جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
فضائل مختصه ی امام علی(ع) از دیدگاه قرآن، حدیث و تاریخ
نویسنده:
عزت السادات سیدباقر ناظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق آیاتی که در شأن آن حضرت علی(ع) نازل گردیده، با تکیه به تفاسیر و هم چنین احادیث اهل تسنن و تشیع مورد پژوهش قرار گرفته و هفتاد فضیلت ویژه ی آن حضرت با استناد به کتب و روایات و اسناد تاریخی معتبر ذکر شده است. این فضائل عبات است از: عمل به آیه ی نجوا، مصداق اتمّ «یا ایها الذین آمنوا»، مصداق کامل «الذین اوتواالعلم»، علی(ع) مصداق «اولواالامر»، علی(ع) اولین جمع کننده ی قرآن، جان بازی علی(ع) در لیلة المبیت، علی(ع) بهترین صحابی رسول خدا(ص)، علی(ع) دروازه ی شهر علم پیامبر(ص)، علی(ع) صاحب حوض کوثر
فضائل و رذائل اخلاقی در قرآن
نویسنده:
فرشید حاجی محمّدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه از سه بخش با این عنوان ها تشکیل یافته است: بخش اول، کلیات: تعریف اخلاق، تقسیمات اخلاق؛ بخش دوم، فضائل اخلاقی: تمهید، خلوص نیت، ایمان، توکل، صبر و استقامت، تقوی، تهذیب و تزکیه ی نفس، توبه، اطاعت از خدا و رسول، عمل صالح، شکرگزاری، مهربانی، احسان و نیکوکاری، انصاف، خوش خلقی، صله ی رحم، وفای به عهد، قناعت، کسب حلال؛ بخش سوم، رذائل اخلاقی: تمهید، کفر، پیروی از هوای نفس و شیطان، ناسپاسی و کفران نعمت، فسق و فساد، نفاق، تکبر، حسد، ریا، دنیادوستی، زبان، بخل و حرص
فضایل مختصه علی(ع) در قرآن، حدیث و تاریخ
نویسنده:
ایوب نجیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق در سه فصل نوشته شده است: فصل اول، علی(ع) در قرآن و گفتار محدثان و مورخان: علی(ع) خلیفه بلافصل پس از رسول اکرم(ص)، بررسی دلالت حدیث غدیر، غدیریه هایی که در وصف این روز تاریخی سروده شده است، اشعار منسوب به امیرالمؤمنین(ع) درباره غدیر، غدیریه حسان بن ثابت، شأن نزول سوره معارج، حدیث یوم الدار و نخستین ایمان آورنده به رسول خدا(ص)، آیه ولایت، حدیث منزلت، توضیح درباره آیات 2526 سوره طه، داستان مباهله، دعوت به مباهله، علی(ع) نفس پیامبر، ابلاغ آیات، اولوالامر چه کسانی هستند، مودت اهل بیت، قربی چه کسانی هستند؛ فصل دوم، تولد و زندگی و پاره ای از مناقب برجسته آن حضرت در احادیث و تواریخ شیعه و اهل سنت: مولود کعبه، دامان پیامبر، حدیث رد الشمس، حدیث سدُّ الابواب؛ فصل سوم، برخی مناشدات و احتجاجات آن حضرت و یاران و اصحابشان: احتجاج اصبغ بن نُباته، مناشده علی(ع) در ایام عثمان بن عفان، احتجاج و مناشده امیرالمؤمنین و اصحاب شوری، سخن جرج جرداق، سخن شبلی، سخن بارون کاراژ، سخن جبران خلیل جبران، سخن میکائیل نمیهه، سخن کاردایل.
