جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 970
بکاء على المیت على ضوء السنة و السیرة
نویسنده:
محمدجواد طبسی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«البكاء علي الميت»، اثر محمدجواد طبسي از تأليفات قرن حاضر در موضوع جواز گريه براي مردگان به زبان عربي مي باشد. گريه بر ميّت موضوعي است كه براي گروهي از مسلمانان مورد شبهه قرار گرفته و آن را بدعتي مخالف با سيره نبوي و صحابه و تابعين پنداشته ‏اند كه هيچ نص و روايتي آن را تاييد نمي‏ كند. اين ديدگاه تاثيرات منفي فراواني را بر ارتباطات ميان جامعه اسلامي بر جاي گذارده كه در صورت تبيين زواياي پنهان اين مبحث بسياري از برداشت ‏هاي غلط و مخالف با متون اسلامي در برطرف شدن ذهنيت‏ هاي منفي گذشته مؤثر واقع شود. كتابچه «البكاء علي الميت علي ضوء السنة و السيرة» اين موضوع را به بحث نشسته و در صفحاتي چند در صدد اثبات مشروعيت گريستن براي مردگان از منظر سنت نبوي و سيره صحابه و تابعين برآمده است.
تشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن
نویسنده:
علی بن موسی ابن طاووس
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة صاحب الامر (عج),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الملاحم و الفتن» یا «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن» اثر ابوالقاسم علی بن موسی بن طاووس، مشهور به سید بن طاووس است. کتاب‌ های ملاحم و فتن دسته‌ ای از منابع حدیثی است که به اوضاع آخرالزمان و ظهور امام عصر می‌ پردازد. البته این مبحث در میان شیعه غالبا با عنوان ملاحم و در میان اهل سنت بیشتر با عنوان فتن تعبیر شده و هر دو فرقه کتاب‌ های خود را به همین نام ها خوانده‌ اند. سید بن طاووس (م ۶۶۴) عالم شیعی با استفاده از کتاب‌ های فتن اهل سنت کتاب «التشریف بالمنن» معروف به «الملاحم و الفتن» را جمع آوری کرده است. موضوع این کتاب بر خلاف چیزی که درباره آن معروف شده می‌ باشد. مطالب کتاب اساسا ربطی به بحث مهدویت ندارند و بسیاری از احادیثی که به بحث مهدویت ارتباط دارند یا ندارند، از پیامبر و امامان صادر نشده‌ اند و از این رو، ارزش چندانی نمی‌توان برای آن‌ ها قایل شد. ابن طاووس این کتاب را در چهار بخش ترتیب داده است که سه بخش نخست آن نقل قول‌ ها و ذکر روایاتی از سه کتاب در مورد ملاحم و فتن و مهدویت و آخرالزمان شناسی و بخش چهارم نیز به مثابه کشکولی است که در آن از کتب مختلف (عمدتا شیعی)، مطالبی را در حوزه‌ های گوناگون، از جمله درباره ملاحم و فتن و آخرالزمان شناسی، آورده است.
توضیح الأنور بالحجج الواردة لدفع شبه الأعور
نویسنده:
خضر بن محمد رازی حبلرودی؛ محقق: مهدی رجائی؛ ناظر: محمود مرعشی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله,
چکیده :
«التوضيح الأنور بالحج الواردة لدفع شبهة الأعور»، تاليف خضر رازى حبلرودى، كتابى است كلامى در موضوع امامت كه به رد و ابطال دعاوى شيخ يوسف بن مخزوم المنصورى الواسطى الأعور سنى ناصبى مى‏ پردازد. شيخ يوسف كتاب خود را در حدود سال 700 ق در رد بر شيعه اماميه نگاشته و مطالب خلاف واقع بسيارى را به ايشان نسبت داده است. نويسنده «التوضيح الانور» ابتدا آن چه را أعور ناصبى در كتاب خود به شيعه نسبت داده، ذكر كرده، سپس با استدلال و برهان و تمسك به روايات و اخبار وارده از پيامبر اكرم (ص) به رد دعاوى سخيف او مى‏ پردازد. اولين مدعايى كه أعور ابراز مى ‏دارد، اينست كه وى ظهور و بروز فرقه ‏اى به نام شيعه را از زمان امام على بن موسى الرضا عليه السلام مى‏ داند كه مؤلف «التوضيح» به رد ادعاى ناصواب او بر مبناى روايات و حقايق تاريخى مى‏ پردازد. وى فرقه ناجيه را فرقه شيعه اماميه معرفى نموده و روش ايشان را همان روش و سيره پيامبر اكرم (ص) مى ‏داند. در اين كتاب همچنين به اختلاف ديدگاه شيعه اماميه با پيروان مذهب تسنن در مورد مسائل اصولى ‏اى چون جواز رؤيت خداوند، خلق قرآن، جبر و تفويض و مسائل فرعى ‏اى چون حليت متعة، حليت وطى در دبر، نجاست كافر و... پرداخته شده است. همچنين در اين كتاب به جريان پيدايش مذاهب اربعه اهل سنت پرداخته شده و ديدگاه شيخ أعور در اين باره مورد مناقشه قرار گرفته و به برخى دعاوى كذب و خلاف واقع شيخ أعور در مورد شيعه پاسخ گفته شده است.
