جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
فلسفه زبان در قرآن
نویسنده:
فاطمه سادات خلیلی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تلاش برای شناخت ماهیت و منشأ زبان، این توانایی ذاتی انسان، در طول تاریخ امری رایج و مورد توجه دانشمندان بوده است، چرا که موهبت زبان به گونه ای که ما آن را مورد استفاده قرار می دهیم تنها مختص انسان است که او را به لحاظ ژنتیکی مشخص و از سایر موجودات زنده متمایز می سازد. گوناگونی آراء دانشمندان در این زمینه گواهی است بر پیچیدگی بیش از حد زبان چه در عرصه ی ماهیت و چه منشأ، تا آن جا که زبان شناسان و فیلسوفان و عرفا همگی بر آن شده اند تا پاسخ این پرسش همیشگی بشر را دریابند. از سوی دیگر، قرآن کلام خداوند و کتاب هدایت بشر دارای جایگاهی ویژه نزد مسلمانان است. لذا بر آن شدیم تا پاسخ پرسش های خود را در قرآن این کتاب مقدس جستجو کنیم. در این پژوهش، از یک سو به مطالعه ی آراء گوناگون بسیاری از برجسته ترین زبان شناسان و فیلسوفان راجع به منشأ و ماهیت زبان در طول تاریخ پرداختیم. از سوی دیگر، آراء برخی دانشمندان اسلامی در این باره را مورد مطالعه قراردادیم و در نهایت آن چه را که از قرآن و آراء دانشمندان اسلامی به دست آوردیم با آراء دانشمندان غیر مسلمان مقایسه کرده و به نتایجی دست یافتیم. لازم به ذکر است که علاوه بر دو موضوع مطالعه شده در این پژوهش، لایه لایه بودن زبان و نیز برخی تئوری های معنایی از دیدگاه زبان شناسان بررسی شدند. در اصل، هدف از این بررسی مطالعه ی برخی مباحث زبان شناختی از منظر قرآن کریم بوده است. آنچه در نهایت بدان دست یافتیم تأییدی بود بر استقلال استعداد ذاتی زبان از نمود آن که به صورت گفتار متجلی می شود و بنابراین، لایه لایه بودن زبان نیز به همین ترتیب اثبات گردید. به علاوه دریافتیم که قرآن، زبان را ابزار اندیشه و تفکر معرفی می کند و تجلی اندیشه را در زبان می داند و بدین وسیله بر ارتباط تنگاتنگ این دو عنصر حیاتی برای زندگی رو به رشد بشر، صحه می‌گذارد.
عوامل استحقاق عذاب الهی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
علی درویشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه به بررسی عذاب الهی با تکیه بر آیات و روایات پرداخته و مطالب آن در سه بخش با این عناوین آمده است: بخش اول، کلیات: معنای عذاب و عقاب و جزا و نکال و نیز عذاب الیم، عذاب عظیم و...؛ بخش دوم، عوامل نزول عذاب الهی: تکذیب و انکار قرآن و اصول دین، اهانت به رسول خدا(ص) و مؤمنان، بی اعتنایی به پیمان و سوگند، تردید در مورد خدا و رسول خدا(ص) و قرآن و اصول دین، ارتکاب گناهان کبیره، گمراه شدن و گمراه کردن، سرکشی و طغیان؛ بخش سوم، عوامل پیش گیری از نزول عذاب الهی: ایمان و عمل صالح، بندگی و شکرگزاری، هدایت الهی، توجه به خدا، تفکر در آیات الهی، خودسازی و کسب فضایل اخلاقی.