فضیلت علم و دانش از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم سعادتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش، فضیلت علم و دانش، از دیدگاه قرآن و سنت بررسی شده است. علم در لغت به معنای دانستن، ادراک و معرفت و در اصطلاح به معنای پدید آمدن حقایق و اطلاعاتی از اشیاء در ذهن است. علم، یکی از مهمترین عواملی است که انسان را در مقام خلیفه الهی قرار می دهد و به انسان روشنایی و توانایی می بخشد و مهمترین ابزار، برای شناخت یگانه معبود هستی است. تعلیم و تربیت همه دوره های زندگانی، یعنی زگهواره تا گور را در بر می گیرد و سعادت و شقاوت انسان را تضمین می کند. این پژوهش شامل سه بخش، و هر بخشی دارای سه فصل می باشد که در آن به تاریخچه علم، فضیلت علم از دیدگاه قران و سنت و تعلیم و تربیت در اسلام اشاره شده است و علم به عنوان بزرگترین سرمایه بشریت شناخته شده است و بیانگر این مطلب است که علومی که در اسلام به فراگیری و نشر آن سفارش شده منجر به سعادت انسان در دنیا و نیل به درجات رفیع در آخرت می گردد و خداوند متعال، بعد از نعمت ایجاد عالم و آدم، علم را به عنوان والاترین نعمت بر شمرده اند.
فضیلت علم و عالم از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ام البنین سنجری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق « فضیلت علم و عالم از دیدگاه قرآن و سنت است و منظور از علم با فضیلت، دانشی است که خشیت انسان را به خداوند و تقرب او بیشتر کند زیرا به فرموده قرآن انما یخشی الله من عباده العلماء تنها و تنها دانشمندانند که از خدا می ترسند و یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات خداوند مؤمنان رابلند مرتبه می گرداند و دانشمندان را چندین پایه بالاتر می برد. ما اهدافی را در این تحقیق پیگیری کرده ایم که مهمترین آن ها : ارائه شناختی درستی از علم ارزشمند از دیدگاه قرآن کریم و آثار آن، فضایل دانشجویان و دانشمندان این علم به دانش دوستان است تا با فراگیری دانش به ثمرات آن که همان تقرب به خدا و ساختن مدینه فاضله خداپسندانه بدست آنان است، دست یابند. این تحقیق که در محدوده کتاب قرآن و احادیث معصومان ( ع) و سخنان پند آموز علمای اخلاق و با روش های کتابخانه ای تحلیلی و توصیفی انجام گرفته در سه بخش با عناوین 1- اقسام و فضل علم 2- اقسام علما و صفات آنان 3- وظایف عالم و متعلم و چند فصل سامان یافته است. و در نهایت به این نتایج دست یافتیم : علم و عالم از جایگاه والایی در قرآن و احادیث برخوردار است، سازندگی فرد و جامعه تنها با کسب علم امکان پذیر است و هریک از دانشمند و دانشجو وظایفی دارند تا با انجام دادن آن ها از پاداش اخروی بالای خود بهره مند شوند.
فضیلت علم و علم آموزی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
انسیه محقق قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر با عنوان علم و علم آموزی از دیدگاه قرآن و سنت، پژوهشی است، پیرامون جایگاه و فضیلت علم و علم آموزی که با استمداد از متون دینی اسلامی صورت گرفته است. محقق، در این رساله بر آن است تا با رویکردی متفاوت و با هدف ایجاد انگیزه، تقویت روحیه ی صبر، تلاش و پشتکار در بین طلاب به تبیین همه جانبه ی جایگاه علم و آثار و آفات آن بپردازد. تحقیق حاضر در چهار فصل به بررسی موضوعات ذیل پرداخته است: در فصل اول ابتدا مفهوم علم، تبیین و پس از آن انواع علوم سودمند در سه محور آیه ی محکمه، فرضیه ی عادله و سنت قائمه بررسی شده است. در فصل دوم، با استناد به آیات و روایات، علم از بهترین کمالات و بزرگترین فضیلت ها بر شمرده شده است. برتری عالم بر عابد و علم بر ثروت، در روایات بیانگر جایگاه ارزشمند علم در اندیشه ی اسلامی است. در فصل سوم به اثراتی که علوم الهی و مورد رضایت پروردگار، می تواند داشته باشد اشاره شده است که در این فصل هم از بعضی آیات و روایات بهره گرفته شده است، که می توان به بعضی آثار علم و علم آموزی همچون: دسترسی به حکم و حکمت، رسیدن به خشیت، انجام صله ی رحم، صحه گذاشتن عقل بر علم و دانش، حق دستور، شغل انبیاء، پاداش فراوان معلم، والاترین کرامت الهی نسبت به بشر اشاره کرد. در فصل چهارم به آفات علم و علم آموزی اشاره شده است مانند توکل نکردن بر خدا، ریا و سمعه، مجادله، عجب، پیروی از شیطان، عدم اخلاص در نیت، حسد، تکبر، دنیاگرایی. روش تحقیق بنیادی و توصیفی است و جمع آری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. نتایج تحقیق: علم و علم آموزی، عمل به علم، از دیدگاه قرآن و سنت دارای فضیلت زیادی است. همچنین علوم سودمند، از نظر روایات شامل آیه ی محکمه، فرضیه عادله و سنت قائمه می باشد. شخصیت دهی به انسان، رسیدن به خلوص نیت، ایمان به خدا و ارتقاء درجه از جمله آثار علم و علم آموزی می باشد. ریا، سمعه، تکبر، حسد و مجادله نیز از آفات علم و علم آموزی می باشد.
