جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 931
نشئه دنيا-نشئه آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژة دنيا، مؤنث اَدني است. اگر آن را از مادّة «دنیء» و «دنائات» بگيريم به معناي پست‏تر و خسيس‏تر است و اگر آن را از ريشة «دنوّ» به حساب آوريم به معناي نزديك‏تر است. بر اين اساس، همواره واژة دنيا نياز به موصوف يا متعلَق دارد؛ مانند حيات دنيا، عذاب دني بیشتر ...
علت‏هاى انكار معاد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معاد امرى فطرى است و همه انسان‏ها با سرمايه اوليه «فطرت» متولد مى‏شوند. اما اين سرمايه نياز به تقويت و پشتيبانى دارد. قرآن كريم مى‏فرمايد: (قدافلح من زكيّها)؛ «هر كس نفس خود را پاك كرد، رستگار شد».شمس (91)، آيه 9؛ «زكى»؛ يعنى پاك كردن و رشد و نمو داد بیشتر ...
رسيدن به خواسته ها در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سرنوشت انسان در آخرت تابع كنشها و منشهاي او در اين جهان است . انسان مومن و صالح در آن جهان به همه خواسته هاي بلند خود و حتي آنچه فكرش را نمكرده مي رسد و بدكاران چيزي جز كيفر رفتارشان نصيبشان نمي شود. بیشتر ...
حجاب در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال مي فرمايد: « خدا کساني را که ايمان آورده و کارهاي شايسته کرده اند به بهشت هاي که در آن نهر جاري است داخل مي سازد. در آنجا به دستبندهايي از طلا و مرواريد آراسته شوند و لباسشان از حرير است.»(حج/23) از اين آيه استفاده مي شود که اهل بهشت دار بیشتر ...
آخرت شيعيان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. انسان موجود مختاری است که هر لحظه ممکن است تغییر مسیر دهد لذا شیعه دوازده امامی نیز ممکن است در مقطی از زندگی خود یا در لحظات آخر زندگی خود از عقیده خود برگردد. کما اینکه ممکن است یک مسلمان غیر شیعه یا یک کافر در مقطعی از عمر خود دوازده امامی شود بیشتر ...
خانواده در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
روز قيامت، روز قطع ارتباط‏هاست. روزي كه هيچ كس كمترين كمكي به دوستش نمي‏كند و از هيچ طرف ياري و حمايت نمي‏شود: «يوم لا يغني مولًي عن مولًي شيئاً و لا هم يُنصَرون» دخان/41؛ در اين روز همة اسباب و وسيله‏ها قطع است: «و تقطّعتْ بهم الأسباب» بقره/166؛ همه بیشتر ...
آخرت  دانشمندان غيرمسلمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن و روايات به طور صريح اعلام مى‏دارد كه تنها اسلام و تشيع كه همان حقيقت اسلام ناب است از افراد پذيرفته مى‏شود و اين به معناى آن نيست كه همه مسلمانان و شيعيان اسمى وارد بهشت مى‏شوند؛ شرط رفتن به بهشت از نظر قرآن كريم ايمان و عمل صالح است.
اما در بیشتر ...
عدل الهي‏ در دنیا و اخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مساءله عدل الهى يكى از اصول بسيار مهم اعتقادى و كلامى است. عدل نيز, همانند توحيد, بيانگر يكى از اوصاف الهى است, ولى به دليل اهميت وصف ناپذير آن, جايگاه ويژه اى در مباحث اعتقادى و كلامى يافته است. اين اهميت تا آنجا ست كه گاه از عدل به عنوان يكى از اصو بیشتر ...
بررسي تطبيقي آراي صدر المتألهين و شيخ اشراق در مورد معاد
نویسنده:
‫جميله بنت عبدالعلي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫ازجمله موضوعاتي که انديشه فيلسوفان، به ويژه فلاسفه اسلامي را به خود مشغول ساخته است، کيفيت زندگي پس از مرگ و معاد است. نگارنده اين موضوع را از ديدگاه دو تن از صاحبان مشرب فلسفي، يعني صدر المتألهين شيرازي (طراح حکمت متعاليه) و شيخ اشراق (صاحب حکمت اشراق) بررسي کرده و وجوه اشتراک و افتراق نظرات اين دو را در هشت بخش بيان نموده است. وي در آغاز اين تحقيق، مباحث کلي معاد، اعم از مفهوم‌شناسي معاد از نظر لغت و اصطلاح، امکان وقوعي معاد و ضرورت معاد را مطرح نموده است. همچنين به اقسام معاد شامل معاد جسماني، معاد روحاني، معاد جسماني و روحاني با بدن مثالي، و معاد جسماني و روحاني با بدني که مخلوق خيال است، پرداخته است.. پس از آن، به مفهوم حقيقت نفس و تجرد آن، دلايل تجرد نفس، ادراکات نفس، مسئله تناسخ، ديدگاه شيخ اشراق و ملاصدرا، و ادله آنان در باره عالم مثال، برزخ، قيامت و ردّ تناسخ پرداخته است. شيخ اشراق و ملاصدرا، در اصل تجرد نفس و بقاي نفس اتفاق نظر دارند. البته چون شيخ اشراق ادراکات نفس (به جز در معقولات کلي) را مادي مي‌دانست، براي تبيين معاد جسماني، ناچار شد رأي تعلق نفوس غير کامل به افلاک را بپذيرد و به هر حال او نتوانست تبيين روشني از حشر و زندگي اخروي ارائه دهد؛ اما ملاصدرا با مجرد دانستن قوه خيال، مشکل بدن اخروي را حل کرد. معاد جسماني سهروردي، معاد جسماني عنصري با بدن مثالي است، و معاد جسماني صدرا، معاد جسماني عنصري با بدن مخلوق خيال است که ترقي يافته بدن دنيايي است. از موارد ديگر اتفاق نظر اين دو حکيم، تبيين عالم برزخ و مثال است؛ با اين تفاوت که صدرا جسم مثالي را در همين بدن نيز همراه انسان مي‌داند؛ اما شيخ اشراق، اگر بپذيريم که نفوس را متعلق به افلاک مي‌دانسته، بدن مثالي او اجرام سماوي خواهد بود، و اگر اجرام سماوي را مظهر مي‌دانسته، پس او هم، به همان بدن مثالي قائل است که صدرا از آن سخن گفته است.
چه دعایی انجام دهیم که خیر دنیا و آخرت در آن باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم مردم را به دو گروه تقسیم مى‏کند، گروهى از مردم مى‏گویند خداوندا! در دنیا به ما (نیکى) عطا فرما ولى در آخرت بهره‏اى ندارند. [1] و گروهى مى‏گویند پروردگارا به ما در دنیا (نیکى) عطا کن و در آخرت (نیکى) مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاهدار. [ بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 931