جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 970
منابعی از فرمایشات امام زمان (ع) را در موضوع توکل معرفی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
کلیدواژه‌های اصلی :
نزول عیسی ابن مریم (آخر الزمان)
نویسنده:
جلال الدین عبدالرحمن بن ابي بكر سیوطی؛ محقق: سعد کریم فقي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب «نزول عیسی ابن مریم آخرالزمان» نوشته جلال الدین عبدالرحمن سیوطی است. قرآن اگرچه باور تاریخی یهودی ـ مسیحی مربوط به مصلوب شدن حضرت عیسی را رد می کند اما اعتقاد مسیحیان به عروج عیسی به آسمان در آیه 55 سوره آل عمران را تأیید می کند. این کتاب نیز درباره نزول و رجعت حضرت عیسی در آخر الزمان و هنگام ظهور قائم آل محمد (عج) است. بخش اول آن با دوران زندگی سیوطی شروع می شود و حالت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دوران سیوطی را بیان می کند. در این بخش به زمان تولد، وفات سیوطی، اساتید و کتاب های ایشان و همچنین شاگردان و افرادی که با او هم دوره بودند اشاره شده است. اما قسمت دوم کتاب پیرامون نزول عیسی بن مریم (ع) در آخرالزمان می باشد که در این بخش به عناوینی از قبیل اینکه حضرت عیسی (ع) به چه چیزی حکم می کند، چگونگی حکم عیسی (ع) در میان امت پیامبر، راه های چگونگی حکم حضرت عیسی (ع)، آیا به حضرت عیسی (ع) به طور حقیقی وحی می شود یا الهام، بطلان این سخن که بعد از پیامبر (ص) جبرئیل به سوی زمین نازل نمی شود، چگونگی حکم عیسی (ع) در تقسیم اموال بیت المال، ثبوت نماز حضرت عیسی (ع) پشت سر حضرت مهدی (عج)، احادیث و آثاری که پیرامون موضوع در کتاب ذکر شده و منابع تحقیق این کتاب بیان شده است.
رسائل و مقالات المجلد 7
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الامام الصادق عليه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«رسائل و مقالات»، اثر جعفر سبحانى در 7 مجلد به زبان عربى مى‌ باشد. موضوع آن، بحث‌ هاى كلامى، فلسفى، تاريخى و فقهى مذهب اماميّه مى‌ باشد. این نوشتار که هفتمین مجلد از یک مجموعه است، ابتدا مباحثی درباره کلام و عقاید مانند تجسیم و تشبیه از منظر ابن‌ تیمیه و نقد مساله بداء، عقلی بودن احکام الهی، اسماء و صفات خداوند، تبرک جستن به آثار اولیای الهی، توسل و پاسخ شبهات مربوط به آن‌ها مطرح شده، سپس مباحثی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث، چگونگی نقد حدیث از لحاظ سند و دلالت و نقد برخی از فتاوای علمای اهل‌ سنّت تبیین گردیده است. در ادامه مقالاتی با موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی و شناخت عقاید و مباحث فقهی آن‌ ها و نقاط اشتراک اعتقادی و فقهی فریقین ارائه شده است.
بحوث فی المعراج
نویسنده:
علی حسینی صدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دلیل ما,
چکیده :
کتاب «بحوث فی المعراج» نوشته علی حسینی صدر است. اين كتاب با استناد به منابع معتبر دينی می‌ كوشد به نقل مجموعه‌ ای از روايات درباره مشاهدات پيامبر (ص) در واقعه معراج بپردازد. اين نوشتار به تبيين رخدادها و حوادث مربوط به پاداش و كيفر انسان‌ ها و تفسير موضوعی تعدادی از آيات قرآن كريم نظير آيه معراج از سوره اسراء و آيات سوره نجم پرداخته و ۵۰ روايت از مجامع روايی قديم را نقل كرده است. به اعتقاد نويسنده اين اثر، پيش از اين دو مبحث «امكان معراج و دلايل و شواهد وقوع حتمی آن» و «عظمت، مفهوم و قلمرو معراج پيامبر (ص)» به تفصيل بررسی شده‌ اند و در روايت معصومين (ع) نيز از طرق گوناگون به حوادث و مسايل معراج توجه شده است. مبحث پايانی كتاب به جنبه‌ های كلامی عقيدتی معراج و ذكر ديدگاه شيخ صدوق، طوسی، علامه مجلسی و سيد شبر در زمينه آن اختصاص دارد.
ضیاء العالمین، فی بیان إمامة الأئمة المصطفین (علیهم السلام) المجلد 5
نویسنده:
ابوالحسن بن محمدطاهر شريف عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لاحياء التراث,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «ضیاء العالمَین فی بیان إمامة الائمة المصطفَیْن» نوشته ابوالحسن بن محمد طاهر شریف عاملی فتونی، از فقیهان و محدّثان بزرگ قرن یازدهم و دوازدهم است که این کتاب را در آخرین سال های عمر خود نگاشت. این کتاب شامل هفت جلد است. مهمترين مباحث جلد پنجم كتاب شامل بیان فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام است که امامت آن بزرگواران را در پی دارد. در اين جلد به آنچه متعلق است به امامان پنجم تا دوازدهم و فضايل حضرت فاطمه (س) و همچنين بزرگانی مانند حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب پرداخته شده است.
رسالة حول رؤیة الله سبحانه
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «رسالة حول رؤیة الله سبحانه» نوشته آيت الله جعفر سبحاني تبريزي، تحلیلی است از مسأله دیدن خداوند متعال در روز قیامت و امكان و عدم امكان آن كه از منظری قرآنی و روایی مطرح شده است. در كتاب حاضر تفكرات و دیدگاه‎ های متفاوت در مورد رؤیت خداوند متعال در روز قیامت مطرح و مورد نقد و ارزیابی قرار می‏ گیرد. نگارنده ابتدا به رؤیت حسی خداوند حتی در روز قیامت اشاره كرده و آن را ممتنع دانسته و معتقد است اعتقاد به رؤیت حسی سر از تجسیم در می ‏آورد و این مسأله باطل است. وی سپس از منظری عقلی به مسأله فوق نگریسته و به این نتیجه می‏ رسد كه دیدن خداوند مستلزم احاطه علمی به اوست و این مسأله محال است. وی همچنین با توجه به كلام حضرت علی (ع) و ادعای آن حضرت مبنی بر دیدن خداوند این نوع رؤیت را رؤیت قلبی و غیر حسی تلقی كرده است كه با مشاهدات عرفانی برای اولیای الهی امكان‏ پذیر خواهد بود.
أنوار النعمانیة
نویسنده:
نعمت‌الله بن عبدالله جزایری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار القاری,
چکیده :
کتاب حاضر در چهار جلد تنظیم شده است. جلد اول، با مطالبى پيرامون خداوند، صفات او و آراء علماء در مورد صفات الهى آغاز شده است. جلد دوم، بیانگر احوالات امام زمان ع است. جلد سوم، با مسئله غیبت آغاز می شود و در نهایت جلد چهارم، در مورد علم نحو و اهميت يادگيرى آن به پایان می رسد.
أضواء على ثورة الحسین علیه السلام
نویسنده:
محمد صدر؛ محقق: كاظم عبادي ناصري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «أضواء على ثورة الحسین (ع)» نوشته محمد صدر، تحلیلی تاریخی روایی بر اهداف و زمینه‏ های نهضت امام حسین (ع) و شرحی از زندگی و فضایل آن حضرت است. در این كتاب رابطه صمیمی و معنوی امام حسین (ع) و فرزندان و یاران آن حضرت و نیز چگونگی شهادت برخی از اصحاب آن حضرت منعكس شده است. نهضت امام حسین (ع) با هدف احیای اسلام و اصلاح جامعه اسلامی شكل گرفت. نویسنده از نقش این قیام و رابطه آن با ظهور امام مهدی (عج) و برخی از نشانه ‏های این ظهور و قیام اسلامی هم سخن گفته است.
احادیث فی ذم الکلام و اهله
نویسنده:
ابوالفضل مقرء؛ محقق: ناصر بن عبدالرحمن محمد جدیع
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
رياض: دار اطلس للنشر و التوزیع,
چکیده :
«احادیث فی ذم الکلام و اهله» نوشته ابوالفضل مقرئ است. این کتاب با دیدگاه اهل حدیث از اهل سنت که علم کلام و هر گونه کنکاش و سوال در امور عقیدتی را ناروا و ممنوع می دانستند، به نگارش در آمده است. در حال حاضر سلفیه و وهابیت پیرو این دیدگاه می باشند.
بازشناسی منابع حدیثی أسفار ملاصدرا
نویسنده:
عباس همامی، محمد مهدی کرباسچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کتاب اسفار می‌توان بیش از 1100 آیه از آیات قرآن و 250 حدیث از احادیث منسوب به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، اهل البیت علیهم السلام و صحابه یافت. هر چند که صدرا به اندیشه فلسفی بیشتر شناخته شده است، اما شرح ناتمام وی بر الکافی، شاهدی بر این است که او با حدیث و دیگر علوم مربوط با آن نیز آشنا بوده است. با وجود این، وی در انتخاب احادیث اسفار، در مسلک عرفانی بیشتر ظاهر شده؛ لذا بیش از دو سوم احادیث موجود در این کتاب، از مصادر اهل عرفان اخذ شده که آنها نیز برگرفته از کتب حدیثی اهل سنت و یا کتب خاص عرفاست و کمتر از یک سوم آنها را در مصادر حدیثی شیعه پیش از قرن ششم می‌توان یافت. در این مقاله به شناسایی منابع احادیث اسفار و میزان اعتبار آنها در نزد محدثان پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
  • تعداد رکورد ها : 970