فقر و غنا از نظر قرآن و حدیث
نویسنده:
منیر ابوالقاسم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پژوهش در دو بخش با این موضوعات به نگارش درآمده است: بخش اول، فقر: معنای لغوی و اصطلاحی فقر، آیات حاوی لفظ فقر، کاربرد فقر و الفاظ مترادف با آن در قرآن کریم، بررسی فقر از نظر قرآن و احادیث، انواع فقر (مادی، معنوی، عاطفی، روحی و فکری)، عوامل فقر و آثار سوء آن، دعای پیامبر(ص) در جهت گسترش رزق و روزی، عوامل افزایش روزی، مفهوم رزق از نظر قرآن و احادیث، راه مبارزه با فقر و درمان آن؛ بخش دوم، غنا: معنای لغوی و اصطلاحی غنا، آیات حاوی لفظ غنا، کاربرد غنا و الفاظ مترادف با آن در قرآن کریم، دنیا از دیدگاه قرآن و روایات، انواع غنا (مادی، معنوی، علمی، روحی)، غنا و مسئولیت (روح اجتماعی مؤمن و حقوق مردم بر یکدیگر، قناعت و میانه روی در مال، ستودن ساده زیستی و پرهیز از تکلّف، معنای زهد در اسلام)
فلاح و خسران از دیدگاه قرآن
نویسنده:
بهنام کامجو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه تفسیری موضوعی درباره فلاح و خسران و بیان اوصاف و عواقب خاسران و رستگاران به شمار می رود. نویسنده در آغاز کلیاتی را در مورد چگونگی بهره برداری از قرآن آورده و آن گاه به تطبیق آن کلیات بر مبحث خسران و فلاح پرداخته است. از دیدگاه وی هر یک از واژه های قرآنی حاوی پیامی ویژه است که با دیگر پیام واژه های مشابه متفاوت است. به نظر او واژه فلاح بر نوعی رشد معنوی دلالت دارد و خسران چیزی فراتر از ضرر، یعنی سوختن سود و سرمایه است. بنابراین خاسران کسانی اند که سود و سرمایه را یک جا از کف داده اند و دچار یک نوع حرمان ابدی شده اند. نویسنده در بخش پایانی، به بیان راه های نیل به رستگاری و نجات از خسران پرداخته و راهنمایی های قرآن را در این باره یادآور شده است.
فلسفه آفرینش انسان ( هستی شناسی، هدف ها و حکمت ها به روایت قرآن و عترت)
نویسنده:
خدیجه خرامیده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله هدف آفرینش انسان است و بیان آن از منظر قرآن و روایات است به دنبال رسیدن بیان اهداف آفرینش انسان از منظر قرآن و روایات می باشد و در این راستا به تعریف کمال انسانی، قرب الهی و راه رسیدن به آن و اینکه آیا انسانی به درجات والای کمال انسانی و قرب الهی دست یافته یا خیر؟ و ویژگی های انسان کامل از منظر قرآن و روایات نیز پرداخته شده است. مقدمات این تحقیق بیان چگونگی آفرینش انسان های نخستین و پسین است. انسان شایستگی مقام تعلّم و شاگردی ذات اقدس الله را دارد. هدف خلقت او آنقدر والاست که فرشتگان نیز در رسیدن به این هدف خدمتگذار او هستند. ماجرای بهشت آدم? و حوا?، خروجشان از آنجا و هبوط به زمین در واقع نشان دادن سیمای سقوط و صعود انسان در راه قرب الهی است. اندیشیدن در ماجرای ایشان می تواند به نوعی ما را در دشمن شناسی، راههای نفوذ و راههای مقابله با او کمک کند. ذات اقدس الله جهان هستی را برای هدفی مهم خلق فرمود و آیات قرآن اشاره به این می کند که جهان هستی را برای بهره برداری انسان در راه تکامل او آفریده است و برای خلقت انسان نیز هدفی والاتر دارد. اهداف خلقت از منظر قرآن عبارتند از: عبادت، عبودیت، آزمایش، ابتلا و در نتیجه دانستن بهترین عمل، رسیدن به رحمت واسعه الهی، پاداش دادن به نیکوکاران و