جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
عمل صالح و پیامدهای آن در قرآن
نویسنده:
علی اکبر امیراحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش مشتمل بر ده فصل با این مباحث است: فصل اول، تبیین ضرورت بحث؛ فصل دوم، تعریف عمل صالح؛ فصل سوم، گفتارهایی پیرامون عمل صالح؛ فصل چهارم، اهمیت عمل صالح؛ فصل پنجم، رابطه ایمان و عمل صالح؛ فصل ششم، رابطه علم و عمل؛ فصل هفتم، ریشه یابی در عمل صالح؛ فصل هشتم، مصادیق صالحان؛ فصل نهم، پیامدهای اعمال در دنیا و آخرت؛ فصل دهم، مصادیقی از پیامدهای اعمال.
عناصر اساطیری در قصص قرآن
نویسنده:
مسعود احمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه در چهار فصل با این موضوعات تدوین شده است: فصل اول، تعاریف اسطوره؛ فصل دوم، آیات قرآنی قصه ی آدم(ع)؛ فصل سوم، آیات قرآنی قصه ی ابراهیم(ع)؛ فصل چهارم، آیات قرآنی قصه ی موسی(ع). هدف پژوهشگر در این تحقیق بررسی قصص قرآن با تکیه بر روایات اسطوره ای است و نتیجه ای که از آن حاصل شده، این است که با توجه به تعریف اسطوره به داستان های راست، بسیاری از شخصیت ها و حوادث داستانی مطرح در قرآن ریشه های اسطوره ای دارند
عناصر منفی فرهنگ جاهلی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
نیمتاج قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در چهار فصل تدوین شده است: درفصل اول با عنوان مواجهه قرآن با ادبیات جاهلی ازپیشینه ادبیات جاهلی، معارضه و تحدی قرآن باجاهلیات و نمونه هایی از تأثیرپذیری ادبای جاهلی ازقرآن بحث شده است. در فصل دوم تحت عنوان باورهای دینی جاهلیان از اعتقاد به الله، شرک،فرشته پرستی، حق پرستی سخن گفته شده است. فصل سوم با عنوان اخلاق جاهلیان به تکبر و تفاخر، عدم استئذان و غیره اختصاص دارد. در فصل چهارم تحت عنوان خانواده مباحثی در زمینه مناسبات زن و مرد،ازدواج، طلاق، عده، رضاع و وصیت آمده است.
عهد و پیمان در قرآن
نویسنده:
زینب حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق برآن است که با توجه به آیات قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی به بررسی عهد وپیمان از دیدگاه قرآن بپردازد. ضمن بیان واضح و روشن از ابعاد مختلف مسأله با استشهاد به آیات و روایات ،ضرورت این تحقیق اثبات گردیده و سؤالاتی به شرح ذیل پیرامون آن مطرح شده است . 1-معنا و مفهوم عهد و پیمان چیست؟ 2-اهمیت عهد و پیمان ازدیدگاه قرآن و روایت چیست؟ 3-عهدوپیمان چند رکن اساسی دارد؟ 4-عهد و پیمان برچند نوع است ؟ 5-آثار رعایت عهد و پیمان و نقص آن کدامند؟ 6-احکام فقهی عهدو پیمان در قرآن چیست؟ در فصل دوم این تحقیق ، با عنوان مرور مطالعاتی ، کتاب هایی مرتبط با موضوع از جمله :دایره المعارف اخلاق قرآنی اثر احمد شرباصی، بیست و پنج اصل از اصول اخلاقی امامان اثر محمد تقی عبدوس و محمد مهدی اشتهاردی ، اخلاق در قرآن اثر آیت الله مکارم شیرازی و میثاق در قرآن ، اثر عبدالکریم بی آزار شیرازی و محمد باقر حجتی ، مورد نقد و بررسی قرار گرفته تا در راستای پیشینه و زمینه ی مذکور تحقیق حاضر شکل گیرد. پنج با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است. فصل چهارم نیزبا توجه به پرسش های تحقیقاتی به پنج بخش با عناوین :1-معنا و مفهوم عهد و پیمان و مشتقات آن ها و اهمیت عهد و پیمان از دیدگاه قرآن و روایات 2-ارکان عهد و پیمان 3-انواع عهد و پیمان 4- آثاررعایت و نقض عهدوپیمان 5-احکام فقهی عهد و پیمان تقسیم بندی شده است . فصل پنجم این تحقیق به نتیجه گیری ،محدودیت ها و پیشنهادات اختصاص یافته است که در بحث نتیجه گیری به نتایج زیر دست یافته ایم : عهد یعنی ، تعهد نسبت به امری و حفظ و نگه داشتن و مراعات آن و پیمان یعنی قراردادی که بین دو نفر یا دو گروه یا چند نفر و چند گروه یا بین دو کشور و یا بین امام و امت بسته می شود. رعایت عهد و پیمان از نظر قرآن بسیار اهمیت دارد و هم ردیف با نماز و زکات شمرده شده است . عهد و پیمان سه رکن اساسی دارد:اول عاهد (کسی که عهد می بندد)دوم ،معهود علیه (کسی که عهد و پیمان با او بسته می شود)و سوم ، معهود به (مورد متعلق عهدو پیمان ). عهدو پیمانی دارای انواعی می باشد. از جمله : عهد پیمان اخلاقی ، شرعی ، ازدواج،عهدو پیمان اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و نظامی که هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. شش عهدو پیمان شرایطی دارد رعایت و یا علوم رعایت عهد و پیمان آثاری را به دنبال دارد و در قرآن کریم برای عهدو پیمان احکام فقهی وجود دارد. درموردمحدودیت های تحقیق، تکراری بودن مطلب درکتب مختلف رامی توان نام برد و پیشنهاد می شود که محققان این موضوع را جزئی تر و هر بخش آن را به صورت جداگانه مورد بررسی قراردهند.
عهد و پیمان در قرآن و روایات
نویسنده:
راضیه قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه موضوع عهد و پیمان طی چهار بخش از منظر آیات قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) بررسی شده است: بخش اول، پیمان در کتب آسمانی: میثاق در تورات، میثاق در قرآن؛ بخش دوم، اقسام عهد و پیمان: پیمان خدا با انسان و انسان با خدا، پیمان انسان بر ربوبیت؛ بخش سوم، پیمان پیامبران: پیمان پیامبران با امتهایشان، میثاق با پیامبراکرم؛ بخش چهارم، وفای به عهد و عهدشکنی: وفای به عهد و عهدشکنی، وفاکنندگان به عهد و نقض کنندگان.
عوام و خواص از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی کیوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش به بررسی عوام و خواص و نقش آنها با تکیه بر آیات قرآن و با استفاده تفاسیر قرآن، نهج البلاغه و کتب حدیث و سایر کتب اسلامی پرداخته شده و در یازده فصل با این موضوعات تدوین یافته است: عوام و خواص در لغت و اصطلاح همراه با تقسیم بندی عوام و خواص، واژه های حاکی از عوام و خواص در قرآن، برخی از مصادیق خواص در قرآن، برخی از مصادیق عوام در قرآن، ویژگی های عوام و خواص در تثبیت و تخریب حکومت ها، پاداش و کیفر عوام و خواص، بررسی تطبیقی عوام و خواص امت های پیشین با عوام و خواص امت پیامبراکرم(ص)، نقش عوام و خواص پس از رحلت پیامبراکرم(ص).
عوامل آرامش در قرآن
نویسنده:
فاطمه صادق زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آرامش و سکینه در برابر اضطراب و دلهره به کار می رود و به حالت آسودگی خاطر، ثبات و طمأنینه گفته می شود. انسانها همواره در زندگی در جستجوی آرامش بوده و هستند. سلامت فکر و اخلاق، مانند سلامت جسم از ارکان اساسی خوشبختی و سعادت انسان می باشد. در قرآن مواردی به عنوان عواملی که باعث می شود انسان به آرامش و سکینه دست یابد ذکر شده است: این عوامل به عوامل طبیعی و عوامل معنوی و نیز تکالیف عبادی که باعث می شود انسان به آرامش برسد تقسیم می شوند. از جمله عوامل طبیعی، خواب، به موقع و اندازه که نشاط آفرین و مایه قدرت است می باشد همچنین آرامشی که از تاریکی شب به وجود می آید یک واقعیت مسلم علمی است، و نیز از دیگر موارد عوامل طبیعی همسر می باشد قرآن کریم هدف از ازدواج را سکونت و آرامش قرار داده است. مهمترین عامل معنوی که انسان به وسیله آن به آرامشی بی نظیر دست می یابد ایمان می باشد علاوه بر آن توبه، ذکر، توکل، صبر، یقین، و مشاهده ی حقایق دیگر عوامل معنوی می باشد که انسان در پرتو آن به روحی آرام و مطمئن دست می یابد. از جمله تکالیف عبادی که نقش قابل انکاری در رسیدن انسان به آرامش قلبی و امنیت روانی دارد نماز، زکات، انفاق ( البته بدون منت و آزار ) و حج می باشد. البته این آرامش و طمأنینه دارای آثاری از جمله ازدیاد ایمان و رضایت خداوند می باشد همچنین موانعی برای رسیدن به آرامش نیز وجود دارد که مهمترین آنها می توان دنیا پرستی و ترس از مرگ را نام برد. عواملی مانند کفر و شرک و مفاسد اخلاقی موجب می شود که خداوند این آرامش را از انسان سلب نماید.
