونه تقدیر یا حذف الفاظ یا تغییر ترتیب واژهها در آیات را بیانگر تغییر معنا و مقصود الهی داند و معیار دورن متنی را برای تشخیص قرائت صحیح ارائه نماید. لکن سخن او در خصوص تشخیص قرائت صحیح قرآن دارای اشکالاتی است؛ مانند: پیشنهاد قرائت صحیح پیش از بررسی قرائات مختلف، خلط میان تثبیت یک قرائت در مصحف کنونی با ترجیح یک قرائت بر قرائات دیگر. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای، به نقد و بررسی معیار نیلی در این زمینه میپردازد، و بیان میکند که یکی از معیارهای تشخیص قرائت صحیح قرآن، استفاده از روابط درون متنی، از جمله همنشینی واژهها، نغماهنگ و پیوستگی آیات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مقالۀ «قرائت معتبر در روایات تفسیری اهلبیت(ع) و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم
نویسنده:
حامد شریفی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از نویسندگان معاصر تلاش کردهاند تا با تحلیل برخی روایات تفسیری، قرائت عاصم به روایت حفص را قرائت معتبر و مبنا نزد اهلبیتb جلوه دهند؛ پس با گزینش هفده روایت ادعا کردهاند که تنها قرائتی که در همۀ این روایات با تفسیر اهلبیتb انطباق دارد و مبنای تفسیر اهلبیتb بوده، روایت حفص از قرائت عاصم است. ازآنجاکه این ادعا از جهتی به اهلبیتb نسبت داده شده و از جهت دیگر، قرائتی را بهعنوان قرائت معتبر و صحیح به قرآن کریم منتسب کرده، بررسی صحّت این ادعا بسیار ضروری است و پژوهش حاضر با همین هدف، به بررسی این ادعا و ارزیابی روایات و تحلیلهای ارائهشده، پرداخته است. پژوهش انجامگرفته نشان میدهد که از هفده روایات ارائه شده، شانزده روایت هیچ دلالتی بر مطابقت قرائت اهلبیتb با قرائت عاصم به روایت حفص ندارند و یک روایت باقیمانده نیز با روایتی دیگر در همان آیه در تعارض است. همچنین این واقعیت آشکار میشود که حتی همین هفده روایتی که دلالتشان بر مدعا ناتمام است، گزینشی انتخاب شده و روایات تفسیری متعدّدی که بر خلاف روایت حفص است، نادیده گرفته شدهاند. بهعنوان نمونه در پژوهش حاضر بیست روایت در تفسیر سیزده آیه ارائه شده که هیچ یک بر روایت حفص منطبق نیستند و این حقیقت را تأیید میکنند که اساساً قرائت اهلبیتb را نمیتوان مبتنی بر قرائت یکی از قاریان جلوه داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تحول دیدگاه دانشمندان شیعه در تواتر قرائات
نویسنده:
زهرا قاسم نژاد ، ساره تنافرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از پدیدآمدن اختلاف قرائات و محدودسازی آنها به قرائات سبعه و عشره در قرن چهارم هجری، علمای شیعه در طی سالها رویکردهای متفاوتی در برخورد با تواتر قرائات از خود نشان دادند. برخی علمای معاصر معتقدند از ابتدای نزول قرآن تا کنون، شیعیان در زمینۀ اختلاف قرائات متفقالقول بودهاند؛ اما با بررسی دقیقتر منابع مشاهده میشود که نهتنها چنین نبوده، بلکه نظرات دانشمندان شیعه در چهارده قرن گذشته در باب تواتر قرائات قرآن، تغییراتی داشته است. برخی به انکار تواتر قرائات پرداخته و برخی بهصراحت آنها را متواتر دانستهاند. در این پژوهش تلاش شده با روش توصیفی- تحلیلی ضمن استخراج نظرات اندیشمندان معروف شیعه، از میان آثار باقیمانده از آنها، به بیان تفاوت رویکرد ایشان در مقابله با مسأله تواتر قرائات در طی سالها و مقایسۀ این دیدگاهها پرداخته و سیر تحول تاریخی آراء ایشان در باب تواتر تشریح شود. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد دیدگاه اندیشمندان در حوزۀ تواتر قرائات متفاوت است. در قرن اول تا پنجم مسأله جواز قرائات معروف مطرح بوده و از قرن ششم بحث تواتر قرائات مطرح شده و از قرن 11 به بعد رأی اندیشمندان شیعه انکار تواتر قرائات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید