جمع دنیا و آخرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جمع دنیا و آخرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جمع دنیا و آخرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دنیاشناسی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
سوال:
اين دنيايي كه امام علي(ع) ما را بر حضر مي دارد يعني چه؟ چطور مي توان در دنيا بود ولي به آن، به مادر و ... وابسته نشد. دنيا را معبد و نه معبود قرار دادن يعني چه؟ لطفا با استناد آثار آقاي جوادي آملي جواب دهيد.
پاسخ تفصیلی:
در روايات رسيده از معصومين(ع) دو ديد نسبت به دنيا وجود دارد. دنياى ممدوح و خوب و دنياى مذموم و بد. در نتيجه به طور مطلق نمىتوان گفت كه دنيا بد است، زيرا دنيا مزرعه آخرت و راه رسيدن به بهشت و جوار الهى است. حضرت على(ع) فرمودند: «دنيا چه سراى نيكويى است براى كسى كه آن را خانه هميشگى خويش نداند و چه جايگاه خوبى است براى كسى كه آن را وطن خود قرار ندهد»،
(ترجمه ميزانالحكمه، ج 4)
.اما اگر همين دنيا موجب غفلت از آخرت و خداوند گردد و محبت آن در دل آدمى قرار گيرد فريب خوردن از زر، زور و تزوير را به دنبال دارد. عن ابى عبداللّه(ع): «رأس كل خطيئة حب الدنيا؛ حب دنيا رأس هر خطا و اشتباهى مىباشد»،
(اصول كافى، ج 2، ص 315، روايت 1، به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادتپرور، ج 1، ص 102)
.
در تبيين معناى «دنيا» بايد گفت دنياى مذموم، «خود» انسان است. انسان «بد» خود دنيا است. آسمان، زمين، درخت، كوه، صحرا و دريا هيچ كدام دنيا نيست. اينها از «آيات الاهى»اند و خداى سبحان از همه آنها با تجليل ياد كرده است
فصلت(41):11.
در قرآن مجيد و روايات اهلبيت(ع) هرگز از آسمان و اختران به بدى ياد نشده، و از زمين، كوهها، معادن دل زمين، دريا و موجودات دريايى بدگويى نشده است، اينها دنيا نيستند.
«دنيا» كه ضمير و قلب، متوجه او است، مجموعهاى از «عناوين اعتبارى» است كه انسان تبهكار را به خود سرگرم و مشغول كرده است. مجموعه خود خواهىها است كه دنيا را شكل داده است؛ و گرنه شما به آسمان يا زمين برويد، دنيا را پيدا نمىكنيد؛ زيرا همه اينها «آيات الاهى»اند؛ موجوداتى كه تسبيحگوى حقاند و مستقمياً براى عبادت خداى سبحان و به طور غير مستقيم براى نفع ما خلق شدهاند.
«دنيا» يعنى مجموعه عناوين اعتبارى كه انسان در نهان و نهاد خود بافته و مىسازد؛ همين من و مايى كه برخى به آن مبتلايند: نظر من اين است، دلم مىخواهد فلان كار را بكنم، دلم مىخواهد اين طور بپوشم و... . البته مىتوان از شر اينها نجات پيدا كرد، اين كار شدنى و اين راه رفتنى است و همه ما بايد بكوشيم با «مراقبت مستمر» آن را طى كنيم.
حضرت امام خميني (ره ) از مجلسي (ره ) مطلبي را نقل مي كند كه چكيده آن اين است : دنياي مذموم اموري است كه انسان را از اطاعت خدا و دوستي او و تحصيل آخرت باز مي دارد. و هر چه باعث رضاي خداي سبحان و قرب او شود دنياي ممدوح و از آخرت محسوب مي شود.
گرچه به حسب ظاهر از دنيا باشد. بنابراين كارهايي مثل تجارت , زراعت , و صنعت كه مقصود از آنها معيشت عيال و زندگي است , اگر براي اطاعت امر خدا و صرف كردن آنها در مصارف خيريه و اعانت به محتاجان و غير آن باشد, همه از آخرت اند گرچه مردم آن را از دنيا دانند.