عوامل اختلاف در تفسیر قرآن
نویسنده:
حسین احمدی حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی علل اختلاف مفسران در تفسیر قرآن است. این پژوهش عوامل اختلاف در تفسیر قرآن را به سه دسته تقسیم کرده است. دستة اول مبانی متفاوت مفسران درباره متن، پدید آورنده و مفسّر قرآن است. نویسنده اختلافات مبنایی مربوط به متن قرآن را در شش عنوان ذکر کرده که مهمترین آن ها عبارتند از: 1. اختلاف در بشری یا الهی بودن قالب قرآن 2. اختلاف در تعدد یا وحدت معانی آیات قرآن 3. اختلاف در تکثرپذیری فهم قرآن 4. اختلاف در زبان قرآن. وی در ادامه به اختلاف های مبنایی مربوط به پدیدآورنده اشاره کرده و اختلاف در معرفت بخش با حیرت افکن بودن هدف مؤلف را از آن جمله بر شمرده است و نیز نویسنده درباره اختلاف های مبنایی مربوط به مفسّر قرآن موارد زیر را بیان می کند: 1. اختلاف در تأثیر پیش فرض های قبول دین از سوی مفسّر 2. اختلاف در مقدار تأثیر علایق و انتظارات مفسّر 3. اختلاف در مقدار تأثیر پرسش های مفسّر. وی در دستة دوم اختلافات، گرایش های متفاوت تفسیری همانند گرایش فلسفی، عرفانی، باطنی و اختلاف در گرایش مذهبی را یکی دیگر از عوامل مبنایی اختلاف مفسران می داند. در پایان به دسته سوم که تفاوت های مربوط به قواعد تفسیری است اشاره کرده است.
آدم (ع) در قرآن و حدیث
نویسنده:
نرگس تسلی بخش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
بررسی تطبیقی پایان جهان از منظر قرآن و عهد جدید
نویسنده:
علی ترکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آخرالزمان و مصلح جهانی موضوعاتی هستند که ادیان و فرهنگ های مختلف، کم و بیش و بصورت های گوناگون پیرامون آن سخن رانده و هر یک تعریف خاص خود را از آن بیان نموده اند.موضوعاتی که در این اثر مورد توجه قرار گرفته اند، عبارتند از: بررسی محبث آخرالزمان در اسلام و مسیحیت، بازگشت دوباره مسیح، انتظار مسیحا، ضد مسیح یا دجال، نبرد پایانی آخرالزمان، انتظار موعود و بررسی نشانه ها و علائم آخرالزمان در دو آیین اسلام و مسیحیت است .این اثر به بررسی اجمالی اساس فکری و اعتقادی آیین اسلام و مسیحیت و مبحث فرجام شناسی در این دو دین می پردازد به بیان دیگر، طرز نگرش این دو دین به مباحث آخرالزمان را مورد بررسی قرار می دهد و با بیان تعاریف بنیادی در فرجام شناسی، پاره ای از پیشگویی های متون مقدس مربوط به آخرالزمان را از زبان مسلمانان و مسیحیان بازگو می نماید، در مجموع در این اثر سعی شده است تا بازتاب احساس قریب الوقوع بودن پایان دنیا مربوط به آخرالزمان بصورتی گسترده و فراگیر در سرتاسر عالم نشان داده شود
  • تعداد رکورد ها : 18137