عوامل انقراض امت ها در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
نصرت الله جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش در دو بخش با این مباحث به نگارش درآمده است: بخش اول، تعریف واژگان عوامل، امت و انقراض و دیگر واژگان نزدیک به آنها؛ بخش دوم، عوامل انقراض امت ها: عدم اطاعت از رهبری، ظلم و بی عدالتی، ترک جهاد، تفرقه و اختلاف، استبداد رأی، دنیاگرایی سران امت، عبرت نگرفتن از انقراض امت های پیشین، فقر، برخورد، بار سنگین نهادن بر دوش مردم، جلوگیری از حق و گرایش به باطل، عدم شناخت حق از باطل، دورشدن از رحمت خدا
قرآن فی الاسلام
نویسنده:
محمد حسین طباطبائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علم متشابه القرآن و مختلفه
نویسنده:
کریم پارچه باف دولتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف تحقیق بررسی سیر تاریخی و جایگاه علم متشابه القرآن ، معرفی چند اثر در این زمینه استخراج نمونه هایی از عبارات متشابه از قرآن کریم است روش تحقیق : در بررسی سیر تاریخی علم متشابه ، سعی بر معرفی تمام تالیفات بوده است همچنین از بین آنها، چند اثر که هر یک از جنبه ای دارای اهمیت بوده ، بطور اختصاصی و مفصل تر شرح داده شده جامعه آماری شامل : شامل نمونه گیری عبارات متشابه از حروف همزه از کتاب المعجم المفهرس لالفاظ و القران الکریم بوده است . همچنین کتب متعدد علوم قرآنی و تفسیر با تکیه بر کتاب المعجم الفهرس لالفاظ قرآن الکریم ، نرم افزارهای کامپیوتری قرآنی (قرآن - قدر) بوده است نتیجه کلی : با ارائه طریق برای تثبیت حفظ قرآن در اذهان حافظان قرآن و معرفی متشابهات قرآن جهت فهم بهتر قرآن کریم و مقایسه تطبیقی بین آیات شریفه است نتایج علمی نظیر تاکید بر عدم وجود تناقض در قران و علت یافتن به سندی که بر عدم تحریف لفظی قرآن دلالت کند، دقت هرچه بیشتر در تفسیر بخصوص تفسیر قرآن به قرآن نتایج عملی نظیر نشانه گذاری آیات برای حافظان قرآن ، ارائه طریق برای نحوه کتابت هرچه زیباتر و موزون تر قرآن کریم
علم ائمه (ع) از نظر قرآن در تفاسیر
نویسنده:
مهدی علی یاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مهمترین مسائل مکتب نورانی اسلام، مسأله امامت است. نقش حیاتی امام در راه هدایت جامعه بسوی کمال حقیقی قابل انکار نیست، لذا شخص امام باید از ویژگی و خصوصیات و شرائط خاصی برخوردار باشد تا بتواند این مهم را به انجام برساند، یکی از آن ویژگی ها موضوع علم امام است، در این رساله این موضوع بررسی شده است. در فصل اول کلیات بحث شامل بیان مسأله، هدف، روش تحقیق .... آمده است و در فصل دوم عنوان رساله و ضرورت شناخت امام تبیین شده است. و در فصل سوم بحث مهم علم غیب و امکان دستیابی بشر به آن، از نظر عقل و شرع بررسی شده است. و در فصل چهارم آیات مربوط به مقام علمی ائمه اطهار بررسی و به بیان وسعت عملی که از آیات مذکور بدست می آید پرداخته شده است و در فصل پنجم مباحث تکمیلی از قبیل، مبادی علوم ائمه، منابع علوم آنها به کمک روایات تبیین شده است و در فصل آخر به برخی از شبهات و سؤالات مربوط به بحث جواب داده شده است.
علم حضرت زهراعلیها السلام از دیدگاه قرآن و احادیث
نویسنده:
زهرا طهرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه سعی شده از طریق بررسی زندگی حضرت زهراعلیها السلام دانش او معرفی گردد. مباحث آن درچهاربخش آمده است. در بخش اول فضائل و مناقب آن حضرت نظیر تکلم او در رحم مادر و نزول مائده آسمانی براو بررسی شده و دربخش دوم اسامی، القاب وکنیه های حضرت زهرا (س) مثل فاطمه، راضیه و ام الکتاب معرفی گردیده است. در بخش سوم با عنوان ادله عالم بودن حضرت زهراء ازعصمت، منزلت، علم الهی و نقش تربیتی او سخن رفته در بخش چهارم تحت عنوان تقسیم بندی علوم آن حضرت از علم او به احکام، آیین همسرداری،مسائل سیاسی و آیین زندگی بحث شده است.