رد الوجیز علی کتاب (لله ثم للتاریخ)
نویسنده:
علی آل محسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«الرد الوجیز علی کتاب لله ثم للتاریخ»اثرى است به زبان عربى از على آل محسن، كه ردى بر كتاب «لله ثم للتاريخ» تاليف فرد مجهولى به نام سيد حسين موسوى (كه خود را يكى از علماى شيعى معرفى مي كند)، مي باشد. آل محسن به شبهات و اشكالات مطرح شده عليه شيعه پاسخ مي دهد. ايجاد شك و شبهه در جوانان شيعه نسبت به دين و بزرگان دينى از زبان يكى از علماى شيعه، امكان تاثير آن را بيشتر مي كند، بدين جهت آل محسن اقدام به پاسخ گوئى را ضرورى مي داند.
رسالة العلویة (فی فضل أمیرالمؤمنین صلی الله علیه علی سائر البریة سوی سیدنا رسول الله صلی الله علیه و آله المعروف بالتفضیل)
نویسنده:
محمد بن علی کراجکی؛ محقق: عبدالعزیز کریمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات دلیل ما,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الرسالة العلوية فى فضل اميرالمؤمنين على سائر البرية سوى سيدنا رسول الله (ص)» کتابی به زبان عربی اثر ابوالفتح کراجکی (درگذشت ۴۴۹ ق) در کلام و با موضوع تفضیل علی بن ابی طالب (ع) است. مؤلف در این اثر، کتاب را در سه قسم آورده و به افضلیت علی (ع) از طریق قرآن، ویژگی‌ های امام و جواب به شبهات وارده درباره امام می‌ پردازد. این رساله که از اعتقادات شیعه بحث می‌ کند با عنوان «‌التفضیل‌» نیز شهرت دارد. مولف، مطالب خود را به صورت پیوسته و با کلمه فصل، مباحث را از همدیگر تفکیک می‌ کند و در هر فصل به بیان یکی از فضایل امیرالمؤمنین علیه‌ السلام می پردازد که سبب برتری آن حضرت بر دیگران است. این اسباب در واقع احادیثی از رسول خدا یا منقبت و ویژگی‌ ای است که آن حضرت دارا بوده است. با توضیحی کوتاه درباره این فضیلت ها، به نقل روایات آنها پرداخته و با ذکر سلسله اسناد، آنها را آورده است. سپس توضیح می‌ دهد که این احادیث یا گزارش‌ ها چگونه بر فضل و برتری علی علیه‌ السلام بر دیگران دلالت می‌ کند. از آنجا که مؤلف، خود از عالمان و محدثان کهن است نیازی به ذکر مصادر نبوده و در واقع، روایات او منبعی برای کتب بعدی مثل بحارالانوار علامه مجلسی است. در عین حال مصحح در پاورقی‌ ها به دیگر مصادری که این اخبار را نقل کرده‌ اند بخصوص منابع اهل سنت اشاره کرده است. خود مؤلف نیز تلاش کرده روایات و احادیث را با اسناد محدثان غیر شیعه نقل کند و به روایات فریقین توجه داشته است چنانکه ابتدا از آیات قرآن استدلال آورده و از دلیل عقلی نیز بهره برده است.
فی رحاب اهل البیت علیهم السلام (السجود علی التربة الحسینیة)
نویسنده:
عبدالهادی شریفی؛ ناظر: ابوالفضل اسلامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام,
چکیده :
«فی رحاب اهل البیت (ع)» مجموعه كتابچه‌ هايى است كه در چهل مجلد موضوعات مختلف كلامى، فقهى و احيانا تاريخى و قرآنى را مورد بررسى قرار داده است. پاسخ گويى و رد شبهاتى كه در عصر جديد از طرق شبكه‌ هاى اينترنتى و ارتباطى در مسائل اسلامى مطرح مى‌ شود، سبب ايجاد گروه‌ هاى بحث و پاسخ گويى به شبهات در مجمع جهانى اهل بيت گرديد كه اين مجموعه حاصل آن جلسات است. در هر جلد از اين مجموعه مهم‌ ترين مباحث پيرامون آن موضوع اعتقادى يا فقهى و نيز نظرات و آراء اهل سنت و شبهات مرتبط به اختصار آمده است. با توجه به اينكه موضوعات مذكور از سوى اهل سنت مورد شبهه بوده و اتهاماتى را به شيعه وارد آورده‌ اند، تا حد امكان از مصادر آنها استفاده شده است. منابعى مانند: شرح نهج‌ البلاغه ابن ابى‌الحديد، سيره ابن‌ هشام، صحاح سته و بسيارى از كتب معتبر كلامى و فقهى مذاهب چهارگانه اهل سنت در اين كتاب‌ ها مورد ارجاع بوده است.
