جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 931
دلائل امکان و ضرورت معاد و پاسخ به شبهات
نویسنده:
عباس عباس زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
چکیده :
---
بررسی دنيا و آخرت در قرآن كريم
نویسنده:
‫احمد فرخزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر تبلیغات اسلامی,
چکیده :
‫مباحث اين پايان نامه كه درباره دنيا و آخرت در قرآن كريم است عبارتند از: بررسى آيات مربوط به دنيا در قرآن كريم، مشخصات دنيا، دنياى مذموم و ممدوح، بررسى آيات مربوط به آخرت، مشخصات عالم آخرت، برترى آخرت بردنيا، آثار ايمان به آخرت، تقابل ميان دنيا و آخرت، مقايسه بين دنيا و آخرت، رابطه دنيا و آخرت.
سیری در اندیشه‌های قرآنی امام خمینی (ره) در آیات معاد
نویسنده:
‫علی رقیمی گیتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫چکیده الکترونیکی در پیوستها موجود می باشد
آخرت شناسي از ديدگاه علّامه طباطبايي
نویسنده:
محمّد صفرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم؛ خراسان رضوی : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ مدرسه علمیه عالی نواب خراسان رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫نگاه جزئي و برداشتهاي جزئي از آراء انديشمندان از جمله معضلات و مسائلي است كه دائماً دامنگير مجامع علمي بوده و هست و منحصر در موضوع خاصي نيز نمي‌باشد. اين مسأله كه خواسته يا ناخواسته به عنوان مغالطه هم از آن استفاده مي‌كنند، براي پژوهشگران و طالبان حقيقت در تمام علوم مخصوصاً علوم انساني و علوم عقلي از اهميت خاصي برخوردار است.اين مشكل راه برون رفتي دائمي و ازبين نرفتني را مي‌طلبد.كه شايد بهترين راه حل تدوين منظومه فكري جامعي از اندیشه انديشمندان مي‌باشد. اين داستان در برداشت‌ها از آراء علامه طباطبايي نيز وجود دارد كه براي حل اين معضل به تدوين منظومه فكري ايشان بايد پرداخت. اين پايان‌نامه عهده‌دار استخراج و تدوين مستند اين منظومه در حوزه آخرت شناسي مي‌باشد.كه از ميان مباحث گسترده اين حوزه،آنچه بدان پرداخته‌مي‌شود مباحث پس از مرگ است كه در چهار فصل تدوين شده‌است. در فصل اول به تعريف و تبيين موضوع و بيان اهداف و فوائد و امتيازات اين رساله با نمونه‌هاي قبلي اشاره مي‌شود. فصل دوم با عنوان«عالم برزخ» آمده است كه پس از تعريف لغوي و اصطلاحي برزخ به اثبات آن از طريق عقل و نقل همت گماشته ‌شده‌است. پس ازاثبات عالم برزخ براي بيان كيفيت حضور انسان در آن عالم به تبيين دو متغير اصلي آن يعني حقيقت انسان و حقيقت عالم برزخ پرداخته ‌شده ‌است. که علامه حضور انسان را همراه بدني مثالي در برزخ اثبات مي‌كند. فصل سوم«يوم القيامه» در چهار بخش حشر، نامه عمل،ميزان وصراط تنظيم شده‌است.و علامه با بيان اينكه ملاك حشر، داشتن علم و شعور و اختيار است، اين ملاك را در انسان و جن اثبات مي‌كنند.در نتيجه حشر را فقط برای انسان و جن ثابت مي‌داند. در ادامه با بيان حقيقت عمل و جزا،نامه اعمال را وجود خارجي اعمال بر می‌شمارد كه انسان با علم حضوري آن را درك مي‌كند. و در بحث «ميزان» اقوال مختلف را بيان مي‌كنند و نظر خود را چنين بيان مي‌كند كه مراد از ميزان "وسيله سنجش و اندازه‌گيري" است اعم از اينكه براي عقيده باشد يا براي فعل يا قول و... . و در بيان حقيقت صراط مي‌فرمايد: در عالم دنيا دو صراط و مسيرحركت وجود دارد؛يك صراط تكويني كه بين تمام موجودات اعم از انسان و غير انسان جريان دارد و يك صراط تشريعي كه مختص به انسان است و با اراده و اختيار آن را مي‌پيمايد. فصل چهارم با عنوان «بهشت و جهنم» با بيان اينكه حقيقت ثواب و عقاب چيزي جز باطن و حقيقت اعمال نخواهد بود، به توصيف نعمت‌هاي مادي ومعنوي بهشت و عذاب‌هاي جهنّم از منظر علامه پرداخته‌ مي‌شود.
المبدأ و المعاد
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , حاشیه،پاورقی وتعلیق
وضعیت نشر :
‫قم؛ مشهد: ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
چکیده :
‫چکیده الکترونیکی در پیوستها موجود می باشد
نقد و بررسی کتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا
نویسنده:
‫رسول حامدنیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
---
جمع دنیا و آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در روايات رسيده از معصومين(ع) دو ديد نسبت به دنيا وجود دارد. دنياى ممدوح و خوب و دنياى مذموم و بد. در نتيجه به طور مطلق نمى‏توان گفت كه دنيا بد است، زيرا دنيا مزرعه آخرت و راه رسيدن به بهشت و جوار الهى است. حضرت على(ع) فرمودند: «دنيا چه سراى نيكويى ا بیشتر ...
بررسی نظریه معاد جسمانی ملاصدرا از دیدگاه منتقدان
نویسنده:
منا منصف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اصل معاد از اصول مسلم دین اسلام به شمار می‌آید. ملاصدرا نخستین فیلسوفی است که تلاش نموده است معاد جسمانی را با اتکا به مبانی عقلی و فلسفی خود از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری اثبات نماید. وی علاوه بر اثبات معاد جسمانی بر عینیت بدن اخروی با بدن دنیوی تأکید کرده و بر این باور است که بدن اخروی عین بدن دنیوی است نه مثل آن. ملاصدرا این نظریه را مطابق با شریعت دانسته و بارها تصریح می‌کند که معادی که او به کمک اصول فلسفی و عقلانی اثبات کرده است، همان معاد قرآنی و وحیانی است. نظریه ملاصدرا در باب معاد جسمانی معرکه آراء بوده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. به طور کلی می‌توان منتقدان نظریه معاد جسمانی ملاصدرا را در دو دسته جای داد. دسته اول منتقدانی که اصول و مقدمات ملاصدرا را مورد انتقاد قرار داده‌اند. دسته دیگر منتقدانی هستند که علی‌رغم پذیرش اصول و مقدمات وی، آنچه را متفرع بر این اصول و مقدمات است، نمی‌پذیرند. این دسته از منتقدان خود به سه دسته تقسیم می‌گردند. دسته اول منتقدانی هستند که اعتقاد دارند معاد جسمانی که ملاصدرا مطرح کرده است با معاد جسمانی که در قران آمده، مغایر است. دسته دوم منتقدانی که بر اصل نظریه ملاصدرا به عنوان یک نظریه فلسفی انتقاد کرده‌اند. و بالاخره دسته آخر بر این باورند ملاصدرا معاد جسمانی در عالم عقول و برای انسان‌های کمال یافته را تبیین ننموده است. به نظر می‌رسد اکثریت این انتقادات قابل دفاع نیست و نظریه معاد جسمانی ملاصدرا هم از حیث عقلی و هم از حیث نقلی تصویر دقیق تری از معاد ارائه می-دهد.
تكامل در آخرت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش، تنها به چند نكته اساسى و كليدى - كه تا حدى روشنگر حقيقت ابعاد گوناگون عوالم قرب باشد - بسنده مى‏كنيم. 1. با توجه به آيات قرآن، اين حقيقت روشن مى‏شود كه انسان‏هاى مؤمن پس از گذر از مواقف عالم حشر به بهشت - كه از آثار لقاى خداوند ب بیشتر ...
پایه های علمی و منطقی عقائد اسلامی
نویسنده:
ابوطالب تجلیل تبریزی؛ مترجم: محمدتقی مجتهدی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: تسنیم,
کلیدواژه‌های فرعی :
امامت , اسماء , توحید , نبوت , فطرت , علی , معجزه , وجود , معاد جسمانی , برهان صدیقین (اثبات خدا) , خداشناسی , جسم , خلقت , ممکن الوجود , جبر و تفویض , اهل البیت , مولی , حدیث ثقلین , آیه التطهیر , آیه ولایت , قبر , قیامت , مرگ , شفاعت , جهنم , کثرت , حدیث غدیر , برهان حرکت (اثبات خدا) , برهان حدوث (اثبات خدا) , برهان نظم (اثبات خدا) , امر بین امرین , حدیث منزلت , آیات الهی , حدیث سفینه , حساب اعمال , براهین , اثبات واجب الوجود , امکان و وجوب , سلسله علل و معلولات , قانون تومودینامیک , برهان نفس , عالم تکوین , برهان جمال , برهان فساد و نابودی , برهان وحدت نظام , برهان هدایت (اثبات خدا) , فیض تشریعی , برهان حقیقت , برهان تمییز , برهان صرف , برهان اقتضاء , برهان ترکب , بساطت , اجزاء خارجیه , اجزاء عقلیه , صدور کثرت , رازقیت , صادر اول , صفات ثبوتیه و سلبیه , عدل و ظلم , فصاحت و بلاغت , تورات و انجیل , آکل و مأکول , شهود و گواهان , آیه اولی الامر , امامان دوازده گانه , کتب شیعه امامیه , قرآن , بقای روح ,
چکیده :
کتاب «پایه های علمی و منطقی عقائد اسلامی» تالیف ابوطالب تجلیل تبریزی، به بررسی مباحث علمی و منطقی در عقائد شیعی پرداخته است. در ابتدای کتاب براهین خداشناسی مطرح شده است که از جمله آن ها می توان به برهان های صدیقین، امکان و وجوب، حدوث و ... اشاره کرد. در مبحث بعد نگاهی به آیات الهی برای شناخت عظمت آفرینش صورت گرفته است و همچنین موضوع توحید مورد بررسی قرار گرفته است. در مباحث بعد نیز موضوعاتی همچون جبر و تفویض، اسماء و صفات الهی، نبوت عامه، معجزات، اعجاز قرآن کریم، مسئله معاد، امامت و سایر مباحث اعتقادی از نظر گذشته است.
  • تعداد رکورد ها : 931