علم در قرآن
عنوان :
نویسنده:
محمد خان شگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی در آثار و برکات علم و آفات آن از دیدگاه قرآن کریم است. در ا ین نوشتار نخست تعریفی از علم و وجوب فراگیری آن در فرهنگ اسلامی و قرآنی ارایه شده، آنگاه انواع علوم تعلیم داده شده به پیامبران الهی و نقش و جایگاه علم در کمالات فردی و اجتماعی انسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در ادامه آفات علم از جمله کتمان علم و عمل نکردن به آن بیان می شود. روش های دستیابی به علم از قبیل تقوی، تعقل، ایمان و تجربه و آثار و فواید مادی و معنوی علم صحیح از مباحث دیگری است که نگارنده از منظری قرآنی به آنها پرداخته است.
نصایح قرآنی لقمان
نویسنده:
معصومه موسوی مقدم نوقابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله به بررسی هر یک از نصحیت های لقمان حکیم که در ذیل سورة لقمان بیان شده است، می پردازد. هدف از نگارش این تحقیق، آشنایی با نصایح قرآنی لقمان و تأثیر آنها بر تربیت دینی و شناخت جایگاه این نصایح در آموزه های دینی می باشد. در این پژوهش، ابتدا معنای دو واژة نصیحت و حکمت کُتب مختلف بیان شده است و سپس اهمیت هر کدام از این دو واژه از منظر قرآن و احادیث آمده است. پس از آن شیوة نصیحت گری لقمان حکیم بیان شده است. در ادامه، نصایح لقمان به دو بخش رابطة انسان با خداوند و رابطة انسان با دیگران تقسیم شده است. در رابطة انسان با خداوند به دو اصل مهم اعتقادی یعنی توحید و معاد و دو تکیه گاه بزرگ برای سعادت یعنی صبر و نماز پرداخته شده است. در رابطة انسان با دیگران، وظیفة انسان را نسبت به اجتماع و اطرافیان تشریح می کند و ارزشهایی چون امر به معروف و نهی از منکر، تواضع و اعتدال در زندگی را به بحث می نشیند. آنچه از این تحقیق به دست می آید، این است که با توجه به این که خداوند لقمان را حکیم معرفی کرده است یعنی اینکه دیدگاههای تربیتی لقمان، ریشه در حکمت و معرفت آسمانی او دارد. پس شناخت این نصایح و بکارگیری آنها، در پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان، از اهمیت بالایی برخوردار است.
نقد و بررسی استنادات قرآنی فخررازی در اثبات نظریه جبر در کتاب تفسیرکبیر
نویسنده:
معصومه موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
با بررسی تفسیرکبیر فخررازی، به عنوان تفسیری که نویسنده آن به جبر اعتقاد دارد، و حتی مورد احترام بسیاری نویسندگان پس از خود نیز بوده است و کتاب وی مبنای بسیاری از کتاب‏های دیگر قرار گرفته است، لازم بود موضوع جبر در کتاب ایشان بررسی شود به همین دلیل موضوع این رساله با موضوع "بررسی استنادات قرآنی فخررازی در اثبات نظریه جبر در کتاب تفسیرکبیر" نام گرفت. از این جهت در فصل اول به توضیح معانی و مفاهیم جبر و احتیار و در فصل دوم تا ششم، آیاتی که ذیل آن‏ها به این موضوع اشاره شده بود مانند: آیاتی که نشان می‏دهند خداوند خالق اعمال انسان است، و هدایت و ضلالت به دست خدا و به خواست و اراده اوست، هم‏چنین آیاتی که نشان می‏دهند همه چیز به قضا و قدر خداوند است، آیاتی که نشان می‏دهند مشیت انسان وابسته به اراده و مشیت الهی است، آیاتی که نشان می‏دهند اعمال انسان در علم الهی ثبت شده و امتناع از آن ممکن نیست. در پایان هر فصل دلایل عقلی در رد آن عقاید و تفسیر صحیح آن‏هابیان می‏شود، سپس آیاتی را که بیان کننده اختیار هستند در ادامه بیان کردیم. همان‏طور که در متن این رساله به تفصیل آمده است فخررازی به اختیار انسان اقرار می‏کند ولی خداوند را فاعل اعمال انسان می‏داند، در رابطه با این تناقض گویی باید بگوییم وی با خود کنار نیامده و نتوانسته میان جبر و اختیار یکی را بپذیرد و در آیات مختلف نظرات متفاوتی را ارائه داده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137