سقیفة و فدک
عنوان :
نویسنده:
احمد بن عبدالعزیز جوهری؛ محقق: محمدهادی امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مکتبة نینوی الحدیثة,
چکیده :
«السقیفة و فدک» تالیف احمد بن عبدالعزیز از محدثان اهل سنت در قرن چهارم هجری است. او مورخ و ادیب و شاعر توانایی بود و در علم حدیث نیز تبحر داشت و از جمله محدثان مشهور آن عصر به شمار می‌ آمد. کتاب «السقیفة و فدک» چنانکه از نام آن پیداست، حاوی مطالبی درباره دو واقعه مهم تاریخی صدر اسلام است. این کتاب اکنون موجود نیست؛ اما ابن ابی الحدید معتزلی در کتاب گران سنگ خود به نام شرح نهج البلاغه، بخش‌ هایی از این کتاب را نقل نموده است. کتابی که اکنون به نام «السقیفة و فدک»، از احمد بن عبدالعزیز جوهری، وجود دارد، در اصل، مطالب جمع آوری شده، از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است.
صحابة بین العدالة و العصمة
نویسنده:
محمد سند بحرانی؛ گردآورنده: مصطفی اسکندری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات لسان الصدق,
چکیده :
«الصحابة بين العدالة و العصمة»، به زبان عربى در سه جهت عقلى و نقلى و تاريخى به وسيله شيخ محمد سند تأليف گرديده، تا ابهامات و اشكالات بحث عدالت صحابه را توضيح دهد. به بيان مدون اين اثر در مقدمه، اين كتاب به شكل جديد و دقيق به تحليل و بررسى نظريه عدالت صحابه و آثار مترتبه آن در نگاه ‏هاى مختلف مى‏ پردازد، اين كتاب اشراف و احاطه كافى و تامى را در مباحث آشكار و پنهان اين نظريه دارد. در اين كتاب سعى شده تا از ابتداى تولد نظريه عدالت صحابه، با كنكاش دقيق در سخنان فرق اسلامى، سر تبلور و رشد آن و آثار مترتبه بر آن و در نهايت صحت و سقم آن را مورد تحليل و بررسى دقيق قرار دهد. محور بحث حول نظريه عدالت صحابه است كه مورد اختلاف بين شيعه و اهل سنت است، اهل سنت همه صحابه را عادل مى دانند و شيعه با آن مخالف است.
قول الصراح فی البخاری و صحیحه الجامع
نویسنده:
فتح الله بن محمدجواد شریعت اصفهانی؛ مقدمه نویس: جعفر سبحانی تبریزی؛ محقق: حسین هرساوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«القول الصراح فى البخارى و صحيحه الجامع»، تاليف ميرزا فتح الله بن محمد جواد اصفهانى، معروف به شيخ الشريعه اصفهانى، از مجتهدان و فقيهان و اصوليان قرن چهاردهم هجرى، اثرى است كه به نقد و بررسى كتاب صحيح بخارى از منابع مهم اهل سنت در حديث، از منظرى كلامى مى ‏پردازد. صحيح بخارى نخستين كتاب حديثى فراگير اهل سنت بوده و معتبرترين مأخذ حديث نزد عالمان سنى مذهب شناخته شده و بسيارى از ايشان اين كتاب را برتر از آن دانسته ‏اند كه مورد نقد و بررسى قرار گيرد. و حال آن كه به گفته شيخ الشريعه، كتاب بخارى آكنده از روايات تجسيم و تشبيه است؛ مثلا وى از زبان پيامبر، احاديثى را نقل مى‏ كند كه در آنها خداوند اعضايى همچون آدمى دارد و ديده مى‏ شود و هر شب به آسمان دنيا فرود مى‏ آيد و در رستاخيز مى‏ توان او را با اين ديدگان خويش نگريست. كثرت اين دست روايات تلاش عالمان سنى مذهب در تاويل و توجيه آنها را در راستاى زدودن نسبت تجسيم و تشبيه از مولف آن ناكام گذارده است.
مسترشد فی إمامة أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام
نویسنده:
محمد بن جریر طبری امامی؛ محقق: احمد محمودی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الثقافة الاسلامیة لکوشانبور,
چکیده :
«المسترشد فى امامة امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع)» نوشته محمد بن جرير طبرى شيعى از مؤلفان اماميه در قرن چهارم هجرى است. «المسترشد» اثرى كلامى تاريخى است كه در صدد اثبات امامت على عليه السلام است و به بيان احاديثى از رسول خدا و مطاعن خلفا و عدم شايستگى آنان براى امامت مى ‏پردازد. مؤلف در آغاز كتاب مى نويسد: برخى دشمنان خدا و رسولش گفته اند امامت پس از پيامبر جز شايسته ابوبكر نيست و او بهترين فرد پس از آن حضرت است. ما به نقد اين نشسته و توضيح مى دهيم كه جانشين پيامبر در نماز دلالتى بر امامت ندارد. طبرى در اين كتاب به شيوه حديثى با ذكر سلسله اسناد اقدام كرده و گاه به نقد راويان مى پردازد. كتاب نظم خاصى ندارد و كرامات ائمه و مطاعن بنى اميه و موضوعات كلامى را در كنار هم آورده است. نجاشى و طوسى از اين كتاب و مؤلف آن نام برده اند و در طول تاريخ شيعه محل توجه علما و مؤلفان بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 970