جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
سیمای صحابه در قرآن کریم
نویسنده:
سمیه کاکایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی ، « سیمای صحابه» را مورد تحلیل و بررسی کامل قرار دهد . در ابتدا ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مساله با استناد به آیات ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به هدفهای تحقیق اهداف ویژه ای شامل : بررسی معنای صحابه و عدالت و جرح از نظر لغوی و اصطلاحی ، بررسی عدالت صحابه از دیدگاه شیعه و اهل سنت ، بررسی موارد جرح صحابه در قرآن ومعرفی برخی از اصحاب نمونه پیامبر اکرم (ص) طراحی گردیده است . برای رسیدن به اهداف مذکور سؤالاتی به شرح زیر مطرح شده : جایگاه صحابه در قرآن و سنت چیست ؟آیا جمله « الصحابة کلهم عدول » مورد قبول فریقین هست ؟ دلایل اهل سنت بر عدالت کل صحابه چیست ؟ آیا جرح صحابه مساوی با کفر جارح است ؟ موارد جرح صحابه در قرآن کدامند ؟ با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است . پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها نتایج ذیل بدست آمد : صحابه پیامبر (ص) یعنی همان کسانی که ملازمت و همراهی آن حضرت را اختیار کرده اند و بعد از پیامبر (ص) مبلغ سیره و سنت پیامبر (ص) بودند می تواند برای ما الگوهای کاملی در زندگی باشند ولی مطلبی که باید متذکر شویم این است که صحابیان پیامبر (ص) بنا به گزارش تاریخ نویسان و کتب رجالی بالغ بر صد هزار نفر بوده اند که همگی نتوانستند پیوسته و دائم همراه حضرت باشند . و برخی فقط برای حفظ جان و موقعیت خود تظاهر به اسلام و همراهی با پیامبر (ص) نموده اند و برخی مرتکب گناهانی از قبیل : فسق ، فرار از جنگ و جهاد ، نقض عهد با خدا و رسولش ، چشم چرانی در حال نماز ، افشا کردن اسرار پیامبر (ص) و بر خورد نادرست با آن حضرت ، ارتداد و نفاق و ... شده اند که همگی دال بر این است که نمی توان به همه آنها اعتماد کرد وهمه راه را عادل دانست . ولی اهل سنت بدون توجه به موارد فوق ذکر عدالت کل اصحاب را عقیده دارند و هر گونه تهمت و ذکر گناهی برای یکی از اصحاب را کفر و خروج از اسلام می دانند . ولی شیعه با ژرف نگری عدالت صحابه راستین را قبول دارد و به آن ایمان دارد و نظریه عدالت صحابه را چیزی جز یک نظریه سیاسی که در سایه حکومت آزادشدگان (بنی امیه) پاگرفته ویا زیر نظر مستقیم آنها به وجود آمده ، می داند . محقق در این پژوهش با محدودیت هایی چون : عربی بودن منابع موضوع ، عدم دسترسی آسان به کتابخانه و محدودیت زمانی برای پژوهش و نگارش روبرو بوده است و پیشنهاد می گردد که در این زمینه تحقیقات جزئی تری مانند عدالت صحابه صورت پذیرد .
سیمای صحابه درقرآن
نویسنده:
رضا عباس خان(هندی)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتة حاضر جهت بازشناسی سیمای صحابه با نگاهی میانه و دور از هر گونه افراط و تفریط عرضه شده است. این رساله دارای پنج فصل و یک نتیجه گیری است: فصل اول (کلیات): در این فصل معنای لغوی صحابه و عدالت، مفهوم دقیق آن از نظر فریقین و نیز واژه «صحابه» در قرآن و حدیث بیان شده است. فصل دوم: در این فصل، صحابه از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته و در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول مربوط به آیاتی است که علمای اهل سنت براساس آن ها ادعا کرده اند همة صحابه عادل اند و بخش دوم در مورد آیاتی است که در مذمت برخی از صحابه نازل شده است. فصل سوم: این فصل به سیمای صحابه در روایات اختصاص دارد و از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول در مورد روایاتی است که از علمای اهل سنت در مدح صحابه آمده و بخش دوم دربارة روایاتی است که در مذمت برخی از صحابه وارد شده است. فصل چهارم: این فصل، اعمال و کردار صحابه را از منظر تاریخ مورد بررسی قرار داده است. فصل پنجم: در این فصل، صحابه از دیدگاه تشیع و از دیدگاه امام علی(علیه السلام)، امام سجاد(علیه السلام) و برخی از علمای شیعه مورد بررسی قرار گرفته است.
سیمای طبیعت در قرآن
نویسنده:
محمد حسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قرآن کریم در متجاوز از ‎750 آیه به پدیده های طبیعی اشاره کرده و از آنها به عنوان آیات الهی یاد کرده است. قرآن غالب تمثیل و توضیح های خود را با توسل به آثار طبیعت بیان کرده و از انسانها خواسته است تا در نشانه های الهی تدبر کنند. طبیعت و مظاهر طبیعی در طول تاریخ در جایگاه خویش قرار نداشته اند گاه در حد معبود مطرح شده و گاه طبیعت دستگاه معارض با خداوند متعال فرض شده است. از نظر قرآن طبیعت نه تنها دستگاه مخالف و معارض با خدا نیست بلکه معرف عظمت و قدرت و نیز مظهر علم او به شمار می آید؛ از سوی دیگر در دیدگاه قرآن طبیعت دارای مفهومی است که به هیچ وجه نمی تواند به جای خداوند تلقی شده و شریک وی پنداشته شود؛ براین اساس قرآن به زیبایی به تمجید طبیعت پرداخته و ارتباط صحیح بین طبیعت و خداوند و نیز ارتباط معقول طبیعت با انسان را به خوبی تبیین ساخته است. و به واقع تفکر بشری را از دام زنجیرها و اوهام رهانیده و شناخت صحیح و منطقی از نظام هستی و طبیعت را به او ارزانی داشته است. در این نوشتار پس از گزارشهایی کوتاه جاهلی نسبت به طبیعت و نیز دیدگاه عهدین در این باره، اهداف قرآن از طرح مسائل طبیعی بیان شده و سپس به تفصیل دیدگاه قرآن در باره آب، باران، باد، ابر، رعد، برق، کوهها، نهرها، چشمه ها، دریاها، گیاهان و نیز حیوانات تبیین شده است.
سیمای علی (ع) در قرآن
نویسنده:
حبیب الله خسروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه، آیاتی که برابر روایات در شأن حضرت علی (ع) نازل شده یا آیاتی که آن حضرت درروایات مصداق بارز آنها معرفی شده، بررسی و ارائه شده اند.
سیمای علی بن ابیطالب علیه السلام در قرآن از دیدگاه اهل سنت
نویسنده:
بهجت السادات کسائی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه سیمای امام علی علیه السلام در آیات قرآنی با استفاده از تفاسیر و کتب بزرگان و مفسران اهل سنت بررسی شده است. در این تحقیق ابتدا تفسیر هرآیه با استناد به تفاسیر علمای عامه و خاصه بیان شده است، و به دنبال آن، شأن نزول و مصادیق آیه بیان ودیدگاههای مختلف نقد و بررسی شده است. در پایان بااستناد به کتب روایی و تفسیری اهل سنت ثابت شده که علی علیه السلام مصداق تام و برتر آیه مبارکه است.
سیمای قرآن در آثار علامه سید مرتضی عسکری
نویسنده:
خداکرم فلاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کلام هر کس به فراخور عظمت و قلم هر کس به اندازه سعه وجودی اوست، بدون تردید حضرت آیه الله علامه سید مرتضی عسکری یکی از پیشتا زان عرصه تاخت وتاز علمی و پاسداری از مکتب اهل بیت است که عمرش را وقف یادگیری معارف قرآن و بهره گیری از سیره اهل بیت و تبلیغ دین اسلام نموده، به همین دلیل کلامش دلنشین و اثر بخش است، بنابراین وجود پایان نامه ای برای معرفی ایشان ضروری به نظر می رسد. این رساله در سه فصل تنظیم شده، فصل اول به کلیات و فصل دوم به زندگی نامه و معرفی آثار علمی و فعالیت های فرهنگی، سیاسی وتبلیغاتی ایشان می پردازد، در فصل سوم، روش تحقیق ایشان و مباحثی از علوم قرآنی که ایشان در آن ها نظرات خاصی دارند آورده و تبیین می شود. از جمله مباحث: وحی، جمع قرآن، قراءات، نسخ، سبعه احرف و عدم تحریف قرآن، از آثار علمی ایشان استخراج و تبیین گردیده، و در ضمن این مباحث، مقایسه ای بین آراء و نظریات وی با علمای مکتب خلفا صورت گرفته است.
سیمای قرآن در نهج البلاغه
نویسنده:
الهه مقیم خان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه به بررسی سیمای قرآن در نهج البلاغه می پردازد و این مباحث در آن مطرح شده است: آشنایی با نهج البلاغه، قرآن از دیدگاه نهج البلاغه، آیات قرآن درنهج البلاغه، پاره ای از علوم قرآنی در نهج البلاغه، بلاغت در نهج البلاغه، علوم موجود در نهج البلاغه، و فرهنگ قرآنی در نهج البلاغه.
سیمای اولوالالباب در قرآن و حدیث
نویسنده:
نسرین الیاسی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش شامل شش با این عنوان هاست: فصل اول، نظریات علمای اسلامی درباره ی معانی اولواالالباب؛ فصل دوم، ویژگی های اولوالالباب در سوره های آل عمران، رعد و زمر، و احادیث؛ فصل سوم، امر خداوند به اولوالالباب در زمینه رعایت تقوا؛ فصل چهارم، اولوالالباب و تذکر؛ فصل پنجم، اولوالالباب و عبرت پذیری؛ فصل ششم، دعاهای اولوالالباب (جایگاه اولوالالباب در دعاها)
سیمای بهشت در قرآن و حدیث
نویسنده:
جواد محمدی ظاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اعتقاد به بهشت که یکی از ارکان عالم بازپسین است، از جمله موثرترین عواملی به شمار می رود که سلامت آدمی را از آلودگیها و گناهان تضمین می کند.روش بحث در این پایان نامه چنین است که نخست آیات مربوط به بهشت استخراج، سپس با استفاده تفاسیر و کتب روانی شرح شده اند.
سیمای تربیتی پیامبراسلام ازمنظرقرآن
نویسنده:
-
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خداوند متعال از زمان استقرار بشر در زمین، پیامبران را برای تکامل و تربیت انسان فرستاد تا با راهنمایی آن ها، بشر راه درست خود را پیدا کند و دچار ضلالت نگردد. اگر انسان تزکیه نفس نداشته باشد، خیلی زود به دام شیطان و شیطان صفت ها گرفتار می شود. خاتم رسولان حضرت محمّد| علاوه بر معجزه اش (قرآن)، خود نیز تربیت شدة درگاه خداوند متعال بود و خداوند متعال در همین کتاب مقدّس، آن حضرت را به عنوان یک انسان کامل و نمونه به بشر معرّفی کرده است. در این پژوهش، چگونگی تربیت، سیره زندگی و الگو بودن رسول خدا| از منظر قرآن بررسی شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137