جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2442
بررسی تطور تاریخی ولایت تکوینی از حکیم ترمذی تا ابن عربی در متون منثور عرفانی
نویسنده:
جعفر رحیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
چکیده :
تعبیر نوظهور «ولایت تکوینی» ریشه در افکار عارفان نخستین داشته است. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به آثار صوفیان نشان داده است که حکیم ترمذی اولین صوفیی بود که بدون وارد کردن افکار فلسفی مسألۀ ولایت را مطرح کرد. عارفان پس از وی، از جمله طوسی، کلاباذی، ابوطالب مکّی، سلّمی، قُشیری و هجویری نیز به صورت اجمالی به این مسأله پرداختند، اما اندیشه ترمذی را دنبال نکردند. ولایت تکوینی در اندیشه آنان به معنای تصرف های تکوینی غیرعادی اولیای الهی بوده است. نجم الدین کبری تا حدی به اندیشه ترمذی نزدیک شد و از رابطۀ ولی با اسمای الهی سخن گفت. ابن عربی ضمن پذیرش اندیشۀ ترمذی به سؤالهای وی پاسخ گفته و با تلفیق برخی از مبانی فلسفه مشاء انسجامی بیش از پیش به موضوع ولایت داد؛ بنابراین اندیشه ولایت تکوینی از ترمذی تا ابن عربی همراه با تطور تاریخی بوده است.
صفحات :
از صفحه 71 تا 94
بررسی و نقد احادیث قرطاس در کتاب سلیم بن قیس الهلالی
نویسنده:
مجید معارف, مژگان خان بابا
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
جانشینی پیامبر (ص)، یکی از دامنه دارترین مسائلی است که از رحلت آن حضرت تاکنون، اندیشمندان دو فرقه شیعه و سنی را به خود مشغول داشته است. اهل تسنن با استناد به رای مشورتی مردم، مساله جانشینی پیامبر (ص) را با مبنای انتخاب امت تحلیل می کنند و متکلمان شیعی با استناد به متون دینی معتقدند که پیامبر، این امر مهم را به هیچ وجه فروگذار نکرده و به صراحت، جانشینان خود از میان اهل بیت (ع) را تعیین نموده است. در این راستا، یکی از مستندات شیعه، احادیث قرطاس در کتاب سلیم بن قیس الهلالی و دیگر منابع می باشد که در احادیث آن ادعا شده پیامبر (ص) در آخرین لحظات حیات، جهت نگارش وصیت خود، صحیفه و دواتی خواسته و علیرغم اختلاف و نزاع جمع حاضر بر سر این موضوع، به ترتیب، دوازده جانشین پس از خود را با نام و نشان به علی (ع) املا نموده است. این نوشتار درصدد بررسی صحت و سقم این حدیث با مقایسه با دیگر منابع روایی است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
از شما تقاضا دارم تفصیلاً روش انتخاب خلیفه بعد از پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را در مذهب تسنن و مذهب حقّه تشیّع برایم بیان فرمائید، منظورم عقیده ای است که آنان به شرایط خلیفه دارند می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خلافت و امامت، مانند نبوت، رياست و سيادت الهي است، جز اين که نبي و رسول دريافت کننده وحي الهي و آورنده شريعت است، و خليفه و امام مسئوليتش حفظ شريعت، بيان و تبليغ دين، تفصيل مجملات، و حل معضلات است. روي اين جهت امام بايد در تمام فضائل و کمالات هم سنخ بیشتر ...
آیا پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در تعیین امام نقش دارد، نظر سنی و شیعه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت در لغت به معناي پيشوايي و رهبري است و در اصطلاح علم كلام عبارت است از رياست همگاني جامعه در امور دين و دنيا[1] و از نگاه مكتب اسلام از جايگاه خاصي برخوردار است. در قرآن كريم در مورد اعطاي مقام امامت به حضرت ابراهيم آمده است «هنگامي كه خداوند اب بیشتر ...
از جمله عللی که بیان‌گر عدم اعتقاد علی ـ علیه السلام ـ به امامت منصوص است این می‌باشد که بعد از مرگ عمر ایشان در جلسه شورای تصمیم گیری خلافت شرکت کردند و هیچ گونه اشاره ای به تعیین خود بر خلافت بعد از پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله – ننمودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
در جواب اين سؤال بايد بگويم كه شركت علي ـ عليه السلام ـ در شورا به هيچ عنوان دليل بر عدم اعتقاد علي ـ عليه السلام ـ به امامت منصوص نيست، چون آن حضرت شديداً اعتقاد به امامت منصوص داشتند و در جاهاي مختلف به اين امر تصريح نموده و بر آن احتجاج كردند كه بیشتر ...
جنایتی که از دیدگاه شیعیان اصحاب مرتکب شده اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی ـ علیه السلام ـ منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درستکار نیستند. سئوال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه های دیگر شیعه مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی گویند. بلکه از افراد این فرقه ها دلیل می گیرند و آنها را عادل می دانند این تناقض دلیلش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سئوال نيازمند چند مقدمه ايم: الف: دانشمندان عقايد و مذاهب، اتفاق نظر دارند که پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بايد امام و رهبري در ميان مردم باشد تا امور ديني و دنيوي آنان را رهبري کند. در مکتب اماميه به ا بیشتر ...