رياضات مبتدعه و اعمال ريائيه , گرچه با تزهد و انواع مشقت هم همراه باشد از دنياي مذمومه به حساب مي آيد. سپس خودشان مي فرمايند: آنچه مذموم است دنياي خود انسان است , (امام خميني (ره ), اربعين حديث , ص 118 و 119).
در عوض آن اگر آخرت را مقصد زندگي قرار بدهد در حيات خود غنا و احساس بي نيازي خواهد كرد. در حديث آمده است . سپس هر كه صبح و شام كند و دنيا را بزرگترين هم خود قرار دهد, خداوند فقر را بين دو چشمش قرار دهد. و هر كس كه صبح و شام كند و آخرت بزرگترين هم او باشد, خداوند غني را در قلب او قرار دهد, (نقل از اربعين حديث امام (ره ), ص 126).
اگر حب دنيا در دل انسان خانه كرد هم در مقابل زر، زود تطميع مىگرددو هم در برابر تهديد زور، زود تسليم مىشود و هم در قبال تزوير ديگران زود رنگ مىبازد. آيه شريفه قرآن مىفرمايد: «يا ايها الناس ان وعداللّه حق، فلا تغرنكم الحيوة الدنيا ولايغرنكم باللّه الغرور؛ اى مردم! وعده خداوند حق است مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد و مبادا شيطان شما را فريب دهد و به (كرم) خدا مغرور سازد»،
(فاطر، آيه 5)
.
چرا زندگى دنيا همه را نمىفريبد؟ زيرا زندگى دنيا براى اندكى از مردم حب و علاقه نمىسازد فقط زندگى دنيا كسانى را مىفريبد كه حب و علاقه به دنيا دارند از اين رو ريشه همان حب دنيا مىباشد. زر، زور، تزوير همه در حيطه دنيا مىباشند، اگر كسى حب دنيا داشت فريب هر سه را مىخورد وگرنه سرافراز بيرون مىآيد نقطه مقابل حب دنيا، زهد مىباشد بنابراين زهد و بىرغبتى به دنيا هم انسان را از فريب و مكر زر نگه مىدارد و هم از فريب زور مصون مىسازد و هم از فريب تزوير سد مىكند.
اين نكته دقيق در خور دقت است كه زهد يك صفت نفسانى است و اين دل و باطن انسان است كه بايد نسبت به دنيا بىاعتنا و بىرغبت گردد نه اين كه زهد معنايش اين باشد كه انسان به كلى دنيا را رها سازد و نه مالى داشته باشد و نه ثروتى بيندوزد و... بلكه تلاش براى كسب مال حلال به هدف آسايش فرزند و عيال و پويايى جامعه انسانى و بالندگى جامعه اسلامى از عبادات بزرگ مىباشد و هيچ منافاتى با زهد ندارد.
يكى از راههاى كسب زهد عمل به اين حديث است. عن ابى عبيدة قال: قلت لابى جعفر(ع): «حدثنى ما انتفع به فقال: يا ابا عبيدة اكثر ذكر الموت فانّه لم يكثر ذكره انسان الا زهد فى الدنيا؛ ابو عبيده مىگويد به امام باقر(ع) گفتم: سخنى را برايم بفرما تا به وسيله آن بهره برم سپس حضرت فرمود: اى ابوعبيده بسيار ياد مرگ كن زيرا يادآورى مرگ به انسان نمىافزايد مگر زهد در دنيا را»،
(المحجةالبيضاء، ملا محسن فيض كاشانى، ج 8، ص 241)
.
ولى چون اين راه حل در درازمدت به دست مىآيد علاوه بر آن مىتوان دست به نقد، قبل هر اقدامى و تصميمى و بعد از هر پيشنهادى عميقا به فكر و مشورت در جوانب آن پرداخت تا به همان اندازه از فريب زر و زور و تزوير در امان ماند.
پاسخ دهنده: سید مصطفی علم خواه
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت