جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2442
آیا مقصود پیامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى امیّه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خطابى و ابن جوزى گفته اند : مقصود پيامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى اميّه هستند ؛ زيرا اصحاب پيامبر(ص) مربوط به زمان پيامبرند و مشمول عنوان خلفاى دوازده گانه نيستند . بنا بر اين خلفاى اربعه ، معاويه و مروان بن حكم ، از اين گروه خارج مى شوند بیشتر ...
رویکرد متکلمان امامیه در بغداد به معتزلیان شیعه شده (با تاکید بر سیدمرتضی، ابن راوندی و ابوعیسی وراق)
نویسنده:
عباس میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم,
چکیده :
معتزلیانِ شیعه شده از جریان های فرهنگ ساز در سیر تفکر امامیه در سده های سوم و چهارم هجری هستند که مقایسه آنان با میراث کلامی متکلمان امامیه در بغداد می تواند به بازشناسی جایگاه و نقش آنان در تاریخ فکر شیعه کمک کند. نوشتار حاضر می کوشد تا از طریق بازخوانی گزارش های موجود در آثار نوبختیان، شیخ مفید و سیدمرتضی، نوع مواجهه اینان با ابوعیسی وراق و ابن راوندی از دو جنبه شخصیتی و علمی تحلیل کرده و با تبیین داوری متکلمان بغدادی درباره معتزلیان شیعه شده، جایگاه آنان را ترسیم کند. هم چنین در نگاهی کلان تر سعی می کند با نشان دادن سیر تحول کلام امامیه از سده سوم تا پنجم به بازسازی صحنه ای از تاریخ کلام شیعه بپردازد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که نمی توان در میراث برجای مانده از متکلمان امامیه در بغداد درباره ابوعیسی وراق و ابن راوندی مواضع یکسانی را مشاهده کرد؛ اگرچه در بحث امامت نشانه هایی از هم سونگری وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
حکمت امامت و رهبری از نظر متون دینی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت و رهبرى از نگاه نصوص (متون) اسلامى ، بر سه حكمت، استوار است: ۱ . حكمت سياسى اين حكمت، مورد قبول همه جامعه هاست ؛ زيرا نياز به رهبرىِ سياسى ، ريشه در فطرت انسان ها دارد و از اين رو ، همه اقوام و ملل در همه دوران هاى تاريخ، رهبر سياسى داشته ان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا حدیث دوازده خلیفه، نمی خواهد امارت دوازده امیر در یک زمان را بگوید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مُهَلَّب گفته است : گمان غالب ، اين است كه پيامبر ـ كه درود و سلام خداوند بر او باد ـ از فتنه هاى شگفتى پس از خود ، خبر داده است ، حتّى از اين كه مردم در يك زمان ، داراى دوازده امير مى شوند و اگر جز اين را مى خواست ، مى فرمود : دوازده اميرند كه فلا بیشتر ...
آیا حاکمان صدر اسلام تا عصر عمر بن عبد العزیز مراد پیامبر(ص) در معرفی دوازده خلفه اش نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن حجر عَسقَلانى ، پس از كلامى كه از واضح نبودن مطلب در نزد او حكايت دارد ، در تبيين مقصود از «خلفاى دوازده گانه» مى گويد : اين سخن پيامبر(ص) كه : «پس از من ، دوازده خليفه خواهند بود» ، بهتر است بر واقعيت زمان پس از پيامبر خدا حمل شود ؛ چرا كه همه بیشتر ...
آیا ممکن نیست مراد پیامبر(ص) از اینکه جانشنیان خود را دوازده تن معرفی کرده، دوازده خلیفه نامشخّص تا قیامت باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن جوزى مى گويد : منظور ، وجود دوازده خليفه در دوره اسلامى تا روز قيامت است كه آنان ، بر اساس حق رفتار مى كنند ، هر چند دوران خلافتشان پشت سر هم نباشد . [۱] ابن كثير نيز در تفسير خود از اين نظريه دفاع مى كند . [۲] اشكال هاى اين نظريه، عبارت اند بیشتر ...
متن حدیث جابر بن سَمُره در مورد سخن پیامبر(ص) که جانشینانش دوازده نفرند، به گونه هاى مختلفى گزارش شده است. چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن حديث جابر بن سَمُره ، به گونه هاى مختلفى گزارش شده است . در بيشتر گزارش ها «اثنا عشر خليفه (دوازده خليفه)» ، در صحيح البخارى «اثنا عشر أميرا (دوازده امير)» و در گزارش هاى ديگر ، «اثنا عشر إماما (دوازده امام)» ، «إثنا عشر ملكا (دوازده پادشاه)» و « بیشتر ...
آیا مقصود از خلفاى دوازده گانه ، کسانى اند که در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حکومت کرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيهقى [۱] و قاضى عياض [۲] گفته اند : مقصود از خلفاى دوازده گانه ، كسانى اند كه در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حكومت كرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند . اين دوران تا ايّام حكومت يزيد بن عبدالملك ، ادامه داشته است . طبق اين نظريه ، افزون بر بیشتر ...
مقصود از دوازده خلیفه که پیامبر آنان را جانشینان خود معرفی کرده کیانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رسول خدا(ص) جانشینان خود را دوازده تن معرفی فرموده است. با الفاظ متعدد این سخن به ما رسیده است و چه بسا چند حدیث باشد که همگی بر دوازده تن بودن جانشینان آن حضرت تاکید دارند از جمله: إنَّ خُلَفائي وأوصِيائي وحُجَجَ اللّهِ عَلَى الخَلقِ بَعدِي اثنا عَ بیشتر ...
پیامبر اکرم(ص) فرمود: الخلافة فی امتی ثلاثون سنة ثم ملک بعد ذلک؛  خلافت در امت من سی سال است و پس از آن پادشاهی است. (سنن ترمذى، چاپ سلفیه، ج۳، ص۳۴۱؛ مسند احمدبن حنبل، ج۵، ص۲۲۰و۲۲۱؛ مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۴۵) این حدیث چگونه با دیگر احادیث پیامبر که جانشینان او دوازده نفرند، قابل جمع است؟ خلافت دوازده امام بیش از سی سال بوده است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوصافی که برای دوازده خلیفه ذکر شده مانند اینکه دوازده امام به حقّ هستند، قیام دین به وجود آنهاست و دیگر تعبیرها، دلالت بر آمدن دوازده امام معصوم و برحق دارد، ولی در حدیث فوق، اشاره به آمدن تعدادی خلیفه تا سی سال بعد از پیامبر(ص) دارد. در عمل خلافت ت بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2442