به اتفاق همه ثابت است که سلمان فارسی ـ رضی الله عنه ـ در زمان خلافت عمر ـ رضی الله عنه ـ فرماندار مدائن بوده است، و عمار بن یاسر ـ رضی الله عنهما ـ فرماندار کوفه بوده است، شیعه می گویند این دو نفر از یاران و شیعیان علی بوده اند، پس اگر از دیدگاه آنها عمر مرتد و ستمگری می بود که علیه علی شوریده بود، آنها در زمان او پُست فرمانداری را قبول نمى کردند، چون آنها هرگز ستمگران و مرتدان را یاری نمى کردند، زیرا خداوند متعال مى فرماید: وَلا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد. (هود / 113).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و‌ آله و سلم ـ جانشيني و خلافت آن حضرت، باوجود اينكه ايشان در طول مدت 23 سال رسالت از همان ابتداي رسالت به آن سفارش مي كردند و فرد معيني را به جامعه اسلامي معرفي مي كردند، از مسير اصلي و حقيقي خويش منحرف شد، بیشتر ...
امامت با خلافت فرق دارد و لذا اهل سنت بانص رسول الله مخالفت نکردند بلکه به اقتضای زمان ابوبکر را برای خلافت برگزیدند ولی امامت معنوی را متعلق به علی ـ علیه السّلام ـ می دانستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام پاسخ طرح مسائل زير لازم به نظر مي رسد: 1. تعريف امامت: براي امامت تعاريف مختلفي كه تقريباً داراي يك مفاد مي باشند ذكر شده است. عضدالدين ايجي در كتاب مواقف تعريفي را از قول علمأ اهل سنت ذكر مي كند و مي گويد: امامت رياست عامّه است در دين و دنيا بیشتر ...
غدیر فی الکتاب العزیز
نویسنده:
عبدالحسین امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الغدير في الكتاب العزيز» كه نام كامل آن عبارت است از: «الغدير في الكتاب العزيز من كتاب الغدير للشيخ الأميني»، بخشى از كتاب «الغدير في الكتاب و السنة و الأدب» نوشته علامه امينى (تبريز 1281-1349ش، نجف) است كه گروه تحقيق موسسه دائرة المعارف فقه اسلامى آن را به‌ صورت اثرى مستقل منتشر ساخته است. كتاب حاضر از مقدمه مختصر ناشر (اهميت واقعه غدير و موضوع كتاب حاضر و آيات مورد بحث و...) و متن اصلى (شامل دو بخش) تشكيل شده است. درباره محتواى اين اثر، گفتنى‌ ها فراوان است از جمله: 1. نويسنده در مورد آيه بلاغ: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده: 67) چنين نوشته است: «اين آيه شريفه در روز 18 ذى‌ حجه سال دهم هجرى در آخرين حجّ پيامبر (ص) معروف به حجة الوداع نازل شده است. در زمانى كه پيامبر (ص) به محلّ غدير خم رسيد، در حالى‌ كه پنج ساعت از روز گذشته بود. 2. نويسنده در مورد آيه «... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً...» ، چنين نوشته است: «شيعه، نسل در نسل از پدرانشان نقل كرده و همگى اتفاق نظر دارند كه اين آيه كريمه در مورد نصّ غدير نازل شده است. 3. نويسنده در اين اثر، افزون بر بررسى قرآنى و تفسيرى، با بيان اينكه تفسير و روايات در شأن نزول آيات در زمينه غدير با هم هماهنگ و موافقند، در بحثى تحت عنوان «نظرة في الحديث» به پژوهش روايى نيز پرداخته است. 4. نويسنده، اين شبهه را مطرح كرده كه: داستان غدير در زمان بازگشت رسول خدا (ص) از حجّة الوداع بود و همگى اين مطلب را قبول دارند.
یکی از قواعد شیعه این است که هر کسی از اهل بیت ادعای امامت کند و چیزهای خارق العاده‌ای که نشانگر صدق و راستی او هستند ارائه دهد امامت او ثابت مى شود، اما با آن که زید بن علی ادّعای امامت کرد شیعیان امامت او را نپذیرفتند، و در مقابل امامت را برای مهدی غایب خود که ادعای امامت نکرده و آن را اظهار ننموده چون طبق عقیدة آنها در کودکی غایب و پنهان شده است، ثابت کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سئوال مورد نظر را ضمن تبيين دو نکته به طور اختصار تقديم مي کنيم: الف: مسأله اساسي امامت در نزد شيعه به چيزي فراتر از آنچه در سئوال به آن اشاره شده است نياز دارد و اصولا امامت به ادعا نبوده و همانند رياست و پست هاي سياسي فعلي نيست که کسي خود را ک بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2442