جزادادن به فاسقان، علم و معرفت الهی و خلیفه و جانشینی ذات اقدس الله در زمین. کمال آدمی در رشد هماهنگ استعدادهای انسانی و ارزشهای الهی است که نتیجه اش رسیدن به قرب الهی می باشد. انسان هایی که به کمال دست نیافته اند و راه سقوط را در پیش گرفته اند، با جلال و جبروت و خشم و غضب الهی روبرو خواهند شد. کمال انسان آن است که در مسیر بایستگی ها و شایستگی ها قرار گیرد. او شایسته قرب الهی و شاگردی خداوند متعال است و در این راه باید با عبادت، خود را به مقام عبودیت و بندگی رساند، در آزمایشات الهی نیز راضی به رضا و قضای او باشد و به بهترین عمل دست یابد. اینها همه در گرو شناخت صفات حق تعالی است که از راه شناخت خویش امکان پذیر است. انسان در سرای جاوید محصول اعمال خویش را برداشت می کند به پاداش اعمال نیک و کیفر اعمال بد خویش می رسد. راههای رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی عبارت از فطرت، کسب و موهبت است. انسانی که مأوای اهداف خلقت خویش گشته خلیفه و جانشین خداست و می تواند بر طبیعت خارج و دیگران تصرف داشته باشد، انسان کامل محل اسرار الهی، دارای علم و بصیرتی بالا و آگاه به حوادث آینده بشری، طبیب دوّار به دنبال بیماران است. منابع مورد استفاده در این تحقیق، قرآن کریم، تفاسیر، کتب روایی، کلامی، فلسفی، عرفانی و... می باشد که فهرست کامل آنها در پایان رساله ذکر شده است. روش این تحقیق بنیادی است و از طریق جمع آوری مطالب و فیش برداری و تجزیه و تحلیل آنها به این صورت درآمده است.
فلسفه آفرینش انسان در قرآن
نویسنده:
سکینه بابا زاده ببرکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پروردگار عالم هستی در جهان خلقت هیچ چیزی را بدون هدف و عبث خلق نکرده است بلکه از خلقت موجودات و جهان هستی هدفی داشته است. اما آنچه در اینجا مطرح است این است که فلسفه برخی از پدیده ها در قرآن مشخص و فلسفه برخی دیگر از پدیده ها در قرآن مشخص نشده است. مثلا در قرآن در مورد فلسفه خلقت انسان آمده است: ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون – و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه – و لا یزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذک خلقهم. اگر انسان فلسفه و اهداف خلقت بعضی از مخلوقات خداوند را نداند چندان در زندگی و سرنوشت او لطمه ای وارد نمی شود هر چند که انسان با تحقیق درباره هدف آفرینش مخلوقات خداوند پی به قدرت و علم بی نهایت خداوند می برد و باعث نزدیکی انسان به خدا می شود. اما اگر انسان فلسفه خلقت خود را نداند چه بسا خود را در ورطه هلاکت خواهد انداخت. به همین خاطر است که انسان باید در جستجوی فلسفه خلقت خود باشد زیرا من عرف نفسه فقد عرف ربه. من در این پایان نامه به بررسی فلسفه آفرینش انسان در قرآن در پنج بخش پرداخته ایم: در بخش اول معنای کلمه انسان در لغت، فلسفه ، در کلام ائمه و از نظر علمای معاصر بررسی شده است. نظریه ثبوت و انواع مفهوم انسان از نظر قرآن، نهج البلاغه و بعضی مکاتب در بخش دوم بررسی شده است. اهداف و چگونگی آفرینش انسان عنوان های بخش های سوم و چهارم و در بخش پنجم به جمع بندی بخش های گذشته و به هدف نهایی خلقت پرداخته ایم که انسان همانا برای قرب الی ا... خلق شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137